بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۴۲
در آستانه برگزاری اولین جلسه وزیر اقتصاد با مجلسی ها در خصوص بورس

سهم نمایندگان خانه ملت در رکود بورس چیست؟

وزیر اقتصاد تنها تصمیم گیرنده مسائل به وجود آمده در بازار سهام نیست و سایر وزرا همچون وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت و نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کنار رییس بانک مرکزی نیز در همه اتفاقات پیش آمده دخیل بوده اند و آثار منفی تصمیمات اخذ شده توسط آنها نیز در روند بورس مؤثر بوده است.
کد خبر : ۱۲۶۹۸۱
نویسنده :
جمشیدی
اولین جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس در حالی طی یکشنبه هفته جاری برگزار می شود و وزیر اقتصاد پاسخگوی پرسش های مجلسی ها در خصوص دلایل تداوم رکود بورس است که فعالان بازار سرمایه خاطره چندان خوشایندی از جلسات این چنینی وزیر اقتصاد ندارند.

براساس گزارش بورس نیوز، چراکه وزیر اقتصاد در اولین حضور خود در جلسه ای با سهامداران حقوقی اظهار داشت که در پی رشد پرشتاب بورس و افزایش قابل توجه ارزش سهام شرکت های بورسی حباب قیمتی در این بازار به وجود آمده و قیمت ها می بایست تعدیل شوند. این در حالی بود که پس از انتشار اظهارات علی طیب نیا، این گفته ها مورد تکذیب وی قرار گرفت و اعلام داشت که عقیده ای بر وجود حباب قیمتی در بورس ندارد.

در جلسه دوم نیز خبری مبنی بر دستور وزیر برای تزریق نقدینگی توسط صندوق توسعه بازار سرمایه با هماهنگی چند شرکت بیمه و بانک منتشر شد که این خبر نیز از سوی طیب نیا تکذیب شد و وی اظهار داشت که خروجی جلسه مذکور کمک به تأمین نقدینگی مورد نیاز بازار سرمایه بوده و صحبتی از میزان تزریق نقدینگی به بورس به میان نیامده بود.

برهمین اساس می توان گفت ضعف در نحوه اطلاع رسانی وزارتخانه موجب شد تا اخبار آنگونه که مدنظر وزیر اقتصاد بود به اطلاع عموم نرسد که البته بازنگری در چگونگی انتشار اخبار مربوط به این وزارتخانه لازم به نظر می رسد، هرچند که طیب نیا خود نیز اقدامی جهت اصلاح اظهاراتش انجام نداده است.

علاوه بر این، نرخ سود بانکی در حالی طی بازه زمانی کوتاه مدت افزایش قابل توجهی یافت و حتی برخی از بانک ها و مؤسسات مالی نرخ سود بانکی 28 درصدی را اعلام کردند که این امر موجب تشدید روند نزولی شکل گرفته در بورس شد، حال آنکه وزیر اقتصاد هیچ واکنش جدی نسبت به این امر از خود نشان نداد و تدبیری برای جلوگیری از این روند نیز بکار نبست.

از این رو، آنچه از عملکرد وزیر اقتصاد در حوزه بازار سرمایه در ذهن فعالان بازار سرمایه باقی مانده، خاطره چندان خوشایندی نیست.

اما اگر از همه مطالب عنوان شده صرف نظر کنیم به یک نکته می رسیم. این موضوع که وزیر اقتصاد تنها تصمیم گیرنده مسائل به وجود آمده در بازار سهام نیست و سایر وزرا همچون وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نفت و نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کنار رییس بانک مرکزی نیز در همه اتفاقات پیش آمده دخیل بوده اند و آثار منفی تصمیمات اخذ شده توسط آنها نیز در روند بورس مؤثر بوده است.

همانطور که جلسه نهم تیر ماه جاری وزیر اقتصاد با همراهی سه وزیر مذکور برگزار شد تا وزرا با همفکری یکدیگر چاره ای برای حمایت از بورس و خروج آن از رکود بیندیشند.

البته نباید سهم نمایندگان مجلس را که اکنون پس از شش ماه رکود و کاهش قابل توجه سرمایه سهامداران به دنبال سوال از وزیر و یافتن مقصر اصلی هستند، فراموش کنیم، مجلسی ها نباید از یاد ببرند که با تصویب برخی قوانین در بودجه سال جاری دولت موجبات شعله ور شدن جرقه های رکود و رخوت در بورس را فراهم کردند و در میان مقصرین رخداد این امر سهمی را هم به خود اختصاص دهند، چراکه اگر تنها عملکرد دولت یازدهم و کابینه اقتصادی و سیاسی آن را در نظر بگیریم به دستاوردهای مهم و شاید دست نیافتنی آنها پی می بریم.

همانطور که رییس جمهور قول شکسته شدن کاسه تحریم را به مردم داده است و اظهار داشته که هیچ بندزنی نمی تواند این کاسه شکسته را به حالت اول برگرداند. این امر خود نوید بهبود وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور و تکرار نشدن اوضاع نابسامان سال های گذشته را به آحاد مردم می دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر