بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
با توجه به دریافت عوارض نوسازی خطوط انتقال پالایشگاه ها در بورس کالا مشخص شد:

دور زدن قانون و مجلس از سوی پالایشگاه های گازی کشور

پالایشگاه های نفتی، پالایشگاه های گازی و پتروشیمی ها البته گوگرد معدنی نیز با خلوص پایین تر در کشور وجود دارد. مشخص است که خریدار ترجیح می دهد کالایی را که توسط پالایشگاه های گازی عرضه می گردد و 5 درصد ارزان تر است را خریداری نماید.
کد خبر : ۱۳۰۷۷۰
نویسنده :
کارگزاری پگاه یاوران نوین
گوگرد یکی از محصولاتی است که در بورس کالای ایران عرضه می گردد و در کل توسط 3 نوع تولیدکننده به دست می آید: پالایشگاه های نفتی، پالایشگاه های گازی و پتروشیمی ها البته گوگرد معدنی نیز با خلوص پایین تر در کشور وجود دارد.

در این میان پالایشگاه های نفتی و پتروشیمی ها، گوگرد خود را در بورس کالا عرضه می کنند ولی خبری از عرضه پالایشگاه های گازی در بورس کالا نیست! با پیگیری های به عمل آمده مشخص گردید پالایشگاه های گازی از جمله پالایشگاه گاز ایلام و همچنین پالایشگاه گاز خانگیران فروش خود را در خارج از بورس کالا به خوبی انجام داده و نیازی به ورود به بورس کالا ندارند! علت این موضوع عدم اخذ 5 درصد عوارض نوسازی خطوط انتقال از سوی پالایشگاه های گازی است در حالی که کلیه پالایشگاه های نفتی و پتروشیمی این 5 درصد عوارض را در بورس کالا دریافت می کنند؛ در نتیجه مشخص است که خریدار ترجیح می دهد کالایی را که توسط پالایشگاه های گازی عرضه می گردد و 5 درصد ارزان تر است را خریداری نماید.

از طرف دیگر پالایشگاه های گازی با استناد به بند "ک" لایحه بودجه عنوان می کنند که این مصوبه در مورد فرآورده های نفتی است و شامل آن ها نمی گردد. به متن این لایحه توجه کنید:

* چهارشنبه 16 بهمن ماه سال 1392 مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 93 کل کشور با بند "ک" لایحه بودجه موافقت کردند که بر این اساس وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط، مکلف شد نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و میعانات گازی و فرآورده های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه ها و زیرساخت های تأمین، ذخیره سازی و توزیع فرآورده ها اقدام و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج درصد قیمت هر لیتر فرآورده های نفتی به عنوان عوارض و صد درصد برای موارد مذکور تأمین نماید.

همان طور که مشخص است در این بند صحبت از قیمت هر لیتر فرآورده های نفتی شده است و اولین مطلبی که به ذهن خواننده مطلب خطور می کند آن است که صحبت از موادی می شود که ماهیت مایع دارند و این درحالیست که کالای گوگرد ماهیت جامد داشته و بر اساس واحد کیلوگرم اندازه گیری می شود.

در پایان جهت رفع مشکلات موجود یکی از پیشنهادات زیر می تواند مورد بررسی قرار گیرد:

  1. اگر قرار است این 5 درصد عوارض از خریداران دریافت گردد ابتدا ابهام زدایی از این لایحه انجام شده و در نهایت این مبلغ از هر سه تولید کننده و به صورت عادلانه اخذ شود.
  2. مطابق با مباحث انجام شده ، این لایحه کالای گوگرد را در بر نمی گرفته است و هیچ یک از سه تولیدکننده نباید از خریداران 5 درصد عوارض را دریافت می کردند. در نتیجه بهتر است اخذ این عوارض به طور کلی حذف گردیده و از این طریق از مصرف کنندگان گوگرد در کشور نیز حمایت شود زیرا کل ارزش معاملات گوگرد در بورس کالا از ابتدای سال تا کنون 12 میلیارد تومان بوده است که در مقابل ارزش معاملات وکیوم باتوم و لوبکات در بورس کالا که به ترتیب 940 و 720 میلیارد تومان بوده است، بسیار ناچیز می باشد.

میثم باقری کوپایی- مدیر کالایی کارگزاری پگاه یاوران نوین


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
آقا جان از همه بايد عوارض بگيرند. حذف عوارض كمبود بودجه براي نوسازي و دنبال افتادن از تكنولوژي و دچار شدن به سرنوشت نساجي مي باشد. اگر از مصرف كننده گوگرد 5 درصد عوارض نگيرند آنها هم به نسبت از قيمت كالاي ساخته شده مي كاهند، معلوم است كه نه. بگذار مثالي بزنم بعضي از توليد كننده مواد اوليه با ارز مبادله اي وارد مي كنند و كالاي ساخته شده را با ارز آزاد مي فروشند و اين رانتها در اين كشور زياد است. كسي هم فكر نيست.