بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
وزیر خارجه آمریکا طی یک هفته آینده برای شرکت در نشست‌های مختلف از جمله مذاکرات هسته‌ای با ایران، به مصر، فرانسه و اتریش سفر می‌کند.
کد خبر : ۱۳۵۴۹۸
به گزارش افکارنیوز، وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد «جان کری» از روز ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) به مصر، فرانسه و اتریش سفر می‌کند تا در نشست‌های مختلف از جمله مذاکره هسته‌ای سه‌جانبه با ایران و اتحادیه اروپا، شرکت کند.

بنا بر اعلام واشنگتن، قاهره اولین مقصد سفر کری خواهد بود. وی در پایتخت مصر در کنفرانس بازسازی غزه شرکت می‌کند. نماینده اتحادیه اروپا، سازمان ملل، اتحادیه عرب و برخی دیگز از کشورها از جمله حاضران در این نشست هستند. آمریکا که در جریان عملیات رژیم‌صهیونیستی در نوار غزه حمایت همه‌جانبه‌ای از تل‌آویو داشت و چند محموله تسلیحاتی نیز برای این رژیم ارسال کرد، قرار است ۱۱۸ میلیون دلار به غزه کمک «انسان‌دوستانه» کند. در جریان عملیات موسوم به «صخره سخت»، بیش از ۲۰۰۰ فلسطینی به شهادت رسیدند و زیرساخت‌های این منطقه آسیب جدی دید.

کری در ادامه به پاریس می‌رود تا با «لوران فابیوس» همتای فرانسوی خود دیدار کند. وی در آنجا ملاقاتی هم با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه خواهد داشت. روابط واشنگتن-مسکو از زمان سقوط دولت مرکزی اوکراین به دست غربگرایان، به سردترین وضعیت از زمان جنگ سرد رسیده و همین امر موجب شده تا دیدار مقامات دو کشور در کانون توجه رسانه‌ای قرار گیرد. فرانسه، آمریکا و روسیه همگی عضو گروه موسوم به ۱+۵ هستند که در حال مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای است.

وزیر خارجه آمریکا نهایتا روز ۱۵ اکتبر وارد وین می‌شود تا در نشست سه‌جانبه با حضور «محمد جواد ظریف» همتای ایرانی‌اش و «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت کند. کری و ظریف دو هفته قبل در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، دو دور مذاکره دو جانبه داشتند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، پیش از دیدار هفته آینده کری، ظریف و اشتون، هیئت‌های مذاکره‌کننده آمریکایی و ایرانی نشستی دوجانبه خواهند داشت. «وندی شرمن»، «بیل برنز» و «جیک سالیوان» تیم آمریکایی را در این دیدار رهبری می‌کنند. همچنین قرار است پس از این دیدار، نشستی سه‌جانبه با حضور «هلگا اشمید» معاون خانم اشتون، برگزار می‌شود.

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای در حالی به پایان رسید که طرفین برای رسیدن به راهکار جامع تنها تا روز سوم آذر زمان دارند. دو طرف پس از پایان مذاکرات نیویورک اعلام کردند که اختلافات بر سر مسائل اصلی همچنان پابرجاست. با این وجود «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه آمریکا دو هفته قبل در مصاحبه با بلومبرگ گفت ۹۵درصد موضوعات حل شده، اما هنوز چند مسئله اصلی باقی‌مانده که باید بر سر آن‌ها توافق شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر