{mosimage}مجمع عمومی سالیانه شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو صبح روز سه شنبه 25/4/86 در سالن اجتماعات محورسازان ایران خودرو با حضور بیش از 90 درصد از سهامداران شرکت برگزار شد و این شرکت مبلغ 460 ریال سود به ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم نمود.

"> گستره فعالیت " گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو " تشریح شد

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۱۲

{mosimage}مجمع عمومی سالیانه شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو صبح روز سه شنبه 25/4/86 در سالن اجتماعات محورسازان ایران خودرو با حضور بیش از 90 درصد از سهامداران شرکت برگزار شد و این شرکت مبلغ 460 ریال سود به ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم نمود.

کد خبر : ۱۳۹۵۱

گستره فعالیت " گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو " تشریح شد

مجمع عمومی سالیانه شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو صبح روز سه شنبه 25/4/86 در سالن اجتماعات محورسازان ایران خودرو با حضور بیش از 90 درصد از سهامداران شرکت برگزار شد و این شرکت مبلغ 460 ریال سود به ازای هر سهم بین سهامداران تقسیم نمود.

بنابر گزارش خبرنگار بورس نیوز مهندس کاظمی مدیر عامل این شرکت ضمن قرائت گزارش فعالیت هیات مدیره در سال مالی منتهی به 29/12/86 اظهار داشت: در راستای حفظ سود آوری و حمایت قیمت سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو اقدامات و برنامه هایی را در دست داریم که از جمله آنها می توان به مشارکت در پروژه های ساختمانی، توافق با یک شرکت آلمانی با مبلغی مناسب به جهت سپردن مدیریت یکی از شرکتهای تابعه، برگزاری مزایده برای فروش برخی از شرکتهای کوچک تحت مالكيت و دیر بازده به جهت فروش آنها و نیز مشارکت با خودرو سازان چینی اشاره کرد.

گفتنی است ریاست این جلسه را آقای شیوا پور برعهده داشت و آقایان شیخی و مختارپور به عنوان ناظر اول و دوم درهیات رییسه این جلسه حضور داشتند و آقای اسماعیلی نیز به عنوان دبیر مجمع از جمله برگزار کنندگان این جلسه بود.

{mosimage}

تاریخچه :

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو ( سهامی عام ) در سال 1378 بمنظور حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر ایران خودرو با کسب منافع از طریق مشارکت و سرمایه گذاری، تاسیس، اداره و بهره برداری از شرکتها و واحدهای تحت پوشش و سایر فعالیت های اقتصادی در راستای افزایش بهره وری کار و سرمایه و ارزش افزوده داخلی براساس تفویض اختیار اداره امور واحدهای و شرکتهای تحت پوشش به مدیران منتخب طبق مفاد قانون تجارت تاسیس گردید.

به موجب اساسنامه، فعالیت شرکت عبارتست از:

سرمایه گذاری ، مشارکت و اداره در اختیار گرفتن تاسیس توسعه و فروش و واگذاری و اجاره کارخانه ها و واحدها و شرکتهای فعال در بخشهای تولیدی و خدماتی در داخل و خارج از کشور- انجام مطالعات و بررسی های فنی و اقتصادی و نظارت و پیگیری و اجرای طرحهای سرمایه گذاری- حضور در بورس اوراق بهادار تهران و بورس فلزات و بورس کالاهای کشاورزی و حضوردر بورس جهانی- مدیریت امور سهام شرکتهای گروه ایران خودرو و قدرت خرید و فروش آنها در بورس- ایجاد و مشارکت در تاسیس بانک، صندوق های چند جانبه و شرکتهای سرمایه گذاری در داخل و خارج و خارج از کشور- صادرات هر نوع کالای سرمایه ای و مصرفی واسطه ای- دریافت تسهیلات مالی و اعتباری از بانکها و موسسه های اعتباری و مالی و صندوق چند جانبه ایرانی و خارجی- مشارکت در امر سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم جهت تاسیس بانک، بیمه، شرکت لیزینگ، موسسات مالی و اعتباری و صندوق های چند جانبه در داخل و خارج از کشور- تاسیس شعب یادفاتر نمایندگی در داخل و خارج از کشور جهت انجام فعالیت های اقتصادی و سایر اموری که بطور مستقیم یا غیر مستقیم برتحقق اهداف شرکت لازم و ضروری است.

مشخصات اعضای هیات مدیره

نام نام خانوادگی

سمت

آقای داود هنجنی باقری

رئیس هیات مدیره

آقای مجتبی شیواپور

نایب رئیس هیات مدیره

آقای پرویز کاظمی

مدیره عامل و عضو هیات مدیره

آقای غلامرضا سلیمانی امیری

عضو هیات مدیره

آقای عارف نوروزی

عضو هیات مدیره

اهم فعالیت های شرکت در سال 86 به صورت خلاصه به شرح زیر است:

ـ تامین نقدینگی شرکتهای گروه و شرکت ایران خودرو.

ـ ایجاد سازو کار مناسب ورود شرکتهای تحت پوشش به سازمان بورس اوراق بهادار و شبکه مبادلات غیر بورسی (OTC) .

- مدیریت منابع و سرمایه گذاری های گروه جهت حصول بالاترین ارزش افزوده.

ـ توسعه کمی و کیفی صنعت بیمه ( خودرویی و غیر خودرویی )

ـ توسعه کمی و کیفی صنعت لیزینگ ( خودرویی و غیر خودرویی )

ـ بررسی و مطالعه جهت ورود به بازارهای جدید مالی و اقتصادی در قالب مطالعات اقتصادی و کسب وکار.

ـ هدایت و حمایت شرکتهای تحت پوشش در ارتقاء و تعالی سازمانی از طریق اجراء پروژه OTC.

ـ مطالعه، بررسی و مشارکت در طرح های فنی و اقتصادی شرکتهای تحت پوشش در قالب مواردی نظیر مطالعات امکان سنجی، آسیب شناسی و... .

ـ نظارت و کنترل بر عملکرد شرکتهای تحت پوشش در قالب برگزاری جلسات بررسی عملکرد سال 86 و به صورت فصلی.

ـ اجرای برنامه های افزایش کیفیت و کاهش بهای تمام شده محصولات تولیدی در راستای سیاست ارزان سازی قیمت خودرو.

ـ توسعه و ارتقاء شرکتهای صنعتی به سطح استاندارهای جهانی برای ورود به بازارهای جهانی.

ـ برنامه ريزي و بستر سازي واحد IT در راستای تبادل سریع،‌ بی واسطه و دقیق اطلاعات بین شرکتها و شرکت گسترش در قالب پروژه های بانک اطلاعاتی جامع شرکت ها و سیستم فایلینگ.

ـ فعالیت در راستای تحقق اهداف تعیین شده گروه در زمینه صادرات.

ـ حضور فعال در نمایشگاههای بین المللی (‌ در راستای حضور در بازارهای جهانی )و داخلی.

ـتلاش در جهت افزایش سهم بازار صنعت بیمه از طریق نمایندگی بیمه ایران خودرو و شرکت بیمه پارسیان

ـ برنامه ریزی و نظارت مستمر در تهیه بودجه سال 87 و پسش بینی EPS .

ـ بررسی جهت افزایش توان شرکتهای گروه از طریق استفاده از امکانات یکدیگر بمنظور اجرایی شدن Tierl

ـ حضور مناسب و موثر در صنعت ریلی.

اهم فعالیتهای اقتصادی

•فروش اموال و دارائیهای شرکتهای تحت پوشش .
•ارزیابی و قیمت گذاری شرکتها .
•بازاریابی و فروش سهام شرکتها .
•پذیرش شرکتها در شبکه مبادلات غیر بورسی (OTC).
•پیگیری عملیات پس از فروش سهام شرکتها .
•تامین منابع و توسعه سرمایه گذاریها .
•تامین منابع ارزان قیمت بانک های داخلی .
•بازپرداخت وام دریافتی از استاندارد بانک لندن و عقد قرارداد وجوه اداره شده با بانک ها .
•تهیه گزارشات ، اظهار نظرها و مطالعات اقتصادی .
•فعالیت در صنعت لیزینگ و بیمه .

اهم فعالیتهای صنعتی :

اجرای پروژه TOC در شرکتهای تابعه :

با توجه به ضرورت دستیابی شرکتهای زیر مجموعه به مزیتهای رقابتی متمایز از رقبا و همچنین حرکت در مسیر بهبود مستمر و سودآوری ، پروژه پیاده سازی اصول تئوری محدودیتها ( TOC ) در سال 1385 در شرکت گسترش تعریف و در طی سال 1386 ادامه یافت . هدف از اجرای این طرح ارتقا وضعیت فروش و سودآوری شرکتهای زیر مجموعه از طریق بهبود عناصر اصلی آمیخته بازاریابی صنعتی ( تحویل به موقع ،کیفیت و قیمت رقابتی ) تعریف شد . برای دستیابی به این مهم مجموعه ای از ابزارهای همگرای TOC در قابل فرآیند بهبود مستمر انتخاب گردیده و توسط شرکت مشاور کانادایی CMS پیاده سازی شد .

نتایج حاصل از اجرای TOC :

-3 درصد میانگین کاهش ضایعات ودوباره کاری خطوط تولید .

-کاهش توقفات خط ایران خودرو ( ناشی از شرکت مهرکام پارس ) از 3400 دقیقه به 990 دقیقه در طول سال 86 .

-خارج شدن 35 قلم کالای نهایی از لیست محصولات دارای دیرکرد ارسال .

-افزایش شاخص بهره وری گلوگاه ها ( activation ) از میانگین 45 درصد در ابتدای پروژه به 90 درصد در پایان سال .

-خودکارشدن سیستم سفارش گذاری تولید و حذف سیستم سفارش گذاری دستی ( کاغذی ) از طریق نصب نرم افزار CMSR2 و راه اندازی بیش از 10 سامانه رایانه ای گزارش تولید و مشکلات تولید .

-خودکار شدن سیستم سفارش گذاری تامین و حذف سیستم سفارش گذاری دستی ( کاغذی ) از طریق نصب نرم افزار CMSR2 و راه اندازی سامانه های سفارش گذاری خرید در واحدهای تامین و بازرگانی .

-یکپارچه شدن سیستمهای تامین ، انبار، برنامه ریزی و تولید از طریق نرم افزار CMSR2 .

-کاهش اتلاف تولید و ایجاد 33 درصد ظرفیت تولیدی اضافی از طریق اجرای فرآیند بهبود مستمر که امکان اضافه نمودن یک شیفت اضافه تولید بدون سرمایه گذاری و خرید ماشین آلات جدید را فراهم نمود .

-اصلاح چیدمان خطوط ( از جمله خط مونتاژ 16 مهرکام پارس ) از طریق اصلاح زمان گردش فرآیند ( Cycle Time ) و زمانهای پیشبرد ( Lead Time ) .

اهم فعالیتهای صادراتی

در راستای سیاست های توسعه صادرات غیر نفتی کشور و اهداف گروه صنعتی ایران خودرو ، در سال مالی مورد گزارش واحد صادرات شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو تلاش نموده است تا با عرضه توانمندی های شرکت های تحت پوشش در نمایشگاه های بین المللی خودرو و قطعات ، برگزاری جلسات بازدید طرف های خارجی از شرکت های تحت پوشش و مذاکرات متعاقب آنها ، زمینه صادرات محصولات شرکت های قطعه ساز و ریلی تحت پوشش را فراهم آورد .

سرمایه گذاری در سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار و خارج بورس به تفکیک صنعت
در طی سال مالی منتهی به 29/12/86 جمع سرمایه گذاری تحت عنوان فوق بالغ بر 3141500 میلیون ریال شد که نسبت به کل سرمایه گذاری در این بخش در دوره مالی گذشته مبلغ 380820 میلیون ریال ( حدود 14 درصد ) افزایش داشته است .

خالص سرمایه گذاری در شرکتهای سرمایه پذیر عضو بورس اوراق بهادار تهران 92 درصد و خالص سرمایه گذاری در شرکتهای خارج بورس 117 درصد سرمایه ثبت شده شرکت می باشد . ( کل سرمایه گذاری در شرکتهای سرمایه پذیر عضو بورس و خارج از بورس 209 درصد سرمایه ثبت شده شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو می باشد . )

سرمایه گذاری در شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران

-حجم ریالی سرمایه گذاری در پایان سال مالی مورد گزارش نسبت به دوره مالی قبل از مبلغ 1200826 میلیون ریال به مبلغ 1384074 میلیون ریال افزایش داشته که عمدتاً متاثر از خرید سهام بانک پارسیان به مبلغ 178125 میلیون ریال می باشد .

-قیمت تمام شده سرمایه گذاری ها به ارزش روز در مقایسه با قیمت تابلوی سهام در بورس در مقطع 29/12/86 از ارزش افزوده ای به میزان 169295 میلیون ریال معادل 12 درصد برخورداربوده .

-سود حاصل از سرمایه گذاری های شرکتهای بورسی در مقطع 29/12/1386 برابر با 472366 میلیون ریال می باشد .

سرمایه گذاری در شرکتهای خارج از بورس اوراق بهادار تهران :

قیمت تمام شده سرمایه گذاری در شرکتهای خارج از بورس اوراق بهادار تهران در مقطع 29/12/1386 به مبلغ 1757426 میلیون ریال و در مقایسه با دوره مالی قبل به مبلغ 1559854 میلیون ریال افزایشی به میزان 197572 میلیون ریال معادل 6/12 درصد افزایش داشته است .

درآمد حاصل از سرمایه گذاری در شرکتهای غیر بورسی 470227 میلیون ریال در مقطع 29/12/86 می باشد .

سرمایه گذاری در شرکت لیزینگ خودروکار ، سمند ، ریخته گری آلومینیوم ایران خودرو ، صنایع ریخته گری ایران خودرو ، واگن پارس ، بیمه پارسیان و لیزینگ ایران خودرو جمعاً به مبلغ 1509735 میلیون ریال از کل قیمت تمام شده سرمایه گذاری های غیربورسی را به خود اختصاص داده که از اهمیت خاص استراتژیک برخوردار بوده است .

اهداف و برنامه های آتی شرکت :

-افزایش ارتباطات بین المللی و اتصال به شبکه خودروسازهای جهانی .

-افزایش صادرات صنعتی گروه .

-اجرای پروژه های ارزان سازی در 3 شرک اصلی زیر مجموعه ( نیرومحرکه ، مهرکام پارس و محورسازان ) .

-تغییر و اصلاح سیاست پرتفوی سرمایه گذاری در شرکتها با تاکید بر پرتفوی بورسی.

-ارتقاء سطح دانش و تجربه مدیران گروه در سطح کلاس جهانی .

-مدیریت منابع مالی با استفاده از ابزارهای مالی نوین .

-پیگیری اجرای فرآیندهای بهبود ساختاری و عملکرد شرکت های گروه ( با تاکید بر پروژه های TOC و EFQM ) .

-بازنگری ارزیابی عملکرد شرکتها در جهت رسیدن به ارزیابی متوازن .

-ارتقاء قابلیت شرکتهای استراتژیک صنعتی به منظور اجرایی شدن Tierl.

-حضور موثر در صنعت ریلی .

اهداف استراتژیک شرکت :

ارتقاء توان مدیریت در گروه به سطح کلاس جهانی .
ارتقاء سطح شرکت های صنعتی به استانداردهای جهانی .
وارد شدن به بازار جهانی از طریق صادرات محصولات و خدمات صنعتی .
ماندگاری و توسعه شرکت های مادر قطعه ساز که در بازار داخلی به عنوان سازندگان رده اول فعال باشند و در بازار برون مرزی حضور داشته باشند .
حفظ و پیشینه کردن ارزش ذاتی سهام در اختیار.
دسترسی به منابع ارزان قیمت مالی داخلی و خارجی .
افزایش درآمد از طریق ایجاد ارزش افزوده در فعالیت های غیر تولیدی .
جذب سرمایه گذاری ها در جهت فعالیت های نوین پیشرفته و دارای ارزش افزوده .
افزایش بازدهی سرمایه های در اختیار با بهینه سازی مدیریت پرتفوی سهام شرکت .
حضور در صنعت بیمه با استفاده از مزیت نسبی گروه ایران خودرو .
افزایش سهم بازار محصولات ایران خودرو از طریق لیزینگ .

فرصت های داخلی و خارجی :

فضای گسترده سرمایه گذاری گروه ایران خودرو به عنوان بزرگترین گروه خودروسازی خاورمیانه
جذابیت بازار گسترده داخلی برای صنایع خودرو سازی ، قطعه سازی و سرمایه گذاری خارجی
امکان جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی به علت قدرت جذب سرمایه توسط شرکت های تحت پوشش
بازار رو به رشد فعالیت های خدمات مالی اقتصادی صنعت خودروساز درکشور
امکان استفاده از هم افزایی فعالیت های صنعتی ،مالی و اقتصادی
تنوع محصولات و خدمات مالی و اقتصادی مورد تقاضا در کشور
توسعه عملی تفکر مدیریت بر سرمایه
توجه به بازار پول و سرمایه در کشور
امکان مشارکت هوشمندانه با شرکت های سرمایه گذاری بین المللی
ارتباط قوی و مستمر با مراکز اقتصادی ایران و جهان

دور نمای شرکت :

یکی از برترین شرکت های سرمایه گذاری داخلی و حضور موثر و مستمر در بازار جهانی در حوزه های صنعت و سرمایه
پیشگام در ایجاد و توسعه شرکت های مادر صنعتی جهت حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی ( بخش صنعتی )
پیشرو در ارائه خدمات مالی – اقتصادی در سطح ملی و رقابت پذیر در بازار بین المللی پول و سرمایه ( بخش اقتصادی )

{mosimage}

{mosimage}


اشتراک گذاری :
ارسال نظر