بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
کد خبر : ۱۲۹۰۷۲
چند وقتی است دولت تصمیم گرفته است، مبنای محاسبه محصولات پتروشیمی را از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تغییر دهد. انتشار این خبر کافی بود تا برخی سودجویان با جمع آوری ۱۰ هزار تن از محصولات پتروشیمی در بازار، سود خوبی را به جیب بزنند.

به گزارش «تابناک»، در این باره بایدگفت، چرخه‌ای از محصولات است که هر چه کامل‌تر می شود، ارزش افزوده‌اش به نسبت چند برابر بیشتر می‌شود؛ برای نمونه، ۲۸۰۰ تولیدکننده محصولات پلاستیکی در کشور وجود دارد که حدود ۴ هزار تن محصول که معمولا در چرخه نهایی محصولات پتروشیمی قرار دارند، تولید می‌کنند؛ لوله‌های پی وی سی، درب و پنجره‌های یو پی وی سی، قطعات خودرو و هزار محصول دیگر. 

در هفته گذشته که دولت تصمیم گرفت، مبنای پایه محصولات پتروشیمی را از ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تغییر دهد، خبر هنوز بیرون نیامده بود که برخی مواد پتروشیمی در بازار کمیاب شد! 

اما آنچه در این میان نا‌معلوم است، اینکه پیش از ابلاغ سیاست‌های جدید اقتصادی و سیاسی دولت، دلالان و سودجویان چگونه به این اخبار دسترسی پیدا می‌کنند و این اخبار از چه راهی و چگونه به دست دلالان می‌رسد؟ از سوی دیگر محصولات پتروشیمی که قرار بود تنها از بورس به دست مصرف کنندگان برسد، چگونه سر از بازار درمی‌آورد؟ 

محمد بیاتیان در این باره گفت: چیزی که در فضای اقتصادی کشور ما وجود دارد، همه از بحث رانت آغاز می‌شود و گویا گروه هایی هستند که محافلی به راه انداخته‌اند و با دسترسی به منابع قدرت، سودهای کلانی به دست می‌آورند. 

وی گفت: اینها کسانی هستند که مطمئنا با محافل قدرت ارتباط دارند. هم اکنون افرادی هستند که سرشاخه واسطه‌ها و دلال‌ها هستند؛ فرقی هم نمی‌کند که این رانت‌ها سیاسی باشد یا اقتصادی. افرادی هستند که پس از جنگ و از زمان دولت سازندگی برخی کارتل‌ها تشکیل شده‌اند.

وی افزود: این کارتل‌ها با نزدیکی به هسته مرکزی دولت و قدرت و با باز کردن جای پای سیاسی در قدرت، توانسته‌اند خود را تثبیت کنند و کاری کرده‌اند که در تمام دولت‌ها این تصور ایجاد شود که بدون این افراد نمی‌شود کاری کرد و همه به این افراد نیاز دارند. 

بیاتیان گفت: در همین بحث رانت ۶۵۰ میلیون یورویی که سروصدای زیادی هم ایجاد کرد، وجود این واقعیت را اثبات کرد، فردی که از این رانت استفاده کرده، هم در زمان دولت سازندگی، هم دولت اصلاحات و هم دولت احمدی‌نژاد بوده است. البته در دولت قبل برای مدت کوتاهی کنار گذاشته شد، ولی پس از مدتی دوباره برگردانده شد. 

وی گفت: این گونه کار‌ها و این افراد ربطی به دولت‌ها و گرایش های سیاسی ندارند و در همه دولت‌ها حضور جدی دارند. 

وی در پاسخ به اینکه قرار بود محصولات پتروشیمی، فقط از راه بورس ارائه شود، پس چه شد که این محصولات سر از بازار درآورده‌اند، گفت: قرار بود این گونه باشد، ولی آقای وزیر دستور دادند این محصولات در بازار نیز فروخته شود و بخشنامه‌ای نیز در این زمینه صادر کردند؛ اما به گمانم این بخش نامه ناقص انجام شده است، زیرا باعث شد پای دلالان به این قضیه باز شود. 

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چرا در بازار اختلاف قیمت پدید آمده و چرا محصولات پتروشیمی از بازار جمع آوری شده است، گفت: این مسأله کمی شبهه ناک است؛ اما گویا دلیل اصلی آن، اجرای ناقص قانون و وجود دلال‌های رانت هست که این نابسامانی‌ها را به وجود می‌آورد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر