بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
کد خبر : ۱۳۲۰۲۶
پس از ماه‌ها بحث و گفت‌و‌گو میان خودروسازان و شورای‌ رقابت، فرمول نهایی قیمت خودرو با افزایش قیمت 49/3 تا 9/ 6  بستگی به نوع خودرو اعلام شد. 

به گزارش «تابناک»؛ به گفته رئیس شورای رقابت، اعمال قیمت‌های جدید مبنی‌بر پذیرش شروط از سوی این شورا نهایی شده بود و چنانچه خودروسازها شروط شورای رقابت را نمی پذیرفتند، نمی‌توانستند افزایش قیمت‌ها را اعمال کنند. حذف بازار حاشیه‌ای، اختیاری شدن آپشن‌ها و اصلاح طرح فروش خودرو از جمله شروط تعیین‌شده از سوی شورا بود.

اما این پایان ماجرا نبود. چرا که نمایندگان روند تعیین قیمت خودور را خلاف و خواستار تجدید نظر در قیمت گذاری خودرو شدند. پس از کش و قوس های فراوان دوباره شورای رقابت قیمت های جدید خودور را با کاهش بسیار کم اعلام کرد،  ولی بازهم نمایندگان قیمت های جدید را خلاف دانستند و خواستار شفاف سازی قیمت ها برای مردم شدند. اقدامی که هنوز توسط هیچ یک از خودورسازان اجرایی نشده است و شورای رقابت نیز همچنان در ارائه قیمت های جدید طفره می رود. 

در این میان موضوع مهمی که کمتر به آن پرداخته شده ، سود حاصل از فاصله‌ی عمیق میان قیمت برخی مدل‌های خودرو در کارخانه و بازار است. این فاصله که برای برخی مدل‌های پرتیراژ گاهی به بیش از پنج میلیون تومان می رسد، در مجموع باعث می‌شود که حتی برای آمار تولید پنج ماهه تولید خودرو، مجموع اختلاف قیمتی نزدیک به هزار میلیارد تومان ایجاد شود که شناسایی سهم پنهان خودروسازان، دلالان و عامه مردم از آن نیازمند تحقیق و بررسی نهادهای مسئول است.  

در همین رابطه عزت اله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل و عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفت و گو با «تابناک» به موضوع قیمت خودرو پرداخت.

وی در ابتدا عنوان داشت،  من قبلاً هم گفته ام که تقریباً تعداد حدود 8000 خودور فروخته نشده است تا با قیمت جدید فروخته شود که باید توسط دستگاه های مسئول از جمله کمیته حمایت از مصرف کننده و تعزیرات حکومتی رسیدگی شود. این نماینده مجلس در مورد فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه و سود حاصل از آن گفت؛ تا شفاف سازی در قیمت خودرو وجود نداشته باشد از این قبیل موضوعات بسیار زیاد خواهد بود و همیشه تخلف وجود خواهد داشت.

یوسفیان ملا در مورد مکانیزم کاهش قیمت خودور عنوان داشت، مجلس نمی گوید قیمت خودرو پایین بیاید، بلکه گفتیم آقایان خودورساز بگویند، قیمت تمام شده خودرو چند است و چند درصد می خواهند سود بگیرند. چون در این کشور قیمت کالاها و سودی که گرفته می شود، مشخص است. مردم باید بدانند که قیمت اصلی خودرو چند است و چند درصد سود می دهند.

وی ادامه داد؛ اگر مردم قیمت را بدانند و با شفافیت با مردم برخورد شود؛ خودروسازان دیگر نمی خواهد به مردم تخفیف بدهند! این که روی هوا بگویند فلان خودرو سی و پنج میلیون هشتصد و پنجاه هزار تومان ، این عدد از کجا آمده است؟ شاید اصلا خودروسازان بگویند که اگر قیمت اصلی را بگوییم، قیمت بالاتر هم می رود. اشکال ندارد مردم باید بدانند که خودور سازان چقدر سود می گیرند.

مردم می گویند ممکن است بعضی از هزینه ها ربطی به خودرو نداشته باشد ولی از خریدار خودرو دریافت گردد. این را مردم نمی توانند بپذیرند و قابل قبول نیست. هر کالایی یک ارزش و یک درصد سود معقولی دارد که در مورد خودرو نیز باید این روند مشخص شود.

نماینده مردم آمل اضافه کرد؛ وقتی خودورسازان قیمت تمام شده و سود را اعلام نکنند، همه نوع حرف و حدیث وجود دارد. ما همین جا از شورای رقابت هم می خواهیم همان فرمولی که بر اساس آن قیمت گذاری شده است را اعلام کند. مردم باید بدانند قیمت واقعی خودرو چند است. نمی شود براساس یک فرمول مرموز که هیچکس در مورد آن نمی داند قیمت خودور را تعیین کرد. باید در قیمت گذاری خودرو شفاف سازی شود.

وی در پایان گفت، مردم حق دارند که بدانند این کارخانه ها که با سرمایه ملی ساخته شده است؛ چقدر درآمد دارند و چقدر سود کرده اند. جالب این است که سازمان های بازرسی و تعزیرات به مغازه های کوچک برای گران فروشی گیر می دهند، ولی به عملکرد خودروسازان رسیدگی نمی کنند و هیچکس هم حق ندارد بگوید بالای چشم خودورسازان ابرو است.  اگر نمایندگان در ارتباط با قیمت خودور به نتیجه نرسند یک طرح  دو فوریتی به مجلس ارائه می کنند تا قیمت گذاری بر اساس یک معیار مشخص شکل بگیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
خوبه حالا به اين خبرم گير ندادن
SAED
Germany
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
قیمت یک پفک در سال نود 400 تومن امروز 2000 تومن نوشابه یک و نیم لیتری 400 تومن امروز 2500 تومن سبزی کیلویی 300 تومن امروز 1500 تومن گندم 400 تومن امروز 1000 تومن فولاد 800 تومن امروز 2000 تومن کارگر روزی 15000 تومن امروز حداقل پنجاه هزار تومن به نظرتون مشکل فقط خودرو است که تازه آقایان چهل درصد از مبلغ کل فروش را نیز مستقیم برداشت میکنند؟
باور نکنید وارد کنندگان خودرو و سیاسیونی که به دلایل منافع خودشان حتی طرح تعویض پایتخت را که پای جان مردم در بین است را رد میکنند
به این موضوع دامن میزنند.
ناشناس
United States of America
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
نماینگان مجلس خسته نباشید یک لطفی بکنید وبه افزایش قیمت مواد خوراکی وسایر کالاها که بیشتر از خودرو افزایش قیمت داشته اند ومایحتاج روزانه مردم هستند هم یک واکنشی نشان دهید این برخورد دوگانه افراط در یکی وتفریط در دیگری صداقت شما را زیر سوال میبرد البته اینکه صنعت خودروی ما باید متحول شود شکی نیست اما سهامداران چه گناهی کرده اند مشکل صنعت خودرو مدیران نالایق هستند با عدم تعیین قیمت فقط سهامداری که چند سال است ریالی سود نگرفته ضرر میکند نه مدیران نالایق مسبب این همه بدبختی صنعت خودرو لا تزرو وازره وزر اخری