بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
توسط واحد تحلیل پاسارگاد تحلیل بررسی شد:

"کاما" چقدر سود دارد؟

شرکت باما که نام آن برگرفته از شرکت بهره برداری از معادن ایران است در سال 1330 در اصفهان به ثبت رسید و در سال 1334 فعالیت خود را آغاز نمود . این شرکت طی سال 1380 به سهامی عام تبدیل و در اسفند 1382 در بورس پذیرفته شد . فعالیت اصلی این شرکت در حوزهء اکتشاف ، استخراج و بهره برداری از معادن روی است . منطقه اصلی فعالیت شرکت در رشته کوه ایرانکوه و برروی ذخایر سرب و روی این منطقه متمرکز است که در 20 کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است
کد خبر : ۱۴۱۴۲۹

شرکت باما که نام آن برگرفته از شرکت بهره برداری از معادن ایران است در سال 1330 در اصفهان به ثبت رسید و در سال 1334 فعالیت خود را آغاز نمود . این شرکت طی سال 1380 به سهامی عام تبدیل و در اسفند 1382 در بورس پذیرفته شد . فعالیت اصلی این شرکت در حوزهء اکتشاف ، استخراج و بهره برداری از معادن روی است . منطقه اصلی فعالیت شرکت در رشته کوه ایرانکوه و برروی ذخایر سرب و روی این منطقه متمرکز است که در 20 کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است .

باما از معادن تحت مالکیت خود جهت تامین خاک معدنی استفاده می برد و میزان وابستگی به خرید های داخلی و خارجی در آن نستا" پایین است . معدن گوشفیل ، تپه سرخ و کلاه دروازه سه معدن اصلی این شرکت هستند و باعث شده اند تا باما برخلاف همگروهان در تامین خاک با مشکلات بسیار کمتری مواجه باشد .

روند تولید محصولات این شرکت در سالیان اخیر به شرح نمودار زیر بوده است :

مشاهده می کنید که روند تولید دو محصول اصلی شرکت طی 7 سال اخیر نزولی است ، معدن انگوران در سال های قبل بخشی از خاک پرعیار مورد نیاز باما را تامین نموده است ، این خاک چون پرعیار بوده یک مرحله سرب گیری میشد بنابراین هزینه تولید آن پایین تر از معدن های باما بود اما عدم توفیق در زمینه دریافت خاک از معدن انگوران به علت مشکلات استخراج ، میزان تولید کربناته شرکت را کاهش داده فلذا در سال جاری، تولید و فروشی برای این محصول پیش بینی نشده است .

در ادامه قصد داریم وضعیت سودآوری سال جاری شرکت را بررسی کنیم که به همین منظور از جدول زیر استفاده می بریم :

در سناریو تحلیلی نرخ کنسانتره سرب بر اساس عیار 60% ، هزینه ذوب 260 دلاری و نرخ جهانی شمش سرب 1850 دلاری برای 6 ماهه دوم سال یشبینی شده است همچنین نرخ شمش روی هر تن 2150 دلار و در هر دو محصول نسبت دلار به ريال 33000 ريال در نظر گرفته شده است .

بخش بهای تمام شده عمدتا" هزینه استخراج پرداختی به پیمانکاران به موجب قراردادهایی است که جزئیات آن افشاء نگردیده با این حال 50% از هزینه استخراج در 6 ماهه محقق شده است ضمن اینکه نرخ سنگهاي کم عيار باما در گزارش بودجه برای 6 ماه دوم بالاتر از نیمه نخست فرض گردیده و بالاتر بودن حاشیه سود 6 ماه نخست نسبت به پیشبینی نشان می دهد که علی رغم پتانسیل رشد در بخش فروش ، بهای تمام شده با شیب بسیار کندتری رشد خواهد کرد به شکلی که می توان بهای تمام شده را در یک حالت معقول در سطح بودجه در نظر گرفت.

باما 41 درصد از سود خالص خود را از محل سرمایه گذاری ها کسب می کند ، بیش از 60% از درآمد سرمایه گذاری در سال جاری حاصل تقسیم سود ذوب روي اصفهان است . این شرکت قصد دارد 7 هزار تن شمش روی در سال جاری به فروش برساند ، در 6 ماهه 3600 تن محصول تولید کرده اما تنها 2320 تن آنرا فروخته ، عمدتا" شرکت ها در این صنعت در آغاز سال میلادی جدید محصول صادر می کنند .

در یک حالت محافظه کارانه می توان گفت سود برآوردی شرکت ذوب روی اصفهان جای رشد 25 میلیارد ريالی دارد . این شرکت یعنی ذوب روی اصفهان می تواند در سال جاری 160 میلیارد ريال سود خالص داشته باشد و زیر مجموعه 100% کاما است لیکن پیشبینی تقسیم سود آن 60% سود خالص است فلذا در واقع سود کاما 80 میلیارد ريال بالاتر از سود فعلی است .

با این تفاسیر EPS شرکت به شکل زیر خواهد بود :

سناریو دوم یعنی تقسیم سود 100% ذوب روی اصفهان بسیار دور از ذهن است چون شرکت بخشی از سود را برای فعالیت خود تقسیم نمی کند اما در واقع چون زیر مجموعهء 100% کاما محسوب میشود نتیجه میگیریم که بواقع کاما چنین سودی به صورت تلفیقی در دل خود دارد و تقسیم سود یا عدم تقسیم سود ذوب اصفهان موضوع مهمی نیست .

در حالی کل بهای تمام شدهء ذوب روی اصفهان برای کاما 80 میلیارد ريال است که ارزش برآوردی این شرکت 750 میلیارد ريال است ضمن اینکه کل ارزش بازار کاما از 2000 میلیارد ريال کمتر است بنابراین میبینیم که در واقع باما پس از 63 سال فعالیت همچنان جذابیت های بنیادی برای معامله گران بلند مدتی دارد .

در پایان یادآور می گردد که شرکت انجام افزایش سرمایهء 150% از محل سود انباشته طی سال جاری را در دستور کار دارد.

تهیه کننده:  ولید هلالات/ سایت تحلیلی پاسارگاد تحلیل



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مالک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
باسلام کاما سهم خوب است اما ادم را خسته می کند دو روز مثبت می کند پنج روز منفی می کند و مشتر را فراری می دهدباتشگر
وزیری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
باسلام من کاما را هزار چهار صد تومان خریدم سود خوبی دارد انشا الله افزایش سرمایه از انباشته دارد خداوند انشاالله پشت پناه کارکنان کاما باشد از دولت محترم تشگر می کنیم با تشگر سهام داران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
سلام. به نظرم نگهداریش بد نباشه بازده خوبی میده
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
باما در سال جاری با توجه به افزایش قیمت دلار،سودآوری شرکتهای زیر مجموعه و فروش بیشتر در زمستان تعدیل مثبت خواهد داشت ضمن اینکه افزایش سرمایه ناشی از سود انباشته و ارزش بالای شرکت از نظر بنیادی نیز از عوامل تاثیر گذار می باشد
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
سلام
مشکل اصلی باما وجود سهامدار عمده ای بنام دانایان پارس است که روند قیمتی سهم را به هم ریخته است و سهم را کشته
اگر دانایان پارس در این سهم نبود مطمینا قیمت سهم الان بالای 1500 تومان بود
رضایتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
سپاس از تحلیل جامع و کاملتون
حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
ممنون، تحلیل خوبی بود
من هم فکر میکنم بتونه این سود رو بسازه و قیمتهای نزدیک 900 تومان برای خرید مناسب باشه
عابدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
بسیار جامع و کامل بود. ممنون
حسینی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۹
ممنون، تحلیل خوبی بود
من هم فکر میکنم بتونه این سود رو بسازه و قیمتهای نزدیک 900 تومان برای خرید مناسب باشه
مالک
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
سلام شرکتهای سهام بورس زیاد شده حقوقیها به فکر سهام شرکت باماباشندزمان قدیم نیست که باما به هفت هزار تومان برسد الان به فکر نباشندسهامداران سهام دیگر شرکتهارا خریداری می کنندبا تشگر