بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۱
مستطيل شيشه اي تالار

گاوهای بورس سه قلو زاییدند!!!

شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با افت بیش از 983 واحدی موفق به فتح دره ای دیگر شد بطوریکه مدار 73 هزار و 516 واحدی اولین ایستگاه نماگر بورس در مدار جدید بود.
کد خبر : ۱۲۵۵۵۶
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 93.3.24 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 744 واحد افت به رقم 54909 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1805 واحد کاهش عدد 139884 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 938 واحد افت به رقم 73516 واحد رسيد.

همچنین در این روز پتروشیمی فارابی با 0.54 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل شرکت ارتباطات سیار ایران با 91 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 16 واحد افت به رقم 738 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی جم با سه واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 36 میلیارد ریال رسید.

براساس گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با افت بیش از 983 واحدی موفق به فتح دره ای دیگر شد بطوریکه مدار 73 هزار و 516 واحدی اولین ایستگاه نماگر بورس در مدار جدید بود. اهالی تالار معتقدند نزدیک شدن گروه تروریستی داعش به مرز خسروی نزدیک به استان کرمانشاه در کنار عدم تحقق وعده های دولت مبنی بر حمایت از تولید داخل که با اعلام قیمت های جدید خودرو توسط شورای رقابت بیش از پیش رنگ باخت از جمله دلایل روند نزولی شاخص بورس و عدم اطمینان سرمایه گذاران برای حضور در بازار سرمایه می باشد.

البته باید قبول کرد که این گفته ها بیشتر جنبه بهانه تراشی دارد تا واقعیت چراکه روند نزولی ایجاد شده در شاخص بورس مدت ها است که آغاز شده و در آن زمان هم خبری از گروه داعش و این گونه موارد نبود، باید باور کنیم که فعلاً بازار سرمایه جایگاهی در بین تصمیمات اقتصادی مسولین ندارد و در شرایط فعلی کاهش قیمت ها در کشور و کنترل تورم تبدیل به چماقی محکم شده که بر صنایع بورسی وارد می شود، حال یک روز نوبت به صنعت پتروشیمی می رسد و روزی دیگر نوبت خودرویی ها می شود، فردا نوبت کدام گروه است خدا می داند.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

"پاکشو": در معاملات روز جاری با اقتدار تمام به قیمت عرضه اولیه خود در تاریخ 28 اسفند ماه سال گذشته رسید. قبول داریم آقای مدیر بازار منفی بوده تقصیر شما که نیست، شما که دوست ندارید قیمت سهامتان این چنین نزول کند و سهامدارانتان نگران و متضرر شوند، راستی در روزهای مثبت بازار چه گلی به سر سهامدارانتان زدید؟

خودرویی ها: آقایان مدیر عامل ضمن عرض تبریک به مناسبت اعلام نرخ های جدید و افزایش قیمت محصولات به اطلاع می رساند اگر بازهم مشکلی داشتید بدون تعارف بفرمایید چون شورای رقابت و مسئولین محترم در جهت حمایت از تولید داخل هر کاری که از دستشان برآید دریغ نمی کنند. واقعاً پنج شرط برای این لطف بزرگ شورای محترم رقابت در جهت افزایش نرخ خودرو به نظر خیلی کم است ای کاش 15 شرط یا اصلاً 20 شرط می گذاشتند که حق کسی ضایع نشود.

از این حرف ها که بگذریم خبر دادند که خودروسازان با رد این مصوبه شکایت خود را به وزارت صنایع ارسال کرده اند و قرار نیست که مصوبه مذکور را به اجرا گذارند.

راستی قرار بود شورا فرمول قیمت گذاری بدهد اما یک دفعه کار به اصل مطلب و خود قیمت رسید! یعنی اینقدر فرمول پیچیده بود؟!

پتروشیمی ها: دوستان گفتند خودرویی ها زیان دارند و باید افت قیمت کنند قبول کردیم، گفتند دارویی ها ریسک دارند و مشکلات خاص خود گفتیم که افت قیمت حقشان است، گفتند سیمانی ها ابهام دارند و تکلیف ارزشان مشخص نیست قبول کردیم که کاهش قیمت را ادامه دهند، آقا مگه همیشه نمی گفتند پتروشیمی ها کم ریسک هستند، مگه پی بر ای آنها از همه گروه ها پایین تر نیست، مگر سود ندارند؟ پس این ها دیگه چرا به این روز افتاده اند، والا هفته پیش بود معاون اول رییس جمهور از افزایش دو برابری تولید پتروشیمی در کشور خبر داد. یعنی الان هنوز اعتقاد دارید پردیس با پی بر ای 3.9 یا خارک با پی بر ای 4.3 گرون است؟ آخ اصلاً حواسمون نبود آقا ببخشید فراموش کردیم. این گروه اولین صنعتی بود که در جهت حمایت از تولید داخل مورد لطف و عنایت مسئولین قرار گرفت و نرخ خوراک پنج برابری نصیبشان شد. آدمی زاد فراموش کار است.

بانکی ها: این گروه که بندگان خدا خودشون نزده حرکات موزن رو میامدن دیگه وای به حال الان که با این اوضاع بازار و افت شاخص های بورس حالشون معلومه، "وبصادر" 88 تومان، "وتجارت" 114 تومان، "وبملت" 224 تومان، لامصب بورس نیست که بازار دست فروشان است.

فلزات اساسی: اگه وقت داشتن یه سری به این گروه بزنید ثواب داره فرض کنید رفتید خانه سالمندان.

شرایط فعلی بورس به جایی رسیده که گاوهای بورس هر روز سه قلو می زایند که قل های امروز عبارت بودند از نزدیکی گروه تروریستی داعش به مرز ایران، فرمول قیمت گذاری جدید شورای رقابت برای خودروسازان و در نهایت گم شدن کلید صندوق بانک ها برای تزریق منابع به صندوق توسعه بازار.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰
کار ما از گریه گذشته و به خنده هیستریک کشیده!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۸
بورس نیوز یاد رفت بگی تیپیکو امروز از عرضه اولیشه پایین تر فروخته شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
عالی بود لذت بردیم بانکیا وفلزات اساسی رو خوب اومدی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۹
طنز تلخ جالبی بود البته چیز دیگه ای هم نمیشه گفت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
گول وعده های دولت رو خوردیم (باز)