بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰
کد خبر : ۱۳۰۷۷۸
اقتصاد ایران آنلاین:در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص بورس پس از شش روز روند معاملاتی منفی، سرانجام مثبت شد و با 3 واحد رشد به عدد 73 هزار و 905 واحد رسید. همچنین امروز 496 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 140 میلیارد تومان در 46 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد و نمادهای معاملاتی اخابر، رمپنا و وپترو بیشترین اثر مثبت را بر روند حرکتی دماسنج بورس داشتند.

پتروشیمی و محصولات شیمیایی :
در این گروه سهولت تحریمهای حمل و نقل و صادرات محصولات پتروشیمی، در کنار زمزمه های کاهش احتمالی نرخ خوراک گازی، می تواند بر سود زیرمجموعه های پارسان اثرات شگرفی داشته باشد، اما این مهم در یک بازه شش تا نه ماهه رخ خواهد داد.

در وپترو مجمع عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی با حضور بیش از 80 درصد از سهامداران برگزار شد و پس از تصویب صورت های مالی 100 ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم نمود. بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت پس از کسر ذخیره کاهش ارزش در ابتدای سال مالی مورد گزارش 2.025.546 میلیون ریال بوده است که در پایان سال مالی به مبلغ 2.111.785 میلیون ریال افزایش یافته است. میزان سرمایه گذاری در سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس 34.53 درصد، سرمایه گذاری در سهام خارج از بورس 63.35 درصد و پیش پرداخت سرمایه گذاری ها 2.12 درصد می باشد.

پالایشگاه و فرآورده های :
در این گروه دو پالایشگاه بندرعباس و لاوان باید صورت های مالی سه ماهه را گزارش نمایند تا باز شوند اما خبرهایی شنیده شده که با توجه به ادامه ابهامات احتمالا مجوز عدم انتشار صورت های مالی گرفته شده و صورت ها منتشر نشود که باز هم منجر به بازگشایی خواهد شد .

اما ابهام مهم حق توسعه صندوق ملی برای این دو شرکت مهم است که شاوان تاثیر آن را در صورت سود و زیان سال 1392 دیده و بهمین دلیل تعدیل 70% در سود محقق شده داشت اما شبندر مبلغ صندوق توسعه را در صورت سود و زیان لحاظ نکرده که البته تاثیر آن در EPS سال 1392 آن شرکت کمتر از 70% تعدیل منفی نیست .نکته بعدی عدم لحاظ اکتان افزار در هزینه های شاوان است که تعدیل منفی 60 تومانی برای این نماد در پی دارد اما شبندر این هزینه را دیده است این دو ابهام مهمترین ابهامات این دو شرکت پالایشی می باشند .

در این گروه سرپرست سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه هم‌اکنون 5 پالایشگاه بزرگ نفت در جزیره قشم در دست ساخت است گفت : با صدور مجوز احداث یک پالایشگاه بزرگ نفت دیگر با ظرفیت تولیدروزانه 200 هزار بشکه، شمارپالایشگاههای در دست ساخت بخش خصوصی در قشم به 6 پالایشگاه می‌رسد .

فولاد، معدن و سنگ آهن و فلزات اساسی :
مدیر سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان اظهارداشت: از روز گذشته صندوق سرمایه گذاری مشترک ذوب آهن اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد. به گفته مجتبی فریدونی ؛ این صندوق که قرار است در اندازه کوچک در سهام به سرمایه گذاری بپردازد از سرمایه دو میلیارد تومانی برخوردار است که سرمایه آن تا 5 میلیارد تومان نیز قابل افزایش است. او تصریح کرد: در واقع این صندوق بنا به درخواست کارکنان ذوب آهن اصفهان که قصد سرمایه گذاری در بازار سرمایه را داشتند و از تخصص و دانش لازم نیز برخوردار نبودند، تشکیل شد. وی در ادامه اظهارات خود به نقل و انتقال سهام زغال سنگ البرز شرقی به شرکت ذوب آهن اصفهان اشاره کرد که در پی این امر اعضای هیات مدیره زغال سنگ البرز شرقی از سوی ذوب آهن اصفهان معرفی شدند. مدیر سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان از مجید طلایی به عنوان رییس هیات مدیره، ربیعی نژاد مدیرعامل و نائب رییس، مجید بختیاری، علیرضا خزائی و پاک زاد به عنوان دیگر اعضای هیات مدیره این شرکت نام برد.

در مس طرح های تولید کنسانتره شرکت ملی صنایع مس ایران در شش ماهه دوم سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و در سال بعد نیز می توان شاهد تولید کاتد در صنعت مس باشیم. ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: بازار داخل کشور در عرضه و تقاضا محصول مس نسبت به سال گذشته تغییرات زیادی را شاهد نبوده است و سالیانه حدود 200 هزار تن محصول مس در ایران تولید می شود. شیخ در خصوص بازار صنعت مس در عرصه بین المللی نیز گفت: در بازار بین المللی صنعت مس، عرضه و تقاضای جدیدی وجود ندارد و از ابتدای سال 2014 میلادی تاکنون صنعت مس بدون تغییرات اساسی و با همان قیمت در حدود 7 هزار دلار به ازای هر تن محاسبه می گردد.

وی به عوامل تأثیرگذار در افزایش قیمت مس اشاره کرد و افزود: بازار مس در داخل کشور با توجه به بازار جهانی فلزات لندن و همچنین افزایش نرخ ارز، قابل تغییر می باشد و قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز تا حدودی در قیمت نهایی محصول تولید شده تأثیرگذار می باشد. شیخ در خصوص میزان صادرات مس در کشور گفت: سالیانه 100 هزار تن از محصول مس به عنوان تولید مازاد نیاز داخل به کشورهای خارجی صادر می شود که در سال های اخیر، محصول مس به کشورهای اروپایی صادر می گردید ولی در حال حاضر صادرات این صنعت به کشورهای همسایه از جمله ترکیه انجام می گیرد. این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان به بهره برداری از طرح های تولید کنسانتره شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد و گفت: طرح های تولید کنسانتره شرکت ملی صنایع مس ایران در شش ماهه دوم سال جاری به بهره برداری خواهد رسید و در سال بعد نیز می توان شاهد تولید کاتد در این صنعت باشیم.

خودرو :
در این گروه همچنان شاهد افت قیمت ها هستیم، تغییر نظر شورای رقابت در حالی که تا هفته گذشته در باب قیمت خودرو پافشاری می کرد، احتمالا از یک توافق چند طرفه حکایت دارد. این مهم درحالی صورت می گیرد که ظن اجباری شدن استاندارد یورو 64 از ابتدای مهرماه می تواند کاهش اخیر اعلامی قیمت خودرو ها را تحت تاثیر قرار دهد. بر این اساس سرمایه گذاران در فضای کنونی به نظاره سهام خودرویی نشسته اند و هنوز به ارزیابی قطعی از رخداد اخیر دست نیافته اند ؛ اما گمان می رود که این حرکت شورای رقابت پایانی بر ابهام های صنعت باشد و سبب رخدادهای تازه در سهام شرکتهای خودرویی گردد.

ساختمان :
این روزها تحت تاثیر اخبارهایی که بیانگر عزم دولت بر افزایش قدرت خرید مردم است، می باشد. نسبت قیمت بر درامد پایین گروه سبب شده تا توجه بازار به این گروه جلب شود اما اقبال آن ها بسته به شرایط بازار است. انبوه سازی گروهی است که معمولا هماهنگ با شاخص حرکت می کند.

شنيده مي شود شركت آ س پ متراژ بالايي زمين در فشم دارد كه قطعه بندي كرده و درحال فروش آنهاست. گفته مي شود سود مناسبي از محل فروش اين زمين ها به آ س پ برسد.

شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه با 80 میلیارد تومان سرمایه برای اولین بار برای هر سهم در سال مالی منتهی به 31 شهریور 94 مبلغ 547 ریال پیش بینی کرده که نسبت به بودجه سال مالی قبل (مبلغ 545 ریال) تغییر محسوسی نداشته است.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، "ثباغ" در گزارش خود اعلام کرده از سرفصل پيش بيني فروش سال مالي 94 ، معادل 67 درصد مربوط به پروژه اطلس بوده و هم چنين سود پروژه مذکور نیز 72 درصد سود خالص مي باشد.

پیمانکاری و تجهیزات :
در آکنتور برخی مدیران توزیع از بهتر شدن وضعیت این شرکت ها در پرداخت بدهی به شرکت های برقی صحبت می کنند . اما خبری که روی این سهم موثر بود این است که معاون سیستم‌های اندازه‌گیری و شبکه هوشمند سازمان بهره‌وری انرژی ایران گفته نصب دو هزار دستگاه کنتور هوشمند به‌صورت پایلوت در تهران و زنجان آغاز شده است و در آینده نزدیک در چهار منطقه دیگر آغاز می‌شود.

شرکت‌های سرمایه گذاری :
افزایش سرمایه خارزم ثبت شد و همین موضوع افزایش عرضه را در این سهم افزایش می دهد. این در حالی است که شرایط بنیادی سهم خوب است و دلیل عرضه های زیاد زین پس خارزم، ثبت افزایش سرمایه است اما سهم برای میان مدت خوب است و پتانسیل رشد سود را دارد.گفته می شود 6 شهریور خارزم بلوک وآذر را عرضه می کند ولی این بلوک به قیمت تمام شده است.

تسهیلات مسکن :
این اوراق طي معاملات روز گذشته، اوراق تسهيلات مسكن فروردين با رشد ۷‏/‏۰ درصدي مواجه و به قيمت ۹۵هزار و ۴۰۲تومان معامله شدند كه بالاترين قيمت آنها در مرداد ماه محسوب مي شود و امروز این اوراق در محدوده صفر قیمت مورد معامله قرار گرفت. به اين ترتيب، بازدهي آنها از ابتداي سال به ۲‏/‏۵۱ درصد رسيد. عدم تناسب عرضه و تقاضاي اوراق مسكن مهم ترين عاملي است كه نمي تواند مانع افت قيمت ها شود. در واقع، افزايش تقاضاي مسكن در فصل تابستان و خوش بيني نسبت به رونق بازار مسكن به عنوان لكوموتيو اقتصاد كشور منجر شده است تا تقاضاي خريد تسه ها افزايش يابد. به اين ترتيب، عدم عرضه كافي اوراق از سوي بانك مسكن باعث شده تا به رغم محدوديت هاي خريد و فروش، قيمت هاي اين اوراق روند صعودي خود را ادامه دهند.

دارو :
در حالی که این روزها شرکت پارس دارو قصد فروش بلوکی سهام دارویی امین را داشت، امروز شاهد اطلاعیه اعلام انصراف این شرکت از فروش سهام دارویی امین بودیم. به نقل از دکتر امجدی شرکت پارس دارو از فروش سهام دارویی امین منصرف شده است. لازم به ذکر است، فروش بلوکی سهام این شرکت قرار بود امروز انجام شود.


در بازار داخلی :

نتایج آرای استیضاح وزیر محترم علوم از جمله خبرهای تیتر یک رسانه ها بود. فرجی دانا در پایان جلسه امروز نمایندگان مجلس با مجموع آرا: ۲۷۰ رای ماخوذه، ۱۴۵ رای موافق، 110 رای مخالف و 15 رای ممتنع نتوانست رای اعتماد بگیرد. رئیس جمهور نیز بعد از اعلام نتایج استیضاح نجفی را سرپرست موقت وزارت علوم معرفی کرد.

اخطار بانک مرکزی به بانک ها/ سود روز شمار از اول شهریور 10 درصد می شود
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی بخشنامه‌ ای به کلیه بانکها و موسسات اعتباری تحت نظارت خود اعلام کرد از تاریخ ۱۳۹۳/۶/۱ نرخ های سود سپرده های کوتاه مدت روزشمار ۱۰ درصد می باشد.

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: نظر به اتمام مهلت تعیین شده برای اصلاح نرخ های سود سپرده های کوتاه مدت ویژه ای که قبل از تاریخ ۱۳۹۳/۲/۱۳ با نرخ ها و شرایط خاص ایجاد گردیده بودند، به اطلاع کلیه بانکها و موسسات اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می رساند از تاریخ ۱۳۹۳/۶/۱ نرخ های سود سپرده های کوتاه مدت روزشمار در تمام موارد اعم از قبلی و جدید، صرفا" ۱۰ درصد می باشد.

بانک مرکزی در این بخشنامه از اعضای هیات مدیره بانکها، مدیران عامل و معاونان مدیرعامل هر بانک خواسته است در رعایت نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار نهایت دقت و همراهی را به عمل‌ آورند.


۵۰۰ بدهكار بانكي به قوه قضائيه معرفي شدند

وزير امور اقتصادي و دارايي از پرداخت پرداخت ۶هزار ميليارد تومان بودجه عمراني تا ديروز خبر داد و گفت: وزارت تعاون، كار و رفاه مسئول شناسايي پردرآمدها و حذف يارانه بگيران است و به محض شناسايي اين افراد، يارانه آنها حذف خواهد شد.

نخستين نشست خبري علي طيب نيا وزير امور اقتصادي و دارايي دقايقي قبل در ساختمان اصلي اين وزارت خانه در صوراصرافيل برگزار شد.

طبق اعلام روابط عمومي، طي ۹ سال اخير اين اولين نشست خبري است كه وزير امور اقتصادي و دارايي به مناسبت هفته دولت برگزار مي كند.

طيب نيا در ابتداي اين نشست كه به مناسبت هفته دولت برگزار شده به تشريح اقدامات انجام شده در وزارت امور اقتصادي و دارايي طي يك سال گذشته پرداخت و اظهار داشت: دولت در سال گذشته در چنين روزهايي فعاليت خود را به صورت رسمي آغاز كرد، آنهم در شرايطي كه به لحاظ اقتصادي و سياسي كشور در وضعيت خطيري بود.
وي تحريم هاي ظالمانه دشمنان را يكي از مصداق هاي شرايط ويژه سال قبل برشمرد و افزود: با ساختارهاي اقتصادي ناسالم كه از قبل در اقتصاد وجود داشت تورم سنگين و ركود و همزماني اين پديده ها شرايط خاصي را براي مردم از منظر تورم و بيكاري و ركود ايجاد كرده بود.

روز گذشته، هر دلار آمريكا با پنج تومان رشد مواجه و به قيمت ۳ هزار و ۱۱۰ تومان معامله شد. به اين ترتيب، كف حمايتي ۳۱۰۰ توماني بار ديگر قدرتمند عمل كرد و اجازه افت بيشتر قيمت دلار را نداد. در اين شرايط، خوش بيني نسبت به مذاكرات هسته اي منجر به كاهش تقاضا در اين دوره از سال شده است؛ به عبارت دقيق تر، برخلاف زماني كه نگاه ها به قيمت ارز افزايشي است و تقاضا تشديد مي شود، در اين دوران، وضعيت ‏»‏خرسي‏«‏ ‏(‏پيش بيني كاهش قيمت‏)‏ منجر شده است تا تقاضا در بازار ارز با افت مواجه شود. همچنين، برخي كارشناسان افزايش سفرهاي توريستي به كشور را به عنوان منابع ارزي عنوان مي كنند كه با افزايش عرضه اجازه رشد قيمتي را به دلار نمي دهد. با اين حال، حركت ملايم دلار سناريوي محتمل تري خواهد بود.

سازمان بورس همگام با دولت در تأمين مالي بخش خصوصي
سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با كمك به دولت به تأمين مالي بخش خصوصي گام ديگر براي خروج از ركود غير تورمي را همراه با دولت مي پيمايد.

كمك دولت به تأمين مالي بخش خصوصي در راستاي سند راهبردي سازمان بورس از ديگر وظايف اين نهاد براي پيشبرد برنامه خروج از ركود غير تورمي خواهد بود.

سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با كمك به دولت به تأمين مالي بخش خصوصي گام ديگر براي خروج از ركود غير تورمي را همراه با دولت مي پيمايد.

بر اساس اين گزارش، طبق سند راهبردي سازمان بورس مشاركت بيشتر بانك ها و مؤسسات اعتباري، صندوق هاي بازنشستگي، شركت هاي بيمه، شركت هاي مادر و شركت هاي سرمايه گذاري در بازار اوليه و ثانويۀ اوارق بهادار از طريق اصلاح مقررات و سياست­ها و همچنين، تشكيل صندوق هاي سرمايه گذاري براي تجميع يارانه هاي نقدي و اختصاص آن به سرمايه گذاري در بازارهاي اوليه و ثانويۀ اوراق بهادار از اهداف اين سازمان براي تأمين مالي بخش خصوصي عنوان شده است.

اين در حالي است كه، تشكيل صندوق هاي بازنشستگي تكميلي از طريق وضع مشوق هاي مالياتي به منظور اختصاص منابع تجهيزشده به سرمايه گذاري در بازارهاي اوليه و ثانويۀ اوراق بهادار،تهاتر طلب دولت از شركت هاي بخش خصوصي و عمومي با بدهي دولت به همان شركت ها و انتشار اوراق بهادار توسط شركت هاي طلبكار از دولت و پرداخت اصل و سود اوراق منتشره توسط دولت در حد بدهي خود از ديگر راه حل هاي تأمين مالي عنوان شده است.

استفاده از صكوك براي تامين منابع مالي واحدهاي توليدي
عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بيان اينكه با نرخ سودي كه بانك مركزي در نظر گرفته ديگركسي در بخش توليد سرمايه گذاري نمي كند از اين رو دولت بايد نرخ سود بانكي را اصلاح كند، گفت: بهتر است ابزارهاي جديد تامين منابع مالي مانند صكوك را براي واحدهاي بزرگ توليدي تعريف كنيم تا اين واحدها ازطريق بازار سرمايه بتوانند سرمايه در گردش خود را تامين كنند.به گزارش پول پرس، جعفر قادري درباره راه هاي تقويت سيستم بانكي براي افزايش سطح تسهيلات دهي بانك ها به بنگاه هاي توليدي جهت خروج از ركود با تاكيد بر اينكه دولت بايد سرمايه بانك ها را افزايش بدهد، گفت: بانك هاي دولتي با كمك دولت و بانك هاي خصوصي با واگذاري مبالغ بيشتري از سهام شان در بورس بايد سرمايه شان را افزايش دهند.

وزیر اقتصاد: کمبود نقدینگی در بازار سرمایه مشهود است/ قیمت سهام به کف رسیده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در بخش واقعی اقتصاد دچار کمبود نقدینگی هستیم و این امر در بازار سرمایه نیز مشهود است، گفت: در حال حاضر نه تنها در بازار سرمایه بلکه در سایر بازارها نظیر ارز، مسکن و طلا نیز با رکود نسبی مواجه هستیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن اشاره به نوسانات سال های قبل بازار ارز، طلا و مسکن، گفت: دولت در شرایط زمام امور را به دست گرفت که سخت ترین وضعیت اقتصادی کشور طی سال های بعد و قبل از انقلاب را داشتیم زیرا سال هایی داشته ایم که تورم بالا بوده یا رکود شدید، اما ترکیب این دو مورد شرایط را بسیار بدتر کرده بود.

طیب نیا با بیان اینکه همزمانی رکود و تورم اتخاذ سیاست مناسب را نیز با مشکل مواجه کرده بود، تصریح کرد: زمانی که این دو پدیده شوم با هم ترکیب می شوند، استفاده از سیاست ها با پیچیدگی های خاصی همراه می شود که می تواند مشکلات را تشدید کند؛ شاید به همین خاطر بود که مقام معظم رهبری، امسال را سال اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده اند. وی افزود: استفاده از این تعبیر و واژه مدیریت جهادی حاکی از این است که در شرایط بسیار سختی قرار گرفته بودیم و قرار داریم که خروج از این شرایط تنها با همفکری و همکاری تمام قوای حاکمه و مشارکت مردم امکان پذیر است. وی درباره پول های آزاد شده در توافق ژنو نیز گفت: بخشی از منابع ناشی از توافق ژنو آزاد و صرف خرید کالاهای اساسی و بشردوستانه شد؛ هرچند برنامه بانک مرکزی استفاده مناسب از این وجوه است به گونه ای که پایه پولی افزایش نیابد. وی با بیان اینکه دولت اعتقادی به سرکوب قیمت ها ندارد چرا که در گذشته از این ناحیه آثار زیان باری را شاهد بودیم، گفت: در گذشته قیمت ها تثبیت می شدند که این به معنای زیان به تولید بود و تعطیلی بنگاه ها را به همراه داشت، وقتی تولید کاهش و عرضه تقلیل می یابد تقاضای مصرف کنندگان افزایش می یابد بنابراین اعتقادی به سرکوب قیمت ها نداریم و باید این مجال را بدهیم که هزینه هایی که به تولیدکننده در نتیجه فشار اقتصادی وارد شده خود را در قالب قیمت تمام شده نشان دهد.

حسن روحانی امروز چهارشنبه در هفتمین سفر استانی در جمع مردم اردبیل گفت: بسیار خوشحالم که در شروع دومین سال از دولت تدبیر و امید در محضر شما مردم شریف و غیور و وفادار به انقلاب اسلامی و رهبری عزیز هستم.

نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان وعده دولت به مردم بود
وی افزود: من از آغاز شروع فعالیت انتخابی سه وعده به مردم دادم که آن وعده ها نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بود، در آغاز صحبتم به تحقق این سه وعده اشاره می کنم و سپس به مباحث استان اردبیل و طرح ها و برنامه هایی که این دولت برای آن دارد خواهم پرداخت.

رئیس جمهور با اشاره به شرایط اقتصادی کشور در سال گذشته گفت: می دانید دولت در سال گذشته با تورم شدید و سرسام آور بالای 40 درصد و در شرایط رکود عمیق کار خود را آغاز کرد.

تا پایان سال 93 تورم به زیر 20 درصد خواهد رسید
وی افزود: من در آغاز دولت در برنامه ای که برای مردم تشریح کردم گفته بودم که تا پایان سال 92 تورم را به زیر 35 درصد خواهیم رساند که این کار انجام شد و در آغاز امسال نیز اعلام کردم که تا پایان سال 93 تورم به 25 درصد خواهد رسید و امروز در جمع شما مردم اعلام می کنم که تا پایان سال 93 تورم به زیر 20 درصد خواهد رسید.

روحانی افزود: دولت در تمام فراز و نشیب های یک سال گذشته ثبات و آرامشی را در صحنه اقتصاد در بازار این کشور به وجود آورده است و امروز مردم نسبت به اقتصاد آینده خود می توانند امیدوار باشند.

وی ادامه داد: اگر رشد اقتصادی در سال 91 ، منهای 6.8 درصد بود در پایان 92 به منهای 1.1 درصد رسید و این به معنای حرکت مثبت در صحنه اقتصاد است و امیدواریم در سال 93 نیز رشد اقتصادی مثبت باشد.

رئیس جمهور با اشاره به وضعیت اشتغال در کشور گفت: مردم از لحاظ اشتغال در فشار شدید هستند مخصوصا تحصیلکردگان و فارغ التحصیلان دانشگاهی، و دولت نیز موظف است شرایط لازم برای اشتغال جوانان را فراهم کند و امسال قدم های اولیه در این زمینه برداشته خواهد شد.

روحانی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در زمینه مسائل اجتماعی گفت: در حوزه سلامت دولت قدم های مهمی در یک سال گذشته برداشته است و همه مردم را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم.

وی افزود: تمام مردم در مراجعه به بیمارستان های دولتی شاهد خواهند بود که شرایط امروز با سال گذشته متفاوت است و هر کس در بیمارستان بستری می شود فقط 7.5 درصد در شهرها و 5 درصد در روستاها هزینه پرداخت می کند در حالیکه سال گذشته باید 37 درصد هزینه ها را پرداخت می کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه اقتصاد ما نسبت به گذشته کاملا متحول شده است، گفت: گر چه هنوز در شرایط تحریم هستیم و باید در زمینه سیاست خارجی قدم های مهمی برداریم اما سازمان تحریم غیرقانونی علیه ایران دچار ترک شده است.

تا پایان آذرماه امسال 7 میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران آزاد می شود
رئیس جمهور با بیان اینکه تا پایان آذرماه 7 میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران آزاد شده و خواهد شد، تصریح کرد: در زمینه اتومبیل، قطعات خودرو و پتروشیمی تحریم ها را برداشته ایم. در زمینه صادرات و واردات و مسائل بانکی نیز شرایط امروز با سال گذشته متفاوت است اما همچنان باید قدم های بیشتری برای رفع تحریم ها برداریم.


در بازار جهانی :
در معاملات روز گذشته، نفت خام آمريكا تغيير مسير داد و با افزايش نيم دلاري به قيمت ۷‏/‏۹۶ دلار بر هر بشكه معامله مي شد. علت اين رشد قيمت، اميدواري معامله گران به افزايش تقاضاي آمريكا، بزرگ ترين مصرف كننده انرژي دنيا، عنوان مي شود؛ در اين رابطه، كارشناسان بلومبرگ پيش از ارائه آمار از سوي آژانس بين المللي انرژي ‏)‏EIA‏(‏، كاهش ۷‏/‏۱ ميليون بشكه اي ذخاير نفت آمريكا را در هفته گذشته برآورد كرده اند.به گزارش دنياي اقتصاد ، از سوي ديگر، آمار مناسبي از اوضاع اقتصادي اروپا و آسيا مخابره نمي شود كه اين امر احتمال كاهش تقاضاي جهاني نفت خام را تقويت مي كند. همچنين، متوقف شدن پيشروي نيروهاي داعش در عراق باعث كاهش نگراني ها درخصوص عرضه از سوي اين كشور و در نتيجه افت قيمت نفت برنت شده است. با توجه به موارد يادشده، احتمال مي رود در بازار نفت محدوده نوسان قيمت ها همچنان زير ۱۰۰ دلار باشد.

روز گذشته، طلاي جهاني به قيمت ۱۳۰۰دلار بر هر اونس معامله مي شد. به گفته وزير خارجه روسيه، مشكلات ميان اوكراين و روسيه رفع شده است. بنابراين، افزايش ريسك پذيري سرمايه گذاران، كاهش تقاضاي فيزيكي شمش طلا و تقويت شاخص دلار آمريكا پيرو بهبود برخي آمار اقتصادي منجر به كاهش نسبي قيمت طلا شده است و همان طور كه پيش تر نيز اشاره شده بود دامنه نوسان طلا افزايش يافته؛ به طوري كه اونس در جريان معاملات، محدوده هاي ۱۲۹۵ دلاري را نيز تجربه كرده است. در اين شرايط، معامله گران در انتظار آمار مربوط به تورم و مجوزهاي معاملات مسكن هستند كه مي تواند روي روند بازار اثرگذار باشد، اما نشست كميته بازار آزاد فدرال رزرو ‏)‏FOMC‏(‏ كه با سخنراني جنت يلن، رئيس فدرال رزرو، همراه است خبر مهم تري براي معامله گران اين بازار محسوب مي شود.

خریـد نقدی مس در ساعـات معاملاتی روز سه شنبه در بـورس لندن با افزایش همراه شد و با نرخ 6 هزار و 934 دلار بر تن معامله شد.

طی معاملات روز سه شنبه در بازار فلزات لندن، فروش نقدی مس با افزایش رو به رو شد و به 6 هزار و 934.50 دلار رسید.

همچنین سفارش خرید مس برای سه ماهه آینده به مبلغ 6 هزار و 905 دلار معامله شد.

این در حالی است که، خرید نقدی مس در ساعات معاملاتی روز دوشنبه به هر تن 6 هزار و 909.50 دلار رسیده بود.
در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم با قیمت دو هزار و 27.50 دلار و دو هزار و 28 دلار معامله شد.

قلع هم با نرخ 22 هزار و 375 دلار خریداری شد و به هر نرخ 22 هزار و 400 دلار در هر تن فروخته شد.

گزارش ها حاکی از آن است که خرید و فروش روی با نرخ دو هزار و 313 و دو هزار و 313.50 دلار انجام شد.

سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ دو هزار و 240 دلار خریداری و با قیمت هر تن دو هزار و 240.50 دلار به فروش رسید.

بازارهای اروپایی در آخرین ساعات معاملاتی با نوسان اندکی معاملات را آغاز کردند.

بازارهای اروپایی در پی نگرانی از تصمیم بانک مرکزی با روند نوسانی همراه شدند در حالی که بازار آسیا نیز به همین ترتیب معاملات را ادامه داد.

بر اساس این گزارش،شاخص استاکس با رشد 0.1 درصدی همراه شد در حالی که نگاه ها به اتمام جلسات بانک مرکزی لندن و فدرال رزرو آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره است.

این در حالی است که، شاخص فوتسی لندن با کاهش 0.3 درصدی ادامه معاملات را نظاره گر شد و کک فرانسه 0.4 درصد افت کرد در حالی که داکس آلمان با کاهش 0.3 درصدی به معاملات ادامه داد.

در ادامه، قیمت سهام شرکت Persimmon ، بزرگترین شرکت ساختمان سازی در انگلستان کاهش 1.6 درصدی قیمت سهام را از آن خود کرد.




در تالار نقره ای :
عرضه انواع تیرآهن ذوب آهن اصفهان در روز چهارشنبه
در این روز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی، شرکت ذوب آهن اصفهان در حالی با 60 هزار تن تیرآهن 14 به قیمت پایه 16 هزار و 410 ریال در هر کیلو در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور می یابد که در صورت استقبال خریداران 20 هزار تن دیگر به این حجم افزود می شود. این شرکت همچنین، 2200 دیگر تیرآهن 14 را به قیمت پایه 16 هزار و 610 ریال در هر کیلو عرضه می کند.

شایان ذکر است، در صورت تقاضا، 10 هزار تن تیرآهن 27 شرکت ذوب آهن اصفهان به قیمت پایه 19 هزار و 200 ریال در هر کیلو راهی تالار معاملات می شود.

این گزارش همچنین حاکی است، 50 هزار تن سنگ آهن دانه بندی مجتمع سنگ آهن میشدوان به قیمت پایه 35 دلار در هر تن در تالار صادراتی عرضه می شود. این تالار همچنین شاهد عرضه 4500 تن گوگرد گرانوله شرکت پالایش نفت شازند اراک، 300 تن قیر 6070 شرکت قیران پخش ستاره ایرانیان و 300 تن قیر 85100 شرکت نگین گام پارس است.

همچنین، در این روز و در تالار محصولات کشاورزی، 25 تن کنجاله کلزا پرک شرکت کشت و صنعت روغن نباتی گلبهار سپاهان به قیمت پایه 13 هزار و 290 ریال در هر کیلو روی تابلوی عرضه می رود. ضمن آن که 60 تن شکرسفید کارخانه قند چهارمحال و بختیاری به قیمت پایه 19 هزار ریال در هر کیلو راهی تالار مذکور می شود.

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد عرضه انواع مواد شیمیایی مجتمع های پتروشیمی برزویه، بوعلی سینا، بیستون، تندگویان، رازی، شیراز، فجر، فن آوران، کرمانشاه، مارون و شرکت های سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران، فرساشیمی و ذوب روی بافق است.

در گروه قیر نیز بیش از 25 هزار تن انواع قیر شرکت نفت جی و 18 هزار تن انواع قیر شرکت نفت پاسارگاد عرضه می شود.

براساس این گزارش، در این روز و در مجموع، بیش از 216 هزار تن انواع محصول راهی تالارهای مختلف بورس کالای ایران می شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر