بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ تير ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳
کد خبر : ۱۲۶۵۲۹

معاون وزیر نفت از فراخوان وزارت نفت برای احداث هشت پالایشگاه توسط بخش خصوصی در عسلویه با سرمایه‌ای معادل سه میلیارد دلار خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منصور معظمی از فراخوان وزارت نفت برای احداث هشت پالایشگاه با ظرفیت تولید 60 هزار بشکه که خوراک آن‌ها از میعانات گازی از فازهای پارس جنوبی تامین می‌شود خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری در راستای تولید ثروت اهمیت بسیاری دارد و برای رفع آثار تورمی و رکود باید به سمت تولید ثروت حرکت کنیم.

وی با اشاره به این‌که ایران کشوری توانمند از نظر منابع است گفت: سال‌ها به خام فروشی پرداخته‌ایم و این در حالی است که ارزش افزوده و تولید ثروت در شرایطی صورت می گیرد که مواد خام را صادر نکرده و اقدام به صادرات فرآورده‌های نفتی با ارزش افزوده بیشتر کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر امور هیدروکربوری وزارت نفت تبدیل مواد اولیه به محصولات با کیفیت بالاتر، تولید ثروت و رویکرد جدید به توسعه بخش خصوصی در صنعت نفت و تکمیل زنجیره ارزش را از جمله اهداف برگزاری این فراخوان اعلام و تاکید کرد: وزارت نفت اولین اقدام اجرایی خود را در راستای تحقق اهداف سیاست مقاومتی برداشته است.

به گفته معظمی، بنا به اعلام رییس جمهوری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید تدوین و در دستور شورای اقتصاد قرار بگیرد و پس از تصویب برای اجرا ابلاغ شود.

وی ادامه داد: در این راستا وزارت نفت اولین دستگاهی بوده که سیاست‌ها را تدوین و به شورا ارائه کرده که به تصویب رسیده است.

به گفته معظمی ، در برنامه اقتصاد مقاومتی وزارت نفت حرف کلی زده نشده است.

معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که واگذاری پالایشگاه‌ها فقط به بخش خصوصی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: برای هر یک از پالایشگاه‌ها سرمایه گذاری حدود 250 تا 300 میلیون دلار لازم است که توسط بخش خصوصی آورده می‌شود.

معظمی با اشاره به این‌که بخش خصوصی باید آورده اولیه را داشته باشد اضافه کرد:‌ این امکان وجود دارد که وزارت نفت سرمایه گذار را متناسب با پیشرفت فیزیکی برای دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی معرفی کند.

وی با اشاره به این‌که محل پالایشگاه فاز دوم عسلویه است و مقدمات اولیه مانند آمادگی زمین فراهم می‌شود، گفت: همچنین زیرساخت ها مانند آب، برق،‌گاز، نیتروژن را با مشارکت سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنیم و در این راستا یک شرکت زیرساختی ایجاد می‌شود.

معاون وزیر نفت با بیان این‌که سهم شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای انجام هماهنگی‌ها در این پروژه‌ها 20 درصد است، اضافه کرد: برای صرفه جویی در زمان و همچنین به منظور جلوگیری از بروز مشکل در روند اجرای پروژه طراحی‌های اولیه را انجام داده و به سرمایه‌گذاران توصیه می کنیم که از مطالعات طراحی اولیه استفاده کنند.

معظمی با بیان این‌که احداث این هشت پالایشگاه کاملا اقتصادی بوده و زودبازده است، گفت: شرایطی برای حضور سرمایه‌گذاران در اجرای این پروژه‌ها فراهم شده که به هیچ وجه حقی از کسی ضایع نمی‌شود.

وی با بیان این‌که رفتار با بخش خصوصی باید براساس قاعده برد برد باشد گفت:‌علاقه مندان برای ثبت نام دراین فراخوان باید یک میلیارد تومان پرداخت کنند که این مبلغ پس از پایان مرحله اول فراخوان بازگردانده می‌شود.

معاون وزیر نفت افزود:‌ اثبات توانایی مالی به مدیریت مالی شرکت ملی نفت در راستای تامین 25 میلیون دلار منابع و یا معادل ریالی آن و همچنین دارا بودن 25 میلیون دلار امکانات توانایی مدیریتی و اجرایی از جمله شروط تعیین شده برای سرمایه‌گذاران است.

معظمی با اشاره به این‌که فراخوان برای اجرای پروژه در تاریخ 2 تیر ماه آغاز شده است گفت:‌ در تاریخ 12 تیر ماه برای کسانی که در فراخوان ثبت نام کرده‌اند براساس دستورالعمل جلسه توجیهی برگزار شده و سپس تا ابتدای شهریور ماه برای ارائه مدارک و مستندات به معاونت برنامه ریزی فرصت داده می‌شود. همچنین از دوم شهریور ماه به مدت 18 روز ارزیابی نهایی را اعلام می کنیم و پس از مشخص شدن نتایج در تاریخ 26 مهر ماه سال جاری موافقت نامه اصولی صادر شده و جانمایی برای اجرای پروژه صورت می گیرد تا سرمایه‌گذاران قرارداد خوراک را تا آبان ماه منعقد کنند.

وی با تاکید بر این‌که سرمایه‌گذارانی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری هستند باید زمینه مشارکت بخش بیشتری از مردم را فراهم کنند، اضافه کرد: به شرطی مجوز به بخش خصوصی داده می‌شود که بخشی از سهام پروژه را در بورس عرضه کنند. چرا که نمی خواهیم منفعت فقط نصیب جمع کوچکی شود.

به گفته معاون وزیر نفت، اجرای این پروژه‌ها برای کشوری که بالاترین میزان بیکاری را در بین افراد تحصیل‌کرده دارد و با نقدینگی سرگردان حدود 550 هزار میلیارد تومانی روبرو است فرصتی قابل توجه است.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاران می توانند برای اجرای پروژه‌ها از شریک خارجی استفاده کنند افزود: همچنین محدودیتی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی برای اجرای این پروژه‌ها وجود ندارد.

وی مدت زمان اجرای پروژه‌ها را 38 الی 40 ماه اعلام و خاطرنشان کرد:‌ هر چه زمان اجرای پروژه طولانی تر شود توجیه اقتصادی کاهش می یابد.

معاون وزیر نفت همچنین از در نظر گرفتن تخفیفات قیمتی برای تامین خوراک پالایشگاه‌ها خبر داد و گفت: در مجموع با احداث این هشت پالایشگاه حدود سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌ انجام می شود که تاثیر مستقیمی روی تولید ناخالص داخلی دارد.

معظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تحریم‌های اعمال شده که روند اجرای پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مشکل روبرو کرده در احداث این پالایشگاه‌ها تاثیری نخواهد داشت تصریح کرد:‌ پالایشگاه ستاره خلیج فارس بسیار بزرگ بوده و ظرفیتی معادل 360 هزار بشکه در روز دارد واگرچه تحریم‌ها بر روند اجرای این پروژه تاثیر داشته اما آنچه که بیشتر باعث در تاخیر زمانی دراجرای این پروژه مسائل مدیریتی و عدم توجه به ساخت مجموعه‌های صنعتی است.

وی ادامه داد: با توجه به این که این پالایشگاه‌ها بزرگ نیستند بعید به نظر می رسد که تحریم‌ها تاثیری بر روی ساخت آن ها داشته باشد.

معاون وزیر نفت محصولات این پالایشگاه‌ها را ال پی جی، نفت سفید، نفت گاز و نفتا اعلام و اظهار کرد: فروش محصولات این پالایشگاه‌ها با قیمت بین المللی در صورت نیاز در داخل کشور صورت می گیرد در غیر این صورت با توجه به این که پالایشگاه‌ها متعلق به بخش خصوصی هستند می توانند محصولات خود را با قیمت بین المللی عرضه کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر