بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۰
کد خبر : ۱۳۰۹۲۳

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات و ارتباطاتخبرگزاری تسنیم، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی 18 روز پیش با ارائه مجوز آزمایشی نسل سوم ارتباطات به شرکت خدماتی ایرانسل، نوید ورود اپراتورهای بزرگ کشور به خدمات‌دهی در این عرصه که سال‌ها به دلیل انحصار موجب تضعیف شده بود، را داد.

البته انتظار می‌رفت که با اتمام انحصار رایتل، تمامی اپراتورها با وقفه بلند مدتی که در ارتباط با ورود به نسل سوم داشتند بتوانند در این عرصه نقش بازی کنند اما عملا مجوز پایلوت به ایرانسل داده شد.

دلیل مسئولان رگولاتوری هم در چنین انتخابی، قبول بی چون‌وچرا مصوبه 186 کمیسیون تنظیم مقررات بوده است؛ این مصوبه ملزوماتی را برای ارتقا خدمات اپراتورها به نسل‌های سوم و بالاتر از جمله ارائه رومینگ ملی و ترابردپذیری در نظر گرفته است.

رییس رگولاتوری (سازمان تنظمی مقررات و ارتباطات رادیویی) روز ارائه مجوز پایلوت به ایرانسل برای ارائه خدمات نسل سوم آزمایشی در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، علم و صنعت، الزهرا، تربیت مدرس و ساختمان نهاد ریاست‌جمهوری عنوان کرد که برای ارائه این مجوز بالغ بر 30 جلسه هماهنگی با مسئولان ایرانسل و 40 جلسه داخل سازمانی داشته‌ایم در حالیکه همراه اول تنها در سه جلسه توجیه مصوبه 186 شرکت کرده است.

وزیر ارتباطات هم در همان مراسم اعلام کرد که تمایل ایرانسل برای دریافت مجوز نسل‌های سوم و بالاتر بیشتر از همراه اول بوده است.

البته مسئولان اپراتور اول ارتباطی هم دست روی دست نگذاشتند و سعی کردند کوتاهی خود را با رایزنی‌های فشرده جبران کنند. در همین راستا وزیر ارتباطات در بیست سالگی ورود موبایل به کشور و در مراسمی که همراه اول تدارک دیده بود، گفت: به محض اتمام مذاکرات با همراه اول، مجوز راه‌اندازی آزمایشی نسل‌های سوم و بالاتر را به آن می‌دهیم.

واعظی همچنین درباره این موضوع به تـسنیم گفت: امیدواریم تا شهریور کارها به گونه‌ای پیش رود که بتوانیم به هر دو اپراتور ایرانسل و همراه اول پروانه نسل‌های بالاتر ارتباطی را ارائه کنیم.

اما وزیر ارتباطات هفته گذشته در حاشیه افتتاح طرح‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارتباط با ارائه مجوز ورود به نسل‌های بالاتر توسط همراه اول عنوان کرد: در ساعاتی که افتتاح طرح‌ها صورت می‌گرفت، معاونین رییس سازمان تنظیم مقررات در حال مذاکره با اپراتورها بودند.

وی افزود: اکنون مذاکرات ما با یکی از اپراتورها نهایی شده و با اپراتور دیگر هم مذاکرات نسبتا خوب پیش می‌رود و شاید بتوان گفت حدود 70 تا 75 درصد کار در این زمینه انجام شده است.

حال با توجه به اینکه واعظی امروز (شنبه) از رونمایی پروانه نسل‌های سوم و بالاتر ارتباطی در هفته جاری (هفته دولت) خبر داده و مذاکرات با یکی از اپراتورها را قطعی دانسته است، باید گفت که مجوز پایلوت ایرانسل در این نسل هم‌زمان با هفته "آرامش و امید"، پروانه می‌شود.

یکی از مسئولان رگولاتوری نیز در گفت‌وگویی با تسنیم عنوان کرد که هم‌زمان با ارائه پروانه نسل‌های بالاتر ارتباطی به ایرانسل، احتمالا مجوز اولیه به همراه اول نیز داده می‌شود.

انتظار می‌رود با توجه به سرمایه‌گذاری 3 هزار و300 میلیارد تومانی اپراتورها حول توسعه خدمات نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی که مدیر عامل مخابرات ایران آن را مطرح کرده است، مشترکان شهرهای بزرگ بتوانند از مهرماه نسل سوم را به مرور روی موبایل‌های خود دریافت کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر