بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
مدیر گروه تحلیل شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان عنوان کرد:

افزایش قیمت جهانی روی و پتانسیل برای اعلام تعدیل مثبت شرکتها

قیمت جهانی فلزات اساسی و سنگ آهن در حالی چندان مناسب پیش نمی رود که روند قیمت جهانی فلز روی در مسیر صعودی حرکت می کند و اکنون نیز از مرز 2300 دلار عبور کرده است.
کد خبر : ۱۲۷۸۲۰
نویسنده :
جمشیدی
قیمت جهانی فلزات اساسی و سنگ آهن در حالی چندان مناسب پیش نمی رود که روند قیمت جهانی فلز روی در مسیر صعودی حرکت می کند و اکنون نیز از مرز 2300 دلار عبور کرده است.

سه عامل موثر بر رشد قیمت فلز روی

مدیر گروه تحلیلی شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: از یک سو تقاضا برای فلز روی بیش از عرضه آن در بازار فروش بوده و از سوی دیگر شرکت های فعال در گروه سرب و روی با کاهش ذخایر روی در معادن جهان مواجه هستند.

حافظ عزیزی به کاهش موجودی انبار لندن و شانگهای اشاره کرد و ابراز داشت: آمار و اطلاعات موجود و نیز پیش بینی تحلیلگران و کارشناسان، نشان دهنده کاهش موجودی انبار معادن بزرگ طی سه ماهه اخیر کاهش یافته است.

برهمین اساس افزایش تقاضا برای این محصول و در مقابل کاهش میزان عرضه و ذخایر آن در معادن و انبارهای موجود را می توان از جمله دلایل اصلی صعود قیمت های جهانی فلز روی برشمرد.

پیش بینی روند کوتاه مدت آتی

وی روند قیمتی این فلز اساسی را طی کوتاه مدت رو به رشد برآورد کرد و افزود: تحلیل ها و نمودارهای موجود حاکی از آن است که روند آتی قیمت روی طی دوره میان مدت بدور از نوسانات با اهمیت خواهد بود و در بلندمدت نیز در صورت کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی رو به کاهش پیش خواهد رفت.

این در حالی است که در صورت بهبود اوضاع اقتصاد جهانی و منطقه آسیا به ویژه کشور چین می توان انتظار روند صعودی قیمتی را در بلندمدت نیز داشت.

پتانسیل های شرکت های سرب و روی برای اعلام تعدیل مثبت

این مقام مسئول در خصوص آثار ناشی از صعود قیمت های فلز روی بر وضعیت شرکت های فعال در گروه سرب و روی بیان کرد: بسیاری از مجموعه های فعال در این گروه به جز شرکت باما قیمت فلز روی را در محدوده 2000 دلار در بودجه سال جاری خود لحاظ کرده اند و علاوه بر آن ارز مبادله ای را به عنوان نرخ تسعیر ارز درآمدهای حاصل از صادرات محصولات سال جاری خود در نظر گرفته اند. این در حالی است که همراه با صعود قیمت روی به مرز 2300 دلار، این مجموعه ها همچون واحدهای پتروشیمی می توانند محصولات خود را با ارز آزاد به فروش رسانند و درآمدهای حاصل از فروش خارجی خود را با این نرخ ارز در صورت های مالی لحاظ کنند.

مدیر گروه تحلیلی شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان افزود: شرکت های فعال در گروه سرب و روی از پتانسیل اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی بیش از 60 درصدی برخوردارند، چراکه سرمایه آنها برخلاف بسیاری از مجموعه های مطرح بورسی اندک است و اعمال کوچکترین تغییراتی می تواند آثار با اهمیتی بر وضعیت سودآوری آنها در پی داشته باشد برهمین اساس انتظار می رود آثار مثبت ناشی از رشد قیمتی فلز روی در صورت های مالی عملکرد شش ماهه یا 9 ماهه سال جاری شرکت های مذکور نمود پیدا کند.

تهدیدهای موجود بر سر راه صنعت

عزیزی در مقابل به تهدیدهای بر سر راه صنعت سرب و روی اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش عیار خاک مصرفی و نیز کمبود خاک و مواد معدنی از جمله مهمترین تهدیدهای این صنعت به شمار می رود.

معدن مهدی آباد جایگزینی برای کاهش ذخایر معادن

وی به اقدامات انجام شده جهت بهره برداری از معادن جدید نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت استحصال از معدن انگوران در حالی رو به اتمام است که معدن مهدی آباد با مشارکت سرمایه گذاران خارجی به مرحله بهره برداری نزدیک می شود.

اگرچه عیار خاک معدنی استخراجی از این معدن پایین و در حدود پنج درصد است، اما در مقابل خاک استحصالی آن سولفوره می باشد که یکی از مزیت های اصلی این معدن است و می تواند کاهش ذخایر معدن انگوران را جبران کند.

قیمت سهام شرکت های سرب و روی در مسیر رشد

این مقام مسئول در خصوص احتمال رشد قیمتی سهام مجموعه های فعال در گروه سرب و روی طی سال جاری تصریح کرد: روند صعودی قیمت های جهانی فلز روی طی یک ماه اخیر در کنار رشد قیمتی این فلز در بورس کالا و بازار آزاد اتفاقات مثبتی است که در این گروه رخداده است. پیش بینی می شود آثار مثبت این پیامد بر روند قیمتی سهام این مجموعه ها نیز تأثیرگذار باشد. همچنان که شرکت های مذکور طی یک ماه اخیر بازدهی مناسبی را به سهامداران خود اعطا کرده اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر