بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
مستطيل شيشه اي تالار

پرسش شما از وزیر اقتصاد چیست؟

شاخص بورس امروز هم روندی نزولی به خود گرفت که این اتفاق بیشتر تحت تأثیر سهام شرکت های فعال در گروه پتروشیمی، معدنی و فلزی بود اما در مجموع پویایی و تکاپو در بازار بیشتر از روزهای گذشته می باشد.
کد خبر : ۱۳۰۵۴۶
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.05.27 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 31 واحد افت به رقم 54415 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 100 واحد کاهش عدد 145583 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 45 واحد افت به رقم 73906 واحد رسيد.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با 20 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر با 20 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 4 واحد افزایش به رقم 805 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی جم با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل توکاریل با 0.17 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1072 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1302 میلیارد ریال رسید.

براساس گزارش بورس نیوز، شاخص بورس امروز هم روندی نزولی به خود گرفت که این اتفاق بیشتر تحت تأثیر سهام شرکت های فعال در گروه پتروشیمی، معدنی و فلزی بود اما در مجموع پویایی و تکاپو در بازار بیشتر از روزهای گذشته می باشد، همانگونه که قبلاً هم به آن اشاره کردیم نباید در بازار فعلی شاخص بورس و میزان تغییرات آن را مبنای وضعیت کلی بازار قرار دهیم چراکه بورس 93 نسبت به سال گذشته روندی بسیار متفاوت تر و به عبارتی دیگر تحلیلی تر به خود گرفته است و معمولاً در چنین بازاری بازدهی مورد انتظار اغلب در میان مدت به دست می آید تا کوتاه مدت از همین رو سرمایه گذاری های فعلی علاوه بر تحلیل باید چاشنی صبر را نیز به همراه داشته باشد.

شاید مزیت قابل توجه بازار فعلی نسبت به گذشته آن باشد که در گذشته این سهام شرکت ها بودند که برای بازار تعیین تکلیف می کردند اما در شرایط فعلی این سرمایه گذاران هستند که برای سهام شرکت ها تکلیف تعیین می کنند. این موضوع به زبان بازاری یعنی اینکه در بازار فعلی کسی جا نخواهد ماند و سهام شرکت ها تا جاییکه عقل و منطق حکم می کند حرکت خواهند کرد در صورتیکه طی سال گذشته سهام شرکت ها حرکت خود را که بعضاً منطقی هم پشت آن نبود آغاز می کردند و در این بین کمتر سهامداری یافت می شد که توانسته باشد بیشترین میزان از بازدهی چند ده و یا چند صد درصدی سهام یک شرکت را کسب کرده باشد.

براساس این گزارش در حال حاضر روند متعادل و قابل قبولی در بورس حکم فرما است البته قابل قبول از این جهت که صف فروش یا افت قیمت محسوسی را شاهد نیستیم هرچند که به بالا رفتن ها هم نمی توان خیلی دل بست.

فعلاً دو گروه کانی های غیرفلزی و کاشی سرامیکی ها پیشتاز گروه های بورسی در سیر صعودی می باشند برخی پیگیری های انجام گرفته در شرکت های این دو گروه حاکی از شرایط مناسب سودآوری آنها در آینده و نیز احتمال اعلام تعدیل سود در گزارش های ارسالی می باشد همچنین برخی از این شرکت ها نیز به جهت تأمین نیاز نقدینگی به دنبال فروش دارایی های مازاد خود هستند که این موضوع نیز می تواند روند صعودی آنها را منطقی تر نماید.

در پایان آنچه که به نظر می رسد آن است که دوران رکود و نزول در بورس به آخر راه خود رسیده و در شرایط فعلی تنها یک خبر یا یک اتفاق می تواند روند صعودی را بر بازار حاکم نماید اما جای شکر بسیار دارد که اگر صعودی در کار نیست حداقل روند نزولی با اهمیتی هم نخواهیم داشت. لپ کلام اینکه کمی دیگر صبر کنید، ماهی به دمش رسیده است. راستی روز شنبه هفته آینده "ثدور" از جمله شرکت های ساختمانی برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه خواهد شد.

همچنین فردا قرار است که خبرنگاران اقتصادی نشستی را با وزیر اقتصاد داشته باشند لذا اگر سوالی از وزیر دارید می توانید به صورت کامنت برای ما ارسال نمایید تا در صورت امکان پاسخ آنرا از دکتر طیب نیا پیگیری کنیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
لطفا بپرسید تا چه زمانی سیاست قفل شدن سرمایه ها در هر کجا که بودن قراره اجرا بشه، یعنی هر کسی که در ابتدای دولت هر کجا سرمایه گذاری کرده بود اعم از بورس طلا مسکن ارز با رکود مواجهه و در همانجا زمین گیر شد
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
سلام
از اقای وزیر بپرسید شما که دم از حمایتت بورس می زدید چرا حمایت نمی کنید
شما که مخالف رشد تورم هستید چرا از بازار پول حمایت نمی کنید
شما که مخالف گرزانی هستید چرا بسته مسکن راه انداختید که با رشد مسکن باز هم دچار تورم خواهیم شد
مهدی
United States of America
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
با سلام
اگه امکان داره این سئوال از طرف من از آقای وزیر بپرسید ..
به فکر من کارگری که تازه بیکار شده بودم و دار ندار خود را به بازار بورس اوردم و در حال حاضر و با گذشت 6 ماه سرمایه ام نصف شده است هم بودید؟؟؟

واقعا افتخار داره که سازمان خصوصی سازی سهم های خودش رو به من به دو برابر قیمت انداخته؟؟؟

با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
سلام با تشکر از شما

لطفا از وزیر اقتصاد سوال کنید پس زمان خرید واقعی و حمایت واقعی از بازار بورس چه زمانی فردا می رسد پس چرا حمایت نمی کنید و سرمایه مردم 8 ماهه که 40 درصد افت داشته و زیان شناسایی می کنند
مریم
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
لطفا در مورد سهام عدالت سوال کنید چون خیلی ها از جمله خود ما نگرفتیم . ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲
باسلام
لطفا از وزیر بپرسیدکه بورس در بسته جدیداقتصادی دولت دقیقا چه جایگاهی خواهدداشت و آیا به افت شاخص دراین مدت توجه داشتند وعلل آنرا در خودمجموعه دولت بررسی کردند؟
حميد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۱
باسلام و احترام
لطفا از وزير محترم بپرسيد شما كه ميخواهيد تورم رو كنترل كتيد كه يكي از راه هاش كاهش نقدينگي هستش ايا اين درسته كه از طريق ركود و نزول در بازار سرمايه و از بين بردن سرمايه يك سري جوون نقدينگي زو كاهش بدين؟!
ايا بهتر نيست كه برنامه اي بينديشيد كه بجاي ركود در بورس ، مردم رو تشويق كنيد كه سرمايه هاي خودشون رو به بازار سرمايه بيارن و چرخه اقتصادي كشور از طريق بازار سرمايه تامين نقدينگي بشه
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳
با سلام
از وزیر اقتصاد بپرسید ایا این راست میگن که تا زمانیکه قیمت سهام در بورس به ارزش ذاتی و بالاتر نرسد هیچ صنعت و کارخانه جدیدی در کشور ایجاد نمیشود و در نتیجه اشتغال هم خبری نیست؟؟
وقتی قیمت سهام در بورس اینقدر ارزانه یعنی صنعت و تولید حمایت نمیشود
احمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۵
((البته قابل قبول از این جهت که صف فروش یا افت قیمت محسوسی را شاهد نیستیم))

آقای نویسنده !
میدونی چرا این حرف بی حساب را میزنی ، چون ظاهرا فقط سهمهای خودت را چک میکنی !

اگه سفارس یا غبشهر یا سغرب و ساراب و فخوز من را داشتی و هر روز پائین میومدی ، اینجور قصه نمیگفتی .
احسان امیری کارگزار
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۹
با سلام خدمت وزیر محترم دولت تدبیر امید . این اتفاقات در یک سوال گنجانده نمیشود . سوال اول : چرا قبل از بالا رفتن بازار جلوی آن را نگرفتند چرا قبل از حبابی شدن جلوگیری نکردند ؟ چرا در شاخص 85000 میگفتند بازار خوب است و مشکلی ندارد اما حقوقی های بازار چراغ خاموش خارج میشدند ؟
احسان امیری
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
مگر دولت محترم کارمزد برای خرید فروش نمیگیرد که نظارت بر بازار داشته باشد و سهم هایی که سفته بازی شده اند و حبابی شده اند را کنترل کنند ؟ پس چرا قبل از حبابی شدن جلوگیری نکردند
karimi2931
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۰
سوال :آقای وزیرکنترول تورم به چه قیمتی ؟ فعلابه قیمت نابودی تولیدو تولیدکننده بورس وسهامداران رکوداقتصادی و....
جذر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۲
به آقای وزیر پیشنهاد میکنم
قیمت گذاری در هیچ صنعتی ازجمله خودرو نکنند، و اجازه دهند عرضه و تقاضا در بازار آزاد عامل کشف قیمت و رقابت باشد، در صنایع آسیب پذیر نیز با تعرفه های وارداتی معقول و حداقلی حمایتهای لازم اعمال گردد. همان کاری که در صنعت فولاد سالها انجام شده بود و پیوسته تعرفه ها کاهشی بود و اکنون به صفر نزدیک شده.
در شرایط فعلی نیز اگر نرخ سود بانکی هم آزاد و رقابتی شود بیش ازاین افزایش نخواهد یافت.
اجازه دهید بنگاه های اقتصادی در شرایط رقابتی کار کنند نه فرمایشی.
سرمایه عاقل است و راه درست را می یابد.
مسیل درست باشد، آب باران راهش را می یابد و سیل به راه نمی افتد.
وظیفه دولت فراهم آوردن زیرساخت هاست، نه قیمت گذاری و تعیین نرخ.
نمیشود وسط ماند و دست و پا زد. یا بورس دارید و اقتصاد آزاد، یا اینکه بروید به دنبال اقتصاد سوسیالیستی.
یک بام و دو هوا ممکن است.
هردو سیستم عملی است.
اما کاپیسوسیالیسم ممکن نیست.
ria03179
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۵
وزیرمحترم ماکه با60سال سن بیکاروعیالوارومستاجراز بورس باپول رهن خونه یک لقمه نون برای زن وبچه درمی آوردیم همه چیزازدست رفت بایدچکارکنیم حتی دولت دریغ کرد ازبسته کالای کارگری درقبل ازعید پس بایدبمیریم
رامین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
با سلام بنده لیسانس معماریم و هم متاهل . به جهت بیکاری اومدم تو بورس کار کنم سرمایه ام نصف شده. لطفا بگین آقای صالح آبادی کین که هیچ جوری نمی شه جابجاشون کرد و بپرسید شاخص چرا همیشه مثبته در حالی که سرمایه ما نصف شده چرا شاخص داریم که نشان دهنده وضعیت خودشه نه بوریس !
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۵
با سلام
لطفا از وزیر محترم سوال بفرمایید آیاسیاستهای ضد ونقیض وپراکنده که هر از چند گاهی هر کسی از دولتمردان دررسانه ها سخن پراکنی می کنند از عوامل بی ثباتی اقتصادی از جمله در بازار سرمایه نیستند با تشکر
یداله زمردی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
آقای وزیر که همش دم از موفقیتهای کلان اقتصادی میزنید ! چرا چاره ای برای جبران ضرر وزیان سهامداران بورس که سرمایه شان نصف شده نمیکنید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
چرا همه نظرات بخصوص آنهایی که حاوی مطالب دقیق و علمی بدون اهانت به کسی ارائه می شود منتشر نمی شود؟ چون به مذاق شما خوش نمی آید غیر قابل انتشار است؟
بهلول
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۶
اقا رامین که تازه اومدی تو بورس حالا حالا باید کار کنی که بفهمی شاخص یعنی چی و چه جوری درستش کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۳
سلام
از اقای وزیر بپرسید مسابقه افزایش قیمت شبیه شرکتهای هرمی(پونزی) املاک تا کجا ادامه خواهد داشت ؟!و چه زمانی بانکها را از شرکت در این مسابقه مخرب اقتصاد و عامل اصلی رکود تورمی بازخواهد داشت ؟!