بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
در پی انتقادات فراوان به یک برنامه تلویزیونی مشخص شد:

پایش، برنامه ای برای رفع اشکال فعالان بورس

همواره فرصت های اندکی در برنامه های تلویزیونی وجود دارد و سوال مهم این است که چرا کارشناسان بازار سرمایه و مهمان این قبیل برنامه ها، از همین زمان های اندک نیز به خوبی استفاده نکرده و سعی نمی کنند با یک برنامه مدون به بیان مشکلات موجود در بازار و راه های رفع آنها بپردازند.
کد خبر : ۱۴۱۵۰۴
نویسنده :
کیوان فر
طی دو شب گذشته برنامه اقتصادی پایش با موضوع بررسی اوضاع و احوال بورس از شبکه یک سیما پخش شد و علیرضا عسگری مارانی مدیر عامل سرمایه گذاری ملی ایران به عنوان کارشناس حوزه بازار سرمایه در این برنامه تلویزیونی حضور داشت.

به گزارش بورس نیوز، این کارشناس با سابقه بازار سرمایه طی این برنامه نکاتی را پیرامون محاسبه نادرست شاخص، دلایل نزول شاخص، شرایط سخت رییس جدید سازمان بورس و مخالفت با توقف نمادها مطرح کرد و در خصوص وضعیت بورس و علل روند کنونی حاکم بر شاخص کل و قیمت سهام سخن گفت.

این برنامه در حالی یکشنبه هفته جاری پخش شد که این سخنان انتقادات فراوانی را از سوی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه به همراه داشته و توجه به آنها خالی از لطف نیست. چراکه اصلی ترین نکته پیرامون این برنامه آن است که در خصوص بررسی وضعیت بازار سرمایه و مشکلات آن و نیز راهکارهای موجود جهت رفع آنها همواره فرصت های اندکی در برنامه های تلویزیونی وجود دارد و سوال مهم این است که چرا کارشناسان بازار سرمایه و مهمان این قبیل برنامه ها، از همین زمان های اندک نیز به خوبی استفاده نکرده و سعی نمی کنند با یک برنامه مدون به بیان مشکلات موجود در بازار و راه های رفع آنها بپردازند.

چه بهتر بود که عسگری مارانی به عنوان کارشناس برجسته و با سابقه به صراحت به اشتباه بودن شاخص کل اشاره می کرد یا صحبتی از زیان قابل توجه مردم در نماد پالایشی ها را به میان می آورد!

در این برنامه صحبت از اثرات منفی کاهش نرخ کامودیتی ها شد و درست است که شاید سایه وضعیت قیمت کامودیتی ها و اقتصاد جهانی بتواند بر بورس ما نیز سنگینی کند، اما این سوال مطرح است که آیا اعمال سلیقه های فعلی در فرآیند توقف و بازگشایی نمادها، اختلال و قطعی پی در پی سامانه های معاملاتی و مواردی از این دست نیز ناشی از اقتصاد جهانی است؟

جالب آن بود که عسگری مارانی در خصوص نرخ سود بانکی نیز عنوان کرد که سرمایه گذاری در بازار پول برای افرادی که نقدینگی دارند، راحت تر و بدون ریسک است و طبیعی است که مردم سود بانکی را ترجیح می دهند. به عبارتی وی به جای دفاع از جایگاه بازار سرمایه و تأکید بر لزوم کاهش نرخ های غیر مجاز سودهای بانکی، به صراحت بر جذابیت سرمایه گذاری بدون ریسک در بانک به عنوان یک سرمایه گذاری بدون پرداخت مالیات تأکید داشت.

همچنین، وی در حالی شفافیت بازار سرمایه و عدم وجود رانت اطلاعاتی را مطرح کرد که این امر همواره گلایه سهامداران و سرمایه گذاران بوده است. چراکه همواره درز اطلاعاتی و وجود رانت را در بسیاری سهم ها می توان به راحتی مشاهده کرد.

انتقاد دیگر اینکه تمام سخنان این کارشناس با سابقه بورس حالتی میانه داشت و هیچ اظهارنظر قطعی و مشخصی از سوی وی مطرح نشد. به عنوان مثال وی در حالی از نحوه فرمول محاسبه شاخص بورس سخن گفت که همه فعالان بازار سرمایه بر آن اتفاق نظر دارند. حال آنکه نکته مهم اینجاست که انتظار می رفت وی به صراحت نسبت به اینکه رقم شاخص کل به سرمایه گذاران آدرس غلط داده و فرمول محاسباتی آن اشتباه است، اعلام نظر می کرد.

همچنین کارشناس برنامه تنها بر لزوم افزایش حدود اختیارات رییس سازمان بورس در حد رییس بانک مرکزی بسنده کرد و هیچ توضیحی پیرامون چرایی و چگونگی آن نداد! بطوریکه لازم به نظر می رسید تا عنوان گردد که بایستی رییس سازمان بورس همچون سکاندار بانک مرکزی در جلسات هیأت دولت حضور مستمر داشته باشد و بتواند در سیاست گذاری ها اعمال نظر کند.

در مجموع وی در شرایطی این موارد را بیان کرد که برنامه این هفته پایش بیشتر یادآوری خاطرات گذشته بود و همانند کلاس رفع اشکال از مشکلات چند ماه اخیر بورس به نظر می رسید؛ تا برنامه ای برای کنکاش و مشخص کردن دلایل واقعی بروز این شرایط و ارایه راهکارهای لازم جهت رفع آن.

و ای کاش در این برنامه زنده تلویزیونی راه های واقعی برون رفت از شرایط کنونی بازار و رفع ریسک های موجود مطرح می شد، نه مباحثی که ماه ها است زبان به زبان در بازار می چرخد و به نوعی یادآوری خاطرات یکسال اخیر برای فعالان بازار سرمایه محسوب می شود، نه تلاش برای چگونگی رفع مشکلات کنونی.

اما به هر ترتیب در این برنامه فقط مشکلات موجود یکبار دیگر برای سرمایه گذاران و فعالان بازار مرور شد و از مقصر یا مقصرین این اتفاقات حرفی به میان نیامد که آیا دولت، مجلس و یا وزارت اقتصاد در این رابطه نقش داشتند یا این مشکلات ناشی از موارد دیگری است؟

جدا از تمامی این موارد، اگر به اعتقاد کارشناس این هفته برنامه پایش بحث هایی همچون نرخ جهانی کامودیتی ها، بهای نفت و یا کسری بودجه کل کشور عواملی برای بروز این روند فرسایشی و نزولی در بورس شده؛ بایستی یادآوری کرد که عوامل مذکور در همه صنایع و به یک میزان اثرگذار نیست. ضمن اینکه موضوع کاهش بهای جهانی نفت و کسری بودجه دولت طی دو سه ماه اخیر به میان آمده؛ حال آنکه ریزش بازار سهام از دی ماه سال 92 آغاز شد و تاکنون ادامه یافته است.

گرچه جدا از تمام این مباحث، انتقاد اصلی به صدا و سیما و تهیه کنندگان برنامه پایش است؛ چراکه به نظر می رسد اختصاص برنامه ای 30 دقیقه ای برای بازار مهمی همچون بازار سرمایه که از آن به عنوان بازوی دوم دولت و آیینه تمام نمای اقتصاد کشور یاد می شود، چندان در خور شأن و جایگاه آن و فعالان این بازار نباشد. حال آنکه در بخش دوم همین برنامه که به معرفی یک کارآفرین برتر اختصاص داشت، حتی عکس هایی از دوران کودکی مهمان برنامه نیز به نمایش درآمد. از این رو سوال مطرح است که آیا زندگی نامه یک کارآفرین برتر از مشکلات بازار سرمایه و فعالان آن مهمتر است؟

در پایان شاید بتوان گفت توصیه این کارشناس بهترین نکته این هفته برنامه پایش باشد که بایستی کمربندها را محکم ببندیم؛ اما نه به این دلیل که سال بعد بازار سرمایه شرایط بدی را در پیش رو خواهد بود، بلکه برای اینکه در حال حاضر هیچ نهاد مسئولی به فکر کمک به بورس نیست و این بر عهده خود سهامداران حقیقی و حقوقی است که با همراهی یکدیگر برای پایان دادن به فضای بی ثبات و نامطمئن بازار اقدام کرده و با دوری از رفتارهای هیجانی برای برقراری ثبات هرچه بیشتر در بورس تلاش کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
دوستان پول اوراق تبعي کچاد براتون مواريز شده
امروز 9 دي تاريخ اعمال 3 دي بود ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۶
مگر فقط خدا داد مان برسه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
پایش وغیره بکار نمی اید مدیریت جدید چاره ای بجز نگاه داشتن قیمت های کنونی برای معتل شدن چندین میلیون سرمایه با خرید وفروش درسطح تعداد کم سهام ندارد در نتیجه سرمایه بالا فقط وقت وارزش پول خود را پایین می اورد البته مقصر اصلی همان سرمایه دار بزگ است که طمع کرد سهام را بز خری کند نمی دانست که خداوند بطوری چوب می زند که صدا ندارد ایا زمانی که با درصد پایین معامله می کردی سود بردی یا حالا با درصد بالا خودت قضاوت کن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
آقای رئیس که نمیاد برا حمایت از سهامدارا بیچاره نون خودشو آجر کنه.
حقوقی های فعال در بازار هم فقط معطلند یک سهمی دو روز مثبت شود اینقدر اون سهم را عرضه می کنند تا به گل بشیند.
به نظر من اگه چند روزی که بازار مثبت میشد عرضه را محدود می کردند سهامدارا با سود کردن روی سهامشون کم کم ترغیب به خرید سهام می شدند ونقدینگی وارد میشد اما نه وقتی دو روز بازار مثبت شد حقوقیا فرصت را غنیمت وبا عرضه سهام خود دوباره بازار را به گل بشونند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
بعضی از دوستان که سال پیش وارد بازار شده بودند مدام میگفتند که به خاطر تبلیغات صدا و سیما وارد این بازار شده اند و کلی هم ضرر کرده اند و این برنامه تنها یک نمایش خنده دار برنامه ریزی شده توسط دولت به منظور ساکت کردن این دوستان بود.
mehdi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
برای بورس باید یه برنامه مثل نود درست کنند تا بتونه حرف دل مردم و با پشتوانه مردمی بزنه حداقل دو نفر و بیاره بازخواست کنه خدایی یعنی مسعولین متوجه نمیشند اوضاع چه جوریه این قدر بالا پایین شدن تو یه بازده زمانی چه ریسکی و به همه وارد میکنه یه جورایی شما برنامه نود ما هستی ممنون
سامان
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
عالی بود
ناصر
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
خود برنامه نود چقدر از مشکلات فوتبال را حل کرده؟..... رسانه ها به خاطر جذب مخاطب دنبال حاشیه ها هستند برای همین با حاشیه سازیهاشون بیشتر ضرر را میرسانند تا سود
ناشناس
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷
صدتا برنامه مثل نود هم باشه تا وقتی عمل نباشه بدرد نمی خوره
ناشناس
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۵
برای همین برنامه مزخرف خدا میدونه تهیه کننده دقیقه ای چقدر از بیت المال گرفته.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
به قول يارو اينجا همه چى در همه.
فرياد رسى نيست. !!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
دولت بازبان بی زبانی میخواهد بگوید که اعتقادی به بورس ندارد
ناشناس
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۴
یک کنفدراسیون متشکل از سهامداران خقیقی باید تشکلیل شود تا سهامداران خود فکری به حال خودشان بکنند
ناشناس
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
چه جور موقع رای گیری بود رئیس محترم جمهور نمایندگانی هر روز میفرستاد بورس می گفت چنین میکنیم چنان می کنیم حالا که رای اوردن بورس شد بچه بده سرکش که باید مثل یک معتاد از جامعه طردش کرد
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
مشکل بازار سرمایه این است: با نزدیک شدن به پایان سال حقوقی های سهام هایی که ارزش واقعی دارند و سود اعلامی را در آخر سال مالی پرداخت می کنند مانند تعدادی از پتروشیمی ها و سیمانی ها میل به افزایش قیمت سهم و در نتیجه p/e ندارند، بالعکس سهام هایی که در حال حاضر اعلام سود می کنند و در آخر سال مالی به جای سود افزایش سرمایه می دهند و یا زیان اعلام می کنند در حال افزایش قیمت سهم های خود هستند. آنان که در این بازار به سود خوبی می رسند همانا افرادی هستند که با علم به روند بازار در صف خرید و فروش قرار می گیرند، در کل فعلا ارزش بازار واقعی نیست.
ناشناس
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۹
نفهمیدم چی گفتی دوباره بگو
ناشناس
چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۶
منظورش همون قضیه ی گاو خرس و گوسفنده. میگه هر کی مثل گوسفند باشه سود میکنه
کارشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۴
کارشناس کجا بوده تو همین سالن حافظ بعضی از سهامدارای مسن با 70 سال سن با مدرک زیر دیبلم انقدر با تجربه و خبره هستن که 10 تا از کارشناسا که میان حرف میزنن به گرد باشونم نمیرسن خواهشن از این زحمتا نکشید یه گزارشکر بره تو سالن با چندتا سهامدار مصاحبه بکنه تو تلوزیون نشون بدن خیلی بهتر از این برنامه بی ارزش
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
"کارشناس برنامه تنها بر لزوم افزایش حدود اختیارات رییس سازمان بورس در حد رییس بانک مرکزی بسنده کرد" از جمله وظایف رئیس کل بانک مرکزی 1- اجرای سیاستهای پولی و مالی 2- حفظ ارزش پول 3- نظارت بر قیمت طلا 4- تعیین نرخ سود بانکی و... می باشد به نظر کارشناس محترم چه اختیاراتی باید به رئیس بورس هم وزن اختیارات فوق اعطا گردد تا اثرات موارد فوق را در اقتصاد وبه تبع آن بر بورس داشته باشد بهتر نیست که شاخص را از حالت بازده نقدی وقیمت خارج نموده و کدال را آنلاین کرده تاناقرینگی اطلاعات رخ ندهد و همینطور از دخالت در سازوکار بازار اجتناب نموده ودر جهت شفاف سازی کوشش نمایند چه زمانی فدرال رزرو برای مقاصد خاص در وال استریت دخالت می کند؟
امين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۰
فوتبال برنامه نود داره! چهار تا ظرف و قاشق چنگال يك كانال مربوط به خود دارند، كالاهاي تن تاك تبليغات دارند، حالا بورس يك شاخص كه نداره هيچ، اين حيدري اينا هيچ وقت از بورس خوششون نمياد، يك برنامه جديد نياز داره بورس
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
فقط محاسبه شاخص رو درست کنند . بقیه پیشکش. اینکه دیگه به تحریم و نرخ مواد اولیه و نرخ فروش و لایحه بودجه ... ربطی نداره و مسئول آن فقط و فقط سازمان بورسه . الان سازمان بورس یه شاخص رو که باید بر اساس سهام شناور شرکت ها محاسبه بشه رو انجام نمی ده.
و به همین جهت یه روز که 7 یا 8 شرکت بزرگ مثبت بشه بیش از 1000 تا به شاخص اضافه می شه و روز دیگه که منفی بشه 1000 تا ازش می افته.
یه نگاه به شاخص بورس های کشورهای دیگه بندازین همیشه یک رقمی یا نهایت دو رقمیه نه اینکه 3 رقمی و 4 رقمی!!!!
کچل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
نویسنده محترم
طی دو شب گذشته اشتباه است گویا از بس نوشته اید "طی معاملات روز جاری ..." عادت کرده اید!!!
ناشناس
UNITED STATES
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
کدام برنامه کدام راهکار اینها خودشان میخواهند بازار اینگون باشد شما چقدر ساده ای بورس نیوز جان
ناشناس
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲
دقیقا افرین شما زدی نو خال
رضا
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
بورس نیوز ساده نیست عزیز سخن گوی دولت وتبلیغاتچی دولتی است این ها همه اش بگیر ای دزد برای اینکه من وتو را اروم کنه تا بازار را ول نکنیم
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۵
به نظر من بازار بورس نیازمند یک لیدر قدرتمند است که بتونه بلند گوی سهامداران خرد باشد و سهامداران خرد باید قبولش داشته باشند. این لیدر می تونه یک سایت قدرتمند بورسی باشه مثل بورس نیوز . باید نترسه و حرفشو بزنه. وقتی حمایت میلیونی سهامداران خرد را داشته باشه نمی تونند ببندنش. یک همت عالی می خواد . متخصصین و قدیمی های بازار خوب می تونند برای راه اندازی این وسایت و پایگاه مردمیش راهکار ارائه نمایند. وقتی یک پتانسیل پرقدرتی مثل این سایت رو می ببینند دیگر سراغ چهره های شناخته شده بازار برای مصاحبه نمی رونند که اون هم به دلیل سیاسی و مصلحت های اجتماعی نه تنها حرف دل سهامداران رو نزنه بلکه تا اندازه ای هم تایید بکنه سیاست های تصمیم گیران بورس رو . حالا میگن ببینید کارشناسان ارشد بازار سرمایه که دیگه درست می گویند شما اما تور ها چی میگید .ضمنا همانطوری که کارگزاران کانون دارند و الان برای خودشون وزنه ای شدند سهامدارن خرد هم می تونند کانون داشته باشند و نماینده انتخاب کنند و این نماینده در جلسات شورای بورس حضور داشته باشد و قطعا تاثیر گزار هم خواهد بود. تا تشکل نداشته باشیم کاری از ما ساخته نیست
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
ب نظر من خانه(مملکت) از پای بست ویران است خواجه در بند نقش ایوان(بورس) است!!!!!!!!!!!!
غلامعلی محمدزاده
GERMANY
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
با سلام
به نظر من عمده مشکل بازار سرمایه نبود دید کارشناسی و حرفه ای معامله گران است و نباید دنبال مقصر و مقصرهای خارج از بازار گشت برای مثال یک سهمی که در دوران حبابی سال 92 نبوده و تغییرات منطقه و همچنیین کاهش قیمت نفت نیز قبل از آمدن این سهم به بازار بورس اتفاق افتاده بود.بنابراین به این سهم (قاسم )هیچ عامل خارج از بورس اثر گذار نبوده حال سئوال اینجاست چه شد آنهای که در صف 20000 ریال ایستاده بودند و ول نمی کردند حالا در نرخ 14500 ریال حاضر به خرید نیستند این در حالی است که هنوز حتی یک گزارش مثبت یا منفی از این شرکت بیرون نیامده به نظر من این همان دلیل ناآگاهی و غیر کارشناسی معامله گران بورس و بس و تا زمانیکه این مشکل حل نشود امکان تعادل در بورس ایران وجود نخواهد بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
یا خوابیم یا خودمون را به خوابی زدیم ؟ نمیدونم.
پس مشکل همین جاست.