بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۰
شرکت هائی که از بورس اخراج میشوند تکلیف سهام دار جز چیست خود شرکت ها که جوابگو نیستند و میگویند از هر کجا سهم خریده اید پول خود را از آنها بگیرید آیا بورس به هنگام اخراج شرکت ها فکر سهامدار های خرد رامیکند ویا مقررات داخلی خود را به اجرا میگذارد
کد خبر : ۱۳۴۰۴۸

سوال یکی از سهامداران در خصوص  شرکت یخچال پویا به شرح ذیل می باشد:

پرسش:

با سلام و احترام شرکت هائی که از بورس اخراج میشوند تکلیف سهام دار جز چیست خود شرکت ها که جوابگو نیستند و میگویند از هر کجا سهم خریده اید پول خود را از آنها بگیرید آیا بورس به هنگام اخراج شرکت ها فکر سهامدار های خرد رامیکند ویا مقررات داخلی خود را به اجرا میگذارد من که سهام را از تالار بورس خریده ام و نمیدانم که شرکت یخچال پویا اصلا کجاست نباید بورس جوابگوی و حامی ما باشد . با تشکر


پاسخ دادستان بورس:

اسناد تجاری اسناد قابل نقل وانتقالی است که دارنده ان فارغ از نحوه تحصیل ان اسناد واوراق متمتع از کلیه حقوق و مزایا می باشد و هیچ کس نمی تواند متعرض ان گردد شرکت مذکور زمانی که درخواست پذیرش به بورس ارسال می داشت به طور ضمنی این تعهد را نیزمی پذیرفت که در مقابل سهامداران مسول است . درخصوص سهامداران جزء مقرره خاصی وجود ندارد اما بر طبق اصول شما قادر به دریافت منافع ان هستید ضمنا می توانید عده ای از سهامداران خرد جمع شده و در تصمیم گیری در شرکت قدرت خود را بالا برده و نیز نقل وانتقال ان می تواند گره گشا باشد.


کاظم کاظمی- وکیل پایه یک دادگستری

پاسخ دادستان بورس:

در خصوص تعلل شرکت در رفع موانع ، مدیران شرکت مسئول بوده و طبق ماده 276 لایحه اصلاحی قانون تجارت دارندگان یک پنجم سهام شرکت می توانند به نام شرکت بر علیه هیات مدیره و مدیر عامل طرح دعوا نمایند. اگر چنین اکثریتی حاصل نمی گردد می توان به بازرسان شرکت مراجعه نمود و همچنین رسیدگی به این تخلف را از سازمان بورس در خواست کرد .


مونا توحیدی صفت - وکیل دادگستری


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
بیش از 1 سال است که بصورت تلفنی، حضوری، نامه و فکس، پیگیر بازگشت حدود 95 شرکت اخراجی به بازار پایه فرابورس هستم و با بزرگواری و پیگیری مدیران محترم بورس: دکتر صالح آبادی، دکتر فهیمی، دکتر عربی، دکتر هامونی، دکتر بیک زاده، دکتر غلامعلی پور، دکتر علم الهدی و ریس دفترهای محترم آنها، موضوع در هیئت مدیره سازمان بورس مطرح و سازوکار قانونی آن هم انجام شده و بزودی ان شاءا.. اکثر این شرکتها به بورس (پایه توافقی) بازخواهند گشت. البته چند شرکت هم طی این چندسال منحل شده اند که فکر میکنم "لپویا" یکی از آنهاست.
ارسلان
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
سلام محمدرضا
شرکت چینی ایران هم جزء این شرکتها هست..؟
امینی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۸
22سال پیش سهام شرکت پلی اکریل ایران را به قیمت 800 تومان به کارکنان شرکت واگذار نموند هر فرد بین 1000 تا 4000 سهم خریداری کرده است با پول وارزش پول ان سالها حالا بعد از گذشت بیش از 22 سال قیمت سهم 120 تومان است! ضمنا شرکت افزایش سرمایه درست حسابی هم نداده است وارزیابی دارایی هم نشده و.... دراین مدت دارایی های شرکت چندین برابر شده است ولی حقوق سهام دار رشد نکرده است!
سهید
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
سهامداران فرم به کدال مراجعه کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
عجب شلم شوربایی شده
سورن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
بورس و نهادهای قانون گذار باید متوجه این مسئله باشند که سهامدار عمده در اکثر موراد دارای تشکیلات حقوقی مربوط به خود جهت پیگیری مشکلاتش می باشدو این سهامدار جزء است که نیازمند حمایت بورس و کارگذاری است ،
و باید به این نکته توجه کرد که ممکن است از دست دادن 100 ملیون ریال برای سهامدار جزء یک سونامی باشد و در عوض 10 برابر این مبلغ برای یک سهامدار عمده یک نسیم شامگاهی علاوه بر اینکه با امکاناتی و منابعی که در اختیار دارد مطمئنا احقاق حق می نماید.
فراموش نکنیم که قطره ها دریا را می سازند و رودها از بارش قطرات باران جاری و طرب انگیز می شوند.
علی پور
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
یک پیشنهادبایدشرکتی که در خواست واردشدن به بورس را دارد باید سهمی که عرضه می شود بیمه کند و به هر علتی از بورس خارج شد سهام دار جز به بیمه مراجع کرده و پول خودرا دریافت کنند و شرکت بیمه خود حقوق خود را دنبال کند.....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
سهامدار مخمل و ابریشم کاشان هستم که بدون هیچگونه اطلاع رسانی خشک و خالی و بدون سر و صدا و مخفیانه و زیر میزی از بورس اخراج شد. حالا بورس می گوید می توانید با شکایت حق خود را بگیرید و به ما ربطی ندارد! برگه های سهامم را به شرکت مقوا سازی بفروشم بیشتر سود دارد تا یک چیزی هم رویش بگذارم و شکایت نمایم. وقتی قانون مردم را می پیچاند آن قانون ......است.
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
شرکت چینی ایران همه رو بدبخت کرد آخرش شرکت منحل و تصفیه زدن جمع کردن رفتند..موندن سهامداران ورشکست شده...
تکلیفشون چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
سلام ببخشید من ازشرکت ایران پویا سهام دارم ولی برگه سندسهام را گم کردم الان فراخوان دادن براتصفیه ؟؟؟؟تکلیف چیه.ممنون میشم راهنماییم کنید موندم چیکارکنم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۵
سلام ببخشید من ازشرکت ایران پویا سهام دارم ولی برگه سندسهام را گم کردم الان فراخوان دادن براتصفیه ؟؟؟؟تکلیف چیه.ممنون میشم راهنماییم کنید موندم چیکارکنم.