بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
کد خبر : ۱۲۷۲۱۷

شرق ، چهار وزیر برای هم‌اندیشی درخصوص بحران بورس در شورایعالی بورس تشکیل جلسه دادند. یکی از تصمیمات این جلسه، تغییر مبنای محاسبه قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالاست که قرار است از امروز (شنبه) بر مبنای نرخ ارز آزاد محاسبه شود، در حالی‌که قبلا با نرخ ارز مبادلاتی تعیین می‌شد.

همچنین در این ابلاغیه آمده است با توجه به تعدیل نرخ‌های پایه و همچنین به‌منظور رصدکردن مداوم بازار و تامین نیاز داخلی، کلیه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی، اعم از دولتی و خصوصی موظفند همه محصولات خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند و درصورتی که محصولات عرضه‌شده در بورس کالا در دو مرحله متوالی عرضه به فروش نرسد، واحد عرضه‌کننده مجاز است به همان میزان که فروش نرفته، در خارج از بورس به فروش رساند.

از طرف دیگر اعلام شده است امسال با بهره‌برداری از فاز ١٢ پارس‌جنوبی و نیز افزایش تولید در فازهای ١٥ و ١٦، حجم خوراک ارسالی به مجتمع‌های پتروشیمی افزایش قابل توجهی می‌یابد و مشکل تامین خوراک پتروشیمی‌ها در فصل زمستان را رفع می‌کند. به این ترتیب شرکت‌های پتروشیمی زمستان امسال به دلیل برف و یخبندان و کمبود گاز، دچار تعطیلی نخواهند شد و این یعنی افزایش تولید در سال جاری که می‌تواند شرکت‌های پتروشیمی را به تحقق سودهای پیش‌بینی‌شده هدایت کند و حتی فراتر هم ببرد. سال‌های گذشته در فصل سرما به دلیل افزایش مصرف خانوارها و اولویت آنها نسبت به صنایع، گاز مصرفی صنایع برای مدتی قطع می‌شد.
این خبر‌های خوب می‌تواند گروه پتروشیمی را در هفته آینده متاثر کند و تقاضا برای سهام شرکت‌های این صنعت افزایش یابد.

هرچند تاکنون مسوولان بازار سرمایه و مقامات دولتی و مجلسی بارها برای حمایت از بورس جلسه تشکیل داده‌اند اما هیچ‌گاه شرایط تا این حد غیرمنطقی و حاد نشده بود. بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون ۹هزار واحد کاهش یافته است و اگر از زمستان پارسال تاکنون در نظر بگیریم، ریزش شاخص کل بورس به ۱۹هزار واحد هم می‌رسد و این یعنی ضرر‌های سنگین سرمایه‌گذاران در بورس. تداوم ریزش بازار سبب شده بود تا سهامداران نسبت به بازار کم اعتماد شوند و حتی با وجود اصلاح شدید قیمت و رسیدن بیشتر سهام به زیر ارزش ذاتی باز هم تقاضا در بازار تقویت نشود. زیرا سرمایه‌گذاران می‌ترسیدند قیمت‌ها باز هم کاهش یابد و آنها فرصت خرید در قیمت‌های پایین‌تر را از دست بدهند. همین نزول‌های مداوم و کاهش حجم و ارزش معاملات و نگرانی و اعتراض سهامداران سبب شد رییس سازمان بورس به دیدار رییس مجلس برود تا از وی برای برون‌رفت از بحران کمک بخواهد.

در این دیدار، رییس مجلس مقرر کرد کارگروهی متشکل از نمایندگان منتخب کمیسیون‌های ذی‌ربط به‌منظور بررسی راهکارهای تقویت بازار سرمایه در کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت تشکیل شده و در تدوین احکام بودجه سال ۹۴، موضوعاتی که بر وضعیت بازار سرمایه به ویژه موضوع سودآوری بنگاه‌ها اثرگذار است، توسط این کارگروه مورد توجه قرار گیرد.

همچنین مقرر شد در جلسه رسمی مجلس شورای اسلامی، وضعیت کنونی بازار سرمایه، دلایل افت بازار طی ماه‌های اخیر و نیز نگرانی‌ها و دغدغه‌های سهامداران در این خصوص برای نمایندگان مجلس تشریح و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

هرچند تاکنون بارها مسوولان بازار سرمایه با مسوولان دولت و مجلس تشکیل جلسه داده‌اند که در تمام این جلسات بر حمایت از بازار تاکید شده اما این بار تصمیم عملی دولت مبنی بر تغییر قیمت محاسبه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با ارز آزاد کمی سرمایه‌گذاران را دلگرم خواهد کرد. شرکت‌های پتروشیمی که نرخ گاز را آزاد دریافت می‌کنند، باید محصولاتشان را نیز به قیمت آزاد به فروش رسانند.

در شرایط فعلی رکود حاکم بر اقتصاد کشور و نتیجه مذاکرات هسته‌ای دو عاملی هستند که می‌توانند بر بازار سرمایه موثر باشند. دولت درصدد راهکارهایی برای خروج از رکود است. طرح حمایت از تولید‌کننده به‌منظور افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تولید و بهبود فضای کسب و کار، نشان‌دهنده عزم دولت برای مهار تورم و خروج از رکود است. هرچند شرایط اقتصادی کشور خاص است و شاید به‌قول مدیرعامل بانک پاسارگاد «در این شرایط استفاده از ابزارهای غیرمتعارف کارآمد‌تر باشد» اما بالاخره باید برای اقتصاد فکری کرد.

رییس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام در گفت‌وگو با تسنیم، با «بیان اینکه نباید فراموش کرد که ۲۰درصد از نقدینگی قفل است و چرخش ندارد،» گفته است: «رابطه بین ابزارهای پولی و بخش واقعی اقتصاد قطع شده است، به همین خاطر در این شرایط باید با ابزارهای غیرمتعارف سیاست‌گذاری کرد. تلفیق منابع دولت یا صندوق توسعه ملی با منابع بانک‌ها یکی از راهکارهای این شرایط است به‌گونه‌ای که قیمت تمام‌شده پول برای مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار کاهش یابد. باید کمک کنیم اقتصاد را از رکود خارج کنیم و تمهیداتی را در نظر بگیریم؛ الان اقتصاد ما به‌لحاظ سیاست‌های کلان و سیاست‌های پولی نمی‌تواند سیاست‌های متعارف را قبول کند.»
افزایش سرمایه بانک‌ها به‌منظور افزایش توان وام‌دهی آنها به صنایع راهکار پیشنهادی برای افزایش سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی است و پیشنهاد افزایش اعتباردهی کارگزاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، طرحی برای تقویت تقاضا در بازار است.

در هفته جاری، به‌نظر می‌رسد بازار سهام شرایط بهتری را نسبت به هفته گذشته تجربه کند. هفته گذشته تعداد خریداران در بورس۱۴/۶ درصد کاهش یافت و از بین ۳۹ صنعت حاضر در بورس، فقط دو صنعت بازده مثبت داشتند.
این در حالی است که مجموع خبرهای منتشره داخلی از اقتصاد کشور نوید هفته بهتری را به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

شبکه خبری «فرانس ۲۴» در گزارشی با اعتقاد به نزدیک‌شدن ایران و ۱+۵ برای دستیابی به توافق جامع از اشتیاق شرکت‌های فرانسوی برای حضور در بازار ایران خبر داده است.
آمارهای منتشره از خبرگزاری‌ها نیز حاکی از آن است که تولید خودرو سواری طی سه ماه ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۸/۵ درصد افزایش داشته است. افزایش تولید و فروش خودرو راهکار مناسبی برای سودآوری خودروسازان است و حتی اگر قیمت خودرو افزایش نیابد، بازهم سود این شرکت‌ها را افزایش خواهد داد. اما بازهم شنیده می‌شود قیمت‌های جدید خودرو قرار است در این هفته اعلام شود.

لیزینگی‌ها نیز با افزایش فعالیت و لیزکردن خودرو‌ها، کسب‌وکارشان رونق می‌گیرد.

گزارش سه ماهه یک دارویی نیز منتشر شده است. دالبرطی سه ماه ۳۷ درصد از پیش‌بینی سود سالانه را پوشش داده است. این گزارش مثبت می‌تواند تا حدودی گروه را متاثر کند. در گروه قندی، قند لرستان پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۴ را با ۴۷ درصد کاهش نسبت به سال‌جاری اعلام کرده است.

افزایش قیمت محصولات لبنی می‌تواند گروه غذایی را تا حدودی متاثر کند. در این گروه غپاک بیش از پیش‌بینی‌ها برای سال مالی ۹۲، سود محقق کرده که دلیل آن را کاهش هزینه‌های عمومی، اداری و مالی اعلام کرده است.
هفته آینده بازار احتمالا شرایط بهتری از هفته قبل خواهد داشت و خبرهای اقتصادی، تقویت تقاضا را محتمل می‌کند اما برخی سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز برای تصمیم‌گیری منتظر نتیجه مذاکرات هسته‌ای هستند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر