بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
کد خبر : ۱۲۷۳۲۰
به گزارش خبرگزاري موج، حسين خزلي خزاري افزود: قبل از اينکه مبادلات آهن آلات در بورس فلزات انجام شود، افراد زيادي با استفاده از ارتباطات خود با شرکت هاي توليدي، اقدام به خريد محصولات با نرخ هاي ارزان و فروش آنها با قيمت هاي گران در بازار آزاد مي کردند که پس از عرضه آهن در بورس و فروش کارخانجات با قيمت هاي حاشيه بازار، رانت هاي کلان بازار آهن به پايان رسيد.

وي با بيان اينکه ساز و کار بورس کالا در طول سال هاي اخير تعادل را در بازار آهن حکم فرما کرده است، اظهار داشت: اکنون در مبادلات پتروشيمي با وجود عرضه محصولات دربورس کالا، يک فساد پنهان وجود دارد که احتساب قيمت محصولات براساس ارز مبادله اي و کمياب بودن برخي کالاهاي پتروشيمي دو عامل ايجاد فساد هستند. به عبارت بهتر محصولات در بورس کالا عرضه مي شوند اما دلالان مي توانند از اختلاف قيمت هاي بورس با بازار آزاد استفاده کنند.

خزاري توضيح داد: به دليل توليد پايين برخي از محصولات پتروشيمي و عرضه محدود در بورس، سيستم سهميه بندي در معاملات اجرا مي شود که عمده محصولات نيز در سامانه بهين ياب به جاي توليدکنندگان به دلالان مي رسد.

اين کارشناس در خصوص تاثيرات فروش محصولات پتروشيمي بر مبناي نرخ ارز آزاد، گفت: شايد آزادسازي قيمت ها باعث رشد نرخ محصولات شود اما؛ بالاخره اين کار روزي بايد انجام مي شد و کالاهاي پتروشيمي در فضاي رقابتي و سالم مورد معامله قرار مي گرفت.
به گفته دبيرکل سابق کانون کارگزاران با درج قيمت هاي واقعي در بورس کالا و شفافيت معاملات، پديده ناسالم رانت از بين مي رود.

وي با بيان اينکه دريافت نرخ خوراک پتروشيمي ها با دلار مبادله اي و فروش محصولات شان با نرخ دلار آزاد امر اشتباهي است، گفت: البته بايد در نظر بگيريم که نرخ خوراک گاز پتروشيمي ها براساس تصميم مجلس پنج برابر شد و در طرف ديگر سرمايه گذاري هاي سنگين در اين بخش در حال انجام است، با اين تفاسير دولت نبايد نرخ خوراک را آن قدر ارزان و يا آنقدر گران به پتروشيمي بدهد که زمينه سوء استفاده فراهم شده و يا سرمايه گذاري هاي اين بخش به خطر افتد، در نتيجه ضرورت دارد که دولت در اين زمينه مديريت بهتري اعمال کند.

خرازي در پايان درخصوص تقاضاي مازاد واحدهاي توليدي نيازمند فرآورده هاي پتروشيمي نيز تصريح کرد: مصرف مواد پلاستيکي در کشور ما به عنوان يکي از آلاينده هاي محيط زيست پنج برابر سرانه دنياست که در اين زمينه بايد به سمت کاهش مصرف برويم. در تمام دنيا انرژي و مواد اوليه گران شده و به تبع آن مصرف مواد پلاستيکي نيز کاهش يافته است، اما؛ درحال حاضر اين صنعت در کشور ما براساس چرخه ارزان انرژي حرکت مي کند و مواد اوليه زيادي را نيز به مصرف مي رساند که علاوه بر فرهنگ سازي، بايد اقداماتي همچون واقعي شدن قيمت ها رخ دهد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر