بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
بورس نیوز بررسی کرد:

رودست حقوقی ها به حقیقی ها

موضوع آنجایی جالب تر می شود که بدانیم از اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه جاری این موضوع برعکس بوده یعنی حقوقی ها فروشنده بودند و حقیقی ها خریدار.
کد خبر : ۱۲۷۹۴۶
نویسنده :
آموخته
طی معاملات روز گذشته باز هم شاهد افت شاخص بورس و کاهش دسته جمعی نماد اغلب شرکت های فعال در بازار بورس و فرابورس بودیم و این در حالی بود که با توجه به انتشار برخی خبرهای امیدوار کننده طی هفته گذشته در خصوص افزایش نرخ خودرو و محاسبه نرخ ارز آزاد برای فروش محصولات شرکت های پتروشیمی در بورس کالا شاخص های بورس و روند قیمتی سهام شرکت ها برای مدتی کوتاه روندی صعودی به خود گرفته و همین اتفاق بهانه ای شد تا اکثر تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه نسبت به تداوم این روند خوشبین شده و صحبت از بازگشت رونق به بازار سرمایه به میان آورند.

براساس گزارش بورس نیوز، اما با اعلام خبر احتمال بازبینی در نرخ جدید خودروها و نیز پیگیری بهارستان نشینان برای عدم اعمال نرخ جدید برای خودروها مجدداً بازار سرمایه با توجه به دوگانگی تصمیمات دولتی با روندی نزولی به تبع عقب نشینی سرمایه گذاران مواجه شد و مجدداً سیر نزولی و رنگ قرمز جای روند صعودی و رنگ سبز نوسان قیمت شرکت ها را گرفت.

بر این اساس شاید بد نباشد که در چنین بازار آشفته و احساسی که هر روزش با روز قبل تفاوت های بسیار دارد اندکی با تأمل و تفکر بیشتر به موضوعات و اتفاقات در حال وقوع نگاه کنیم.

از همین رو با بررسی روزهای نزولی بورس به یک نکته قابل توجه برخورد می کنیم، در این روزها که جو احساسی و هیجانی فروش جایگزین منطق و تحلیل شده است بیش از 70 درصد فروشندگان را حقیقی ها و بیش از 65 درصد خریداران را حقوقی ها تشکیل می دهند.

به عنوان مثال طی معاملات روز گذشته با بررسی نمادهای پربیننده بورس و فرابورس این نکته به دست آمد که از بین 14 نماد پربیننده این دو بازار بیش از 70 درصد از فروشندگان سرمایه گذاران حقیقی بودند و در مقابل سهم خریداران حقوقی بیشتر از حقیقی های بازار بود به عبارت ساده تر در حالی سهامداران حقیقی دست به فروش سهام موجود در پرتفوی خود می زنند که حقوقی های بورس نه تنها سهام چندانی برای فروش عرضه نمی کنند بلکه در قامت خریدار ظاهر شده و در حال خرید سهام حقیقی ها می باشند.

اما این موضوع آنجایی جالب تر می شود که بدانیم از اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد ماه جاری این موضوع برعکس بوده یعنی حقوقی ها فروشنده بودند و حقیقی ها خریدار.

براین اساس شاید همراه شدن با تصمیمات حقوقی ها خصوصاً در شرایط فعلی منفعتش بیشتر از تقابل با آنها باشد چراکه علی رغم تمام نظرات خوشبین و درخشان حقیقی های بورس در اوایل سال جاری و به تن کردن ردای خریدار سفت و سخت در نهایت این حقوقی های فروشنده بودند که پیروز این میدان شدند و توانستند بخشی از سهام موجود در پرتفوی خود را در قیمت هایی بالاتر از رقم های فعلی به خریداران حقیقی بفروشند حال به نظر می رسد سهامداران حقیقی بورس با تکرار اشتباه گذشته به نحوی دیگر، هم اکنون در حال واگذاری سهام خریداری شده در گذشته از حقوقی ها با قیمت هایی نازل به خود آنها می باشند، تصمیمی که به نفع حقوقی ها و به ضرر حقیقی ها است.

به هر حال باید قبول کرد که حرکت برخلاف جریان اگر نتیجه آن به مقصد نرسیدن نباشد اما قطعاً کندی حرکت در مسیر را در پی خواهد داشت. لذا شاید بد نباشد برای مدتی هم که شده گزینه همسویی با بازار و صبر و تحمل را برگزینیم چراکه به عقیده اکثر تحلیلگران بازار سرمایه فروش سهام در قیمت های فعلی توسط سهامداران حقیقی شاید هیچ توجیهی به غیر از خروج همیشگی از بورس نداشته باشد و اگر قصد فروشندگان خروج از بورس نیست به جرأت می توان گفت که صبر و تحمل بر سهام پرپتانسیل بهترین تصمیم در شرایط فعلی است و باید باور کنیم که بازار سرمایه برای همیشه در چنین شرایطی باقی نخواهد ماند و قطعاً دور نیست روزی که فروشندگان احساسی امروز در قامت خریداران هیجانی ظاهر خواهند شد ولی تا اینجا که ثابت شده حقوقی ها به حقیقی ها رو دست زده اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر