بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
کد خبر : ۱۲۷۸۶۸
از آنجایی که ارتباط با خدا محور زندگی توحیدی است، بنابراین سرّ زندگی موحدانه «ذکر» و اساس زندگی شرک آلود «غفلت» است.
به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،مردم جام جهانی فوتبال می خواهند تا سرگرم شوند، سرمایه داران جام جهانی فوتبال می خواهند تا پول دارتر شوند،اسرائیل هم جام جهانی فوتبال می خواهد تا ....

یک سوال مهم: چرا جام جهانی فوتبال مورد اقبال همه است؟

زندگی جمعی انسان ها در گرو حکومتی است که اداره همه ابعاد زندگی انسان همچون امنیت، آزادی، تأمین نیازها و ... را دارد. به عبارت دیگر جامعه بدون حکومت و حکومت بدون زندگی جمع مشخصی از انسان ها قابل تصور نیست. اختلاف اساسی میان مکاتب و تفکرات مختلف الهی و بشری بر سر اصل وجود حکومت نیست، بلکه بر سر چگونه حکومت کردن [1] است، که بالتبع دعواهای دیگری همچون ابعاد حکومت، چگونه به حکومت رسیدن و وظایف آن را هم شامل می شود. در اینجا به یک بحث فلسفی از جنس فهم عمومی نیاز است، همان فهمی که عموم می توانند آن را نقد و تأیید کنند.

زندگی انسان تمدن غربی با زندگی انسان تمدن اسلامی چه تفاوتی دارد؟

حکومت آزادگرای غربی با حکومت اسلامی چه تفاوتی دارد؟

این دو سوال ذهن هر ایرانی و به خصوص جوان مسلمان ایرانی را به شدت مشغول کرده و البته شاید کمتر ذهن یک کشور شرقی یا حتی مردم مالزی و ترکیه را مشغول کرده باشد. چرا؟

از آنجایی که ارتباط با خدا محور زندگی توحیدی است، بنابراین سرّ زندگی موحدانه «ذکر» و اساس زندگی شرک آلود «غفلت» است.زیرا ذکر زمینه هر باروری و تعالی، و غفلت زمینه هر خطا و گناهی در مشی زندگی انسان است. خداوند متعال به پیامبرش می فرماید با کسانی که سعی در پیروی از پروردگار دارند و به ذکر خدا مشغول اند صبر کن- به بهانه یاری ایشان در رسیدن به کمالات انسانی- و در طرف مقابل از کسانی که ایشان را از یاد خود غافل کردیم، تبعیت نکن زیرا که ایشان تابع هوای نفس خود هستند و مدام در حال افراط و تفریط اند.[2]

خداوند متعال غفلت از یاد خود را مجازات هوا و هوس طلبی قرار می دهد(طباطبایی، 1407، ج13: 419) به عبارت دیگر خداوند اصل زندگی انسانی که همان محور ارتباط مخلوق و خالق است را از تابعان هوا و هوس می گیرد و در نتیجه انسان به پوچی در دور باطل زندگی دنیا گم می شود، همانطور که بنی اسرائیل 40سال در بیابان سردرگم بودند.[3] طاغوت در این سرگردانی می تواند حکومت کند، زیرا غفلت، سبب کوری چشم و خاموشی بصیرت شده و بدین ترتیب زمینه حکومت طاغوت آماده می شود.[4]

آیا طاغوتِ هوا و هوس در عصر کنونی حاکمیت می کند و توجه و تمایل و خواست انسان ها را در هوس ها و شهوت ها [5] غرق کرده؟

مشغول شدن به هوا و هوس و شهوات نفس، موجب شکل گیری ابرهای غفلت می شود. این غفلت مردم بهترین زمینه برای غارت می شود. غارت الماس و طلای آفریقا، غارت اطلاعات شخصی، تماس های تلفنی و حریم های خصوصی اروپایی ها، غارت نفت خاورمیانه، غارت اعضای بدن، غارت آثار باستانی و بالاخره غارت انسان، .... بنابراینغفلت تولید می کنند تا حکومت کنند.

اما ابزارهای غفلت زای تمدن غرب برای حکومت کردن بر توده مردم چیست؟

* جشنواره های زیبایی و مدلینگ

این جشنواره ها برای درگیر شدن افکار عمومی در نمایش بدن است، همان نمایشی که ویژگی طبقه مرفه است[6] اما از آنجایی که طبقه مرفه به مثابه آرزوی زیبا مورد توجه همه است، فرهنگ طبقه مرفه نیز مورد تقلید قرار می گیرد. همه دوست دارند ببینند طبقه مرفه چه کسی را به عنوان ملکه زیبایی انتخاب می کند و بدین صورت همه در یک دوی ماراتن مشغول اند و کسی سوال نمی کند که چرا جشنواره های مدلینگ و ملکه زیبایی وجود دارد؟

به این عناوین خبری دقت کنید:

- جشنواره بهترین آرایش دختران در آمریکا

- دختر شایسته ترکیه در سال 2011:ملیسا اسلی پمیک 20 ساله در رقابتهای دختر شایسته ترکیه که در استامبول برگزار شد تاج دختر شایسته ترکیه را بر سر گذاشت و بدین ترتیب به عنوان نماینده ترکیه در رقابتهای دختر شایسته جهان (Miss Universe) شرکت خواهد کرد.

-چهره زنی که زیبایی تمام زنان جهان را دارد

- افزایش معروفیت مجری زن با پوشیدن لباس های عریان

- پاملا دیوید مجری زن آرژانتینی، با پوشیدن لباس های عریان و نیمه عریان در برنامه خود، بینندگان برنامه و محبوبیت و معروفیت خود را افزایش می دهد. این امر باعث جنجال های نسبتا زیادی در تلویزیون آرژانتین شده است.

  • مدل شدن و مدسازی

صنعت مدل و مد در پوشاک یکی از مهمترین صنایع برای ارضای شهرت طلبی بدن نمایان است که در ادامه آن صنعت پزشکی زیبایی و صنعت بیمه اندام های بدن نیز بسیار پرسود و پر طمطراق است.

حتی از مدل ها برای کسب قدرت خود استفاده می کنند. به تازگی پوتین یک مدل را برای حزب خود در مجلس دومای روسیه انتخاب کرده است.

دنیای آلوده به فشن غربمی تواند همه چشم ها را به خود جذب کنید و شهوت پرستی زشت را زیبا جلوه دهد.

آنچه در این عکس مهم است، خود مدل نیست، دوربین هایی است که به مدل هدف رفته اند تا واسطه ای شوند برای مشغول شدن همه چشم های دنیا و سپس غفلت و بعد غارت ...

  • جریان خبری رسانه ها

بین واقعیت با آنچه که از واقعیت در ذهن و ادراک انسان ها شکل گرفته تفاوت وجود دارد. انسان ها براساس تجربه زیسته و اطلاعات پیشین خود با واقعیات روبرو شده و آن را دریافت می کنند چه برسد به اینکه قرائت کننده دیگری از واقعیت واسطه فهم انسان از واقعیت باشد. بنابراین، شاید این جمله درست باشد که رسانه ها واقعیات را می سازند!

رسانه ها مشخص می کنند که چه چیز در افکار عمومی مورد اهمیت باشد. دستگاه پروپاگاندای غرب[7] بر زندگی مشاهیر هالیوود، ورزش های خاص همچون فوتبال، رقاصان، موزیسین ها و آوازه خوان ها خبر تولید می کند.

افکار عمومی آن چیزی را می بیند که دیلی میلتصمیم می گیرد ببینند.

خبرهایی در مورد عشق ها و شکست های مدلها و بازیگرها ... دقت کنید مردم گاردین را نگاه نمی کنند چون اساسا با عالم سیاست کاری ندارند، بلکه خبرهایی را دنبال می کنند که در مورد مالیات بر مشروبات و سیگار است. پس چرخه نیاز مردم و اطلاع رسانی مردم همدیگر را در ابر غفلت ساخته اند.

بنابراین فکر می کنید مردم دنیا چقدر از جنایاتی که در غزه می شود خبر دارند؟

گزارش هایی که می بینند روایت گر حق اسرائیلی‌ها است یا تلفات گروه حماس، که البته آنها تروریست می خوانندش!

و عکس های زیر شاید اصلا دیده نشوند:

به نظر می رسد واقعیت در پنجره رسانه ها پنچر می شود.

* بازی های جهانی، فرصتی برای تجاوز به حقوق مظلومان!

شاید یکی از مهمترین رویدادهای جهانی بازی های المپیک و بازی جام جهانی فوتبال باشد.

همین جا باید سوال شود که چرا بازی جام جهانی فوتبال و مسابقات المپیک مهمترین رویدادهای جهانی شده است؟

و دوباره سوال شود که سهم طاغوت در این هیاهوی جهانی چیست؟

و حال، این شما و مروری بر آمار:

المپیک (1948) = اعلام موجودیت اسرائیل

جام جهانی فوتبال (1982) = حمله رژیم صهیونیستی به لبنان

جام ملت های اروپا (1992) = قتل عام مردم بوسنی توسط اروپا

جام جهانی فوتبال (2006) = جنگ(33)روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان

المپیک (2008) = حمله روسیه به گرجستان-رژیم صهیونیستی و باز هم تهاجم به غزه

جام جهانی فوتبال (2010) = محاصره غزه و آغاز حملات وسیع و گسترده به غزه ، و حمله به کاروان آزادی

المپیک(2012) = جنگ سوریه و شروع حملات و عملیات های سنگین و بی سابقه نظامی بر علیه سوریه

جام جهانی فوتبال (2014) = حمله داعش به مناطق گسترده ای از عراق- حمله شدید هوایی اسرائیل به غزه

و مردم مشغول ...

و غزه در آتش ...

اما سوال آخر، چرا رویکرد انتقادی نسبت به سیاست های حکومتی تمدن غرب از سوی مردم ایران پیشتازانه تر از همه ملل است؟

مردم ایران انقلاب اسلامی کردند تا دیگر ابرهای غفلت زاییده از دستگاه پروپاگاندای تمدن غرب زندگی ایشان را جهت ندهد. بنابراین غرب حق دارد که مردم ایران را تحریم کند، غرب حق دارد که تهاجم فرهنگی و جنگ نرم علیه مردم ایران داشته باشد ... چون صحبت از مرگ و حیات این تمدن است.


* پی نوشت ها:

[1] Govern mentality

[2] «وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُريدُونَ وَجْهَهُ وَ لا تَعْدُ عَيْناكَ عَنْهُمْ تُريدُ زينَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِكْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ كانَ أَمْرُهُ فُرُطاً»(الکهف/28)

[3] «قالَ فَإِنَّها مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعينَ سَنَةً يَتيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفاسِقين‏» (المائدة : 26)

[4] اللَّهُ وَلِی الَّذِینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ كَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ«البقرة/257» خداوند، ولی و سرپرست کسانی است که ایمان آورده‌اند؛ آنها را از ظلمتها، به سوی نور بیرون می‌برد. (اما) کسانی که کافر شدند، اولیای آنها طاغوتها هستند؛ که آنها را از نور، به سوی ظلمتها بیرون می‌برند؛ آنها اهل آتشند و همیشه در آن خواهند ماند.

[5] زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِینَ وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَیلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَیاةِ الدُّنْیا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ «آل عمران/14» محبت امور مادی، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و چهارپایان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است؛ (تا در پرتو آن، آزمایش و تربیت شوند؛ ولی) اینها (در صورتی که هدف نهایی آدمی را تشکیل دهند،) سرمایه زندگی پست (مادی) است؛ و سرانجام نیک (و زندگی والا و جاویدان)، نزد خداست.

[6] تئوری تورستن وبلن در مورد مصرف نمایشی و خودنمایانه (وبلن، 1383: 109-135)

[7] جریان خبری و اطلاع رسانی

* منابع:

  1. طباطبایی، محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، ترجمه همدانی،
  2. وبلن، تورستن (1383). نظریه طبقه تن آسا، تهران: نشر نی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر
UNITED STATES
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۲
درود برشما با این مقاله کاملتون
خدا خیرتون بده
بهزاد
CANADA
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
كاملا خيال بافى بود
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
دوباره و100باره مالیخولیای توطئه!!!!!!!!!!!!!
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
بسیار جالب بود با کمی تحقیق به واقعیت پی میبریم غفلت غفلت غفلت