بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۹
کد خبر : ۱۲۵۷۷۳
زهرا رحيمي: پس از حدود يك هفته منفي شدن شاخص كل فرابورس، بالاخره آيفكس بيش از 10 واحد افزايش يافت و به 742 واحد نزديك شد.در بازار ديروز 122 ميليون سهم به ارزش 620 ميليارد ريال در 12 هزار و 917 نوبت معامله داد‌و‌ستد شد. روند منحني شاخص كل اين بازار درهمان دقايق ابتدايي صعودی بود و در نهايت تا پايان معاملات روند افزايشي خود را ادامه داد و مثبت شد. اين در حالي است كه فرابورس در ساعات معاملاتي ديروز براي برخي نمادهاي معاملاتي محدوديت اعمال كرد به طوري كه‌، محدوديت حجمي(حداكثر تعداد اوراق در هر سفارش – بلوك) براي نمادهاي معاملاتي جم1، خراسان1 و ارفع1 از روز گذشته به تعداد 100 هزار سهم افزايش يافت.

بر اساس اين گزارش، همچنين محدوديت حجمي(حداكثر تعداد اوراق در هر سفارش - بلوك) براي نمادهاي معاملاتي دتوليد1، پخش1، ثغرب1، شپاس 1، شرانل1، مفاخر1، بمپنا1 و اعتلا1 در روز گذشته به تعداد 50 هزار سهم افزايش يافت.
همچنين طبق پيام ناظر اين بازار، نماد شركت زرين معدن آسيا نيز به منظور برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام در پايان معاملات ديروز متوقف شد.
اين در حالي است كه شركت بيمه نوين با نماد نوين ديروز پس از برگزاري مجموع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدي هر سهم با محدوديت دامنه نوسان تا سقف 50 درصد، بازگشايي شد.
ديروز اغلب نمادهاي تاثير‌گذار بر شاخص فرابورس بر خلاف دو روز اول هفته، سبز بودند. نماد ذوب (ذوب‌آهن اصفهان) با افزودن 56/1واحد بر شاخص كل اين بازار، بيشترين تاثير مثبت را ثبت كرد. ميدكو (هلدينگ صنايع معدني خاورميانه) در رده دوم ايستاد. نماد‌هاي شاوان و جم هم در بالارفتن شاخص تاثير مثبتي بر جاي گذاشتند.
در بازار ديروز بيشترين ارزش معاملات به نماد صمپنا و بيشترين حجم معاملات به معامله توافقي نماد بپاس اختصاص يافت كه بيش از20 ميليون سهم آن به ارزش بيش از 83 ميليارد ريال جابه‌جا شد كه ارزش اين معاملات بعد از صمپنا در رده دوم بيشترين ارزش معاملات قرار داشت. از لحاظ بيشترين حجم معاملات ديروز همچنين نماد بانك دي با تغيير مالكيت بيش از 5 ميليون سهم در رتبه دوم قرار گرفت كه 9 ميليارد ريال ارزش داشت. در ميان برترين تقاضا‌ها اوراق مشاركت 20درصدي 3 ماهه گلگهر به نرخ يك ميليون ريال صف خريد داشت. در عين حال همين نماد در صدر بهترين عرضه بود و پس از آن نماد مارون قرار داشت. سمگا، ارفع و شاوان نيز در رده‌هاي بعدي بهترين تقاضا قرار گرفتند. بيشترين افزايش قيمت به نمادهاي سدبير، سمگا، سبحان و كي‌بي‌سي اختصاص داشت و اوراق تسهيلات مسكن (تسه ها) بيشترين كاهش قيمت را داشتند.


روش جديد عرضه اوليه فرابورس
تفاوت عرضه اوليه به روش ثبت سفارش با عرضه اوليه قبلي اين است كه عرضه بر اساس سفارش‌هاي ثبت شده در يك دوره ثبت سفارش انجام مي‌شود.
به گزارش سنا، رئيس اداره عمليات بازار فرابورس ايران جزئيات روش عرضه اوليه جديد را تشريح كرد و بيان داشت: هيات مديره سازمان بورس در روز 13 ارديبهشت ماه دستورالعمل ثبت سفارش در فرابورس را تصويب كرد و به فرابورس ابلاغ شد.
بهنام محسني، با تشريح جزئيات اين روش ادامه داد: در اين روش، مدت زماني كه مطابق دستورالعمل حداكثر يك روز كاري خواهد بود به عنوان دوره ثبت سفارش به متقاضيان شركت كننده در اين عرضه فرصت داده مي‌شود كه سفارش خود را ثبت كنند.
وي افزود: فرابورس ايران اطلاعيه عرضه اوليه به روش ثبت سفارش را حداقل دو روز كاري قبل از شروع دوره ثبت سفارش اعلام می‌كند و در اين اطلاعيه مدير عرضه، تاريخ ثبت سفارش، كف قيمت، دامنه قيمتي ثبت سفارش، تعداد سهام قابل عرضه و متعهدان خريد را مشخص می‌کند.
محسني در خصوص دامنه ثبت سفارش گفت: دامنه‌اي كه براي ثبت سفارش اعلام مي‌شود نمي‌تواند از 20 درصد كف قيمت پيشنهادي بيشتر باشد و در همين قيمت قابليت ثبت سفارش وجود دارد.


روش‌هاي چهارگانه عرضه اوليه جديد
وي ادامه داد: عرضه به اين روش حداكثر در يك روز كاري بايد انجام شود و پس از آن اگر به نوعي امكان عرضه موفق وجود نداشت، دامنه قيمتي كه براي دوره سفارش پيشنهاد شده مي‌تواند براي يك بار بازنگري شود اما در اين بازنگري كف قيمت جديد حداكثر مي‌تواند 10 درصد از كف قيمت قبلي كمتر باشد و مدير عرضه مي‌تواند كف قيمتي را 10 درصد كمتر اعلام كند.
محسني با توضيح ديگر شرايط اين روش اضافه كرد: اگر عرضه اوليه موفقيت آميز نبود و مدير عرضه تمايلي به بازنگري دامنه قيمت نداشت، مي‌تواند با موافقت فرابورس زمان عرضه اوليه را به زمان ديگري موكول كند و بار ديگر تمام اين مراحل را در زمان جديد انجام دهد.
وي افزود: نكته مهم ديگر اين است كه در عرضه‌هاي اوليه به روش ثبت سفارش، قيمت معاملات و در واقع قيمت عرضه سهام به يك قيمت واحد انجام مي‌شود بدين ترتيب اگر حجم كل سفارش‌هاي ثبت شده بيشتر از كل سهام قابل عرضه باشد در آن حالت تقسيم به نسبت بايد انجام شود و در واقع قيمت عرضه معادل قيمت سقف دامنه تعيين شده خواهد بود.
محسني ادامه داد: در صورتي كه حجم كل سفارش‌ها در كل دامنه قيمت، مساوي يا بيشتر از كل سهام قابل عرضه باشد تقسيم به نسبت انجام نمي‌شود و عرضه با يك قيمت واحد صورت گرفته كه در اين شرايط، كل سهام قابل عرضه معامله مي‌شود.
وي يادآور شد: در حالت سوم اگر حجم كل سفارش‌هاي ثبت شده، از تعداد كل سهام قابل عرضه كمتر باشد و تعهد متعهدان خريد سهام اعمال شود، قيمت عرضه با قيمت كف دامنه انجام مي‌شود و مدير عرضه بايد تعهدات متعهدان خريد را ايفا كرده و سفارش خريدي با قيمت كف و به ميزان مابه‌التفاوت سفارش‌هاي وارده شده و سفارش‌هاي قابل عرضه، اعمال كرده و وارد سيستم كند.
محسني يادآور شد: نكته قابل توجه اين است كه فرابورس ايران كل سفارش‌هاي ثبت شده را بدون اعمال تعهد خريد متعهدان خريد لحاظ كرده و به عنوان سفارش‌هاي ثبت شده در نظر نمي‌گيرد و حجم كل سفارش‌ها به نوعي اعمال نمي‌شود.
وي با بيان حالت چهارم اظهار داشت: در حالت چهارم حجم كل سفارش‌هاي ثبت شده به شكلي خواهد بود كه حتي اگر تعهد متعهدان خريد نيز اعمال شود و به ميزان تعهد خريد كنند، باز هم معامله صورت نمي‌گيرد كه در اين حالت عرضه به طور كل انجام نمي‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر