بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۷
مگر مالیات فعالیت اقتصادی که سود آور باشد را شامل نمی شود پس چرا سهامدارانی که سهمی را خریدند وبا ضرر آن را فروختند باید مالیات ضررشان را پرداخت نمایند . در کجای دنیا از گردش زیان بخش اقتصادی مالیات می گیرند .
کد خبر : ۱۳۳۹۶۱

یکی از سهامداران در خصوص مالیات بر زیان سوالی را مطرح نموده اند که در ذیل شرح آن را میبینید:

پرسش:

با سلام وخسته نباشید و کار خوب شما

 سوال بنده این است :مگر مالیات فعالیت اقتصادی که سود آور باشد را شامل نمی شود . پس چرا سهامدارانی که سهمی را خریدن وبا ضرر آن را فروختن باید مالیات ضررشان را پرداخت نمایند . در کجای دنیا از گردش زیان بخش اقتصادی مالیات می گیرند .

لطفا پی گیری نمایید . با تشکر 


پاسخ دادستان بورس:

پرداخت مالیات نقل و انتقال سهام در بازار بورس ملازمه ای با سود و زیان سهامدار ندارد چرا که قانون گذار در تبصره 1 ذیل ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم هرگونه نقل و انتقال سهام در بورس را مشمول مالیات مقطوع معادل نیم درصد ارزش فروش سهام دانسته است.

این مالیات بدون در نظر گرفتن نوسان قیمت سهم مورد معامله و به طور اطلاق تعیین شده است و ماهیت آن با مالیات بر درآمد متفاوت است.

بنابراین فارغ از اینکه سهامدار در زمان خرید سهام چه بهایی پرداخت نموده است مکلف است در زمان فروش سهام مالیات خود را به ماخذ تعیین شده پرداخت نماید.

در همین رابطه ذکر چند نکته خالی از فایده نیست :

الف: مالیات فوق الذکر مقطوع می باشد و وجه دیگری به عنوان مالیات بر درآمد نقل و انتقال سهام و حق تقدم سهام و مالیات و عوارض ارزش افزوده خرید و فروش مطالبه نخواهد شد. (تبصره 1 ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم)

ب: مالیات نقل و انتقال سهام از فروشنده سهام دریافت می گردد. توافق برخلاف این امر منع قانونی ندارد لیکن در موارد ابهام یا اختلاف مسئولیت فروشنده به تادیه مالیات مذکور پابرجا است.

پ: ثبت نقل و انتقال سهام مستلزم ارایه و تسلیم گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال به اداره ثبت یا دفاتر اسناد رسمی حسب مورد می باشد.

د: ملاک تعیین مالیات نقل و انتقال سهام بی نام که اسناد در وجه حامل محسوب می شوند و بدون طی تشریفات ویژه تنها با قبض و اقباض ورقه سهام صورت می پذیرد صورتجلسات شرکت از جمله صورتجلسه نقل و انتقال سهام و یا صورتجلسه مجامع عمومی متضمن لیست جدید صاحبان سهام است که توسط مرجع ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری بررسی احراز و مقید به وصول می شود (بخشنامه شماره 92/7685029/4/92 اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری ) 

لذا توصیه می شود از آنجاییکه پرداخت این نوع مالیات بر عهده واگذارنده می باشد در مقام خرید سهام بی نام نسبت به کسر نیم درصد ارزش سهم در زمان معامله یا تعیین تکلیف آن به نحو دیگر اقدام نمایید در غیر اینصورت مالیات مذکور در زمان کشف معامله از دارنده سهام مطالبه و وصول خواهد شد.

حسین قهاری - وکیل پایه یک دادگستری




اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
اصلا پاسخ قانع کننده ای ندادین. توضیحات شما هیچ توجیهی رو برای اخذ مالیات از متضرران ارائه نمی دهد.
حسن
UNITED ARAB EMIRATES
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۹
در تمام دنیا از سود سهامدار مالیات می گیرند.
این قانون در ایران هم قدیمی است باید سریعا اصلاح شود.مسولین بازار سرمایه به جای حل مشکل صنایع بهتر است این قوانین غلط را اصلاح کنند.
موسی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
واقعا قانون مسخره ای داریم که دولت از ضرر ما برای خودش سود می سازه.
خسرو
NETHERLANDS
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
مامی خواهیم این قانون ظالمانه برچیده شود جناب دادستان بورس
علی
UNITED ARAB EMIRATES
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
ماده 143 قانون مالیاتهای مستقیم مربوط به مالیات فروش کالا در بورس کالا می باشد.که متاسفانه مالیات معاملات سهام هم به عنوان یک تبصره ذیل آن آمده است.
بسیار جای تاسف است در سال 2014 هنوز در یک کشور برای مالیات فروش کالا و سهام یک قانون مشترک وجود دارد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
واقعاً جواب خوبی نبود. سوال کردن با توجه به ضرر سهام دار چرا باید ازش مالیات گرفته شه، جناب پاسخ دادن چون قانون میگه و به سود و ضرر ربطی نداره. میخواستم سوال رو واسه "جناب وکیل پایه یک" روشن تر کنم: چرا همچین فانونی وجود داره؟ چرا اصلاح نمیشه؟ با توجه به ضررهای فراوون سهامدار آیا این قانون از لحاظ حقوقی و اخلاقی نیاز به بازنگری نداره؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۰
اینجا ایران هست. اون هم از نوع اسلامی.پس هیچ چرایی جواب ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
در کل تمام درصدی که در مجموع حالا چه مالیات و چه انواع کارمزدهای مختلف در هر معامله لحاظ میشه که بیش از یک و نیم درصد میشه مقدا بالایی هستش و باید یک بازنگری در کارمزدها و مالیات انجام بشه. چون تنها کاسبان این بازار وانفسا و نزولی فقط کارگزاریها هستند که از زیان ما سود میبرند.
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
من هم مخالف هستم.آقای دادستان محترم لطفا بهتر توضیح دهید
مثلا من 50 میلیون در بورس اوراق بی بها سرمایه گذاری کرده ام و الان 23.5 میلیون از فروش سهامم نصیبم میشود حالا بیام و مالیات اندک باقیمانده سرمایه ام رو بدم.
آدم به یاد کارتون صنباد میفته که مدام دارو ندار یه خانواده بدبخت رو به نام مالیات ازش میگرفتن. حالا شما هم از این قانون طرفداری می کنید به جای اینکه به فکر اصلاحش باشید
دست مریزاد با این بورس واقتصادی که در کشور داریم.
عماد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
در کشور کفار!ایالات متحده ! فقط به اصطلاح خودشون gains tax میگیرن اونوقت تو کشور مومنین !!!! چی بگم ..
دلا توره
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
احمدی نژاد راست میگفت قانون غلطه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۸
دادستان محترم این قانون نیاز به بازنگری و اصلاح دارد مگر غیر از این است که قوانین باید مبنای عقلی و منطقی داشته باشد
afsar
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳
اصلا خوب نبود چرا قانون اصلاح نمی شود
دایی مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۹
اگر توجه به حقوق مشتریان به درستی نشود بازار مشتریان خود را از دست می دهد همان گونه که اگر معلم با سواد در مدرسه کم باشد دانش اموزان متضرر می شوند نگاه به حقوق تمام بازارها ضروری است