بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۹
کد خبر : ۱۲۵۳۳۱
هدیه لطفی: همزمان با سومين روز برگزاري نمايشگاه بورس، بانك و بيمه موج كاهش ارزش معاملات در بازار سهام در كليت بازار سرمايه شكل گرفته و همراه با روند نزولي قيمت سهام اكثر شركت‌هاي بورسي، شاخص كل نيز با افت حدود 403 واحدي به محدوده 74 هزار واحدي سقوط كرد‌.
در جريان معاملات روز گذشته در پي افت سهام گروه‌هاي پتروشيمي، بانكي، پالايشي، تجهيزات، مخابرات و فولاد، نماگر بازار سرمايه با ثبت افت 5/0 درصدي به مرز 74 هزار واحد ورود كرد و در رقم 74 هزار و 836 واحدي ايستاد تا به‌اين ترتيب بي انگيزگي و نگراني سرمايه‌گذاران از حضور در بازار سرمايه بيشتر نمايان شود. این در حالی است که روز گذشته ارزش معاملات نیز به زیر 100 میلیارد تومان رسید. در جريان معاملات روز گذشته پالايش نفت بندرعباس با تاثير منفي بيش از 77 درصدي و هلدينگ خليج فارس نيز با تاثير منفي بيش از 57 واحدي، بيشترين نقش را در نوسان شاخص داشتند و در كنار آن نزول قيمت سهام مپنا موجب كاهش 37 واحدي نماگر بازار سرمايه شد و در نهايت با تاثیر معاملات بانك صادرات، مخابرات، ملي مس ايران، بانك اقتصاد نوين دماسنج اقتصادي بازار سرمايه به كانال 74 هزار واحدي سقوط كرد.برخي كارشناسان بازار سرمايه علت اصلي اين روند كاهشي را ابهامات موجود در بازار مي‌دانند و معتقدند كه بورس در صورت عدم رفع ابهامات موجود در صنايع مختلف ناشي از مشخص نبودن ميزان افزايش قيمت فروش محصولات، همچنان با ركود مواجه خواهد بود.
به‌عقیده مشاور سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین، با گذشت سه ماه از سال جاري و اجراي مرحله دوم قانون هدفمند كردن يارانه‌ها تاكنون موضوع افزايش قيمت فروش محصولات در صنايع مختلف همچون خودرو، سيمان، مواد لبني و غذايي و سنگ‌آهن مشخص نشده و همچنان سايه ابهامات بر سر اين صنايع سنگيني مي‌كند و هر يك از گروه‌هاي مختلف بورسي منتظر تعيين تكليف قيمت‌هاي جديد هستند.
به گفته سیدفرهنگ حسینی، بر همين اساس مي‌توان گفت عدم رفع ابهامات مذكور پيرامون صنايع در كنار عدم تلاش و همت دولتمردان و متوليان بازار سرمايه جهت خروج از ركود شكل گرفته در بازار سرمايه بيش از پيش به وضعيت نابسامان فعلي دامن مي‌زند.
در حوزه اخبار وضعيت سياسي كشور نيز خبرهاي خوبي پيرامون مذاكرات معاون وزير امور خارجه با تيم كارشناسي گروه 1+5 كه طي 2 روز اخير برگزار شد نيز منتشر شد كه البته سهامداران حتي نيم نگاهي نيز به اين اخبار نداشتند.افزون بر اين در چند ماه اخير مشاهده مي‌شود كه بازار سرمايه هيچ حامي متعهدي ندارد و لذا بورس همچنان بي‌ثبات به حركت خود ادامه مي‌دهد.از سوي ديگر بازار اين روزها در كمبود نقدينگي به سر مي‌برد ودر واقع ابهامات سياسي و اقتصادي فراوان موجود در حال حاضر موجب سردرگمي سرمايه‌گذاران، احتياط بيشتر و در نهايت جمع‌آوري نقدينگي آنها از بازارها شده است.
به گفته وی برخي كارشناسان نيز عامل ديگر اين افت را رفتار غير‌منطقي سهامداران عمده و حقوقي‌هاي بزرگ در بازار مي‌دانند كه در چند ماه اخير بيشترين حجم عرضه را به جاي حمايت از سهام شركت‌هاي زيرمجموعه داشته‌اند و در واقع ادامه اين رفتار از جانب حقوقي‌هاي بزرگ به هر دليلي كه انجام مي‌شود در بلندمدت به اعتماد بازار ضربه مي‌زند و لذا بايد متوليان بازار به‌يك اقدام عملي و محسوسي در اين خصوص بينديشند و از ادامه عرضه‌هاي بي‌محابا از جانب حقوقي‌ها بكاهند.
حسینی افزود: اما با اين حال در سومين روز نمايشگاه بورس، بازار سرمايه روند منفي روزهاي اخير خود را ادامه داد؛ ليدرها و سهام‌هاي شاخص بازار با روند نزولي و كاهش قيمت روبه‌رو شدند. گروه پالايشي پس از رشد هفته گذشته، بار ديگر اصلاح قيمتي را شاهد بود. ابهام در اين گروه همچنان وجود دارد و شركت‌هاي پالايشي هنوز صورت مالي سال 1392 خود را ارائه نكرده‌اند و نماد پالايشگاه‌های تهران و اصفهان با وجود برگزاري مجمع و تصويب افزايش سرمايه همچنان بسته‌اند. گروه خودرويي همچنان تحت تاثير اخبار افزايش نرخ و تكذيب آن است. با وجودي كه شايعات متعددي روز گذشته گروه خودرويي را مثبت كرده بود با اين حال صف خريد عرضه شد، اما بازار امروز تحت تاثير تكذيبيه‌هاي منتشر شده از سوي شوراي رقابت، منفي بود. در اين خصوص معاون ناشران بورس تهران اظهار کرد كه خودرويي‌ها فعلا متوقف نمي‌شوند‌؛ اميرحمزه مالمير در حاشيه برگزاري نمايشگاه بين‌المللي بورس، بانك و بيمه در پاسخ به اين سوال كه چرا نمادهاي خودرويي همانند نمادهاي پتروشيمي به دليل امكان تعديل‌هاي با اهميت متوقف نمي‌شوند، اظهار کرد: شركت پتروشيمي طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي بايد نرخ بيشتري بابت خوراك‌شان دريافت مي‌كردند.
وي ادامه داد: اخبار حول محور شركت‌هاي پتروشيمي در مجلس به تصويب رسيده بود، اما در خصوص قيمت خودرو اظهارنظرهاي فراواني مي‌شود و نرخ‌هاي متفاوتي تاكنون اعلام شده است اما هيچ كدام قطعي نشده است.
معاون ناشران بورس تهران در پاسخ به اين سوال كه آيا اين نمادها در صورت تصويب شوراي رقابت متوقف خواهند شد يا خير، گفت: در صورتي كه تا 20 درصد در سود اين شركت‌ها اثرگذاري داشته باشد، اين نمادها براي اعلام تاثير دقيق آن متوقف خواهند شد.
حسيني، همچنین با اشاره به جزئيات روند معاملات ديروز اظهار كرد: در معاملات ديروز مخابرات و همراه نيز پس از رشد هفته گذشته، اصلاح قيمت را تجربه كردند، رسيدن به نقطه مقاومت تكنيكي از دلايل برگشت قيمت سهام بود. اين گروه در انتظار افزايش تعرفه و صدور مجوز نسل سوم به دو اپراتور ديگر از جمله همراه اول است.
وي ادامه داد: گروه پتروشيمي نيز در روند منفي بازار، كاهش قيمت را تجربه كرد؛ هلدينگ خليج فارس با توجه به حجم مبناي بالا، كاهش اندكي را تجربه كرد. عمده پتروشيمي‌هاي ديگر بازار معاملات كم حجم و نزولي را تجربه كردند.
پاكشو پس از حدود 75 روز پس از عرضه اوليه، در 50 توماني قيمت عرضه اوليه قرار دارد.
حسيني در ادامه گفت: گروه بانكي برخلاف اولين روز نمايشگاه، روند منفي به خود گرفت و به جز صف خريد در يكي از نمادها، در ساير نمادها منفي و حتي صف فروش را تجربه كرد. بانك صادرات نيز به محدوده 900 ريال رسيد.خروج انرژي سپهر از پروژه‌هاي پتروشيمي پتانسيل‌هاي رشد سودآوري و ارزش دارايي‌هاي بانك صادرات را تحت تاثير قرار داده است.
اين كارشناس بازار سرمايه ادامه داد: بلوك يك درصد عرضه شده توسط خصوصي‌سازي، خريداري نداشت. اين بلوك با توجه به شرايط نقد و اقساط، بهاي تمام شده بسيار پاييني دارا بود، با اين حال حدود 490 ميليون سهم آن به صورت بلوكي در بازار معامله شد.
وي گفت: فولاد ارفع نيز پس از برگزاري مجمع و عدم تقسيم سود به دليل زيان دهي، با وجود دامنه نوسان 50درصد، با كاهش 4درصد قيمت بازگشايي شد. حسيني درخصوص تسهيلات مسكن نيز اظهار کرد: تسهيلات مسكن سبز پوش بوده‌اند و تلاش‌هاي متعدد سازمان بورس و فرابورس براي كنترل قيمت اين ابزار تامين مالي وام خريد مسكن، هنوز بي نتيجه مانده است و ظاهرا شوراي عالي بورس نيز قصد ورود به موضوع و كنترل قيمت تسهيلات را دارد. وي در ادامه گفت: گروه غذايي، دارويي و سيماني نيز روند نزولي ادامه داري را تجربه مي‌كنند. دولت با هرگونه افزايش قيمت پس از اجراي مرحله دوم هدفمندي مخالف است و انتظار مي‌رود تا پايان ماه رمضان اجازه افزايش قيمت داده نشود. سيمان نيز با موجودي بالاي كارخانجات در محدوده 15 ميليون تن روبه‌رو است. حسيني در ادامه افزود: اما در حاشيه اين موضوع، شايعاتي در خصوص افزايش دامنه نوسان برخي محصولات پتروشيمي در بورس كالا شنيده مي‌شود كه مي‌تواند منجر به كاهش قيمت بورس كالا و بازار آزاد شود. از سوي ديگر، قيمت فلزات در بورس كالا روند خنثي و ضعيفي را دنبال مي‌كند‌. نماد گروه فولادي و سنگ‌آهني نيز تحت تاثير اين موضوع قرار گرفته است.
وي معتقد است: با توجه به رسيدن به اواخر فصل مجامع برخي شركت‌ها، تعداد نمادهاي متوقف افزايش داشته و توجه سرمايه‌گذاران به مجامع شركت‌ها معطوف شده است و همزماني برگزاري نمايشگاه بورس در روزهاي كاري اين هفته، كانون توجه بسياري از فعالان و مديران بازار سرمايه را به سوي نمايشگاه تمركز ساخته است. حسيني ادامه داد: اين در حالي است كه انتظار برخي از سرمايه‌گذاران روند مثبت بازار در روزهاي نمايشگاه بوده كه محقق نشده و اين امر حجم معاملات را تحت تاثير قرارداده است و حجم معاملات بازار همچنان ضعيف و زیر 100 ميليارد تومان بوده است. دیروز بانك صادرات با دادوستد حدود 500 میلیون سهم، بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص داد و به‌اين ترتيب حجم كل معاملات به استثناي مبادلات وبصادر به 280 ميليون سهم رسيد.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر