بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۸
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد گفت: در برنامه کوتاه مدت داریم که ظرف مدت ۶ ماه فاصله تولید ۵۰۰ هزار تنی که در تولید قیر با کره جنوبی داریم را جبران کنیم و این کشور را در تولید قیر پشت سر بگذاریم.
کد خبر : ۱۳۷۰۵۸

نخستین کنفرانس بین المللی صنعت قیر با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ،معاون وزیر نفت و جمعی از مدیران برگزار شد

در این مراسم علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح سیاست های جدید اقتصادی دولت تدبیر و امید از برنامه ریزی برای تحقق رشد 7 درصدی اقتصادی تا پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد: صندوق های بازنشستگی حیاط خلوت جریان های سیاسی کشور نیستند.

به گزارش خبرنگار بورس نیوز ، علی ربیعی در اولین کنفرانس بین المللی صنعت قیر با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت نهم و دهم گفت: در طول هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم رشد اقتصادی کشور با وجود افزایش قیمت نفت و بالا رفتن درآمدهای نفتی صفر بوده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه هیچگونه برنامه کارشناسی شده ای در طول فعالیت دولت نهم و دهم برای رشد اقتصادی نبوده و این موضوع منجر به کسری 56 درصدی رشد اقتصادی کشور شده است اظهارداشت: با این وجود در طول شش ماهه نخست سال جاری و با وجود پابرجا ماندن تحریم های بین المللی اما وضعیت کسب و کار در کشور بهبود یافته و رشد منفی اقتصادی متوقف شده است.

ایران، بزرگترین تولیدکننده قیر آسیا

تقاضای یک کشور اروپایی برای واردات قیر از ایران

مدیر عامل شرکت نفت پاسارگاد از تقاضای 2 میلیون تنی چند کشور از جمله یک کشور اروپایی برای قیر ایران خبر داد و گفت: به دنبال آن هستیم که به اولین صادرکننده قیر در آسیا تبدیل شویم.

محسن دلاویز نیز در این مراسم اظهار داشت: ایران کشور پرظرفیتی در زمینه های مختلف است و تحریم، ارعاب و فشار هرگز نمی تواند این ملت بزرگ را منزوی کند.

وی افزود: اگر جهان با زبان احترام با ملت بزرگ ایران سخن بگوید، این ملت حاضر است تمام ظرفیت های خود را در راه خدمت به بشریت قرار دهد.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با بیان اینکه ایران حرفهای زیادی در صنعت قیر دارد، گفت: 4 درصد از تقاضای بیش از 100 میلیون تنی قیر جهان را ایران تأمین می کند و 2 میلیون و 300 هزار تن قیر در سال تولید می کنیم که از نظر صادرات قیر در خاورمیانه مقام نخست را داریم و در جهان، چهارمین صادرکننده بزرگ قیر هستیم.

وی افزود: قیر ایران به دلیل قیمت مناسب و کیفیت مطلوب در بازارهای بین المللی مورد توجه است اما جایگاه شایسته خودمان را در چند سال گذشته در بازار قیر جهان نداشته ایم.

دلاویز تصریح کرد: کشورهایی که حتی یک گرم تولید قیر ندارند سالهاست کنفرانس های بین المللی در زمینه قیر برگزار می کنند و خوشحالم که امروز نخستین کنفرانس بین المللی قیر ایران در حال برگزاری است.

مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با بیان اینکه بیش از 2 میلیون تن درخواست عقد قرارداد بلندمدت خرید قیر از کشورهای مختلف داریم، گفت: اگر همه کمک کنند، ظرف کمتر از یکسال صادرات قیر ایران را به دو برابر میزان فعلی افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: تقاضای جهانی برای قیر افزایش یافته و در برنامه کوتاه مدت داریم که ظرف مدت 6 ماه فاصله تولید 500 هزار تنی که در تولید قیر با کره جنوبی داریم را جبران کنیم و این کشور را در تولید قیر پشت سر بگذاریم که در این صورت بزرگترین تولیدکننده قیر آسیا خواهیم شد.

دلاویز با اشاره به اینکه ایران توان تولید باکیفیت ترین قیر جهان را دارد، گفت: به تنهایی در شرکت نفت پاسارگاد این پتانسیل وجود دارد که فاصله تولید یک میلیون تنی ایران با روسیه را که سومین تولید کننده بزرگ قیر جهان است پر کنیم و به سومین تولید کننده بزرگ قیر جهان تبدیل شویم.ایران هم اکنون هفتمین تولیدکننده بزرگ قیر جهان است.

ضرورت ايجاد مرکز تحقيقاتي قير در کشور

منصور معظمي، معاون وزير نفت در اين مراسم گفت: در بحث قیر ایجاد یک مرکز تحقیقاتی برای کمک به کسانی که در این بازار کار فعالیت می‌کنند بسیار ضروری است و به لحاظ مصرف قیر نیز مصرف در ایران بی‌رویه و غیر استاندارد است.

معاون وزیر نفت با اشاره به مجوز مجلس برای ارائه رایگان 500 هزار تنVBاز سوی وزارت نفت به شرکت‌های تولید قیر برای راه روستایی گفت: حدود 450 هزار تن از این 500 هزار تن در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته و آن چیزی که مجلس مشخص کرده به طور قطع و یقین عمل می‌شود.

معظمی افزود: همچنین زنگنه، طیب‌نیا و نوبخت قراردادی را امضا کرده‌اند که پیرو آن علاوه بر بند "ک" تبصره 2، 900 میلیارد تومان قیر در اختیار وزارت راه قرار می‌دهیم که به طور قطع این کار آثارش را در شرکت‌های تولید قیر خواهد گذاشت.

وی خاطر نشان کرد: در یک اقتصاد آزاد، رقابت کاری پسندیده و رمز بقا است اما رقابت باید به صورت برنده - برنده باشد نه اینکه بخواهیم طرف مقابل را از بین ببریم، اگر اصول رقابت را رعایت کنیم و بزرگ‌ترهای بازار قیر سهمی نیز برای شرکت‌های کوچکتر در این بازار بگذارند، بازار قیر ایران به صورت یکپارچه می‌تواند به آنچه جایگاه کشور در این صنعت است برسد.

معاون برنامه ریزی وزیر نفت گفت: برای تعیین قیمت نفت در بودجه دیگر قیمت های گذشته را پیشنهاد نخواهیم داد و روی نفت ۱۰۰ دلاری و ۹۰ دلاری در بودجه حساب نمی کنیم.

تولید قیر بی‌کیفیت به محیط زیست زیان می‌زند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران به بیش از ۶۰ کشور جهان قیر صادر می کرد که این تعداد با اتفاقاتی که در چند سال گذشته در صنعت قیر افتاد به ۳۰ کشور کاهش یافته است

علی مروی در نخستین کنفرانس بین المللی قیر پاسارگاد اظهار داشت: در اقتصاد سالم و عاری از رانت، همیشه اقتصاد برای شکوفایی و رشد آماده است؛ اما در اقتصادی که رانت در آن به صورت سازمان یافته رواج پیدا کرده، نه تنها شرایط برای رشد سالم بنگاههای اقتصادی محیا نیست بلکه رانت های ترویج شده در اقتصاد، به روند توسعه آن کشور به خصوص اگر کشور در حال توسعه باشد ضربه های بزرگی می زند.

وی افزود: یکی از مواردی که به از دست دادن بازارهای صادراتی و تخریب چهره شرکت هایی انجامید که دهها سال برای بدست آوردن این بازارها تلاش کرده بودند را در صنعت قیر ایران شاهد هستیم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سالهای اخیر اتفاقاتی که در این صنعت افتاد موجب شد تا صنعت قیر به حالت نیمه جان برسد، صنعتی که می تواند در کسب درآمدهای ارزی نیز برای کشور موثر واقع شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس نهم با بیان اینکه "در سالهای اخیر شاهد آشفتگی عجیبی در بازار قیر بودیم و دلالان در این بازار حضور فعالی داشتند"، گفت: تخلفات زیادی در بازار قیر کشور اتفاق افتاده که از آن جمله می توان به تولید قیر بی کیفیت از نفت کوره و همچنین خروجVBاز پالایشگاهها و انتقال چند صد کیلومتری آن برای تولید قیر بی کیفیت در فاصله زیادی از پالایشگاه نفت اشاره کرد.

وی ادامه داد: این تخلفات در کنار تغییرات متعدد مدیران سیاست گذار در بخش های مسئول شرایطی را به وجود آورد که در تأمین قیر باکیفیت در داخل دچار مشکل شدیم و برخی بازارهای صادراتی را نیز از دست دادیم.

مروی با بیان اینکه "ایران به بیش از 60 کشور جهان قیر صادر می کرد که این تعداد با اتفاقاتی که در چند سال گذشته در صنعت قیر افتاد به 30 کشور کاهش یافته"، گفت: در حال حاضر بازارهای جهانی قیر روی خوش به تولیدات باکیفیت ایرانی نشان داده که این فرصت خوبی برای احیای بازارهای صادراتی قیر کشور است.

وی افزود: کشور سیاست جدی و تصمیمی قاطع برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی دارد که در این خصوص، صادرات قیر نیز به عنوان یکی از صادرات غیر نفتی ارزآور می تواند مورد توجه بیشتر قرار گیرد.



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۵
بورس نیوز عزیز خبری داغ از پدیده:دیروز سهامداران مقابل دفاتر شرکت در خیابان بهار وکیل آباد خیام و خود شاندیز تجمع و خواستار دریافت پولشان بودند و کسی پاسخگو نبود