بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۸
کد خبر : ۱۳۱۶۷

فارس: ریسک های 4گانه و سود سهام دو سال آینده پالایشگاه اصفهان اعلام شد

خبرگزاری فارس: مهمترین ریسک ها ، سود سهام دو سال آینده و عوامل اثر گذار بر میزان تحقق پیش بینی سود شرکت اصل چهل و چهاری پالایشگاه اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شرکت بورس در حالی نام شرکت اصل چهل و چهاری پالایش نفت اصفهان را با پلاک 445 در هفته گذشته درج کرد که اطلاعات و سود سهام دو سال آینده و عوامل اثر گذار بر میزان تحقق پیش بینی سود شرکت پالایشگاه اصفهان اعلام شد.

*پیشینه شرکت

پالایشگاه نفت اصفهان فعالیت‌های خود در زمینه‌ی پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی را از سال 58 با عنوان قبلی پالایشگاه اصفهان آغاز کرد و در اول دی ماه 77 با سرمایه اولیه 100 میلیون ریالی به عنوان شرکت فرعی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید و به استناد صورت جلسه‌ مجمع عمومی فوق‌العاده سال 86 ، نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت .

*مالکیت

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران 100 درصد مالکیت سهام شرکت پالایش نفت اصفهان را در تاریخ تاسیس در اختیار داشت. آخرین افزایش سرمایه شرکت بالغ بر 91 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده‌ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در 4 آذر 86 به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده رسید و در 26 اسفند 86 در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شد .
سرمایه کنونی 440 میلیارد تومان است و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنان مالک 100 درصد سهام شرکت است.

*هدف شرکت

هدف اولیه شرکت پالایش نفت اصفهان در بدو تاسیس عبارت از پالایش نفت خام وتولید فرآورده‌های نفتی با ظرفیت اسمی 200 هزار بشکه نفت خام در روز بود که باتلاش‌های به عمل آمده در راستای نیاز کشور به فرآورده‌های پالایشگاه‌ها،‌از طریق اجرای پروژه‌های توسعه وبهبود، رفع تنگناها وتامین منابع لازم این ظرفیت افزایش یافت به نحوی که ظرفیت تصفیه نفت خام ومیعانات گازی شرکت بر اساس مصوبه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به مقدار 375 هزار بشکه نفت خام در روز است و عملکرد واقعی شرکت (نفت خام خوراک دستگاه‌ها) در سال 1386 نیز تقریبا معادل همین رقم است.

شرکت پالایش نفت اصفهان هم اکنون علاوه بر تامین بیش از 24 درصد فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور، بخشی از خوراک شرکت‌های پتروشیمی اصفهان واراک، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران L.A.B مجتمع روغن‌سازی شرکت نفت سپاهان و قیرسازی شرکت نفت جی را تامین می‌کند.

*کسب وکار

تا پایان سال مالی منتهی به 85 فعالیت شرکت به صورت حق‌العمل‌کاری بود. بدین ترتیب که شرکت خوراک را از دولت تحویل می‌گرفت و فرآورده‌ها را به دولت تحویل می‌داد واز این بابت کارمزد دریافت می‌کرد.اما از ابتدای سال گذشته بر اساس بند ج، تبصره‌ 11 قانون بودجه سال یاد شده ، کسب وکار شرکت به خرید مواد اولیه (نفت خام) وفروش فرآورده‌های نفتی حاصل از پالایش نفت خام از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تغییر یافته است.

*مواد اولیه

نفت خام مورد نیاز شرکت پالایش نفت اصفهان از حوزه‌های نفتی مارون در فاصله 70 کیلومتری اهواز تهیه و از طریق هفت ایستگاه تقویت فشار وخطوط لوله‌ای به طول 430 کیلومتر توسط شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت ایران (یکی ازشرکت‌های فرعی شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده‌های نفتی ایران) به مخازن ذخیره نفت خام این شرکت انتقال یابد. آب مورد استفاده شرکت از رودخانه زاینده رود و گاز طبیعی مورد نیاز بامیانگین 120 هزار متر مکعب در ساعت از شبکه‌ سراسری تامین می شود.

*فرآورده‌ها

این شرکت محصولات خود را تحت استانداردهای شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده‌های نفتی ایران تولید می‌کند و مهم‌ترین فرآورده‌های آن عبارتند از گاز مایع،نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره سبک و سنگین، سوخت سنگین هواپیما، سوخت سبک جت، انواع حلال‌ها وگوگرد.

*مصرف‌کنندگان

در حال حاضر بازارمصرف فرآورده‌های شرکت پالایش نفت اصفهان داخل کشور است وباتوجه به موقعیت جغرافیایی شرکت مناطق مرکزی، بخشی از مناطق غربی و جنوب غربی کشور (از جمله استان‌های اصفهان، چهارمحال وبختیاری، یزد) راشامل می شود .

مشتریان عمده شرکت عبارتند از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران، امور بین‌الملل وزارت نفت ومدیریت تامین وتوزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، علاوه بر این ، پالایشگاه اصفهان خوراک مورد نیاز شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران L.A.B، شرکت صنایع پتروشیمی اصفهان، شرکت صنایع پتروشیمی اراک، شرکت نفت جی و شرکت نفت سپاهان را نیز تامین می‌ کنند .

*رقبا

رقبای اصلی شرکت در زمینه تولید فرآورده‌های نفتی عبارتند از 8 پالایشگاه موجود در کشور شامل پالایشگاه‌های آبادان، تبریز، تهران، بندرعباس، اراک، لاوان، کرمانشاه و شیراز هر یک از این رقبا عمدتا تامین‌کننده فرآورده‌های نفتی مربوط به حوزه خود بوده و به سبب رشد روزافزون تقاضا نسبت به عرضه، در موارد معدودی هم بر اساس برنامه‌هایی که از سوی مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی اعلام می‌شود در بازارهای مصرف یکدیگر وارد می‌شوند.

*ظرفیت تولید فرآورده

ظرفیت مصوب و ظرفیت عملی سال 86 به ترتیب معادل 147 میلیون بشکه و 150 هزار بشکه فرآورده‌است . این در حالی است که عملکرد واقعی شرکت در سال 1386 معادل 148 هزار بشکه فرآورده بوده و تاکنون شرکت با مشکل کمبود ظرفیت مواجه نشده و نفت خام تحویلی به پالایشگاه طی سال های گذشته تقریبا به طور کامل پالایش شده است.

طرح های توسعه

در راستای طرح توسعه فرآیند وبهینه‌سازی محصولات تولیدی با هدف داشتن پالایشگاهی باحداقل تولیدسوخت سنگین واستانداردسازی محصولات مطابقه با استاندارد 2005 Euro پروژه‌های طرح جامع در چهار محور اصلی در حال انجام هستند که شامل مطالعات مهندسی پایه طرح توسعه فرآیند وبهینه سازی پالایشگاه، بهینه‌سازی واحدهای موجود پالایشی و ایجاد واحدهای جدید در پالایشگاه موجود (پالایشگاه شمالی) ، احداث واحدهای جدید پالایشی و Utilityهای مورد نیاز در محدود پالایشگاه جدید (پالایشگاه جنوبی) شامل بسته‌های A.C.D.E و تغییر سیستم کنترلی پالایشگاه موجود (پالایشگاه شمالی) از حالت نیمه خودکار وقدیمی فعلی Pneumatic به سیستم پیشرفته والکترونیکی FBS/ DCS و احداث ساختمان کنترل مرکزی جهت پالایشگا‌ه‌های شمالی وجنوبی هستند.

*کارکنان

شمار کارکنان شرکت در حال حاضر هزار و 245 نفر است که ‌قرارداد استخدامی 95 درصداز آنها به صورت رسمی است و 84 درصد کارکنان شرکت در واحدهای تولیدی مشغول هستند .

* ریسک‌های 4 گانه

مهم‌ترین ریسک‌های مترتب بر شرکت پالایش نفت تبریز شامل 4 مورد است که عبارتند از :

1- ریسک نرخ ارز: با توجه به رویکرد جدید فعالیت شرکت، خرید خوراک وتحویل فرآورده‌ به نرخ فوب خلیج فارس، نوسانات نرخ ارز بر روی سودآوری شرکت تاثیر خواهد داشت. علاوه بر این بخش از منابع مورد نیاز برای اجرای طرح توسعه جامع شرکت به صورت ارزی است.

لذا نوسان نرخ ارز می‌تواند منجر به افزایش هزینه اجرای طرح ویا بروز مشکلاتی در این مسیر شود.

3- ریسک تجاری: مهم‌ترین ریسک بازار صنعت پایین‌دستی نفت، احتمال بروز بحران های نفتی و نوسان‌های نامطلوب قیمت نفت است (ریسک نوسان‌های قیمت نفت) علاوه بر این در حال حاضر شرکت ملی پالایش وپخش فرآورده‌های نفتی ایران تامین‌کننده انحصاری نفت خام مورد نیاز شرکت می‌باشد از این رو شرکت در صورت تنزل کیفیت خوراک دریافتی از مبدا، گزینه دیگری برای دریافت نفت خام در اختیار ندارد (ریسک عرضه‌کننده انحصاری خوراک)

3- ریسک کشوری: بخش وسیعی از تکنولوژی و تجهیزات مربوط به طرح‌های توسعه شرکت از طریق شرکت‌های خارجی تامین می‌شود که در صورت عدم همکاری این شرکت‌ها، بالطعب مشکلاتی برای این شرکت به وجود خواهد آمد.

4- ریسک قانونی: افزایش روز‌افزون نرخ انرژی مصرفی ممکن است موجب حذف سوبسید انرژی (گاز) برای شرکت شود.

همچنین قطع تخفیف تحویل نفت خام با قیمت 3/6 درصد کمتر از FOB خلیج فارس توسط دولت از جمله مخاطراتی است که شرکت با آن مواجه است.

در بودجه سال 1387 به پیشنهاد کمیسیون تلفیق، تخفیف از 3/6 درصد به 6 درصد کاهش داده شد.

*سود سهام دو سال آینده

به گزارش فارس، سود سهام سال مالی 86 پالایشگاه اصفهان در هزار و 856 ریال پیش بینی شده که بر اساس عملکرد واقعی تا آذر ماه سال گذشته هزار و 402 ریال (معادل 76 درصد) از این سود پوشش داده شده است.

این شرکت سود هر سهم را برای سال مالی 87 هزار و 199 ریال پیش بینی کرده است.

*عوامل اثر گذار بر میزان تحقق پیش بینی سود

حذف تخفبف 6/3 درصدی در قیمت خوارک نفت خام بر مبنای FOB خلیج فارس ، اعمال هزینه های حمل نفت خام تا ورودی پالایشگاه، ایجاد محدودیت در ظرفیت پالایشی از طرف دولت ، کاهش فاصله قیمت خام و فراوردها برمبنای FOB خلیج فارس و ایجاد محدودیت در تولید فرآورده های سود آور و یا حذف محصولات کم ارزش توسط دولت از مهمترین عواملی بیرونی هستند که می توانند در نوسانات سود آوری شرکت در آینده تاثیر داشته باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر