بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
کد خبر : ۱۲۷۲۱۸
خبرگزاري آريا-سخنگوي هيات رييسه مجلسعملکرد تيم اقتصادي دولت را اصلي ترين عامل تاثير گذار بر بازار سرمايه دانست و گفت: عملا سيستم بانکداري در کشور فداي بنگاه داري شده است.

بهروز نعمتي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي آريا در رابطه با وضعيت نا مطلوب بازار سرمايه و عوامل تاثير گذار برآن اظهار داشت: هرچند عوامل متعددي در سقوط و صعود شاخص ها در بازار سرمايه نقش دارند ،اما به نظر مي رسد اصلي ترين عامل اثر گذار بر رفتار منفي بازار طي ماه هاي اخيرمجموعه اقتصادي دولت و عملکرد ان است.

وي نقش وزير اقتصاد و دارايي را در راس اين مجموعه دانست و تصريح کرد: متاسفانه نگرش طيب نيا به معقوله اقتصاد بيش از آن که اجرايي و عملياتي باشد ، تئوريک است و همين امر بر بسياري از مسائل اقتصادي از جمله افت بازار سرمايه اثر گذار بوده است.

نعمتي ، رکود حاکم بر اقتصاد را دومين عامل تاثير گذار بر شرايط بورس برشمرد و گفت: در حال حاضر بسياري از مجموعه هاي اقتصادي و صنعتي کشوردچار رکود شده و بعضا توليدات اين واحدها زير 50 درصد است نعمتي بر اجراي سياست هاي موثر جهت خروج اقتصاد از شرايط رکودي تاکيد و گفت: تا زماني که رکود از بين نرود تلاطم بازار سرمايه نيز ادامه خواهد داشت.

وي همچنين وجود شرکت هاي خصولتي را از ديگر عوامل اثر گذار بر عملکرد بازار سرمايه دانست واظهارداشت : بسياري ازشرکت هاي سرمايه گذاري و ديگر شرکت هاي بزرگ جزو خصولتي ها هستند که در اغلب موارد نيز با در نظر گرفتن منافع خود باعث ايجاد حباب در بازار مي شوند.

عضو کميسيون صنايع مجلس با اشاره به اين که متاسفانه عمده سهام بازار سرمايه در دست اين شرکت ها است گفت:خصولتي ها با رفتار دو گانه خود نقش نامادري را در بازار دارند.

وي افزود:متاسفانه بيشترواگذاري هاي صورت گرفته در راستايخصوصي سازي رد ديون بوده و در حالي که شوراي عالي بورس بايد خصوصي سازي واقعي را در کشور نهادينه کند تا کنون سياست جدي و عملي در اين باره نداشته است.

سيستم بانکي به سهامداري و سرمايه گذاري روي آورده است
سخنگوي هيات رييسه مجلس ، در ادامه در رابطه با فضاي انتقادي موجود نسبت به عملکرد بانک ها در حمايت از صنعت و توليد کشور گفت: در حالي که نقش اصلي بانک ها بايد واسطه گري ميان مجموعه هاي توليدي و مردم باشد سيستم بانکي به سهامداري و سرمايه گذاري روي آورده و امروز صاحبان بسياري از شرکت هاي بزرگ سرمايه گذاري بانک ها هستند.

وي حفظ اين شرکت ها را دغدغه اصلي بانک ها دانست و گفت: در حالي که اين شرکت ها بايد به بخش خصوصي واگذار شود بانکي ها نگران اين هستند که مبادا شرکت هاي هلدينگ و امکانات از دسترس شان خارج گردد و عملا بانکداري فداي بنگاهداري شده است.

نعمتي افزود: در چنين شرايطي نزديک به 8 سال است که نمايندگان در مجلس فرياد مي کشند تا مشخص شود وظيفه اصلي بانک ها در اقتصاد چيست؟ آيا يک بانکدار خوب حتما بايد کارخانه توليد سيمان داشته باشد؟

سياست دولت در توليد مسکن برخلاف طرح مسکن مهر است
عضو کميسيون صنايع مجلس در رابطه با پيشرفت کند مسکن مهر در دولت يازدهم گفت:در جلساتي که با وزير راه و شهرسازي داشتيم ،ايشان به برخي از سياست هاي توليد مسکن اشاره داشتند، اما نه به شکل طرح مسکن مهردر دولت گذشته ،چراکه معتقدند در اين زمينه بايد ازظرفيت و مشارکت بخش خصوصي استفاده شود.

وي افزود: در حال حاضر بسياري از پروژه هاي مسکن مهر که از گذشته آغاز شده است در دست پيگيري و اجراست و در رابطه با پروژه هايي که در دولت قبل برنامه ريزي و اما پيشرفت قابل توجهي نداشته اند نيز اطلاعي ندارم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر