بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
کد خبر : ۱۳۶۶۴۰
کی از طرح‌هایی که در مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر مورد بحث نمایندگان مجلس قرار گرفته است طرح ثابت کردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است، همه‌ساله مجلس شورا اسلامی بر اساس قانون در لایحه بودجه این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد اما از آنجا محصولات پتروشیمی جز مهم‌ترین صادرات غیر نفتی کشور به حساب می‌اید نقش موثری در اقتصاد کشور دارد.

به گزارش تابناک، سال گذشته با اینکه جنجال‌های زیادی در خصوص افزایش قیمت خوراک صورت گرفته بود اما نرخ این محصول افزایش پیدا کرد، افزایش نرخ خوراک تأثیر مستقیم بر روی بازار سرمایه گذاشت و در یک سال گذشت بازار بورس را با مشکلات جدی مواجه کرد، به طوری که باعث بروز خسارات زیادی بر روی سرمایه‌گذاران این بخش داشت.

در سال جاری برای اینکه دولت بتواند از بروز چنین مشکلاتی در جامعه جلوگیری کند اقدام به طرح لایحه‌ای کرد تا نرخ خوراک را برای ده سال ثابت نگه دارد، دولت در این طرح حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش پتروشیمی و همچنین ایجاد انگیزه در بازار را از دلایل مطرح کردن این لایحه عنوان کرد.

این لایحه در مجلس شورای اسلامی نیز از سوی نمایندگان اقتصادی مورد استقبال قرار گرفت و اکثر نمایندگان اقتصادی مجلس با طرح چنین موضوعی موافق بودند و حتی این لایحه در کمیسیون برنامه بودجه با رأی بالایی به تصویب رسید اما علا رغم موافقت کمیسیون کلیات لایحه در صحن علنی رأی نیاورد.

اکنون به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس در پی راهکاری برای بازگرداندن این طرح به مجلس هستند و آن گونه که نمایندگان اعتقاددارند بررسی موضوعاتی از این دست که نه تنها باعث صرف جویی در وقت نمایندگان در روند بررسی لایحه بودجه می شود باعث ایجاد ثبات در بازار و به تبع آن در اقتصاد کشور می شود.

محسن صرامی فروشان، یکی از نمایندگان موافق این لایحه در این خصوص به تابناک گفت: برای تعیین قیمت پتروشیمی‌ها باید چند مورد را در نظر گرفت، از جمله شرایط سرمایه‌گذار و شرایط رقابتی ، باید راهکارهایی ارائه شود تا سرمایه‌گذار حداقل افق ده ساله ای را پیش رو داشته باشد.

این نماینده گفت: ما با تغییر برخی قوانین و تغییر قیمت ها به دلیل اینکه نمی‌توانیم آینده روشنی در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم، باعث گریزان شدن این افراد می‌شویم، درست است که با تصمیمات مقطعی می‌توانیم به سرمایه‌های کوتاه مدتی دست یابیم ولی در مقیاس کلان متضرر می‌شویم.

وی گفت، بهترین راهکار این است که بیایم برای کسانی که در این کار قدیمی تر هستند یک راهکار و برای کسانی هم که جدیداً وارد این بازار شده‌اند تصمیم دیگری بگیریم. باید بتوانیم وضعیت را طوری مدیریت کنیم که از صنایع مادر حمایت شود و در این بین از سرمایه‌گذاری خارجی نیز غافل نبود.

این نماینده گفت، کاری که مجلس در سال گذشته کرد باعث شکست بازار بورس شد و باعث شد تا بی‌ثباتی در بازارهای سرمایه‌گذاری را نشان دهد، و باعث ضرر بیشتر در جامعه گرد.

وی گفت: کارشناسان دولت باید بیایند و در مجلس استدلال‌های خود را بگویند، و با توجه به اینکه برای بودجه هنوز زمان وجود دارد شاید بتوان با توجه به شرایط موجود، با قدری تغییر این لایحه را در مجلس احیا کرد.

محمد علیپور دیگر نماینده مجلس در خصوص این موضوع گفت: در مجلس عده‌ای هستند که بر این اعتقادند مجلس نباید وارد قیمت‌گذاری شود و باید به دولت داده شود، احتمال دارد این احکام در بودجه امسال به شکلی قبل یا بعد از بودجه مورد بررسی قرار گیرد.

این نماینده گفت: این لایحه نکات قوتی داشت از جمله اینکه مجلس هر سال وارد قیمت گذاری خوراک نمی شد و ثبات در بازرا سرمایه ایجاد می کرد، در سال گذشته بازار بورس باعث ایجاد تأثیرات منفی زیادی در جامعه شد اما تصویب لوایحی از این دست می‌تواند باعث دلگرمی سرمایه‌گذاران در این بخش شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر