بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۲
طرح‌های توسعه‌ای نیمه تمام معدنی به ارزش پنج میلیارد دلار به دنبال فراخوان برای مشارکت بخش خصوصی، آماده اجراست که در صورت تکمیل، 20 هزار شغل مستقیم و 100 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کنند.
کد خبر : ۱۳۷۹۸۲

طرح‌های توسعه‌ای نیمه تمام معدنی به ارزش پنج میلیارد دلار به دنبال فراخوان برای مشارکت بخش خصوصی، آماده اجراست که در صورت تکمیل، 20 هزار شغل مستقیم و 100 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، از ابتدای دولت یازدهم بیش از 30 طرح معدنی و صنایع معدنی که نیمه‌کاره متوقف شده بودند و تاخیری بین چهار تا 12 سال داشتند، با اختصاص بیش از 24 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، فعال شدند و به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت عزم جدی را در تکمیل طرح‌های نیمه تمام معدنی به‌ کار گرفته است.

طی چند سال اخیر مشارکت مردم در تکمیل طرح‌های نیمه تمام معدنی و سایر طرح‌های جدید معدنی افزایش یافته و اگر این باور در کشور ایجاد شود که همه می توانند در سرمایه‌گذاری مشارکت کنند قطعا تحولی عظیم در صنایع معدنی رخ می‌دهد.

علاوه بر این با توجه به اظهارات اخیر رییس‌جمهور مبنی بر تامین اعتبار برای اتمام طرح‌های نیمه‌کاره در بودجه امسال، می‌توان نسبت به تکمیل بیش از 30 طرح نیمه‌کاره معدنی که عقب‌ماندگی در اجرای برخی از آنها گلایه وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز همراه داشته، امیدوار بود.

به گفته روحانی در بودجه امسال،طرح های نیمه کاره‌ای که تا پایان سال به اتمام می‌رسند، پیگیری می‌شود.

طرح‌های اولویت‌دار صنعتی و معدنی سرعت می‌گیرند

از سوی دیگر نعمت زاده با گلایه نسبت به عقب‌ماندگی برخی از طرح‌های معدنی ازراه‌اندازی سریع طرح‌های اولویت‌دار صنعتی و معدنی در کشورخبر داده است.

وی با بیان اینکه باید همواره به سرمایه‌گذار احترام لازم گذاشته شود تا جذب کافی سرمایه در کشور صورت گیرد، اظهار کرد که ایمیدرو در تلاش‌های خود باید در پیاده سازی سیاست‌های اصل 44 همت کند و نگاه صرف خود را از منابع مالی دولتی تغییر دهد و به سمت مشارکت‌های بخش خصوصی پیش رود.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت طرح‌های معدنی و صنایع معدنی باید با حضور بخش خصوصی و در قالب تعاونی‌ها و تشکل‌های فنی معدنی انجام شوند و بانک‌ها و صندوق توسعه ملی در تامین مالی پروژه ها همکاری کنند.

همچنین با توجه به اینکه با تکمیل طرح‌های نیمه تمام معدنی 20 هزار شغل مستقیم و 100 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود، کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که طرح‌های توسعه‌ای جدید هم‌اکنون به ارزش پنج میلیارد دلار به دنبال فراخوان برای مشارکت بخش خصوصی آماده اجرا هستند و سیاست‌ دولت یازدهم، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با کمک بخش خصوصی و توسعه اکتشافات جدید معدنی است.

وضعیت طرح‌های نیمه‌تمام معدنی

با یک نگاه اجمالی به وضعیت معدن و صنایع معدنی در سال‌های اخیر، می‌توان گفت از سال گذشته تاکنون سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران سرمایه‌گذاری 700 میلیارد تومانی را به منظور فعال کردن طرح های معطل و نیمه فعال این بخش در نیمه دوم سال گذشته انجام داد که به منظور این امر30 پروژه معدنی که با تاخیر چهار تا 12 سال روبرو بودند، فعال شدند.

این طرح‌ها شامل پروژه های استانی فولاد،‌ آلومینیوم جنوب،‌ الکترود گرافیتی،‌ توسعه اسکله منطقه ویژه خلیج فارس، معدن روی مهدی آباد،‌ طلای زرشوران، زغال سنگ پروژه 4 طبس،‌ سیمان و نزوئلا و ... می شود.

فعال کردن این طرح ها که بین چهار تا 12 سال دچار سکون و کم تحرکی شده بودند دو نکته شاخص داشت. نخست آنکه پروژه ها در کمتر از یکسال اخیر تحرک دوباره یافتند و دیگر آنکه اکثر پروژه های فوق با حضور سرمایه گذاران داخلی فعال شده اند؛ نه در قالب رد دیون و این به معنای عینیت یافتن اهداف اصلی سیاست‌های کلان کشور در واگذاری امور به بخش خصوصی و اقتصاد مقاومتی است.

علاوه بر این در بخش آلومینیوم نیز بزرگ ترین طرح تولید شمش این فلز استراتژیک با ظرفیت 300 هزار تن به عنوان آلومینیوم جنوب، آماده گشایش ال سی شده است. همزمان، طرح های دیگری همچون توده های معدنی گل گهر 5 و 6 به طور جداگانه،‌ دو پروژه زغال سنگ طبس، استحصال منیزیوم از شورابه‌های قم، ‌بسته زغال سنگ خمرود و کک سازی زرند،‌ با حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی از چالش تامین، مالی رها شدند.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه بخش معدن و صنایع معدنی سال‌ها از نگاه دولتی‌ها پنهان بوده می‌توان صحبت‌های اخیر را نویدی روشن برای این بخش قلمداد کرد و انتظار می‌رود که عزم دولت در تکمیل طرح‌های نیمه تمام معدنی تا مرحله آخر پابرجا باشد.

انتهای پیام


اشتراک گذاری :
ارسال نظر