بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۹
کد خبر : ۱۲۶۰۷۷
همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته همچنان شاهد ادامه جو راكد توام با كاهش شاخص كل بود؛ به نحوي كه ميزان زيان معامله‌گران در بورس به‌طور متوسط به رقم 8/7 درصد از ابتداي سال رسيد.
در بازار هفته گذشته شاخص 18/2 درصد ديگر معادل هزار و 626واحد افت كرد؛ در حالي كه متغيرهاي كلان ديگر بازار از جمله ارزش كل معاملات با كاهش 5/4 درصدي و شمار خريداران با كاهش 5/18 درصدي نسبت به دو هفته قبل مواجه شدند كه نشان‌دهنده تداوم جو راكد بازار سرمايه و تداوم كمبود نقدينگي در بازار سرمايه است. در همين حال هر چند معامله‌گران اميدوار بودند دود سفيدي از دودكش محل مذاكرات وين خارج شود اما اين امر حاصل نشده و ادامه اين مذاكرات سخت و فشرده به يازدهم تيرماه موكول شده است. اين امر و تلاقي زمان دور بعدي مذاكرات با ماه مبارك رمضان انتظار براي تغيير در شرايط بازار را كاهش داده و امید مي‌رود بازار همچنان با جو كنوني به فعاليت خود ادامه دهد. در همين حال نگراني شديدي از عدم ثبات بازار نيز به چشم مي‌خورد كه اين امر با رسيدن زيان بازار به مرز 8درصد در حال تشديد است. در شرايط كنوني اكثر كارشناسان بازار انتظار دارند مجموعه‌اي از برنامه‌هاي امكان‌پذير در مجموعه بازار در دستور كار قرار گيرد. حذف حجم مبنا، راه‌اندازي معاملات آتي و آپشن در سهام و شاخص، انجام عرضه‌هاي اوليه و از‌سر‌گيري اجراي اصل 44، كاهش كارمزد به ويژه براي صندوق‌ها و معامله‌گران آنلاين، افزايش سرعت اطلاع‌رساني و انتشار گزارش‌هاي توليد و فروش ماهانه شركت‌ها و تغيير در شرايط معاملات اعتباري سرمايه‌گذاران از جمله برنامه‌هاي عملي است كه مي‌تواند جايگزين برنامه‌هايي نظير اعلام تزريق پنج هزار ميليارد تومان به بازار سهام كه تا‌كنون 10 درصد آن نيز محقق نشده است، شود. در تحولات مهم موثر بر بازار هفته گذشته، مذاكرات سياسي در وين از اهميت زيادي برخوردار بوده است. به گزارش خبرگزاری مهر، منابع نزديك به مذاكرات اعلام كرده‌اند دور آتي مذاكرات دوم جولاي (١١تير ماه) در وين خواهد بود.
بر‌اساس اين گزارش در پنجمين دور از مذاكرات ايران و ١+ ٥ در وين نگارش متن توافق نهايي آغاز شده است. مذاكرات در وين هم‌اكنون بين معاونين اشتون و ظريف در جريان است و تا فردا ادامه خواهد داشت. ديپلمات‌هاي نزديك به تيم مذاكره‌كننده معتقدند‌: مذاكرات بسيار كند پيش مي‌رود اما نگارش متن ادامه دارد.

شروع تغييرات قيمتي
در همين حال در تحولات اقتصادي ركود اقتصادي موجب اتخاذ برخي سياست‌هاي ضد ركودي در دولت شده است. در مهم‌ترین اين سياست‌ها، شوراي پول و اعتبار در يكهزار و يكصد و هفتاد و هشتمين جلسه در روز سه‌شنبه، نرخ سود تسهيلات عقود غيرمشاركتي(مبادله‌اي) و تسهيلات اعطايي از سوي شركت‌هاي ليزينگ را به ميزان حداكثر 22 درصد تصويب كرد. در همين رابطه همچنين رئيس كل بانك مركزي در جمع خبرنگاران گفت: تمامي مصوبات شوراي پول و اعتبار از جمله نرخ سود 22 درصد تسهيلات مبادله‌اي از چهارشنبه، ابلاغ و اجرايي شده است. در همين حال با انتقادهای شديد از نظام نرخ‌گذاري دولتي و فشار خرد‌كننده اجراي مرحله دوم طرح هدفمندي به واحدهاي توليدي، دولت تغييرنرخ فروش شركت‌ها را به صورت غير رسمي آغاز كرده است؛ پس از تغيير اوليه نرخ خودرو، نرخ سيمان و اكثر مصالح ساختماني و همچنين فرآورده‌هاي لبني از جمله شير تغيير كرده و انتظار مي‌رود نرخ باقي كالاها و خدمات نيز در خلال ماه آينده رشد يابد. در تحولات مرتبط با اين مسائل در جديدترين جلسه خودروسازان و شوراي رقابت دو طرف به توافق نهايي در زمينه‌ قيمت خودروهاي داخلي دست يافتند.به گزارش خبرگزاري‌ها در اين جلسه اعلام شد كه قيمت‌هاي تعيين شده از سوي شوراي رقابت بدون احتساب هزينه‌هايي چون بيمه، شماره‌گذاري، ماليات بر ارزش‌افزوده و ساير عوارض مربوطه بوده و اين هزينه‌ها به قيمت‌هاي نهايي اضافه خواهد شد.همچنين شوراي رقابت هزينه مربوط به استاندارد‌هاي اجباري چون يورو 4 و كيسه هوا را نيز محاسبه و به قيمت‌هاي اعلامي اضافه خواهد كرد. در اين جلسه توافق شد كه شوراي رقابت هر سه ماه يك بار نرخ تورم بخشي صنعت خودرو را محاسبه و قيمت فروش خودروها را براساس نرخ تورم به روز كند. بر اين اساس قيمت نهايي خودروها ظرف چند روز آينده اعلام خواهد شد.در همين شرايط معاونت معدني و صنايع وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزايش نرخ فروش سيمان موافقت كرد. در تحولات اقتصادي ديگر رئيس مجلس در نامه‌اي به رئيس جمهور دولت را به رعايت قيمت ۱۳ سنتي خوراك گاز پتروشيمي‌ها مكلف و بند «د» مصوبه «تعيين تعرفه گاز مصرفي» را كه اين نرخ در آن رعايت نشده بود، مغاير قانون اعلام كرد.
در تحولات اقتصادي ديگر در صحنه جهاني بحران عراق بهاي نفت را به ركوردهاي تازه‌اي رسانده است كه تاثيرات مثبتي را بر وضعيت بودجه دولت و نرخ محصولات پتروشيمي خواهد داشت. در صحنه جهاني اما بهاي فلزات روند با ثباتي را طي مي‌كند كه در آن بهاي مس به 6هزار و 739دلار در هر تن رسيده است. بهاي سه فلز روي، سرب و آلومينيوم به ترتيب 2هزار و 129دلار،2 هزار و صد دلار و يك هزار و 828 دلار در هر تن رقم خورده است.

در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازاري متعادل بود كه در آن خوش بيني نسبت به جريان مذاكرات اتمي و حمايت از برخي نمادهاي عمده بازار موجب شد تا شاخص بتواند 235 واحد معادل 32/0درصد رشد كند؛ امري كه بخشي از كارنامه منفي هفته را جبران كرد. در مهم‌ترين‌ تحول روز چهارشنبه نماد هلدينگ صنايع پتروشيمي خليج فارس كه همچنان با صف فروش در بازار معاملاتش قفل شده بود، براي بررسي اطلاعات بيشتر متوقف شد.
اين توقف نماد در شرايطي رخ مي‌دهد كه انتقادهای روز افزوني از وضعيت اطلاع‌رساني آن و ناهماهنگي در گزارش‌هاي مالي آن و تحولات رخ داده در اين شركت به چشم مي‌خورد؛ نامشخص بودن وضعيت عرضه يا عدم عرضه پتروشيمي برزويه، عدم لحاظ اطلاعات شركت‌هاي جديد هلدينگ خليج فارس در صورت‌هاي مالي اين شركت، نا‌مشخص بودن سياست مالي اين شركت در مورد نرخ دلار و فروش‌هاي شركت با نرخ مبادله‌اي و انتشار گزارش‌هاي با تاخير در بازار موجب شده است تا اين نماد بزرگ بازار به‌رغم شرايط مناسب عملياتي با صف فروش همراه شود كه اميد است با شفاف‌سازي اطلاعات وضعيت اين نماد با تعادل مواجه شود. در اين گروه نماد تازه وارد پاكشو امروز براي برگزاري مجمع متوقف خواهد شد. در گروه فلزي، ملي مس نيز روز چهارشنبه صورت‌هاي مالي حسابرسي نشده سال مالي منتهي به 29 اسفند 92 خود را در سامانه كدال منتشر كرد. «فملي» در حالي براي هر سهم در سال مالي 92 مبلغ 405 ريال سود خالص محقق كرده كه اين رقم در مقايسه با آخرين گزارش (مبلغ 504 ريال) نزديك به 20 درصد كاهش داشته است. اين شركت كه در گزارش خود نسبت به آخرين اطلاعيه با افزايش 10 درصدي بهاي تمام شده و 12 درصدي هزينه‌هاي اداري، عمومي و فروش روبه‌رو بوده، سود هر سهم در سال مالي 93 را مبلغ 493 ريال پيش‌بيني كرده است. در گروه حمل‌ونقل‌ در حالي كه بازار انتظار بازگشايي بندري سينا را روز چهارشنبه داشت اين نماد بازگشايي نشد تا بخش ديگري از اطلاعات اين شركت در مورد مخازن نفت و پروژه نگين افشا شود. حسينا در گزارش خود سود هر سهم را از 6054 ريال به 6110 ريال افزايش داده است. در گروه سيماني، اعلام افزايش نرخ سيمان اكثر نمادهاي اين گروه را تحت تاثير قرار داد؛ هر چند بخش عمده‌اي از نمادهاي گروه سيماني افزايش نرخ احتمالي را در پيش‌بيني سود خود لحاظ كرده‌اند. در اين شرايط انتظار مي‌رود در چند روز آينده گزارش‌هاي شفاف‌سازي سود شركت‌هاي سيماني با لحاظ اين ميزان افزايش نرخ و همچنين هزينه‌هاي جديد شركت‌ها منتشر شود. براساس صورت‌هاي مالي منتشره شركت‌هاي سيمان كرمان، سيمان داراب، سيمان كارون و مازندران افزايش نرخ سيمان را لحاظ نكرده‌اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر