بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۰
کد خبر : ۱۲۷۱۳۵
رییس مرکز پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه گفت: اطمینان دارم برنامه غنی سازی اورانیوم ایران ماهیت صلح آمیز دارد و جامعه جهانی و گروه 1+5 به نمایندگی آن باید این واقعیت را بپذیرند.

به گزارش ایرنا، ˈیفسییفˈ روز پنجشنبه در نشستی خبری یادآوری کرد: ایران و گروه 1+5 همچنان در مورد شاخص های برنامه غنی سازی اورانیم این کشور اختلاف دارند.

وی اظهار داشت: ایران بر اجرای برنامه غنی سازی اورانیم به عنوان حق انکارناپذیر خود اصرار دارد و در مذاکرات ژنو بر این موضع خود تأکید کرده است.

رییس مرکز پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه گفت: ایران برای تولید سوخت هسته ای به غنی سازی اورانیوم نیاز دارد و آمریکا و طرف های دیگر غربی در گروه 1+5 باید این واقعیت را بپذیرند.

وی اضافه کرد: برای هر بارگذاری رآکتور هسته ای همانند رآکتور نیروگاه هسته ای بوشهر به 20 تن اورانیوم با غلظت 5 درصد نیاز است و در زمان حاضر موجودی اورانیوم غنی شده ایران کمتر از این میزان است.

یفسییف افزود: باید به این واقعیت نیز توجه داشت که ایران برنامه ساخت نیروگاههای هسته ای جدید را دنبال می کند و نیاز این کشور به سوخت هسته ای و غنی سازی اورانیم برای تولید آن قابل درک است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به نزدیک شدن ایران و گروه 1+5 برای عقد موافقت نامه هسته ای، اظهار داشت: در زمان حاضر مذاکرات ژنو6 جریان دارد که در آن، دو طرف در مورد متن موافقت نامه نهایی مذاکره می کنند.

تحلیلگر روس افزود: ایران و آمریکا علاقه مند به عقد این موافقت نامه هستند.

وی اضافه کرد: ایران می خواهد با عقد این موافقت نامه، تحریم ها در مورد این کشور به ویژه محدودیت های اقتصادی را لغو کند تا اقتصاد این کشور شکوفا شود.

یفسییف ادامه داد: حسن روحانی رییس جمهوری ایران که از طرف برخی نیروهای سیاسی در داخل این کشور تحت فشار قرار دارد به عقد موافقت نامه هسته ای به عنوان پیروزی در عرصه سیاسی خارجی نیاز دارد.

رییس مرکز پژوهش های سیاسی و اجتماعی روسیه گفت: دولت آمریکا و اوباما نیز به عقد موافقت نامه هسته ای ایران نیاز دارد زیرا آن را به عنوان موفقیتی در سیاست خارجی خود قلمداد خواهد کرد.

در همین حال، کارشناس روس معتقد است حتی اگر موافقت نامه هسته ای امضا شود، آمریکا به طور کامل تحریم ها در مورد ایران را لغو نمی کند؛ زیرا در آن صورت ابزار برای فشار بر این کشور را از دست می دهد.

وی افزود: به همین دلیل تحریم ها به صورت تدریجی و در یک روند بسیار کند به مرور زمان لغو خواهد شد.

تحلیلگر روس در مورد سایت هسته ای نطنز که شاخص های فعالیت آن مورد اختلاف ایران و طرف های غربی است، گفت: این سایت آن طور که طرف های غربی ادعا می کنند نمی تواند پروتون نظامی تولید کند و ویژگی های فنی آن چنین امکانی را نمی دهد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل ایران با شرط خودداری از تولید پروتون نظامی در این کشور موافقت کرد.

تحلیلگر روس در مورد پروتکل الحاقی گفت: گروه 1+5 و آژانس بین المللی انرژی اتمی به این دلیل به پیوستن ایران به پروتکل الحاقی اصرار دارد که بتواند در آینده، برنامه هسته ای این کشور را کنترل کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر