بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
چند صباحی ایست که بانکها در رسانه ها خبر ساز شده اند و همه مشکلات اقتصادی از جمله رکود را برگردن بانک ها انداخته ایم، که اگر بانک ها بنگاه های خود را واگذار نمایند و نقدینگی خود را افزایش دهند، تولید رونق خواهد گرفت و اقتصاد از رکود خارج خواهد شد.
کد خبر : ۱۳۲۸۳۳
نویسنده :
محمدآموخته
چند صباحی ایست که بانکها در رسانه ها خبر ساز شده اند و همه مشکلات اقتصادی از جمله رکود را برگردن بانک ها انداخته ایم، که اگر بانک ها بنگاه های خود را واگذار نمایند و نقدینگی خود را افزایش دهند، تولید رونق خواهد گرفت و اقتصاد از رکود خارج خواهد شد.

آیا در واقع این امر به واقعیت می پیوند؟ آیا در عمل قابل اجرا می باشد؟ یا این نظریه نیز همانند نقص های قبلی در دولت های بعد گفته خواهد شد.

به نظر بنده این خبرسازی برای افکار عموم جامعه و ایجاد جنجال در اقتصاد لازم نیست باید براساس تحقیقات و تجربیات گذشته پیش برویم، کشور داری جای خطا و آزمایش نیست، ببینیم دیگران چه کار کرده اند و آیا جواب داده یا با شکست مواجه خواهد شد.

آیا بانک ها در عرض یکی دو سال اقدام به سرمایه گذاری نموده اند، که حال بتوانند در عرض 3 سال زیر مجموعه های خود را بفروش برسانند، آن هم به کدام بخش خصوصی، ما در حال حاضر در امر خصوصی سازی خود مانده ایم و درست اجرا نکرده ایم، مخابرات را به کدام بخش خصوصی فروختیم، آیا در حال حاضر با این وضعیت بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری می باشد یا قدرت خرید این بنگاه ها را دارد، بیایید کمی با حساب و کتاب حرف بزنیم، واقعاً قیمت بنگاه های بانک ها براساس ریال چه رقمی خواهد شد؟ بازار سرمایه در حال حاضر دچار رکود و کمبود نقدینگی است و با حمایت بانک ها شاخص در عرض شش ماه باز هم20000 واحد افت کرده، همین چند هفته پیش با بانک ها جلسه می گذاریم و به آنها دستور می دهیم که از بازار حمایت کنند و نقدینگی لازم را تزریق کنند و سهام بخرند.

بیایید گذشته را بررسی کنیم، در حال حاضر از سرمایه گذاری بانکها انتقاد می شود و حرف از تحقیق و تفحص از بانک ها مطرح است، آیا بانکها از سه سال پیش شروع به بنگاه داری کرده اند، یا که این امر از سال های 67 و 68 آغاز شده، بله در گذشته با فضای دیگری مواجه بودیم و هم اکنون فضا تغییر یافته است و بسیاری از شرکت های متعلق به بانکها بابت رد دیون به آنها داده شده است و با توجه به اینکه پس از جنگ تحمیلی اوضاع طوری بود که اگر بانک ها در اقتصاد سرمایه گذاری نمی کردند، بخش خصوصی بودجه و تخصص لازم را نداشت و با توجه به تورم سال های قبل اگر بانک ها سرمایه گذاری نمی کردند با ریسک شدید و با بحران مالی مواجه می شدند، بطوریکه با کاهش اطمینان در توانایی بانک ها برای مدیریت دارایی ها و بدهی هایشان همراه می شد، حال با توجه به موقعیت فعلی بانکها نباید شرکت داشته باشند این امر باید با مطالعه و بدون جنجال صورت گیرد و با نظارت قاطعانه برای آینده و در جهت چشم انداز 20ساله پیش برویم. مگر نباید بانک مرکزی نظارت می کرد،به نظر شما مقصرکیست؟

بله بانک ها آمدند و در تولید، صنعت، کشاورزی، نفت، گاز، پتروشمی، سیمان، معدن، فولاد، ساختمان، الکترونیک و غیره سرمایه گذاری کرده اند و به نوعی مولد بوده اند، بطور مثال شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) از زیر مجموعه های بانک پاسارگاد که دارای ارزش بازار 77.860 میلیارد ریال است و سرمایه گذاری امید از زیر مجموعه های بانک سپه که ارزش بازارآن در حدود 76.893 میلیارد ریال می باشد، آیا واقعا بخش خصوصی توان سرمایه گذاری در این اندازه را دارد، آیا این تئوری مسئولین با این شدت قابل اجرا می باشد؟

برخی از بانک ها از میزان بنگاه داری مجاز 40 درصد تجاوز نموده اند ،و به طور کلی میانگین بانک ها در حدود 51 درصد می باشد و اگر کمی با انصاف نگاه کنیم این بنگاه داری با توجه به شرایط زمان بوجود آمده و به میزانی که می گویند بزرگ نیست و این سرمایه گذاری های مستقیم و غیر مستقیم باید با برنامه ریزی به عموم مردم سپرده شود و از تخلفات احتمالی جلوگیری شود.

و اما راهکاری برای این مشکلات قائل هستیم که:

  1. سود سپرده بانک ها که توسط بانک مرکزی به 22 درصد افزایش یافته تا سقف 17 درصد کاهش یابد، چرا که با نرخ فعلی سود، مردم نیازی به کار کردن و تولید و فعالیت نمی بینند و به طور کلی باید گفت با جمع کردن پول در بانکها نقدینگی مهار نخواهد شد و اگر مهار شود رکودی ایجاد می شود که رهایی از آن ممکن نیست.
  2. بیائیم از بازارسرمایه که وصل به بازار تولید و تامین مالی است در جهت مهار نقدینگی استفاده کنیم و با فرهنگ سازی و آموزش و هدایت آحاد مردم به طرف این بازار، تلاش لازم در جهت عرضه سهام زیر مجموعه بانک ها حتی به طور اقساطی، هم نقدینگی بانک ها را تأمین نماییم و هم نقدینگی جامعه و به طبع آن تورم را مهار نمائیم .
  3. بانکها می توانند با انتشار حق تقدم به عموم (حتی بانک های دولتی) بعد از فرهنگ سازی در جهت افزایش سرمایه اقدام نمایند.
  4. وصول مطالبات معوق بانکها از بدهکاران نظام بانکی ،که این امر اهمیت زیادی در تأمین منابع بانکی دارد که نزدیک به 15 درصد کل تسهیلات نظام بانکی دراین سرفصل مطالبات معوق قرار دارد که در حال حاضرشبیه یک نزاع سیاسی می باشد.
  5. جداسازی فعالان واقعی اقتصادی از فعالان صوری (رانت بگیران ) در سیستم بانکی، چراکه شفاقیت در عملکرد فعالان اقتصادی در بخش پولی موجب رقابت سالم بین فعالان دیگر بخش های اقتصادی می گردد و تولید مورد حمایت واقعی قرار می گیرد و کاهش احتمال معوق شدن تسهیلات خواهد شد.
  6. عدم تحمیل تسهیلات تکلیفی به مجموعه بانکها به عنوان مثال: وام مسکن مهر به بانک مسکن، که شیرازه بانک را در هم ریخته است.
  7. تلاش در جهت رونق بازار سرمایه همراه با کارایی و شفافیت لازم که همان بازار تولید و محلی در جهت تامین مالی شرکت ها و صنایع مختلف و راهی در جهت کاهش بنگاه داری بانکها خواهد بود، بطوریکه در کشور آمریکا 57 درصد از مردم سهامدار می باشند و پس اندازهای عموم مردم به این بازار هدایت می شوند، بنابراین تلاش در جهت افزایش سهامداران از 10 درصد فعلی تا 40 درصد در 3 سال آینده.
  8. تلاش در جهت جذب سرمایه گذاران خارجی و ایجادبانکهای خارجی در جهت ایجاد رقابت و کاهش نقدینگی.
  9. نظارت قاطع بر بانک ها در جهت رعایت مصوبات شورای پول و اعتبار.

در پایان باید گفت: یکپارچه کردن نظام بانکی به افزایش میزان تسهیلات دهی

و اجرای اقتصاد مقاومتی کمک می نماید چرا که اقتصاد مقاومتی بهترین نوع رفتار در شرایطی است که وضعیت اقتصادی در مرحله بین المللی عادی نیست و با توجه به محدویت های اعمال شده توسط غربیه ها به نظام بانکی که بیشترین خسارت را به اقتصاد وارد نموده و موجب کاهش کارایی شده است .

کارشناس بازار سرمایه-داودمحمدی


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حافظ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
تو دیگه از ریشه زدی کارشناس. ببین کجارو با کجا مقایسه کردی (امریکا-ایران) اونجا مالیات ندن پدرشونو درمیارن ولی کشور دوست داشتنی خودمون 1تومن زیر میزی بده 10تومن تخفیف میگیری
سهام در امریکا منبع درامده دوست عزیز اونوقت تو ایران واویلاست.
من کسانی میشناسم که اتومبیل زیر پای زنش اوپتیماست ولی داره یارانه میگیره . استاد ارجمند شما فکر میکنی راهکارهایی که فرمودین اون بالایی ها نمیدونند ؟
اما نظر منو بخوای یکی باید کل پازلهارو بهم بزنه ودوباره از نو بسازه.
دولتی که زورش به شرکت خودرو ساز نمیرسه .
بانکی که مصوباتو اجرا نمیکنه.
مجلسی که برای بزیر کشیدن وزیر پایکوبی میکنه.
و...
و...
و...
خدا بدادمون برسه و ظهور منجی بشریت نزدیکتر بشه
پدرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶
این یکی از بی پرواترین و جامعترین تحلیلهایی بود که در رابطه بابانکها نوشته شده بود. تک تک نکات اشاره شده نشان از اطلاع دقیق نویسنده از مشکلات بانکها در فضای مبهم اقتصادی و چالش آنها با دولتهای مختلف دارد. وامهای تکلیفی جزو بدترین انواع وامهایی میباشد که منابع بانکها را بلعیده و آنها را از سرمایه گزاریهای مفید باز میدارد و بانکها بخاطر جلوگیری از چالش با دولت از بیان اینگونه موارد امتناع میکنند...
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۵
متن قانون ملی شدن بانک‌ها که به تصویب دولت موقت جمهوری اسلامی و به تایید شورای انقلاب رسید بدین شرح است:

ماده ۱- برای حفظ حقوق و سرمایه‌های ملی و به کار انداختن چرخ‌های تولید کشور و تضمین سپرده‌ها و پس‌اندازهای مردم در بانک‌ها ضمن قبول اصل مالکیت مشروع مشروط و با توجه به:
- نحوه تحصیل درآمد بانک‌ها و انتقال غیر مشروع سرمایه‌ها به خارج.
- نقش اساسی بانک‌ها در اقتصاد کشور و ارتباط طبیعی اقتصاد کشور با موسسات بانکی.
- مدیون بودن بانک‌ها به دولت و احتیاج آن‌ها به سرپرستی دولت.
- لزوم هماهنگی فعالیت بانک‌ها با سایر سازمان‌های کشور.
- لزوم سوق دادن فعالیت در جهت اداری و انتفاعی اسلامی.
از تاریخ تصویب این قانون کلیه بانک‌ها ملی اعلام می‌گردد و دولت مکلف است بلافاصله نسبت به تعیین مدیران بانک‌ها اقدام نماید.

ماده ۲- از این تاریخ تنها امضای مدیرانی که از طرف دولت برای بانک‌ها معین می‌گردند دارای اعتبار قانونی می‌باشد.