بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۷
مدیرعامل بورس کالای ایران با تشریح دلایل و چگونگی پیوستن احتمالی بورس کالای ایران به اتحادیه الکترونیکی بین بورسی «IEU» اظهار داشت: عضویت در این اتحادیه گامی رو به جلو برای اقتصاد ملی و بین المللی کشور است.
کد خبر : ۱۳۸۵۸۳
به گزارش ایرنا، «حسین پناهیان» شنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: پس از مذاکره بورس کالای ایران با بورس کالای بلاروس، تفاهم نامه همکاری بین دو بورس امضا شد.

وی اظهار داشت: پیشنهاد پیوستن بورس کالا کشورمان به اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) پس از بازدید نمایندگان این اتحادیه از بورس کالا و دیدار سفیر ایران از بورس کالای بلاروس مطرح و مقرر شد دومین نشست سالانه عمومی این اتحادیه در آبان ماه، در تهران برگزار شود.

پناهیان با بیان اینکه در این نشست، مذاکرات برای عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی بررسی و پیگیری می شود، توضیح داد: این مذاکرات با محورهای تسویه و پایاپای، فنی و پذیرش و فناوری اطلاعات صورت خواهد گرفت که در صورت توافق و عضویت بورس کالای ایران، این بورس و به طور کلی بازار سرمایه کشور بین المللی می شود.

وی تشریح کرد : اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) سازمانی بین المللی است که در زمینه ارتباط بین بورس های کالایی در منطقه کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) و اروپای شرقی فعالیت می کند. این اتحادیه اخیراً درخواستی برای عضویت بورس کالای ایران در آن سازمان بین المللی ارایه کرد و در ادامه نمایندگانی از طرف اتحادیه برای رایزنی در این خصوص به ایران سفر کردند.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU) سازمانی بین المللی است که هفت بورس کالایی از پنج کشور جهان در آن عضو هستند. بورس یرکومکس (YERCOMEX) ارمنستان، بورس بوککس (BUCEX) بلاروس، بورس های آی ککس (ICEX) و ککس (CEX) قزاقستان، بورس کوککس (KUCEX) قرقیزستان، بورس یوککس (UCEX) و بورس کالای کشاورزی از اوکراین و دو سیستم توزیع کالایی از ارمنستان و بلاروس از جمله بورس های کالایی عضو اتحادیه یاد شده هستند.

پناهیان افزود: افزون بر اعضای اصلی اتحادیه، در نشست تهران نمایندگانی از دو بورس کالایی روسیه نیز حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ترویج توسعه تجارت آزاد در قلمرو کشورهای مشارکت کننده از انجمن اقتصادی اروپا-آسیا و دیگر کشورهای ذینفع از مهمترین اهداف اتحادیه الکترونیکی بین بورسی است، گفت: ترویج تحقق برنامه ها و طرح های اقتصادی در حوزه مواد خام و تجارت محصولات نهایی از دیگر اهداف این اتحادیه است.

پناهیان خاطر نشان کرد: اتحادیه الکترونیکی بین بورسی (IEU)، اتحادیه ای است متشکل از اشخاص حقوقی بورس ها که در یک بستر مجازی الکترونیکی فعالیت می کند و سازمانی غیر تجاری است.

وی ارتقای سطح تجارت کشورهای ذینفع از طریق معرفی و توسعه بسترها و روش های الکترونیکی بورس های کالایی عضو را از مهمترین وظایف این اتحادیه دانست و توضیح داد: کمک به توسعه همکاری و برقراری ارتباط مستقیم بین فعالان بازار و مدیران و تصمیم گیران بورس های عضو، کمک به ایجاد سیستم توزیع کالایی در جهت ارتقای سطح کارایی در انتقال کالاها از تولیدکنندگان به مصرف کنندگان، همیاری با هدف شکل گیری بازار بین المللی قراردادهای آتی و سایر قراردادهای مشتق کالایی بر روی محصولات کشاورزی، مواد اولیه و مواد غذایی و ارایه خدمات مشاوره ای و حمایت حقوقی از اعضا، از دیگر وظایف اتحادیه الکترونیکی بین بورسی است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه یکی از اولویت های توسعه فعالیت های بین المللی اتحادیه، ادغام فعالیت های آن با اتحادیه اوراسیا است، گفت: این اتحادیه در سامانه های الکترونیکی خود طیف گسترده ای از کالاها را به گروه های مختلف تقسیم کرده است که بدون شک می تواند تنوع عرضه و تقاضا را در بستر معاملاتی امن و مطمئن برای فعالان بازار ایران ایجاد کند.

وی افزود: این گروه ها شامل محصولات کشاورزی، محصولات حوزه صنایع سبک و سنگین، فلزات، چوب، تجهیزات الکترونیکی، فرآورده های نفتی، تجهیزات و وسایل تخصصی، کالاهای مورد استفاده در ساخت و ساز، مواد شیمیایی، فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی است.

پناهیان درادامه اظهار داشت: یکی از زمینه های مساعد برای این همکاری، استفاده از ظرفیت این بورس ها برای تسهیل در صادرات و واردات انواع کالاها بین کشورمان و کشورهایی است که بورس های کالایی آنها عضو اتحادیه هستند.

وی تصریح کرد: با توجه به این که در حال حاضر با راه اندازی تالار نمایندگی کارگزاران در منطقه آزاد انزلی، توانمندی مناسبی برای برقراری ارتباط با این کشورها با محوریت بندر انزلی وجود دارد، عضویت در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی گامی رو به جلو برای اقتصاد ملی و بین المللی ما محسوب می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: اتحادیه الکترونیکی بین بورسی در سال 2010 به پیشنهاد بورس کالای ارمنستان و با الحاق بورس کالای بلاروس و اوکراین شکل گرفت. اولین نشست عمومی سالانه این اتحادیه در سال 2013 در ارمنستان برگزار شد و مقرر شد که دومین نشست در روزهای شنبه و یکشنبه، 24 و 25 آبان ماه، با حضور نمایندگانی از ارمنستان، قزاقستان، اوکراین، بلاروس، قرقیزستان و روسیه در تهران برگزار شود که در صورت عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورس، بازار سرمایه ایران بین المللی می شود.

علی صالح آبادی رییس سازمان بورس اوراق بهادار نیز در اواسط این برنامه میهمان تلفنی بود که با استقبال از پیوستن ایران به اتحادیه الکترونیکی بین بورسی اظهار داشت: همکاری با این بورس ها می تواند شرایط تجارت ایران با این کشورها را تسهیل کند.

وی گفت: قطعا از این طریق می توان به کشورهای فرامنطقه ای نیز متصل شد و هم ما می توانیم از وجود آنها استفاده کنیم و با توجه به تجربیات بالا در بخش بورس، آنها نیز از وجود ایران بهره خواهند برد.

صالح آبادی ادامه داد: در بورس اوراق بهادار نیز این مسیر دنبال می شود و امیدواریم بتوانیم اوراق بهادر ایرانی را در آینده در بورس های خارجی ارایه کنیم.

وی گفت: برنامه ریزی های خوبی در این خصوص صورت گرفته و در صورت فراهم شدن بسترهای لازم، اقدامات خوبی انجام خواهد شد.

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز دومین میهمان تلفنی این برنامه بود که اظهار داشت: تمهیدات لازم برای تصفیه حساب معاملات در این اتحادیه اندیشیده شده است و ما از گذشته مطالعاتی بر روی پروتکل های مربوطه برای تضمین بازگشت سرمایه در چنین معاملاتی داشته ایم.

وی گفت: قطعا چالش هایی در این گونه معاملات وجود دارد اما دنیا تجربیات خوبی در این خصوص دارد که ما آنها را مورد مطالعه قرار داده ایم و طبعا در برخی مواقع باید یا قوانین خود را تغییر دهیم یا قوانین معاملاتی کشورهای مقابل را پوشش دهیم تا در این راه موفق شویم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر