{mosimage}جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا با حضور 89/83 درصد صاحبان سهام و با دستور جلسه استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی ، اتخاذ تصمیم جهت صورتهای سود و زیان شرکت ، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار و تعیین موسسه حسابرسی ساعت 15 روز شنبه 29/4/1387 در محل تالار بزرگ کشور برگزار گردید .

"> ظرفيت توليد گروه سايپا تا سال ۹۰ به يك ميليون دستگاه مي رسد

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۳:۴۴

{mosimage}جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا با حضور 89/83 درصد صاحبان سهام و با دستور جلسه استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی ، اتخاذ تصمیم جهت صورتهای سود و زیان شرکت ، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار و تعیین موسسه حسابرسی ساعت 15 روز شنبه 29/4/1387 در محل تالار بزرگ کشور برگزار گردید .

کد خبر : ۱۴۰۰۰

ظرفيت توليد گروه سايپا تا سال ۹۰ به يك ميليون دستگاه مي رسد

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سایپا با حضور 89/83 درصد صاحبان سهام و با دستور جلسه استماع گزارش هیات مدیره و بازرس قانونی ، اتخاذ تصمیم جهت صورتهای سود و زیان شرکت ، انتخاب روزنامه کثیرالانتشار و تعیین موسسه حسابرسی ساعت 15 روز شنبه 29/4/1387 در محل تالار بزرگ کشور برگزار گردید .

در این جلسه مصوبات ذیل به تصویب صاحبان سهام حاضر در جلسه رسید :

1.تقسیم مبلغ 620 ریال سود به ازای هر سهم .

2.تصویب صورتهای مالی شرکت .

3.ابقاء سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس قانونی شرکت .

4.انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیرالانتشار.

جلسه مجمع عمومی عادی سال مالی منتهی به 29/12/86 شرکت سایپا با ریاست مهندس جواد نجم الدین و نظارت عليرضا معبودی وبهروزخالق و دبیری محمد حیدری در ترکیب هیات رئیسه مجمع و با حضور مهندس روشنی مقدم ، مهندس ملک ، مهندس بذرپاش،آقاي ايماني ونمایندگان سازمان حسابرسی وسازمان بورس تشکیل شد .

شايان ذكر است كه در اين جلسه مهندس بذرپاش به تشريح عملكرد سال 86 گروه خودرو سازي سايپا پرداخت .

وي در سخنان خود از رشد 4 درصدي توليدات شركت در سال 86 نسبت به سال گذشته خبر داد وافزود : قصد داريم ظرفيت توليدي گروه را در سال 87 به 660 هزار دستگاه و تا سال 90 به يك ميليون دستگاه برسانيم .

بذر پاش در ادامه گفت : اصلاح ساختار شركت در دو بخش فروش شركتهايي كه در زنجيره ارزش مجموعه لحاظ نمي شوند و تبدل شدن شركت سايپا به يك مجموعه هلدينگ انجام مي شود .

وي در پايان افزود : سايپا توانسته است در سه ماهه نخست سال جاري 25 درصد EPS اعلام شده سال 87 را پوشش دهد .

تاريخچه :

شركت سهامي عام ايراني توليد اتومبيل (سايپا) در سال 1344 در زميني با مساحت 240 هزار متر مربع (در حال حاضر فقط مساحت زمين كارخانه مركزي 415 هزار متر مربع مي باشد) و زيربناي 20 هزار مترمربع با سرمايه اوليه 160 ميليون ريال بنام شركت سهامي توليد اتومبيل سيتروئن ايران تاسيس گرديد . در تاريخ 15 اسفند 1345 ثبت و در اواخر سال 1347 به مرحله بهره برداري رسيد.

اين شركت توليد اولين محصولات خود را كه شامل "وانت آكا" و سواري "ژيان" بود با روش كاملاً دستي و بدون بهره گيري از تجهيزات و امكانات مدرن آغاز نمود.

توليدات شركت بعد از سال 1353 به واسطه استفاده از ابزارهاي جديد و مكانيزه شدن برخي از بخشهاي توليدي، سير صعودي يافت و بر تنوع محصولات شركت نيز افزوده شد. بعنوان مثال مي توان به توليد خودروهاي: مهاري، پيكاب در مدلهاي معمولي، دولوكس و كار اشاره نمود.

نام شركت در اوايل سال 1354 با حذف كلمه سيتروئن از انتهاي عبارت فرانسوي آن به "شركت سهامي ايراني توليد اتومبيل" به نام اختصاري (سايپا) كه ماخوذ از عبارت فرانسوي Iraniane De Production Automobile Societe Annonyme مي باشد، تغيير يافت. اين شركت در 16 تيرماه 1358 تحت مالكيت دولت در آمده و از 18 آذرماه 1360 تحت سرپرستي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرار گرفته و بر اساس مصوبه مورخ 1/2/65 هيات وزيران، كليه سهام آن به نمايندگي از طرف دولت جمهوري اسلامي بنام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران منتقل گرديد.

در دي ماه سال 1378 به پيروي از سياست هاي دولت جمهوري اسلامي ايران مبني بر كاهش تصدي دولت و خصوصي سازي شركتهاي دولتي و به موجب تبصره 35 قانون بودجه كل كشور، با واگذاري بيش از 51 % سهام اين شركت به غير، سايپا نيز در زمره شركتهاي خصوصي قرار گرفت .

امروزه شركت سايپا با در اختيار داشتن بيش از 80 شركت تابعه و وابسته بصورت مستقيم و غير مستقيم، به يك گروه خودروسازي بزرگ با امكان توليد انواع مختلف خودرو تبديل شده است.

{mosimage}

{mosimage}

پیام مدیرعامل به سهامداران محترم :

سال 86 اولین سال از برنامه 5 ساله دوم گروه خودرو سازی سایپا بود كه در این سال شرکت توانسته تقریباً به کلیه اهداف کلان تعیین شده ، جامه عمل بپوشاند .

درسال 86 به رغم برخی پیش بینی های صورت گرفته بازار خودرو با افزایش تقاضا مواجه بود . تولید خودرو در کشور حدود 5 درصد رشد داشت و مقدار آن به بیش از 1/1 میلیون دستگاه رسید . گروه خودرو سازی سایپا هم توانست با تولید 552 هزار دستگاه انواع خودروهای سواری و تجاری نزدیک به نیمی از بازار خودرو ایران را در اختیار داشته باشد .

مرور عملکرد 86

در سالی که گذشته ما موفق شدیم محصول TONDAR90 را با سه مدل E0 وE1 و E2 ( پارس خودرو ) ، مدل جدید saipa 132 ( در سایپا ) و اتوبوس شهری IRIS ( در زامیاد ) را وارد بازار نمائیم .

شاخص های سطح اول کیفیت محصولات از روند مطلوب و مساعدی برخوردار بود ، به طوری که بین 15 تا 25 درصد افزایش کیفیت داشته اند .

کارخانه تولید پراید در سوریه با نام " سیویکو" افتتاح شد و اولین خودروهای تولیدی در کشور ونزوئلا و آمریکای لاتین با نام " تورپیال " وارد بازار شد .

شاخص های فروش و سود در ادامه رشد چند ساله گذشته ، در سال 86 نیز با افزایش همراه بود . فروش و سود خالص سایپا در سال 86 به ترتیب بالغ بر 34033 و 7699 میلیارد ریال بود که نسبت به سال 85 ، به ترتیب 5/3 درصد و 7/4 درصد افزایش نشان می دهد . از لحاظ تحقق برنامه به طور خالص در شرکت سایپا ما شاهد تحقق 105 درصدی برنامه فروش و 114 درصدی سود می باشیم و این میسر نمی گردد مگر در سایه بهره برداری مناسب از ظرفیت و امکانات گروه که در تولید 552 هزار دستگاه خودرو تبلور یافت .

استراتژی توسعه و محصول

هدف نهایی هر شرکتی خلق ارزش پایدار است . ما در سایپا می خواهیم بر این نکته کلیدی تمرکز نموده و آن را درتمامی سطوح سازمان نهادینه کنیم که یک همبستگی مستقیم بین رشد سرآمد و پایدار با رضایت ذینفعان از جمله مشتریان وجود دارد .

ما بایستی در تحقیق و توسعه و ساخت خودروهای مطلوب که نیاز مشتریان با سلیقه های گوناگون را پاسخ دهد ، سرمایه گذاری موثری نمائیم . ما اطمینان داریم افزایش سهم بازار ، گسترش نفوذ جغرافیایی و در نهایت رشد پایدار مرهون و نتیجه توسعه خلاقیت و نوآوری است . نتایجی که البته به وسیله کارکنان ماهر و با دانش محقق می شود .

بنابراین توجه به توسعه کارکنان در بطن برنامه های ما قرار دارد .

اطلاعات شرکت در پایان سال 86

اطلاعات شرکت در پایان سال 86

سرمایه 9654 میلیارد ریال

ارزش بازار 19500 میلیارد ریال

سود هر سهم 86، 797 ریال

پیش بینی سود سال 87، 7784 میلیارد ریال

پیش بینی سود هر سهم 806ریال

استراتژی ما برای تولید محصول در چند سال آینده ، داشتن 4 پلت فرم با هر سال یک فیس لیفت جدید و هر سه سال یک بدنه جدید است . محصولاتی که به گردونه تولید اضافه می شود باید از استانداردهای کیفی برخوردار باشند . علاوه بر کیفیت دو مقوله کاهش هزینه و عرضه به موقع هم به طور دائمی مورد توجه ماست . همچنین افزایش ظرفیت تولید خودرو و به موازات آن توسعه توان تولید قطعات و مجموعه های خودرو با جدیت دنبال خواهد شد . این اهداف نشان می دهد که سرمایه گذاری ما برای آینده سنگین و گسترده است . از این رو بازنگری و اصلاح در هلدینگ گروه سایپا به منظور شکل گیری یک ساختار سازمانی مدرن و پویا برای تحقق اهداف در دستور کار قرار دارد .

برنامه سال 87

مشخص نمودن استراتژی ها و اهداف بلند مدت مهم است ، اما اهداف و برنامه های کوتاه مدت نیز از اهمیت خاصی برخودار هستند و تحقق این برنامه هاست که می تواند زمینه ساز دستیابی به اهداف بلند مدت باشد ، از همین رو افتتاح و بهره برداری از 30 پروژه مهم در برنامه سال 87 گروه مد نظر قرار گرفته که نتیجه اجرای این پروژه ها ارائه محصولات جدید ، افزایش 20 درصدی تولید و افزایش سهم بازار خواهد بود .

از اوائل سال عملیات اجرای پروژه ها به سرعت آغاز گردید ، به طوری که در فروردین ماه 87 موفق شدیم از خط تولید مگان CC 1600 در پارس خودرو بهره برداری کنیم . در اردیبهشت ماه تولید پراید ABS دار با کمربند ایمنی جدید وسیستم فروش اینترنتی شرکت مورد بهره برداری قرار گرفت . مجدداً در همین ماه پروژه تولید موتور تندر 90 در شرکت مگاموتور که یکی از پروژه های مهم شرکت بود و جهت تامین نیاز دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو به موتور آن از طریق تامین داخلی در دستور کار قرار گرفته بود ، افتتاح گردید .

در خرداد ماه نیز " طرح توسعه شرکت شیشه نشکن سایپا " با ماموریت تولید شیشه های دو جداره ، طلقی ، نشکن و شیشه خودرو راه اندازی شد . این کارخانه منحصر به فرد ترین کارخانه تولید شیشه های دوجداره از لحاظ اتوماسیون و کیفیت محصول است .

افتتاح خط تولید رنگ خودرو بر پایه آب در شرکت طیف ، به عنوان تنها شرکتی که به طور انحصاری این نوع رنگ را در ایران و خاورمیانه تولید می کند ، از دیگر پروژه های مهمی بود که در خرداد ماه 87 به بهره برداری رسید .

اما در تیر ماه 87 خودرو Xantia ll معرفی گردید . این خودرو اولین فیس لیفت انجام شده توسط مهندسین شرکت بر روی خودرو زانتیا می باشد .

در بهمن ماه سال 87 خودرو ملی گروه سایپا به نام ( S81) 132 saipaکه در کلاس B قرار دارد به بازار معرفی می شود . پراید صبا با موتور پایه گاز سوز و خودروی قشقایی و تی ینا با همکاری شرکت نیسان از جمله محصولات جدیدی است که گروه خودروسازی سایپا در سال 87 به بازار عرضه می کند . در حوزه خودروهای تجاری نیز بازار خودرو کشور شاهد حضور وانت پراید ، وانت LX ، وانت نیسان با موتور دیزلی ، ون و مینی بوس جدید و همچنین انواع جدیدی از کامیون ها و کشنده ها در دو شرکت زامیاد و سایپا دیزل خواهد بود .

افتتاح فاز اول شرکت زامیاد در کاشان ، راه اندازی فاز اول تولید مخازن CNG فولادی درایلام و احداث مخازن CNG کامپوزیتی دراسفراین از دیگر برنامه های توسعه ای سایپا می باشد که تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید .

افزایش سهم بازار

برنامه رشد 20 درصدی در تولید ، منجر به افزایش سهم بازار گروه سایپا خواهد شد . این افزایش سهم در بازار خودروهای تجاری با توجه به برنامه های دوشرکت سایپا دیزل و زامیاد به مراتب بیشتر خواهد بود . قابل ذکراست در سه ماهه اول سال 87 سهم بازار گروه سایپا در حوزه سواری و وانت به 55 درصد ، در حوزه خودروهای تجاری به 54 درصد و در مجموع به حدود 55 درصد ارتقاء یافت .

افزایش صادرات خودرو و قطعه

مجموع صادرات سال 86 گروه بالغ بر 69 میلیون دلار بوده که این رقم با توجه به برنامه های جدید شرکت در سال جاری به بیش از 200 میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

ما مي خواهيم بهترين عملكرد و برترين نتايج را در صنعت خودرو ايران داشته باشيم و لذا از سهامداران محترم انتظار مي رود گروه سايپا را در اين مسير ياري نمايند .

فروش گروه سايپا

فروش گروه سايپا درسال 86 از لحاظ مبلغ حدود 55 هزار ميلياردريال بود كه در مقايسه با سال 85 از افزايش 6/6 درصدي برخوردار بود. از لحاظ تعداد فروش خودرو نيز، آمار از فروش بيش از 557 هزار دستگاه انواع خودرو سواري، وانت و تجاري توسط چهار شركت خودرو ساز گروه حكايت دارد.

صادرات

با تحقق 70ميليون دلار صادرات و افزايش 25% روند تازه اي در دستيابي به اهداف صادراتي آغاز گرديد و با توجه به برنامه هاي جديد در سال 87 به 200ميليون دلار افزايش خواهد يافت .

شركتهاي سايپا و سايپا ديزل به ترتيب با 9/39% و 6/43% بيشترين سهم از مجموع صادرات گروه درسال 86 را داشته اند و ميزان صادرات آنها كه نسبت به سال 85 نيز به ترتيب 3/38% و 8/36% رشد نموده اند .

ارزش صادرات شركت سايپا نسبت به سال 85 بيش از 3/38% رشد نشان مي دهد بازار سوريه با 77% ، ونزوئلا با 8% ، الجزاير 7/7% بيشترين سهم بازار هاي صادراتي را تشكيل مي دهند .

با راه اندازي دو سايت توليد خودرو پرايد درسوريه و ونزوئلا صادرات C.K.D و S.K.D آنها كخ در سال 86 به سبد صادرات شركت اضافه گرديد ، كه انتظار مي رود درآينده سهم اين نوع صادرات بيشتر گردد.

{mosimage}
اشتراک گذاری :
ارسال نظر