بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۲
کد خبر : ۱۲۵۷۷۶
همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از دو روز افت سنگين، بازگشتي شكننده را به نمايش گذاشت.
در بازار ديروز معامله‌گران در بازاري كم حجم شاهد رقم خوردن شاخصي مثبت بودند كه البته اين شاخص مثبت در سايه عدم جمع‌آوري برخي از صف‌هاي فروش بود، امري كه اگر رخ مي‌داد شاخص ، بارديگر با كاهش شديدي مواجه مي‌شد.
در بازار ديروز ارزش معاملات نيز به ميزان قابل ملاحظه‌اي كم بود به گونه‌اي كه در بورس 114ميليارد تومان و در فرابورس نزديك به 62ميليارد تومان سهام معامله شد.
در بازار ديروز معامله‌گران در تحولات كلان سياسي با ديدار سه جانبه ايران، آمريكا و اشتون در وين و آغاز مذاكرات سياسي مواجه بودند. وزير امور خارجه كشورمان از برگزاري نشست سه‌جانبه‌اي بين ايران، آمريكا و مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا بعد از ناهار كاري‌اش با اشتون در شهر وين خبر داد. محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان ديروز در مسير پرواز به سمت وين، در جمع خبرنگاران درباره اينكه آيا از امروز نگارش متن پيش نويس توافق‌نامه جامع هسته‌اي شروع مي‌شود؟ عنوان كرد: امروز يقينا نگارش شروع نمي‌شود.
در همين حال ديروز در تحولات اقتصادي، سخنان وزير صنعت، معدن و تجارت داراي اهميت بود.
وزير صنعت، معدن و تجارت پيشنهادهاي متعددي را براي تامين مالي صنعت مطرح كرد و گفت: سال گذشته ايران خودرو ۱۱۰۰ ميليارد و سايپا ۷۵۰ ميليارد تومان از دارايي‌هاي خود را فروختند و صرف افزايش توليد كردند.
در همين حال ديروز رئيس هيات مديره سنديكاي صنعت برق ايران با بيان اينكه بودجه وزارت نيرو محدود است و نمي‌تواند براي پروژه‌هاي مورد نياز و ضروري خود هزينه كند، گفت: هيچ پرداختي به پيمانكاران و توليدكنندگان صنعت برق انجام نشده و توانير و وزارت نيرو همچنان ۸ هزار ميليارد تومان به بخش خصوصي بدهكار است.
از سوي ديگر ديروز در سايه ابهام نسبت به راه‌اندازي سريع بازار بلوك، اولين معامله در اين بازار انجام شد. به نظر مي‌رسد اين بازار در حال حاضر به دليل لحاظ نشدن معاملات بلوكي در شاخص و تاثيرات اين معاملات بر روند عادي معاملات به سرعت راه‌اندازي شده است.
در گروه معدني، ديروز جزئيات مناقصه يك ميليارد دلاري سنگان تشريح شد؛ مهدي كرباسيان در گفت‌و‌گو با «ايرنا»، اظهار كرد: سرمايه‌گذاري يادشده براي توليد پنج ميليون تن كنسانتره و پنج ميليون تن گندله در حوزه سنگان (خراسان رضوي) است. وي افزود: ايميدرو در چارچوب سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي و به‌منظور استفاده حداكثري از توان بخش خصوصي در نظر دارد زمينه مشاركت براي سرمايه‌گذاري در توليد كنسانتره و گندله در معدن سنگان را فراهم سازد.
به گفته اين مقام مسوول، در بخش كنسانتره تاكنون 6/2 ميليون تن آن اجرا شده و در دست بهره‌برداري است و 4/2 ميليون تن آن در قالب طرح توسعه براي تامين خوراك طرح گندله‌سازي در دست اجرا و تكميل زنجيره توليد برنامه‌ريزي شده است. در گروه سيمان عبدالرضا شيخان در گفت‌وگو با تسنيم، با اشاره به اينكه قيمت‌هاي جديد سيمان اول تيرماه اجرايي خواهد شد، اظهاركرد: قرار بود پيش از تير ماه قيمت‌هاي جديد اعلام شود؛ اما توليدكنندگان سيمان طي جلسات مختلف تصميم گرفته‌اند براي جلوگيري از بروز رانت در بازار سيمان در روزهاي پاياني خردادماه قيمت‌هاي جديد را اعلام كنند. دبير انجمن كارفرمايان صنعت سيمان اضافه كرد: طي جلسات مختلف با نمايندگان وزرات صنعت، معدن و تجارت موضوع افزايش قيمت سيمان مورد موافقت قرار گرفته است؛ اما هنوز در رقم افزايش به توافق نرسيده‌ايم؛ ولي به‌طور حتم تا اول تيرماه رايزني‌ها انجام و قيمت‌هاي جديد سيمان در بازار اعلام مي‌شود. در مجموع بازار ديروز بازاري متعادل اما كم حجم و شكننده بود كه در آن شاخص با 117واحد رشد به 72هزار و 748واحد رسيد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر