بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
کد خبر : ۱۳۱۹۹۱

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، سعید مدنی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی خودرو و صنایع وابسته که در مشهد درحال برگزاری است، با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا سایپا قیمت محصولات خود را تا پایان سال کاهش خواهد داد یا خیر، اظهار داشت: فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت محصولات نداریم البته این نکته را نیز تأکید می کنم که کاهش قیمت خودرو به هیچ عنوان در دستور کار این شرکت نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه اظهارات شما درباره عدم کاهش قیمت محصولات درحالی عنوان می‌شود که نمایندگان مجلس تلاش زیادی برکاهش قیمت خودرو دارند آیا علیرغم درخواست نمایندگان کاهش قیمت رخ نخواهد داد؟ افزود: طبق قول و قرارهای خودروسازان با شورای رقابت باید تورم بخشی در قیمت خودرو اجرا می‌شد اما بنا به شرایط خاص گاها خودروسازان محصولات خود را زیر نرخ تورم بخشی به فروش می‌رساندند. حال امیدواریم مابقی هزینه‌های تولید خودرو افزایش پیدا نکرده و ما بتوانیم قیمت خودرو را ثابت نگه داریم.

مدیرعامل شرکت سایپا اضافه کرد: دو درصد کاهش قیمت خودرو خیلی کمتر از نرخ تورم بخشی بانک مرکزی است که باید شورای رقابت براساس آن مجوز افزایش قیمت را به خودروسازان می‌داد در واقع خودروسازان برای همراهی با مردم ایران و انجام یک سری از فعالیت‌ها کاهش قیمت برخی از محصولات پرتیراژ خود را لحاظ نموده اند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا سایپا در زمان تحویل خودرو مبالغ اضافی دریافتی از مشتریان را براساس کاهش دو درصدی قیمت‌ها پرداخت خواهد نمود، گفت: در زمان تحویل خودرو مابقی پولهای دریافتی از مردم براساس کاهش دو درصدی قیمت ها در دو محصول پرتیراژ پرداخت خواهد شد.

* قیمت تیبا2 نهایی شد/نرخ پایه 26.5 میلیون تومان

مدنی در رابطه با قیمت نهایی تیبا2 در شورای رقابت نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و تصریح کرد: قیمت تیبا2 با شورای رقابت نهایی شده است و طبق نظر این شورا در آینده اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه قیمت پایه تیبا2 ، 26 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده است، گفت: منتها در این خودرو برخی از هزینه‌های جنبی متوجه خودروسازان نیست بلکه متعلق به هزینه‌های عوارض دولتی است که به محض اعلام شورای رقابت و با احتساب هزینه‌های دولتی اعلام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سایپا در رابطه با سرمایه گذاری شرکت چانگان در کشور و زمینه همکاری این شرکت خودروساز چینی با سایپا نیز افزود: چانگان یکی از بزرگترین خودروسازان چینی است و در همین زمینه درصددیم با ارزیابی محصولات تولیدی این شرکت، با همکاری سایپا تنوع محصول را در سطح کشور افزایش دهیم.

*ساینا و ایلکانی 100درصد ایرانی است

وی در رابطه با خودروی ساینا که در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد رونمایی شده است گفت: این خودرو صد در صد ایرانی است و اواخر امسال به تولید انبوه می‌رسد. ایلکانی دیگر خودرو شرکت سایپا است که طرح آن صد در صد ایرانی است و توسط مرکز تحقیقات طراحی شده است و طی یکی دو سال آینده در دستور کار تولید قرار خواهد گرفت.

مدنی در ادامه گفت: خط تولید سراتو نیز آماده شده است و مشغول تولید آزمایشی این خودرو هستیم به نحوی که در اواخر شهریورماه تولید انبوه این خودرو آغاز می‌شود. حتی قطعات مورد نیاز تولید این خودرو نیز وارد کشور شده اما هنوز قیمت نهایی آن مشخص نشده است.

* تولید پراید از سال 96 کم می‌شود

وی در رابطه با توقف تولید پراید و زمان عملیاتی شدن خودروهای جایگزین این محصول در سطح بازار هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: به تدریج پلتفورم ایکس 200 که شامل محصولات تیبا، ساینا و تیبا2 است جایگزین پراید می‌شود اما باید قبول کنیم پراید محصول پرتیراژی است و نمی‌توان به سرعت آن را با خودروی دیگری جایگزین کرد.

مدیرعامل شرکت سایپا در خصوص زمان قطعی توقف تولید پراید نیز افزود: ظرف سه سال آینده امیدواریم محصولات مذکور جانشین پراید شود. در سال 96 تولید پراید را در سبد محصولات سایپا کم خواهیم کرد.

به اعتقاد مدنی خودروهای جایگزین پراید تفاوت قیمتی چندانی با این محصول نخواهند داشت البته این شرکت در صدد است با کسب رضایت مشتریان خودروهای جایگزین پراید را با قیمت مناسبی به مشتریان ارائه نماید.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار تسنیم مبنی براینکه شرکت سایپا برای توسعه محصولات خود و البته تنوع آنها تا چه میزان به شرکای بین المللی توجه می‌کند، افزود: حدود 70 درصد تولیدات این شرکت ملی است و 25 درصد هم تحت عنوان برندهای معروف همانند رنو، کیا و نیسان تولید می‌شود در این میان تنها 5 تا 10 درصد از محصولات این شرکت خودروهای چینی هستند که در صددیم با همکاری با طرف چینی محصولات آنها را ارزیابی کنیم و در صورت رضایت سطح همکاری‌های خود را با آنها ارائه دهیم.

*مذاکره با رنو علیرغم تحریم ادامه دارد

مدیرعامل شرکت سایپا در رابطه با توافقات صورت گرفته با شرکت رنو نیز اظهار داشت: شرکت رنو منتظر است تا شرایط سیاسی کشور در عرصه بین المللی به چه سمتی خواهد رفت اما علی رغم این مسائل درحال مذاکره با طرف رنویی هستیم تا برخی مدل‌های خودرو همانند سندرو و ال 90 را که درصد ساخت بالایی در داخل دارند را جدای از مسائل سیاسی و با توافق با این شرکت تولید نماییم.

وی با اشاره به اینکه تولید ال 90 همچنان با همکاری رنو صورت خواهد گرفت گفت: تولید تندر 90 و سندرو همچنان با همکاری با شرکت رنو ادامه خواهد داشت حتی در پروژه داستر هم در حال مذاکره با رنو هستیم.

مدنی با تأکید براینکه از سال گذشته تمام محصولات این شرکت مجهز به ایربک است افزود: پراید با دو ایربک تولید می‌شود و حتی پراید وانت هم ایربک دارد.

وی در رابطه با فعالیت کم رنگ این شرکت در فروش نقدی 20 درصد محصولات خود در هر ماه به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: براساس تعهدات 20 درصد از تولید محصولات خود را تحت عنوان فروش نقدی هرماه به بازار عرضه می‌کنیم و حتی گزارشاتی نیز در این رابطه به وزارت صنعت اعلام می‌نماییم حال ممکن است در برخی از ماه‌ها این 20 درصد تا 5 درصد پایین یا بالا شود و یا فروش نقدی شرکت یکی دو هفته به تأخیر بیفتد اما در مجموع به تعهدات خود در هر ماه برای فروش نقدی درصدی از محصولات خود عمل خواهیم کرد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
مهندس دوستت داريم
حافظ
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۲
نگفتی منظورت 1396بود یا 1496 کدامش؟
این پراید مثل مرغ تخم طلاست برا شما زیاد نکنید کمش پیشکش.
حق گو
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
یکی از اقای مدنی نپرسید که برای سهامدارن متضرر چه فکری کرده اند ؟من بخشی از هزینه سالیانه خود وخانواده ام را از سود تقسیمی سالیانه سایپا تامین می کردم والان دوسال است که شرکت هیچ سودی نداده......
نا شناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
شاید در داخل غافل باشیم که صنعت خودرو چه ارزش افزوده ای برای اقتصاد کشور دارد ولی دشمنان ما به خوبی میدانند که اگر این صنعت را زمین گیر کنند قطعاً بیش از یک میلیون نفر بیکار ایجاد خواهد شد و دیگر صنایع وابسته نیز متزلزل خواهند شد، آنها اعتقاد دارند که خودروسازی مادر صنایع است ولی ما اعتقاد نداریم. کسانی هستند که صنعت خودرو داخلی را مزاحم خود میدانند و من به این افراد توصیه میکنم که به این صنعت استراتژیک نگاه ملی داشته باشند نه نگاه منفعت طلبانه و جذابیت رسانه ای!