بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
صدا و سیما نیز که در زمان اوج گیری و صعود قیمت ها در بورس بارها وضعیت مطلوب بازار را در بوق و کرنا کرده بود، در حال حاضر که ورق برگشته و روند نزولی و رکود بر معاملات سهام حاکم شده، چرا هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد و در حال حاضر نیز با پخش برنامه هفته اخیر پایش بر نارضایتی های موجود دامن می زند.
کد خبر : ۱۴۱۷۹۴
نویسنده :
کیوان فر
"آیا برنامه پایش انتظار شما را از بیان مشکلات بازار سرمایه و ارایه راهکاری مناسب برآورده کرد؟" این سوال نظرسنجی اخیر بورس نیوز است که پس از پخش برنامه هفته گذشته با موضوع بررسی اوضاع و احوال بورس مطرح شد تا این برنامه را از نگاه فعالان بازار سرمایه و مخاطبان خود مورد بررسی قرار دهیم.

به گزارش بورس نیوز، برنامه یکشنبه هفته گذشته پایش در حالی با حضور یک کارشناس بازار سرمایه از شبکه یک سیما پخش شد که قرار بود طی آن مشکلات بازار سرمایه مورد بررسی قرار گیرد.

هرچند ذات پخش چنین برنامه ای مثبت بود تا تلویزیون هم به عنوان رسانه ملی به این سمت حرکت کند که چالش های کنونی بورس و مشکلات سرمایه گذاران را بررسی کند و سعی شد به جای مدیران بازار سرمایه از کارشناسان با سابقه آن استفاده شود، اما به نظر می رسد این برنامه نتوانست حتی اندکی از خواسته های سرمایه گذاران و فعالان بورسی را برآورده کند.

این گفته حاصل نتیجه به دست آمده از نظرسنجی اخیر بورس نیوز است؛ چراکه در این رأی گیری نظر نزدیک به 94 درصد از کل 2638 رأی ارایه شده این بوده که برنامه مذکور انتظارات موجود از بیان مشکلات بازار سرمایه و ارایه راهکارهای مناسب را برآورده نساخته و تنها حدود شش درصد از رویکرد این برنامه تلویزیونی رضایت داشتند.

چنانچه حتی در حین پخش این برنامه نیز سیل عظیمی از پیامک ها و متن های انتقادی نسبت به سخنان کارشناس حاضر در برنامه در شبکه های اجتماعی تلفن همراه به راه افتاد و اکثر آنها بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که هیچ صحبت قاطع و مشخصی توسط مهمان برنامه مطرح نشده و سخنان این کارشناس تنها آنها را به یاد خاطرات یکسال اخیر در بورس می اندازد. بطوریکه به نظر می رسد این برنامه تنها نمایشی بود برای یادآوری و زنده کردن خاطرات تلخ یکسال اخیر پیش چشم سرمایه گذاران و سهامداران بورس.

عدم رضایت سهامداران از کیفیت برنامه پایش/از تالار حافظ گزارش تهیه کنید!

حال آنکه همه انتظار پخش برنامه ای چالشی برای کنکاش و مشخص کردن دلایل واقعی بروز این شرایط جهت ارایه راهکارهای لازم جهت رفع آن را داشتند.

حال آنکه شاید اگر به جای پخش چنین برنامه ای با حضور یک کارشناس، گزارشی مردمی از تالار شیشه ای حافظ تهیه می شد و مصاحبه ای تلویزیونی با سهامداران حاضر در این سالن پخش می شد، نتایج بهتری را در پی می داشت.

برهمین اساس می توان گفت ای کاش پرداختن به مشکلات بورس همانند زمان پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که در آن زمان نماینده ویژه ای از کاندیدای منتخب مردم به تالار بورس رفت و همه سرمایه گذاران و سهامداران آن بازدید را به فال نیک گرفتند تا شاید وضعیت آن روزهای بورس به مراتب بهتر شود و این اقدام دولت این انتظار را به وجود آورد که گویا نگاه دولت جدید به بورس نگاه دقیق تری است تا بازار سرمایه به جایگاه واقعی خود دست یابد.

در چنین شرایطی همانطور که نماینده ویژه رییس جمهور با حضور در تالار حافظ جویای مشکلات و دغدغه های موجود در بازار سرمایه کشور بود تا نشان دهد نگاهی ویژه به این بخش از اقتصاد کشور وجود دارد، در حال حاضر هم این نیاز احساس می شود. ضمن اینکه در آن زمان نماینده رییس جمهور از الویت قرار دادن برنامه توسعه بازار سرمایه در قالب یکی از مهمترین ارکان اقتصادی کشور توسط رییس جمهور خبر داد و از سرمایه گذاران برای حضور در این بورس دعوت به عمل آورد.

از این رو سرمایه گذاران و سهامداران فعال بازار سرمایه انتظار داشتند پس از دعوت های مکرر برای سرمایه گذاری در بورس، در شرایطی هم که طی یکسال اخیر قیمت سهام حتی نزدیک به 67 درصد افت کرده، نمایندگان دولت این بار برای شنیدن معضلات موجود در بازار به تالار بورس بیایند. حال آنکه هیچگاه چنین اقدامی از سوی دولت صورت نگرفت.

از طرفی صدا و سیما نیز که در زمان اوج گیری و صعود قیمت ها در بورس بارها وضعیت مطلوب بازار را در بوق و کرنا کرده بود، در حال حاضر که ورق برگشته و روند نزولی و رکود بر معاملات سهام حاکم شده، چرا هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد و در حال حاضر نیز با پخش برنامه هفته اخیر پایش بر نارضایتی های موجود دامن می زند.

چراکه از آنجایی صدای اعتراض سهامداران بلند می شود که صدا و سیما با پخش برنامه هفته گذشته پایش به جای آنکه به بیان مشکلات موجود و راهکارهای عملی جهت رفع آن بپردازد، تنها به پرسش پنچ سوال از یک کارشناس اکتفا می کند تا تخصیص برنامه ای 30 دقیقه ای به این بخش از اقتصاد کشور که به عنوان یک بازوی مهم دولت محسوب می شود، نمونه دیگری باشد بر بی توجهی مسئولین نسبت به بازار سرمایه.

گرچه مسلم به نظر می رسد که با تغییرات مدیریتی در رأس سازمان بورس بایستی دیدگاه ها نسبت به این بازار نیز متحول گردد.

از این رو لازم به نظر می رسد تا مدیران صدا و سیما و به ویژه تهیه کنندگان برنامه پایش در برنامه های دیگری و با حضور چند کارشناس از افراد حقیقی فعال در بازار سرمایه به تفصیل به کالبد شکافی مشکلات موجود بپردازند.

چراکه حضور کارشناسانی از سرمایه گذاران حقوقی چندان بیان واقعیات را در پی ندارد و می توان گفت این قبیل کارشناسان بیشتر در راستای منفعت مجموعه خود صحبت کرده و به نوعی در طرح اتفاقات اصلی رو دربایستی دارند.

همچنین لازم است در برنامه های آتی زمان کافی برای تشریح وضعیت کنونی بازار اختصاص یابد. حال آنکه در برنامه اخیر بیش از آنکه به بورس و جامعه حدود هفت میلیونی سهامداران و سرمایه گذاران پرداخته شود، از یک کار آفرین و اقدامات وی در کارخانه ای که شاید حداکثر حدود 6000 نفر پرسنل داشته باشد، صحبت شد و این انصاف نیست که در مقابل به حدود دو میلیون سهامدار فعال بازار سرمایه و مشکلات آنها تنها 30 دقیقه زمان اختصاص یابد.

در پایان بهتر است برنامه پایش با محوریت بازار سرمایه مجدد پخش شود، اما این بار بهتر است اجازه دهید سفره دل مهمان برنامه پیش بینندگان باز شود تا اینکه بحث پیرامون بازار سرمایه تنها به طرح چند سؤال که بیشتر اوقات کلیشه ای است، محدود گردد تا شاید سطح پایین رضایت از برنامه قبلی کاهش یافته و انتظارات سرمایه گذاران تا حد معقولی برآورده گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
پایش برنامه ای جهت تضعیف بورس و تقویت دلال بازی بازارهای موازی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
پایش ویژه برنامه خنده بازار
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰
بورس نیوز جان لطفا نگو رسانه ملی 37ساله که ماهیت این به اصطلاح رسانه واسه مردم مشخص شده
ناشناس
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
تو آخه 20سالتم نیست که میگی 37 سال :)))
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
مسئولان به فکر سرمایه مردم نیستند
اصلا به فکر مردم نیستند فقط شعار میدهند
امجدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
دولت پول نداره یارانه مردم رو بده و با این قیمت نصف شده نفت واسه سال بعد کسری بودجه شدید داره اونوقت چطوری میخواد بیاد از بازار سرمایه حمایت کنه؟!! اینا همه ش حرف مفته، حمایت ممایت یخ بابا...
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
مسئولین پایش قرار نبود رضایت سهامداران را جلب کند اونها با تبلیغات گسترده ای که کردند و پخش یه برنامه مسخره چند دقیقه ای و دادن جو منفی قرار بود رضایت بعضی از ما بهتران را کسب کنند راستی قیمت پخش یه کلیپ مسخره کارآفرینی تو برنامه پایش چقدره ؟؟؟؟ جالبه توجه کردید اکثر این کارآفرینان که به برنامه پایش (بخوانید سوپاپ اطمینان) دعوت شده اند و زندگی شخصی شان را نشون داده از وسائل زندگی و مخصوصا اتومبیل خارجی استفاده میکرده اند؟؟؟ اسم خودشون را هم گذاشته اند کارآفرین
خوشنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
دو برنامه «مناظره» و «پایش» با اجرای حیدری به درد نخور هستند و فقط محلی برای دعوا و جنجال عده ای و باز کردن عقده شخصی آنهاست و این دو برنامه بدون هیچ نتیجه مشخصی و بدون هیچ راهکار و حل مساله ای به پایان میرسند متاسفم برای صدا و سیما با چنین تولیدات سخیفی...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
بورس نیوز جان شما ه گیر دادی به صدا سیما ها !!! برو یقه اون اصل کاریارو بگیر
فرهادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
صدا و سیما فقط در خدکمت پدیده بوده........
ناشناس
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲
صدا سیما هرکی پول بده براش تبلیغ میکنه . دولت هم پول بده براش تبلیغ بورس انجام بدن
hnr
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰
از نظر تخصصی اقتصادی در همه زمینه ها پایین ترین.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
آقای عسگر مارانی یکی از کارشناسان واقعی بازار سرمایه است و خیلی خوب میدانست که چی را باید بگوید و چی را نباید بگوید.
مشکل از شنونده است و نه از رادیو!
او هم بالای بازار را دیده است و هم پایین بازار را. کاملا واضح بود که ایشان امیدی به بهبود شرایط در کوتاه مدت نداشتند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
اقا ما با دوستان شاید هزاران پیامک در مورد پالایشی ها فرستادیم اصلا صحبت نکردند پایش یک برنامه مسخره هست دیگه هم نگاه نمیکنیم درود بر احمدی نژاد مرد عمل به حرف
كريم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
وقتي ريس جمهور در سال اول سيگنال خريد در بورس داد هيچ كس فكر نمكرد چه كلاهي بر سرش خواهد رفت
طرفدار عدالت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
تهیه کننده پایش فقط به فکر پوله، دقیقه ای کلی پول میگیره که این مزخرفات رو نشون بده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰
صدا و سیما در دست گروهک دلواپس هست ریاست جمهور بارها از صدا و سیما گلمند بوده و هست .
امید
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
دوست عزیز صدا و سیما دست دلواپسان است مطبوعات که دیگه دست آونا نیست!!
تا حالا کدام روزنامه و نشریه اصلاح طلبی از حق ما دفاع کرده؟
تا حالا کدام اقتصاددان اصلاح طلبی 2 تا مقاله در دفاع از ما نوشته ؟
از یه سال و نیم پیش تا حالا کدام اقتصاد دان اصلاح طلبی 4 تا اطلاعاته خوب به ما سهامدارا دادند؟
فقط هر روز وعده سر خرمن؟ اوج راهنمایی و افاضاتشان این بوده است که نوسان جزئی از رفتار بازاره!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
تا زمانی که برنامه پایش ایرادها را میگوید واز ان بدون پیگیری رد میشود

این یک برنامه عقیم و بی طرف دار میشود

این برنامه باید تخلفات را دنبال کند و متخلفین را به مصاحبه بکشد و شرایط اعلام به قوه قضاییه داشته باشد
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۳
خطاب به اون ناشناسی که گفت: تو 20سالتم نیس که میگی 37سال... بگم من الان جای باباتم
يار مهربان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
اگه به اقاي ماراني وقت بيشتر داده ميشد بهتر بود هر چند تو کوتاه مدت هم شنونده عاقل بايد از تجربه ايشان استفاده ميکرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵
همه میدانند که برنامه پایش دارای جهت گیری سیاسی است بنده به عنوان تولید کننده مشکل اصلی تعطیلی شرکت تولیدی خودم را که نه تحریم بود و نه بانک بلکه بی تعهدی و عدم پایبندی مسئولین دولتی به تعهدات مکتوب قبل از شروع سرمایه گذاری را برایشان ارسال کردم بعد از حدود یک ماه انکار نه انکار متاسفانه برای داشتن و هزینه صدا وسیما بشدت متاسفم
امین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۹
لطفا به بورس مثل کالای لوکس نگاه نکنید و به بازار سرمایه اجازه رشد بدهید.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
آخه این چه نظر سنجی مسخره ای بود
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۶
امید جون خیلی سوز داره نه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۷
آقا مسئولان کلاهمون را بدجوری برداشتند به شخه 60 میلیون سهام خریدم وقتی اینها دعوت به سرمایه گزاری کردند الان 34 میلیون سهام دارم. یک نماینده لااقل سرو صدایی بکنه دل ما خوش بشه.
متضرر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
بازار سرمایه پول می خواهد.نه کارشناس میخواهد نه دکتر .وسلام
امير
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
همه ول معطليم تو اين بازار، سه سال چندين بار تو اين بازار سرمايه گذاري كردم، چيزي غير از ضرر و بيماري روحي برام باقي نمونده. فقط خدا خودش اگر واقعا وجود داره در مورد كسايي كه مملكت رو به اين روز انداختن تصميم بگيره.
احمدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
تا دير نشده اي فقراي بورسي بياين پديده بخرين ماكه ميليونر شديم