بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۴
در حال حاضر و تااطلاع ثانوی با تصمیم دولت جهت رفع ابهام از موضوع ارزی شرکت های پالایشی، آتش نوسانات و نگرانی سهامداران در این مجموعه ها خاموش شده باشد.
کد خبر : ۱۲۹۲۵۴
نویسنده :
رحمتی
با توجه به انتشار اطلاعات جدید از شرکت های پالایشی قصد داریم نیم نگاهی به جزییات گزارش های مذکور به صورت مقایسه ای داشته باشیم.

براساس گزارش بورس نیوز، از میان شش شرکت پالایشی فعال در بورس، شرکت های پالایش نفت اصفهان، تهران و شیراز اقدام به انتشار صورت های مالی حسابرسی شده سال 92 خود کرده اند. این در حالی است که شرکت پالایش نفت تبریز تاکنون صورت های مالی حسابرسی نشده سال 92 خود را منتشر کرده و دو شرکت پالایش نفت لاوان و بندرعباس نیز تاکنون صورت های مالی خود را روی سامانه کدال قرار نداده اند و در حال حاضر به انتشار گزارش فعالیت هیأت مدیره بسنده کرده اند.

و اما نیم نگاهی به جزییات گزارش ها

مهم ترین تغییری که در صورت های مالی شرکت های پالایشی قابل مشاهده می باشد تعدیل درآمدها از بابت تغییر نرخ ارز مرجع به مبادله ای می باشد.

براین اساس آثار افزایش نرخ های فروش در درآمدهای فروش شرکت و آثار تعدیل درآمد و هزینه های شش ماهه دوم سال 91 در سرفصل سایر درآمد (هزینه های) عملیاتی مشخص شده است.

پالایش نفت شیراز رکورددار بالاترین تعدیل مثبت

اطفا آتش پالایشگاه ها در تالار شیشه ای

*همانطور که پیداست شرکت پالایش نفت شیراز با رشد 438 درصدی سود هر سهم سال 92 رکود بالاترین تعدیل سود را در میان شرکت های پالایشی داراست.

*این شرکت از محل تعدیل نرخ ارز اقلام مربوط به شش ماهه دوم سال 91 حدود 260 درصد رشد سایر درآمد های عملیاتی نسبت به سال 91 داشته است.

*میزان تولید در سال 92 تفاوت چندانی با سال 91 نداشته و با حدود 2 درصد کاهش همراه بوده است.

پالایش نفت تبریز

اطفا آتش پالایشگاه ها در تالار شیشه ای

*میزان تولید شرکت در سال 92 نسبت به سال 91 حدود شش درصد افزایش داشته و بیشترین رشد درآمد فروش از محل افزایش نرخ ارز و رشد قیمت های فروش می باشد.

*با شناسایی تعدیلات مربوط درآمدها و هزینه های فروش مربوط نیمه دوم سال 91 سایر درآمدهای عملیاتی شرکت حدود 690 درصد رشد داشته است.

پالایش نفت اصفهان

اطفا آتش پالایشگاه ها در تالار شیشه ای

*شرکت پالایش نفت اصفهان از بابت افزایش مبالغ نفت خام دریافتی و ما به تفاوت نرخ تسعیر ارز این ماده در حساب های خود مبلغ 1086 میلیارد ریال در نشر گرفته بود که اکنون و با تغییر نرخ ارز مرجع به مبادله ای مبلغ 1001 میلیارد ریال آن در سرفصل تعدیلات سنواتی ترازنامه برگشت یافته است.

*میزان تولید شرکت با رشد حدود 2 درصدی نسبت به سال 91 همراه بوده است.

پالایش نفت تهران تنها پالایشگاهی که کماکان ذخیره دارد

اطفا آتش پالایشگاه ها در تالار شیشه ای

*میزان تولید شرکت حدود 5 درصد نسبت به سال 91 افزایش داشته است.

*شرکت از بابت ما به التفاوت نرخ ارز مرجع و مبادلاتی موجودی نفت خام و کالای ساخته شده ذخیره ای معادل 8563 میلیارد ریال در حساب های پرداختی خود لحاظ کرده که با توجه به قطعی شدن نرخ ارز پالایشگاه ها این رقم باید به حساب برگشت داده شود.

پالایش نفت لاوان

اطفا آتش پالایشگاه ها در تالار شیشه ای

*شرکت هنوز سهم صندوق توسعه ملی که مبلغ 310 میلیارد تومان می باشد را در حساب درآمدهای سال 92 خود لحاظ نکرده از همین رو با تعدیل منفی نسبت به سال 91 همراه شده است.

*مبلغ مذکور حدود 271 تومان به سود فعلی شرکت اضافه خواهد کرد.

پالایش نفت بندرعباس

اطفا آتش پالایشگاه ها در تالار شیشه ای

با توجه به عدم ارایه صورت های مالی شرکت تنها اطلاعاتی که می توان از سال 92 به دست آورد از گزارش فعالیت هیأت مدیره شرکت می باشد.

خلاصه گزارش ها

اطفا آتش پالایشگاه ها در تالار شیشه ای

به نظر می رسد در حال حاضر و تااطلاع ثانوی با تصمیم دولت جهت رفع ابهام از موضوع ارزی شرکت های پالایشی، آتش نوسانات و نگرانی سهامداران در این مجموعه ها خاموش شده باشد.


واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر