بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
صنعت خودرو که از اوایل سال 1390 در اوج قیمتی سهام شرکت های فعال خود روزگار می گذراند و سرمایه گذاران و سهامداران بورسی به چشم لیدر بازار به این سهام نگاه می کردند، تا مدت ها سیری نزولی را در پیش گرفت و تحت تأثیر عواملی اقتصادی به تدریج به انزوا فرو رفت.
کد خبر : ۱۲۶۹۳۰
نویسنده :
کیوان فر
صنعت خودرو که از اوایل سال 1390 در اوج قیمتی سهام شرکت های فعال خود روزگار می گذراند و سرمایه گذاران و سهامداران بورسی به چشم لیدر بازار به این سهام نگاه می کردند، تا مدت ها سیری نزولی را در پیش گرفت و تحت تأثیر عواملی اقتصادی به تدریج به انزوا فرو رفت.

براساس گزارش بورس نیوز، علل این حرکت روی سراشیبی را می توان از افزایش نرخ ارز که با توجه به واردات محور بودن این شرکت ها طی سال های اخیر باعث افزایش هزینه ها و بهای تمام شده آنها شد، دانست تا تنگ تر شدن دامنه تحریم ها و فشارهای بین المللی که مشکلاتی را در زمینه تأمین قطعات و مواد اولیه شرکت های خودروساز ایجاد کرد.

سقوط از عرش به فرش

این شرایط به تدریج موجب کاهش قیمت سهام شرکت های خودروساز شد؛ تا جایی که این سهام از دوران درخشش خود دور شد و به عبارتی از عرش به فرش رسید. عدم افزایش قیمت خودرو و نیز در نتیجه عدم تحقق وعده های دولت برای حمایت از خودروسازان از طریق تزریق نقدینگی مورد نیاز و ارایه تسهیلات کم بهره، به این روند نزولی دامن زد تا کاهش سودآوری این شرکت ها را از آن پس شاهد باشیم که نتیجه آن چیزی جز افت قیمت سهام خودرویی ها نبود.

سهام خودروسازان از نوسان ذاتی بورس مستثنی نیست!

گرچه نوسان قیمت سهام همواره جزو ذات بازار است و قیمت سهام شرکت ها بر مبنای انحراف صورت های مالی عملکردی نسبت به بودجه های پیش بینی شده و برآوردهای آتی آنها می تواند دستخوش نوسان شود که صنعت خودرو نیز از این امر مستثنی نیست.

کورسوی امید خودروسازان برای افزایش سودآوری

گرچه از سال گذشته تاکنون به تدریج کورسوی امیدی برای خروج شرکت های فعال این صنعت از زیان و حرکت آنها به سمت تحقق سودآوری به وجود آمده که می توان علت آن را ثبات بهای ارز در کشور، روند رو به بهبود اقتصاد کلان کشور و نیز فراهم شدن زمینه های لازم برای کاهش تحریم های بین المللی و تقویت روابط سیاسی در عرصه خارجی دانست. شرایطی که بستر را برای جبران کاهش قیمت سهام خودروسازان فراهم کرد و طی سه ماهه اول سال جاری به رشد قیمت سهام این گروه منتهی گردید.

انحراف گزارش ها، عامل تنش در تداوم روند صعودی

اما آنچه در حال حاضر تداوم این روند را دچار تنش کرده و مانع از ادامه این حرکت صعودی شده، این است که تاکنون گزارش های عملکردی خودروسازان نسبت به آخرین پیش بینی ها با انحرافات زیادی مواجه بوده است؛ از این رو سرمایه گذاران و سهامداران به دلیل احتمال انحراف مجدد گزارش های آنها در مقایسه با برآوردها، نسبت به این سهام بی اعتماد هستند.

چرخش 180 درجه ای سودآوری خودروسازان

با شرایط جدید به وجود آمده، پتانسیل رشد قیمت سهام و افزایش نسبت پی بر ای کل صنعت خودرو در حالی قابل ارزیابی است که گواه آن را می توان در چرخش 180 درجه ای شرکت های خودروساز برای رشد سودآوری و درآمدزایی آنها بیان کرد.

چراکه طبق آخرین برآورد خودرویی ها از پیش بینی سود سهام سال مالی 93، تغییر روند و سیر صعودی حاکم بر وضعیت مالی آنها را می توان در اولین برآوردها به وضوح دید. بطوریکه طبق جدول زیر تحولات مثبتی در روند سود سهام عمده شرکت های خودرو در حال بروز است و چشم انداز و برداشت مثبت از حصول توافقات سیاسی در عرصه بین المللی طی نشست های آتی ایران با گروه 1+5 می تواند این شرایط را بیش از پیش بهبود بخشد.

کورسوی امید خودرویی ها در چالش نوسان قیمتی

به هر ترتیب در حالی که اطلاعات جدید خودروسازان پیرامون آثار ناشی از افزایش تیراژ تولید و نرخ های فروش بر بودجه های پیش بینی شده آنها برای سال 93 هنوز به سرمایه گذاران و سهامداران اعلام نشده، اما پیش بینی می شود طی سال جاری این صنعت از شرایط مطلوبی در میان سایر صنایع بورسی برخوردار شده و با تحقق بازدهی های مناسب در صدر صنایع پربازده بازار سرمایه جای گیرد.

و اما یک راهکار ...

پیرامون وضعیت صنعت مذکور راهکار اصلی در این است که خودروسازان در ارایه اطلاعات مالی خود بیشترین دقت را داشته و گزارش های خود را با کمترین میزان انحراف اعلام کنند. علاوه بر اینکه اعلام هرچه سریع تر این اطلاعات عملکردی نیز می تواند در افزایش اعتماد سرمایه گذاران به این سهام مؤثر واقع گردد. چراکه آنچه معامله گران بازار سرمایه می پندارند، این است که افزایش سودآوری خودروسازان تنها از طریق رشد نرخ های فروش محصولات آنها امکان پذیر بوده و با توجه به عدم برآورده شدن نظر آنها پیرامون میزان افزایش نرخ ها، شرکت های خودرویی توانایی بیان واقعیت های موجود در روند سودآوری خود را ندارند. حال آنکه اعلام وضعیت رو به بهبود تولید و فروش محصولات خودروسازان می تواند این صنعت فراموش و تضعیف شده بورس تهران را پس از مدت ها انزوا، دوباره در کانون توجهات سرمایه گذاران و اهالی تالار شیشه ای بورس قرار دهد که این امر در گرو تحقق رونق و افزایش سودآوری در صنعت خودرو است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر