بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
خلوتی تالار حافظ، نوسان ارز و سکه، سوق سرمایه ها به بانک

آقایان؛ لطفاً مردم را گول نزنید!/ بورس بلندمدت ندارد

سال گذشته در همین روز‌ها بود که با کاهش شاخص کل بورس و قیمت سهام بر روند صعودی بازار سرمایه خط بطلان کشیده شد تا از نیمه دی ماه سال ۹۲ روندی فرسایشی در بورس شکل گرفته و کسب بازدهی مثبت جای خود را به تحقق زیان و ذوب سرمایه سرمایه گذاران و سهامداران بدهد.
کد خبر : ۱۴۲۳۰۶
نویسنده :
کیوان فر

سال گذشته در همین روز‌ها بود که با کاهش شاخص کل بورس و قیمت سهام بر روند صعودی بازار سرمایه خط بطلان کشیده شد تا از نیمه دی ماه سال ۹۲ روندی فرسایشی در بورس شکل گرفته و کسب بازدهی مثبت جای خود را به تحقق زیان و ذوب سرمایه سرمایه گذاران و سهامداران بدهد.

به گزارش بورس نیوز، ۱۵ دی ماه سال قبل بود که طی آن روز شاخص کل روند صعودی خود را در محدوده ۸۹ هزار و ۵۰۰ واحدی پایان داد تا این تاریخ نقطه عطفی شود برای نماگر بازار سهام و برگشت قیمت‌ها به محدوده‌هایی که پیشتر، خرید سهام در آن سطح برای سرمایه گذاران و سهامداران آرزویی دست نیافتنی بود.

آنچنان که در آن روز‌ها به ذهن هیچ فردی خطور هم نمی‌کرد که قیمت سهام حتی تا حدود ۷۵ درصد نیز کاهش یابد تا از ۴۶۲ نماد فعال در بازار عملکرد ۳۳۰ نماد با تحقق بازدهی منفی مواجه گردد.

آقایان؛ لطفاً مردم را گول نزنید!/ بورس بلندمدت ندارد

اما همواره در چنین شرایطی که بورس دچار رکود و نزول می‌شود، آنچه که توسط مسئولان بازار سرمایه، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی و فعالان بورس مطرح می‌گردد، تأکید بر اتخاذ سرمایه گذاری بلندمدت است تا اثر نوسانات مقطعی و کوتاه مدت بازار که بر اعتقاد این قبیل افراد جزو جذایی ناپذیر ذات بورس هستند، خنثی شود.

بطوریکه شاید همه بار‌ها و بار‌ها این جمله را شنیده باشید که سهام را برای چند روز و حتی چند هفته نخرید؛ بلکه افق سرمایه گذاری بلندمدت داشته باشید.

ما به واقع منظور از این سرمایه گذاری بلندمدت چیست و آیا چنین استراتژی و دیدگاهی آنطور که باید و شاید انتظار سرمایه گذار و عطش سیری ناپذیر وی را برای کسب بازدهی مثبت برآورده می‌سازد؟

گرچه بازه زمانی بلندمدت نیز خود از نگاه کارشناسان و سرمایه گذاران متفاوت بوده و موضوعی است که همواره بر سر تعیین آن اختلاف نظر‌های فراوانی وجود دارد؛ اینکه آیا در حال حاضر که انتشار اخبار و افشای اطلاعات چه به صورت نهانی یا به عبارتی درز اطلاعاتی و چه قانونی به سرعت و در اندک زمان ممکن صورت می‌گیرد، بایستی بازه زمانی شش ماه را بلندمدت دانست و یا یکسال را؟

از این رو برای آنکه اثر ناشی از تمامی این اختلاف دیدگاه‌ها کنار رود، بازه ۱۰ ساله را برای بورسی که در آستانه ۴۸ سالگی فعالیت خود به سر می‌برد، به عنوان بازه بلندمدت انتخاب می‌کنیم.

در این گزارش می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا اتخاذ دیدگاه بلندمدت در سرمایه گذاری صحیح بوده و یا برخلاف آنچه که برخی تئوری‌های سرمایه گذاری مطرح می‌کنند، این روش حداقل در بورس ایران نتوانسته بازدهی منطقی را برای سرمایه گذاران محقق کند!

بطوریکه به نظر می‌رسد دیگر سرمایه گذاری در بازه زمانی بلندمدت نیز توان پاسخگویی به نیاز فعالان بازار سرمایه برای کسب بازدهی منطقی نبوده و در واقعیت اتفاق دیگری رخ داده است.

از این رو به صراحت می‌توان گفت اینکه برخی کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند بایستی در بورس دیدگاهی بلندمدت داشت، تصوری اشتباه است و به نظر می‌رسد افرادی که چنین اعتقادی دارند یا ارزش زمانی پول را نمی‌دانند و یا منافع آن‌ها چنین اقتضاء می‌کند تا بر سرمایه گذاری در بازه زمانی بلندمدت تأکید کنند. برهمین اساس چنین تفکری از پایه اشتباه است.

علت رد این تفکر را نیز می‌توان چنین بیان کرد که با فرض سرمایه گذاری در بازه ۱۰ ساله و نگهداری سهام طی این مدت، به وضوح می‌توان مشاهده کرد که بازدهی بورس نه تنها از سایر رقبا بیشتر نبوده، بلکه حتی از بازدهی بدون ریسک سپرده‌های بانکی بلندمدت نیز کمتر بوده است. بطوریکه با محاسبه نرخ سود مرکب سرمایه گذاری در سهام آنچه به دست می‌آید تنها نرخی پایین‌تر از نرخ سود بانک‌ها می‌باشد.

اما برای امکان مقایسه بین بازدهی واقعی بورس و بانک، نرخ سود مرکب را بدون احتساب هزینه کارمزد معاملاتی فرض می‌کنیم. ضمن اینکه در وهله دوم بایستی به این نکته هم توجه داشت که در حالی سود تقسیمی شرکت‌ها دقیقاً پس از تصویب در رقم شاخص لحاظ می‌شود که در اکثر موارد، این سود حداقل هشت ماه پس از تاریخ برگزاری مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام به دست سهامدار می‌رسد؛ حال آنکه در بانک سود سپرده‌ها به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

از این رو دو نکته بالا را در خصوص سود تقسیمی و هزینه معاملات نادیده می‌گیریم. حال آنکه اگر پرتفوی فرد سالی دو الی سه بار تغییر کند، پنج تا شش درصد از کل سرمایه فرد نیز بابت هزینه معاملات کم می‌شود.

برای اینکه واقعیت را در خصوص بازدهی واقعی بورس در بازه زمانی بلندمدت دریابیم، در ابتدا نگاهی به ارزش بازار در ۲۰ نماد مهم که در ابتدای دی ماه سال ۸۳ بالاترین ارزش روز بازار را دارا بودند، می‌اندازیم و سپس آن را با ابتدای دی ماه سال جاری مقایسه می‌کنیم تا میزان بازدهی آن‌ها براساس نرخ سود مرکب به دست آید. این روش می‌تواند به درستی نشان دهد که آیا نگهداری این سهام به نفع سرمایه گذار بوده یا به ضرر وی؟

شایان ذکر است تمامی این داده‌ها با احتساب سود نقدی سهام، افزایش سرمایه شرکت‌ها و آورده نقدی سهامداران تعدیل شده تا نحوه محاسبه قیمت سهام برمبنای فرمول شاخص کل مشابه سازی شود و پس از آن قیمت‌ها را برمبنای فرمول ارزش آتی تنزیل می‌کنیم که نتایج آن را در جدول ذیل مشاهده می‌کنید.

 
آقایان؛ لطفاً مردم را گول نزنید!/ بورس بلندمدت ندارد
آقایان؛ لطفاً مردم را گول نزنید!/ بورس بلندمدت ندارد
آقایان؛ لطفاً مردم را گول نزنید!/ بورس بلندمدت ندارد

به عنوان مثال طبق آمار‌ها شرکت سرمایه گذاری غدیر با وجود آنکه ۶.۷ درصد از ارزش کل بازار را در تاریخ ۱۳۸۳.۱۰.۱ در اختیار داشته، اما از قیمت تعدیلی ۴۳۷ ریالی خود در ابتدای این دوره زمانی ۱۰ ساله حدود ۷۱۰ درصد رشد کرده که نرخ سود مرکب آن ۲۱.۶۶ درصد به دست می‌آید.

پس از آن دو نماد "سفارس" و "وبانک" نیز در حالی رتبه دوم و سوم شرکت‌های دارای بیشترین ارزش روز را در اختیار داشتند که نرخ سود مرکب ۱۰ ساله آن‌ها به ترتیب حدود ۳ و ۱۲ درصد محاسبه شده است.

اما نکته جالب توجه این است که نرخ سود مرکب ۱۰ ساله این ۲۰ شرکت همگی در محدوده نرخ سود سپرده‌های بلندمدت بانکی و حتی بسیار پایین‌تر از آن بوده که نرخ سود آن هیچگاه به زیر ۲۰ درصد نرسیده است. حال آنکه در بازار سرمایه، سرمایه گذاری مترتب با انواع ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک سیاسی و اقتصادی است و برخلاف آنکه طبق نظریه‌های اقتصادی، بازدهی مورد انتظار برای سرمایه گذاری همراه با ریسک بایستی به مراتب بیشتری از سرمایه گذاری بدون ریسک داشته باشد، اما در واقعیت این اتفاق نیفتاده است.

شایان ذکر است تمامی این داده ها با احتساب سود نقدی سهام، افزایش سرمایه شرکت ها و آورده نقدی سهامداران تعدیل شده تا نحوه محاسبه قیمت سهام برمبنای فرمول شاخص کل مشابه سازی شود و پس از آن قیمت ها را برمبنای فرمول ارزش آتی تنزیل می کنیم

 

 

 

نکته دیگری که در این مقایسه قابل مشاهده است، مربوط به سهام دو مجموعه بانکی "وپارس"، و نیز "ونوین" می‌شود که نرخ سود مرکب ۱۰ ساله سهام آن‌ها حتی از نرخ سودی که این بانک‌ها به سپرده‌های بلندمدت خود اختصاص می‌دهند، کمتر بوده است، بطوریکه بانک پارسیان نزدیک به ۱۱ درصد و بانک اقتصاد نوین حدود ۹ درصد بازدهی را طی این بازه برای سهامدارانشان محقق کرده اند.

حتی دو نماد "وپترو" و نیز "خصدرا" طی این مدت نه تنها بازدهی نصیب سهامدارانشان نکرده اند، بلکه به ترتیب ۵.۱۴ و ۳.۲۷ درصد از سرمایه سهامدارانشان را نیز از بین برده اند که در جدول با رنگ قرمز مشخص شده اند.

سایر نماد‌ها نیز وضعیتی مشابه را در اختیار داشتند؛ البته بایستی دقت داشت که شرایط این ۲۰ نماد نیز بیانگر وضعیت کل بازار نیست؛ چراکه طی این ۱۰ سال بسیاری از سهم‌ها به دلیل عدم شفافیت، مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت و اعلام ورشکستگی شرکت‌ها و عدم رعایت شرایط قانونی پذیرش در بازار سرمایه از بورس کنار گذاشته شده اند.

شاخص کل بورس نیز که خود به عنوان نماگر بازار سهام محسوب می‌شود، از این قضیه مستثنی نبوده؛ بطوریکه این شاخص در حالی از رقم ۱۳ هزار و ۵۵۸ واحدی در دی ماه سال ۸۳ به ۷۰ هزار و ۹۴ واحد در اول دی ماه سال جاری رسیده که نرخ سود مرکب آن حدود ۱۸ درصد می‌شود که به طور قطع اگر در همین بازه زمانی ۱۰ ساله افراد سرمایه‌های خود را در بانک سپرده می‌کردند، سود واقعی آن بیش از این میزان می‌شد.

چراکه در برخی سال‌ها نرخ سود سپرده‌های بانکی حتی به بیش از ۲۴ درصد نیز رسیده و در مقابل این رقم هیچگاه زیر ۱۸ درصد نیز نبوده است.

پس در مجموع آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که در بازه زمانی بلندمدت در بورس تحلیل‌های مالی چندان درست از آب در نمی‌آید و این ارقام در حالی برای بازدهی واقعی سهام در بورس به دست آمده که سرمایه گذاری در بورس توأم با ریسک نیز بوده است.

حال آنکه با وجود تحمیل ریسک، سرمایه گذار حتی بازدهی مورد انتظار متناسب با آن را نیز کسب نکرده است. ضمن اینکه در خصوص شاخص کل شک و شبهه زیادی نیز وجود دارد. نکته اول که پیشتر به آن اشاره شد، لحاظ کردن سود نقدی سنوات گذشته به صورت انباشته در رقم شاخص است. دوم از بابت عرضه اولیه سهام مشول اصل ۴۴ قانون اساسی است که بسیار پایین‌تر از ارزش آن‌ها وارد بورس شده و با رشد چشمگیر در قیمت خود، اثر زیادی بر رشد شاخص بورس در پی داشته اند.

انجام معاملات بلوکی آن هم در درصد‌های مثبت نیز از دیگر مواردی است که موجب گردیده این معاملات متناسب با وزن سهم مربوطه شاخص بورس را به سمت بالا پرتاب کنند و براساس آن می‌توان گفت شاخص بورس نشان دهنده واقعیت بازار سهام نیست.

در مجموع گواه این مطلب که بورس در بلندمدت سودآور نیست را می‌توان در نبود رشد اقتصادی و عدم بهره وری در صنایع عنوان کرد که تا وضعیت کلان اقتصادی کشور به همین منوال پیش برود، بازار سهام چشم انداز بلندمدتی نخواهد داشت و هر فردی که اعتقاد دارد بایستی در بورس دیدگاه بلندمدت داشت یا به ارزش زمانی پول پی نبرده است و یا منافع وی چنین اقتضاء می‌کند تا سرمایه گذاران را به این دیدگاه سرمایه گذاری دعوت کند. از این رو بایستی از مسئولان و مدیران بازار سرمایه و کارشناسان و تحلیلگران خواست تا با بیان چنین تفکراتی، امکان کسب بازدهی بیشتر از سایر بازار‌ها در بورس را در بوق و کرنا نکنند و با طرح چنین دیدگاه‌هایی مردم را گول نزنند. چراکه برمبنای استدلال فوق و مطالب عنوان شده در بازار سرمایه ایران بلندمدت معنا ندارد!

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
lمرتضي
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
با سلام
تحليل فوق داراي دو ايراد است يكي افزايش سرمايه شركت ها را اعمال نكرده مثلا افزايش سرمايه شخارك و شاراك و... دوم سود ساليانه پرداختي شركت ها را نيز محاسبه نكرده است
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
مگه شرکتا کلا چقد افزایش سرمایه داشتن؟! بعضی شرکتا که تو این ده سال اصلا افزایش سرمایه نداشتن بعضیا هم مثل سایپا و ایرانخودرو هر دو سه سال یه بار 8-7 درصد افزایش دادند این دیگه محاسبه کردن داره؟!؟
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
آقای ناشناس بالایی، شما فکر کنم هیچ اطلاعاتی از بورس ندارید و تازه وارد هستید.
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
آقای ناشناس 10:53 شما که کاملا مشخصه اطلاعات بورسی ازتون فوران میکنه این کاملا واضحه البته صرفا به خیال خودتون...
مهدی
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
عزیز من گزارش یکبار دیگه بخون لطفا
هم افزایش سرمایه رو در نظر گرفته و هم سود تقسیمی رو
مگه نمیبنی قیمت سغدیر زیر 100 تومن در سال 83 اعلام کرده
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
آقا کاری نداره شما یه سرمایه سال 83 و 93 رو بزنین و sort کنین... خیلی از شرکتها افزایش سرمایه داشتن... سایز شرکتها در سال 83 قابل مقایسه با سال93 نیست... چند مورد جزئی افزایش سرمایه نداشتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
عالی بود .حرف منطقی جواب نداره.متاسفانه کمتر کسی پیدا میشه حقیقت رو بگه.اقایون بیستر از روی شکم حرف میزنن تا از روی عقل ومنطق
ناشناس
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
داده ها اشتباه تعدیل شده اند. برای مثال قیمت تعدیل شده با افزایش سرمایه و سود نقدی پتروشیمی خارک برای تاریخ 83/1/10 حدودا 41 تومان می شود
امجدی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
پارسال این موقع شاخص کل 89700 بود و الان به 65500 رسیده که میشه معادل 27 درصد ضرر یکساله که اگه سود بانکی 24 درصدی که بانکها به حسابهای یکساله پرداخت کردند رو بهش اضافه کنیم میشه 50 درصد ضرر کلی، یعنی بورس به سهامداراش تو این یکسال گذشته 50 درصد زیان رسونده و درواقع نصف دارایی شون رو ازشون گرفته حالا کی میگه بورس بلندمدتی سودده هست؟!
محمد
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
شاخص واقعی نیست. اگر شاخص قیمت را لحاظ کنیم افت خیلی بیشتر است
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
دیگه بدتر...
کاربر
Netherlands
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
خوب الان یعنی چی ؟؟؟ بفروشیم بریم سراغ سپرده بانکی ؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
دوست عزیز خودت رو ناراحت نکن
مشکل شاید از نیتشون نیست !! احتمال این رو بده که از سوادشون باشه
تازه کدوم مسوولی میره این همه راهو !! بره محاسبه کنه بازده بورس رو !!

از ماست که بر ماست
مسعود نوری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
ورشکستگی بورس مشهوده به سلامتی پول سهامداران برباد فنا رفته است و دولت هم شادوخندان از ورشکستگی مردم؟؟؟؟
بهزاد
Hong Kong
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
اگه این اقایون! دروغ نگن که کارشون پیش نمیره. شاخص بورس هم بقول شما با هزار کلک و بامبول شده همین عددی که بازم خوب نیست .تو کشور ما همیشه بقول رییس جمهور اقتصاد قربانی سیاست شده برعکس همه ی دنیا !
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۴
بورس نیوز مطلبی که گذاشتی بسیار آبکی و دروغ و چرت و پرت هست. نه افزایش سرمایه و نه سود سالیانه رو محاسبه کردی.یک سهم از ده سال پیش تا الان بارها افزایش سرمایه داده و هر سال هم سود سالیانه تقسیم کرده و اگه حساب کنید بسیار بسیار بیشتر از سود بانکی هست.
محمد
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
محاسبه شده. چرا می گی محاسبه نشده؟
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
خوش بحال توکه سود کردی خدایا ما رو هم از ضرر دربیار.
شیرازی
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
با یک مثال واقعی از یک نماد باید حرفت رو ثابت کنی.
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
سال 88 صندق بورس ایران با قیمت هر ناو 100 هزار تومان شروع به کار کرد الان با این وضعیت بازار قیمت هر ناو یک میلیون و سیصد هزار تومان یعنی اگه 100 میلیون سهم خریده بودی الان 1 میلیارد و سیصد میلیون پول داشتی تو 5 سال یعنی چند درصد ؟ خودتون حساب کنید ( در بورس باید با علم و اطلاعات معامله کرد نه دیمی ) از 83 تا حالا خیلی چیزا عوض شده باید سبد سهام رو عوض کرود
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
همین صندوقی که میگید برو ببین تو یکساله گذشته چقدر زیان بالا آورده و تازه این اول ماجراست...
ناشناس
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
بورس ايران تحليل پذ ير نيست نه تكنيكال ونه فاندامنتال در بورس ايران كار آيي ندارند فقط بايد رانت داشته باشي
محسن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۰
بورس به تنها چیزی که نیاز داره اعتماد است. مسئولان بورس با بلوک زنی سر مردم کلاه نارند بازار خودش متعادل می شه
علی اکبری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
احسنت بر نگارنده این مقاله.بورس مانند بیماری شده است که رمق برخاستن ندارد و تا عوامل زیر به وقوع نپیونندد روز بروز دارد وضعیتش وخیم تر شده و به ورطه نابودی و مرگ میرسد.این عوامل بشرح زیر است:
1-حمایت جدی دولت و مجلس از بورس و عدم تصویب قوانین و مصوبات نسنجیده و نا کارشناسانه حضرات مثل افزایش نامعقول نرخ سود سپرده بانکی"خوراک پتروشیمی ها"بهره مالکانه"و....که ضربه مهلک بر پیکره بورس وارد ساخت و محرک ریزش و شروع روند نزولی یکساله شد.
2ـتوافق هسته ای با غرب و بر چیده شدن تحریمات
3ـکاهش عاجل نرخ سود سپرده های بانکی
4ـکاهش عاجل نرخ خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه
5ـتسهیل و تسریع در صادرات محصولات صنایع با پتانسیل و ارز آور
6ـتعویق کیفی سازی پالایشگاهها حد اقل تا سال 1395
رحمان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
دوست عزیز یه ذره فکر کن. سود تقسیمی هر سهم چقدر است؟ تو که بلند مدت داری حساب می کنی و بورس رو بلدی باید در مجموع حساب کنی که بحث افزایش سرمایه و میزان سود تقسیمی در این سهم ها چقدر بوده اگه واقعا حرفه ای باشی می دونی که خیلی بالاتر از سود بانکی بوده. از طرف دیگه در نظر بگیر توی ایران چه راهی برای سرمایه گذاری درست و بدون دلالی وجود داره که شاید بتونه قدرت پول رو با افزایش تورم حفظ کنه فقط بورسه که می تونه تا حدی کمک کنه البته اگه همه واقعا حرفه ای باشن زود نرن تو صف اگه مجلس و دولت ریسک های بیخود برای بورس درست نکنن اگه سازمان بورس واقعا به فکر کمک به سهامدارا باشه و توی شرایط خوب و بد حتی از ابزار رسانه ملی برای آگاهی دادن و کمک به سهامدارها کمک کنه و هزار تا اگر دیگه....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
از اغاز با امدن این اقایان معلوم بود چه بلایی سر بورس میاید اما من نمی دانم چرا این قدر بورس یهاذوق زده شده بود ؟؟؟!!!!!
ناشناس
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
روحانی متچکریم .
مهران
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
این تحلیل غلط است در مورد سهام سیمان وخودرووصدرا وشاخص درست.ولیپتروشیمیها یا غدیر کاملا غلط است.خودتان میگویید710 درصد رشد غدیر بوده.حتی با در نظر گرفتن بهره مرکب حداقل 50درصد بازده متئسط سالانه داشته.با فرمولهای ارزش زمانی محاسبه کنید.
ناشناس
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
ارزش زمانی وجود ندارد -در خرید و نگهداری تا زمانی که نفروشید سودی دستت نمیاد تا بیای ارزش زمانی حساب کنی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲
به نظر میرسه فشار فروش روی خیلی از سهم ها کمتر شده و این میتونه نشونه خوبی باشه...بازار را به همین شکل متعادل ( نه نزولی نه صعودی) به مدت یک یا دو هفته نگه دارند حداقل سودش اینه که یکم اعتماد سهامداران به بازار برمیگرده که به نظر من مهمترین عامل صعود یا نزول بورسه
احمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
فرمایشات متینی است و حرف حساب است و گویای حمایت دولتها و مجلسها از تولید و بازارسرمایه است. اما در شرایط کنونی که قیمت سهام افت زیادی داشته است؛ شاید برای تشبیه مناسب، بهتر بود که در بازه زمانی مورد تحلیل، تاریخ شروع بازه پس از یک ریزش یکساله میبود و بازه نیز در یک مدت کوتاهتر مثلا 2 تا 3 سال انتخاب میگردید. با قیمتهای فعلی تعداد سهامی که ارزندگی بالایی دارند کم نیست و قطعا میتوان بهره خوبی از این سهام با این قیمتها (نه قیمتهای دی 93 که دولت و رسانه ها با وعده های توخالی و تحلیلهای نادرست یکپارچه مردم را تشویق به سرمایه گزاری در بازار سرمایه میکردند) کسب نمود. ارقام بالا مثال خوبی از شرایط کنونی بازار نیست اما گویای اعتقاد مسئولین است به بازار سرمایه و حمایت از تولید. با عنایت به این مطالب، اینکه بخواهیم فروش سهام ارزنده با قیمتهای کنونی را از تحلیل بالا نتیجه گیری کنیم، نتیجه گیری نادرستی است. به هر حال هرقدر حجوم اشخاص برای فروش زیرقیمت سهام بیشتر شود؛ ضرر و زیان و اسیبی که به سرمایه های خود وارد مینمایند مضاعف میگردد. در حالیکه انصافا با همدلی، یکپارچگی و اتحاد در عدم عرضه سهام میتوانند مانع زیان شوند و به سود مناسب برسند.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
هر چی داشتیم که باختیم
کاظم
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
خدا پدر ومادرت رو بیامرزه که روی اون دسته از ادمهای پر مدعا که هر روز یک نمودار جدید کشف میکنند تا مردمو سرکیسه کنند راکم کردی ایکاش مینوشتی کود کوسفندی در ده سال پیش بود هر ماشین خاور باکرایه 50000 تومان ولی حالا شده 400000 تومان یعنی این بورس اندازه کود هم به ما سود نداده.فقط کلاس میگذاریم که تو بورس مشغولیم سه تا کامپیوتر با ده تا نمودار و انواع p/e چندتا مدرک تکنیکال و... پشت سرمون اویزون کردیم وفقط ادعا داریم.راستی که راه را بیراهه رفتیم.دوستان خودم را سرزنش کردم شما به خودتون نگیرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
دوست عزیز خودت رو ناراحت نکن
مشکل شاید از نیتشون نیست !! احتمال این رو بده که از سوادشون باشه
تازه کدوم مسوولی میره این همه راهو !! بره محاسبه کنه بازده بورس رو !!

از ماست که بر ماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
بورس نیوز خواهش میکنم یکم از پدیده بنویس تا شاید یه خورده از این نحسی بورسمون به اونا هم سرایت کنه . این که نمیشه ما توی بورس ضرر کنیم . ولی سهامدارای پدیده اینجوری سو دکنن و هر روز شاهد پیشرفتهای چشم گیر پروژه هاشون باشن .
غلامحسین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
افرادی که مردم را با وعده های پوچ و واهی تشویق به سرمایه گذاری در بورس کردند و موجب شدند سرمایه ملت دود بشه باید ت محاکمه بشوند.
علی
United States of America
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
محاسبه فوق خیلی حدس و گمانه بطوریکه::
1. در نظر نگرفتن افزایش سرمایه
2. در نظر نگرفتن محل تامین افزایش سرمایه
3. در نظر نگرفتن سود یالیانه. که برای این مورد باید سود سالیانه هر سهم بقیمت روز مجمع تبدیل به سهم شده تا سود در کاهش یا افزایش قیمت سهم نقش بازی کنه.
در مجموع مجاسبه فوق خوبه اما به این سادگی نیست.
4. هر چند خود شاخص کل هم بیانگر رشد یا کاهش قیمت سهام بصورت دقیق نیست
محمد
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۰
یک موردش را نشان بده و اسم ببر که درست محاسبه نشده
حمید
Germany
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
با تشکر از نویسنده مقاله. خیلی خوب و قابل فهم برای مسولین بیسواد مطالب گفته شده امیدواریم اقایون حداقل بفهمن .البته ضرر سهامداران خیلی بیشتر از اینها بوده . در مورد افزایش سرمایه مثلا شرکت پارس الکتریک که اقای ریس جمهور لقب لانه کبوتر بهش دادن (در دوره انتخابات) قیمت سهام این شرکت در سال 1378-9 یعنی 15 سال قبل بوده 400 تومن. طی این 15 سال حتی سود سالانه هم نداده و هیچ افزایش سرمایه ای هم نداده و الان در سال 93 قیمت همان 400 تومن هست. یعنی سهامدار بدبخت کل دارایش دود شده رفته هوا. خود من 15 سال قبل پول یک اپارتمان 60-70 متری را صرف خرید سهام این شرکت کردم الان با فروش همان سهام شاید بتونم یک متر از ان اپارتمان را بخرم. خوب میبینید که نوسینده محترم کاملا درست گفتن و بورس نه کوتاه مدت داره نه بلند مدت یعنی فقط ضرر داره و بس . ولی تا دلتون بخواد رانت و رانتخوار داره که تمام سالیان هم کوتاه و هم بلند مدت از جیب منو شما سود میکنن چرا چون رانتدار و رانتخوارن.
خسروی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
به نظرم تحلیل جالبی نیست . عدم محاسبه افزایش سرمایه مورد اشکال است . دریافت سود های نقدی برای فرد سرمایه گذار خودش می تواند منجر به سرمایه گذاری در بازاری دیگر شود. این ها برای کسی است که از همان سال 83 فقط سهامدار مثال غدیر بوده است . خوب با افزایش سرمایه و دریافت سود های نقدی می توانسته بازدهی دیگری را در بازار های دیگر تجربه نماید. خوب شما سکه و دلار را هم با همین روش می توانید رد کنید . سرمایه گذاری در مسکن و ساخت و ساز را هم می توانید رد کنید. کلا وقتی اقتصاد در رکود است سرمایه گذاری در بانک بهترین گزینه است . به بورس ربطی ندارد. در سرمایه گذاری در بورس با توجه به ریسک هایی که دارد می توانید سودی بیشتر از بانک و یا کمتر از بانک کسب کنید . مگر کسانی که در پدیده سرمایه گذاری نمودند و بازدهی کسب کردند ضرر کردند؟ مهم دریافت این نکته است که در زمان حبابی بودن قیمت ها سهام در دست شما نباشد و نترکد!
امين
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
بورس بدتر از اين اوضاع را هم ديده. بازار خطرناكي شده مخصوصا با افت نفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
احسنت بر مرتضی
میخواستم همینارو بنویسم دیدم شما نوشتید
امين
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
تو بورس خيلي ها برد كردند ولي در انتها همه سودها پريد، در بازار هم خيلي ها ضرر كردند، اگر آموزش هاي لازم در بورس در مورد حداقل نحوه خريد داده شده بود كه مثلا با پول زياد شروع نكنيد يا پله اي خريد و فروش كنيد شايد الان خيلي ها متضرر نمي شدند. شايد نزديك به هزار بار با ضرر از يك سهم در دو سال گذشته خارج شده باشم، ولي بالاخره سهم خاصي اين ضررها را جبران مي كرد ولي در يكسال گذشته همه فقط به دنبال 5% هستند و ديگر كسي دنبال 300% يا 500% نيست. ريسك در بازار بسيار زياد و تاثير گذار شده
بیژن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۰
این اولین مقاله دقیق، صحیح و بسیار عالی بود که بعد از مدتها در بورس نیوز خواندم، و میشه گفت هیچ‌جای دیگه جرأت چاپ این نوع مقاله را نداشتن، با تشکر از مقاله خوبتان، حداقل مردم با چشمای باز سرمایه گذری بکنن یا نکنن
حمید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
جدول فوق کلا مشکل داره
سرمایه ها بروز نشدن .
قیمت سرمایه غدیر سال 83 تا 160 هم اومد اونم با سرمایه ای که تو جدوله
حالا سرمایش چند برابر شده و البته قیمتش.
سود سهامداریش فوق العاده بوده
جندقی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
بورس نیوز بابت این مقاله دقیق و علمی و مبتنی بر واقعیت تشکر میکنم اطلاعات خوبی به بنده داد که باید در تصمیمگیریها مد نظر قرار بدم ممنون...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
زرشك فهميديم ديپلم اقتصادو دارين $
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
با تشکر از بورس نیوز که ایندفعه منطفی شده و تو خال زد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
قاضی پور نماینده مجلس اگر نفت 8 دلار هم بشود مواضع ایران در قبال هسته ای تغییر نحواهد کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
توی این کشور وقتی از بانکها و وزارت خانه ها به راحتی دزدی و اختلاس میشه بابا دیگه چه توقعی از بورس دارید که یک عده به نفع خودشون و دولت پول مردم را نخورند و با این ابزار بورس نقدینگی را کنترل نکنند و سهم ها را هر موقع دوست دارن ببندند یک سال یا دو سال بعد باز کنن اینجا بورس اینجوریه دیگه وسیله ای برای کنترل اقتصادشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
تيتر سما سو گيري داره يعني شما وكيل ما سهامدارهاي خرد هستين چرا از طرف ما تيتر مي زني ما خودمون زنده ايم از طرف ما خواهشا تيتر نزنيد همه تيترهاي شما توهين به ما سهامداراي خرد است سهامداران خرد خودشان بايد كانون وسنديكا داشته باشند تا از حقوقشان دفاع شود نه اينكه يك نفر يا يك سايت به وكالت همه تيتر بزند
مهر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
تحلیل تکنیکال و بنیادی چیه بابا.همتونو گاگول گیر آوردن.
همه قیمتها دست خودشونه.
اخبار خوب هم بازار منفیه و اخبار بد هم همینطور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
سلام در بورس منظور از بلند مدت بازه یکساله نمیباشد به نظر من برای ورود به بورس و کسب بازدهی باید بازه چهار پنج ساله در نظر گرفت باید با سهم و شرکت سه چهار و یا پنج سال همراه شد تا بازدهی مطلوب حاصل شود مثل دیگر سرمایه گزاری ها بیرون بورس شما در هیچ سرمایه گذاری یکساله ای در بازار بیرون قادر به کسب حداکثر بازدهی نخواهید بود سود بانک ها و ایام افت ارزش پول ملی رد دوره احمدی نژاد مردم را در مورد کسب بازده از سرمایه گذاری های مختلف دچار اشتباه کرده وتوقعات را بالا برده زودپز که نیست!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
سلام.نکات خوبی کفته شد جای تشکر دارد واما مسئله مهم این چند ده سال حرکت هدفمند به سوی ربا خواری ونزول خواری است به صورتی که جای حق وحقیقت را کرفته وسکه رایج و غیر قابل تغییر شده و اصالت کار وکارکری را از بین رفته است و خداوند بی شریک منشا کار وکارکری است ولی الان خداوند ما ربا خواری و نزول خواری مرکب هدف مند هوشمند شده است ومرکزیت این نزول وربا در بت بانکداری ومسکن وساخت وساز است ووو دانا باشیم توانا باشیم نادان باشیم ناتوان باشیم وامروزه مسئله ما استحمار گری همه جانبه داخلی است والسلام خدا نگه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۱
بابا ما هم كتاب اقتصاد مهندسي رو خونديم اونجايي كه شما درس خوندي اماياد بگيريد درست حرف بز نيد يعني چه مردم رو گول نزنيد مگه مردم صغيرن محجورن عقل ندارن فقط تو با سوادي نظر تو بده بالاتر ازمانيستي براي ما تعيين تكليف مي كني
alams
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۵
اصلا نگران نباشید هنوز670هزار میلیارد پول بی زبون دست مردمه اینا با این سیاست ها هم مجبورن دوباره بورس بکشن بالاحالا میبینیم
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۶
1البته اگه رشد300درصدی یعنی چهاربرابی قیمت دلاراز850تومن دی83تا3450تومن حالالحاظ بشه وضعیت خیلی اسف بارتره2بالحاظ ازدست رفتن فرصتهای دیگرسرمایه گذاری هم ظلمی که به سرمایه گذاران این بخش شده بیشترمشخص می شودبرای مثال سال 78 قیمت یک قطعه زمین درمنطقه ای ازشهرمایک میلیون بوده والان دویست وپنجاه میلیون باوجودادعای دولت مبنی بررکود درشهرماقیمت زمین خالی بعدازاینکه رشدحدودسه ونیم برابری راازاواخر90تااوایل 92داشت ویک6ماهی رشدخزنده داشت وکمی راکدبودطی چندماه اخیرتقریبادوبرابرشده یعنی شش تاهفت برابرنیمه اول سال 90مثال دیگردوستی دیروزادعاکرده بودازطریقی دربورس امریکابعدازسال2008سرمایه گذاری کرده که قیمت سهام بانک دودلاری20 دلارشده برفرض صحت این گفته باتوجه به قیمت برابری دلارباتومن سرمایه گذاری این شخص حدود40برابرشده4تواین بیست روزه هم که به حساب نیومده بازارخیلی افت داشته مثلاوپترویی که توده سال بازدهی منفی داشته بازهم 10درصدی افت داشته
حامد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
کسایی که توی بازاری مثل بازار بورس فعالیت میکنن به اصطلاح از قشر تحصیلکرده جامعه هستن...من اصلا کاری ندارم به اینکه الان شاید توی ضرر هستی برادر من و از دست بورس شاکی ولی جدا چرا لحن و ادبیاتتون درست نیست؟ بعضی کامنتا واقعا شبیه حرف و ادبیات یه ادم تحصیلکرده نیس
hnr
Germany
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
کاملا این محاسبه غلط است این محاسبه برای سفته بازی صحیح است نه برای سهام بنیادی
hnr
Germany
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
من 6 ساله غدیر دارم همین الا سودی که از غدیر کردم تقریبا بالای 3 برابر سود بانکی میشه البته سپرده هم دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
خیلی گزارش ضعیفیه
اصلا استدلال بورس نیوز درست نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
تمام کارشناسان حوزه بورس موندن که چرا اوضاع بورس اینطوره ؟؟؟ جدی میگم برید تمام سایت ها رو نگاه کنید میفهمید منظورم رو هرکی یه چیزی میگه اوضاع غیر عادیه ربطی به نفت و .... نداره احتمال ضعیف شاید ربطش به مذاکرات باشه و تحت فشار گذاشتن دولت برای روند مثبت مذاکرات . به نظر عوامل ثانویه داره تاثیر میزاره و عوامل اولیه مثل نفت اثرش رو از دست داده.... همانطور که می بینید خیلی سهم ها هم دارن واکنش نشون میدن و در جهت خلاف شاخص حرکت میکنند ..... ما همیشه رو عوامل اولیه مانور میدیم و عوامل ثانویه مثل تحرکات مشکوک در زمینه کاهش قیمت سهام متمرکز نمیشیم....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
البته چون با تعديل سهام كار كرده هم سود تقسيمي را در نظر گرفته و هم افزايش سرمايه. اما اشكال اين تحليل اين است كه:
1- بر مبناي قيمت پائين ااين روزها قيمت خروج را حساب كرده و قيمت ورود را نمي دانم كه بالا بوده يا پايين.
2- سرمايه گذاري بهتر اين اين است كه در پي بر اي پايين شركتهاي خوب را بخريد و آنقدر نگه داريد تا پي بر اي آن بالا برود و سپس بفروشيد و آنوقت از بازار بيرون برويد و پول خود را در بانك بگذاريد.
3- سود بانكي دوره احمدي نژاد به 7 درصد رسيده بود و 5 ساله آن 15 درصد بود. چرا همه مي گويند سود 20 درصد بود.
4- سرمايه گذاري در مسكن پول شما هر وقت بخواهيد نقد نيست.
پدرام
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
دوستان من فکر میکنم بحث پول سوزی تو بورس بود که اون هم به درستی انجام شد جهت کنترل تورم
ایلیا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۴
تحلیل کدومه. این اقایون هدفشون از بین بردن نقدینگی بود که به نتیجه رسیدن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۱
عکس سریال دکتر هاوس که گذاشتی عالی بود...everybody lies
با با علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷
از سال 80 سهامدار غدیر هستم با احتساب سود در یافتی از غدیر وهمچنین افزایش سرمایه غدیر وبه تیع آن افزایش تعداد سهامم رشدسر مایه گذاری ام بیش از 70بر ابر بوده اینک میگم کاش تمام سهم هایم وغدیر بودصبر وتحمل سهامدار وقوی بودن سهم ضامن سود دهی است
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۲
کاری به محاسبات این مقاله ندارم ولی میدانم هر کسی در سال ۱۳۸۲ یک میلیون سهم کهمدا داشته است در سال ۱۳۹۲ پولش ششصد میلیون شده است
رحمان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
باسلام
ضمن سلام و خسنه نباشید جادارد کارشناس و تحلیل گر خبر فوق را تشکر و قدردانی کرده و
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
دوستان توجه کنید که شرط موفقیت در بلند مدت خرید سهام با قیمت مناسب است. این تحلیل از لحاظ عدد و رقم درست است. اما قیمت خرید سهام را هنگام بالا بودن و قیمت فروش را هنگام پایین بودن حساب کرده است. مثلا اگر شما بازده بورس را برای سال 88 تا92 حساب کنید به عدد بالایی می رسید.
مهمترین و مهمترین نکته خرید سهام به قیمت مناسب است
بازرس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸
دو رفيق ميرن به روستا، يکي شروع ميکنه به خريدن الاغ روستاييان به قيمت صد تومان، بيست درصد مردم الاغشون را مي فروشند
هفته بعد دوباره به روستا ميره و قيمت الاغ را صد و سي تومان اعلام ميکنه، اين دفعه هم سي درصد مردم الاغهاشون را مي فروشند
هفته بعد خريدار قيمت الاغ را 200 تومان اعلام ميکنه، و چهل درصد مردم ميفروشند
خريدار موقع رفتن ميگه قيمت الاغ همينطور داره ميره بالا، هفته ديگه هم ميام،
مردم براي فروش هفته بعد به تکاپو مي افتند و در صدد خريد الاغ به اميد فروش به قيمت بيشتر تلاش ميکنند. اما با کمبود الاغ مواجه ميشند چراکه بيش از نود درصد الاغها فروخته شده بود.
در اين حال رفيق دومي وارد ماجرا ميشود و يک سوم الاغهاي خريداري شده توسط رفيق اولي را به قيمت 250 تومان به خود روستاييان ميفروشد و آنها نيز با کمال ميل ميخرند و فرداي آنروز يک سوم ديگر را به قيمت 300 تومان و روز ديگر يک سوم بقيه را به قيمت 350 تومان،

نتيجه اينکه مردم نگون بخت روستا الاغهاي خودشان را به چندين برابر قيمت خريده بودند و غافل از اينکه در هفته بعد نه خريداري خواهد بود و نه سودي- امضا:سهامداران بورس
عباس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۱
من دراین مدت 10سال مورد نظر سکه دلار مسکن وسهام وهمچنین سپرده بانکی هم داشتم وقتی مقایسه میکنم سهام بیشترین سود را کرده است. من بافروش یکدستگاه آپارتمان متری 2400000هرار تومان در تهران سال 86 اقدام به چمع آوری سهام بورس کالا در قیمتهای 200تا400تومان کردم باتوچه به افزایش سرمایه الان پولم 8برابر شده است درحالیکه اون آپارتمان 2برابر هم نشده است خیلی از سهمها چنین شرایطی داشته انددر ضمنا همین الان هم در بازار چنین سهامی وجود دارد همیشه این فرصتها وجود داشته وخواهدبود ولی بایستی آگاهانه عمل کردواستراتژی درستی داشته باشی.
خوشیدی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۸
ذوب شدن سرمایه در بورس در چند سال اخیر وارد بازار شده است وقتی که 95 درصد شرکتها اب می روند وقیمتشان از کف هم عبور می کند این یعنی بیماری وعدم نگاه به حال بیمار بعضی از شرکتها سالهاست که دیده نشده اند وانان را بیمار نشان داده اند واز بیماری وکم خوری بیمار (همراه با عدم رشد شرکت) به نفع خودشان بهره برده اند وامید دارند دکتر هم بر سر این بیمار یک زمانی خواهد امد تا بیمار اندکی درمان شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
تاثیر کاهش نفت را می‌توان به وضوح در کسری بودجه، تورم، نرخ رشد اقتصادی و میزان درآمد کشورهای نفت‌خیز و ایران دید
احمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
اینقدر پانزی پانزی نکنید. اگر بنا به سیستم پانزی باشه همین بورس مثال خیلی خوبی برای این ترفند هست (در لباس قاونو) چون این پول (168000000000000) باید به اقتصاد و تولید کمک می کرد ولی همش دود شد. هیچ یا رو هوا فقط کپی می کنید.شرکت سوئیس کش چه کاری انجام داد؟!!! آیا با سرمایه مردم ملک و ساختمان ساخت و یا فقط به مردم با پول خود مردم سود میداد!!!!!!
این ترفند پانزی فقط برای شرکت هایی صدق می کنه که هر روز در آگهی های همشهری زیاد میبینیم که به ازای فلان مبلغ فلان در صد سود می دن ولی هیچ سرمایه گذاری فیزیکی انجام نمیدن.هر روز میگن فردا. پول مردم رو گرفتن بدون ریالی سود بلوکه کردن کسی هم صداش در نمیاد. کدوم کشور اینجوری میکنه؟!!!!!!! 1 ساله هر روز ملتو با دروغ نگه داشتن در بورس. قمارباز اینقدر ضرر نمی کنه که سهامدار در اینجا کرد. نماد شصفها (پتروشیمی اصفهان ) 3ساله بستست. حتاید 1 سال و 1 ماه یسته بود و ... . سیستم کشور ما یک سیستم عَوام‌گرایی یا پوپولیسم هست که فقط با حرف امروز و فردا می کنن ولی هیچ وقت چیزی درست نمیشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
كاشكي پارسال همين موقع همه سرمايه ام را برده بودم بانك
رامین
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۷
بورس ایران زیادن ده هست حال شما این فرآیند را با سود بانکی محاسبه کردی اگه با قیمت مسکن محاسبه کنی که واویلاست شرکت هایی که مزیت اقتصادی خود را از دست می دهند وارد بورس میشن برای مثال شما اگر شرکتی داشته باشی که بازدهی آن بالای 50 درصد سالانه باشه حاضری سود آن را با دیگران ( ورود به بورس) شریک شوی مسلماً خیر ولی اگر نقدینگی در شرکت نباشد و به بانک ها هم بدهکار باشی حال تصمیم می گیری شرکت نگون بخت را وارد بورس بکنی و تازه مدیریت هم با خودت باشه چی از این بهتر. نقدینگی حاصل از فروش سهام را مدیران شرکت تو اروپا سرمایه گذاری می کنند مرتب هم زیان اعلام می کنند تا زمانی که به صورت دستوری به آنها اعلام شود به دلیل امنیت ملی نیاز به رشد بورس داریم و آنگاه سودهای واقعی را روانه بازار می کنند.
به یکی از اهالی خارج از کشور گفتند بورس ایران گفت مگه ایران بورس هم داره!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
اینها را دیگر رها کنید احتمال توافق هسته ای قوت گرفته که دراینصورت همه چیز روبه راه خواهد شد
ناشناس
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
العربیه: دستیابی به توافقنامه جامع هسته‌ای در مذاکرات با ایران بعید است
این شبکه مدعی شد: بسیاری از ناظران درباره توافق ابراز تردید می‌کنند، زیرا پیچیدگی‌های بسیاری در این پرونده وجود دارد و پرونده هسته‌ای ایران با مشکلات و معضلات سیاسی دیگری در منطقه در ارتباط است
ناشناس
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶
عراقچی با وحود 100 ساعت گفتگوی ظریف و کری هنوز نمی توان از پیشرفت صحبت گرد

اینها تا همه را دیوانه نکنند ول کن نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
سلام فقط فقط پدیده شاندیز است که بلند مدت دارد ....
سهم های بورسی همه دروغ است که میگویند بلند مدت سرمایه گزاری کنید ....
دروغ محض
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
مشکل اصلی خیلی از ما سهامداران جوگیر شدن و خرید یکجای سهام با تمام پول است اما حرفه ایها پول را به چند پله تبدیل می کنند مثلا 10000000 میلیون تومان سهم را زمانی که 4درصد منفی خورد می خرند پله بعدی در منفی بعدی فروشها در مثبتهای پشت سر هم بازهم پله ای پش شد خرید ذر منفی 4درصد فروش در مثبت4 درصد شما تا زمانیکه فروش نکنید سودی ندارید وخارزم خرید 125 فروش 135-140 وساپا خرید 99 فروش 110 یک پله 115 یک پله 120 یک پله باور کنید اگه بازار بر گردد باز هم کسی عقب نخواهد افتاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
تحلیل این کار شناس جالب بود . ولی مثل کار شناس قبلی که دلار خریده بود و میگفت دلار به 4000 تومان میرسد رو هوا لطفا مطلب از این افراد قرار ندهید .
كاميار دوباره
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
كلا من پيشنهاد مي كنم بازه زماني تحليل رو تغيير بديد يعني از ابتراي سال ٨٢ تا امروز تحليل كنيد سال ٨٣ سالي بود كه بعدش بحران هاي سنگين بورس شروع شد و سال ٨٢ كه حذف شده است يكي از پر رونق ترين سالهاي بورس بود كه در سال ٨٣ بورس استراحت مي كرد و سال ٨٤ رفت تو بحران . من خودم خيلي دلم ميخواد نتيجه اين تحليل رو از ابتراي سال ٨٢ يا ٨١ تاكنون ب دونم ٣
سعید رستمی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
بورس نیوز ازت توقع نداشتم . چرا نظرمو پخش نکردی ؟
کوشاسهم
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
ازتحلیل دهنده تشکر می کنم ولی بیطرفانه تحلیل نشده بطور مثال وغدیر .وصندوق .وبشهر. ونوین .ظرف چندسال اخیر چند بار افزایش سرمایه داشته وغدیر سود 70و50تومانی داده که منظورنشده ومغرضانه تحلیل شده من25ساله توبورس آشنا هستم وسود وضرر زیاد کرده ام ولی ضرر از غدیر با دید بلند مدت نداشته وهمینطور اکثر سهام بالا
کوشاسهم
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۲
دوست محترم با این روش تحلیل غلط لطفا شما هم مردم را گول نزنید . در گفتار ونوشتار امانتداری کنید وصادقانه تحلیل کنید تا خواننده گان راه را از چاه تشخیص دهند با دید بلند مدت اکثر سهام فوق عملکرد مناسب داشته اند واز هرگونه سرمایه گذاری دیگری با صرفه تر است در بورس با ید صبوری کرد بورس همانند دریاست در زمانی که دریا طوفانی است فقط باید تماشاچی باشیم تا دریا آرام شود.
شناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۷
بازار یک راه حل ساده داره محدودیت خرید فروش بردارن در عوض محدودت زمان در فروش بزارن البته فقط برای حقوقی چون حقوقی ها اعتماد از بازار گرفتن با نوسان گیریهاشون این که در کف قیمت میخرن وبا رشد سهم میفروشن برای خریداران فردا یا پس فردا ایجاد بی اعتمادی میکنن همین کاری که انجام شده محدودیت 4 روز مناسبه هر کس سهمی خرید تا 4 روز حق فروش نداره ببینید روند مثبت میشه یا نه همین که کسی که در کف خریده نمیتونه در قیمت که فردایش میخوره بفروشه باعث میشه از قیمت که در 3 روز دیگه در بازار رو به بالا درش ایجاد بشه حمایت کنه به این میگن یک تغییر مسیر اجباری در شاخص
شناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
2 ومین دلیل این که حقوقی ها به نوسان گیری رو ی آوردن اینه که آنها از پرداخت کار مزد معاف هستن پس آنها را مکلف به پرداخت کار مزد کنن تا نوسان گیری برایشان سود آور نباشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۴
***************************************
این تحلیل برای بازه 10 ساله در نظر گرفته شده است .
دقیقا از سال 83 تا 88 بازدهی بورس در حد صفر بوده است .
در نتیجه بازدهی 10 ساله کم شده است.
بازدهی بورس در این دوره 10 ساله 21 درصد بوده است.
اما اگر بازه را 5 ساله یا 15 ساله در نظر بگیریم بازدهی به ترتیب 42 درصد و 35 درصد است.
***********************************
الکس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۶
آخه بانک هم مناسب نیست...بهترین راه آنستکه که مردم هرچی پول دارند خرج خودشون کنند و خوب تفریح کنند به مسافرت برند و غذاهای گرانقیمتی بخورند بهتر از اینه که تو بازارها سرمایه گذاری کنند و از بین ببرند
سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
یکی ازعلل خارج شدن سهامداران ازبورس کم کردن مقدار مبلغ سود تعلق گرفته ازقیمت سهم بعداز بازگشائی ازمجمع سوددهی میباشد
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹
سلام خدمت تمام دوستان در بیشتر موارد شاهد بوده ایم که شنبه و یکشنبه روز منفی بازار بوده است واز اخر وقت یکشنبه یا صبح دوشنبه تا چهارشنبه بازار مثبت بوده است در چندین سال گذشته خیلیها شنبه و یکشنبه خرید ودوشنبه تا چهار شنبه فروش داشته اند خیلیها هم بوده اند که اذر ماه سال قبل خروج ار بازار را در وبلاگشان تذکر دادند انها که زرنگ بودند گرفتند. انها که شکاک بودند دیرتر گرفتند .. گویا بازار توجه بیشتری به سهام با قیمت پایین دارد که هنوز هم جا دارند در صورت برگشت بازار مانند میدکو که 21 مرداد 91قیمت ان 218و در تاریخ 15مرداد 92 قیمت ان 770 بود حال دوستان درصد را حساب کنند هنوز هم سهامی هستند که در صورت برگشت بازار خیلی راحت قیمتهای میدکو را تکرار خواهند کرد توصیه ..به توصیه دوستان هرگز تمام سرمایه را در یک سهم خرید نکید با مشاور مشورت کنید هرگز تمام پول را خرید نکید تا همیشه پول در صورت عرضه سهام جدید داشته باشید زمانیکه بازار مثبت شد باز هم هول نشوید و سریع خرید نکنید زیرا باز هم بازار منفی خواهد شد و شما خواهید توانست خرید کنید1 در سبد از صنایع متفاوت داشته باشید2در خرید همرنگ جماعت نباشید3 همیشه مقداری پول نقد داشته باشید اینرا 100 دفعه برای خود تکرار کنید 4 بیشتر به دنبال صنایع مادر باشید5 در پی یک شایعه اقدام به خرید نکنید6 هیچ گاه به دنبال یک معجزه نباشید تا می توانید خودتان تجزیه و تحلیل کنید7 از دوران رکود بازار نهراسید زیرا می تواند بهترین دوران باشد می توانید با فرصت طلبی بهترین نتایج را بدست اورد شاید خیلی ها سال اینده اینموقه حسرت این قیمتها را بخورند
حسین
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴
اینطوری ک من متوجه شدم نظر نگارنده مقایسه مستقیم بین بورس و بانک نبود بلکه داره میگه اونجوری که آقایان میگن بلند مدت بلند مدت فقط یک توجیه بلند مدت یعنی چقدر یعنی 10 سال ؟!! اگه قرار باشه من برم یک سهمی بخرم بعد 10 سال بعد بیام سراغش خوب میرم دنبال یه بازار کم ریسک تر چراکه تو این مدت ممکنه 1000 تاد بلا سر سهمم بیاد شایدم نیاد ولی این دیگه ریسکه .اون سهامی که نام برده شد مثالی از چند تا سهم معروف بود که ممکن بود من وشما واسه سرمایه گذاری بلند مدت بخریم . ولی جایی مثل بانک این ریسکو نداره . واقعا هم همینه کسی میخواد دبیاد تو بورس باید هر روز آمار بازار رو داشته باشه و حداقل هر دو ماه یک بار یک تغییرات داشته باشه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۴
تشکر از تحلیل فوق این را اضافه کنم که عده ای با داشتن رانت اطلاعاتی یا ریسک پذیری بالا به سود های هنگفت دست یافته اند و اکثریت به امید همان سود های کلان به بورس روی آورده اند و الا سود بانکی در مجموع برای اکثریت بشتر از سودی هست که از بورس عایدشان میشود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۵
تحلیل تحلیل قلتیه چون با احتساب افزایش ها و تقسیم سود سالیانه ها و اینکه قیمت در حال حاضر بیش از گذشته است بورس در مقایسه با بانک خیلی به صرفه تر بوده البته فقط بانک هر ماه سودو داده
جوان
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۷
من به عنوان یک دانش آموزاز این استادسئوالی دارم باتوجه به رکود دربازاربورس ومسکن و ارز وطلا بانکهادرکدام بخش سرمایه گذاری میکنندکه میتوانندباهزینه اداری حداقل چهاردرصد باضافه بیست دو درصد بکارشان ادامه دهندآیاسرنوشت آنهانیزمانندبورس نخواهدشد.
ناشناس
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
بانکها وقتی پول کم میارن از بانک مرکزی با نرخ بهره 30% پول قرض می گیرند . اکثر سپرده هایی که الان با این نرخ در بانکها جذب می شوند برای کاهش میزان بدهی به بانک مرکزی استفاده می شوند . به نوعی دارن جلوی زیان بیشتر را می گیرند . اکثر بانکها در صورنهای مالی سود شناسایی می کنن در صورتی که در اصل زیان ده هستند و با حساب سازی به این کار می پردازند . به عنوان مثال ملکی را برای شعبه 10 سال پیش 200 میلیون خریده اند در حساب خود بدون اینکه ملک را فروخته باشند 20 میلیارد سود اعلام می کنند . متاسفانه ریشه ی تمام این رکود ها در بانکها و وام های میلیاردی به آقایان خاص است .
حسین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۵
اگه واقعا اینطوره یعنی تمام این شرکتها تعطیل کنند وپولشونو توی بانک بخوابونند بازدهی بیشتری دارند پس چر اینکارو نمیکنند ؟
وسوال دوم مگه بانکها کجا سرمایه گذاری میکنند که اینقدر سود میکنند؟
رضاغصه خور
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۴
انوقت هی بگویید رضا غصه نخور من بیچاره چندبار گفتم بورس مانند بانکی است که قانونی سود کمتری به سپرده گذاران خود میدهد
مجنون
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
سلام دوستان. آقا نمونه بارز این نظریه بنده هستم. تیر ماه 92 با 155 میلیون تومان وارد بورس شدم . سهام بنیادی و خوب و مورد تایید حرفه ایی ها خریداری کردم. اما الان سرمایه ام تقریبا شده 80 میلیون تومان. این بورس ایرانه. زندگی و سرمایه و زحمت یه عمرم با کلی وام و قرض همش دود شده و داره میشه. اینجا ایرانه
خسروی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
امیدواریم بازار سرمایه خوب شود ویک کمی هم نگاه به پشت سرش (قیمت ها) در مدت 3 سال اخیر داشته باشد
امين
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۰
منظور شنفت 150 به 5200 يا قند مرودشت 150 به 3000 و ...
ولی اله اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
اعتقاد به ساختن کشور ضرر هم داره ولی گویا فقط کسانی که سرمایه گذاری کردند تاوان ساختن را می دهند وکسانی که سرمایه هایشان را در مسکن و و خرید زمین گذاشتند ضرر نکردند سود هم بردند وکسانی که حقوق نجومی می گیرند کاری به ساختن مملکت ندارند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۰۷
این تحلیل در سال ۹۳ انجام شده و هم اکنون مرداد ۹۹ است اکثر کسانی که اینجا پیام گذاشتن یا زنده نیستن یا از بورس رفتند و یا هستند و دارند از سهام داری بلند مدتشون لذت میبرند کسانی که مقطعی و با تحلیل های آبکی از این دست سرمایه های خودشون رو به باد دادند هم اکنون شاخص کل دو میلیون و بازار با سودهای نجومی در حال پیشرفت به سمت قله هدف است پیش بینی شاخص هشت میلیون دور از ذهن نیست متاسفم برای کسانی که با شایعات سرمایه های خودشون رو با دید کوتاه مدت در سال ۹۳ از دست دادند
رامین کریمی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
سلام بعد از 6 سال میشه گفت که نگارنده این مقاله به معنای واقعی تو حوزه کاری خودش بیسواده
مهسا
United States of America
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۶
بنام خدا. امسال سال 99 است . شاخص بورس حدود دو هزار. مردم در یکسال گذشته سود های نجومی از بورس کرده اند. خداحافظ!!
یک بدبخت ایرانی
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
مردم نه !!! حضرت آقایان و متصلان رانت خوار سود بردند.
مردم فقط ضرر کردند اونهم با 70 تا 80 % ضرر از اصل سرمایه آورده نقدی مردمی
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
خوب الان اين مقاله رو خوندم بعد تقريبا ٨سال مان نشون داد كه بورس يه چيز فوق تصور شماست فك كنم گذشت زمان جوابتونو داد كسي كه ٣سالن سهامداري كنه ١٠٠٠درصد سود ميكنه بانك؟با بانك مقايسه ميكني واقعا كه
رضا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۹
واقعا بعد از مدتها تحقیق فهمیدم کسی که توانایی نگهداری بلند مدت را در خود ایجاد میکنه اولا نمیتونه در کف بخره دوما در سقف هم نمیفروشه.گذر زمان و بی ارزش شدن پول و رشد اکثر کالاها رو هم حساب کنید مطمئن باشید بلند مدتی ها در عمل سود نمیکنند.رو کاغد همه میان یه خط از کف قیمت سال 92 میکشن تا سقف 99 ولی آیا من سهامدار در کف 99 خریدم و تونستم در سقف بفروشم؟؟؟؟؟؟ و در آخر برای شفافیت بیشتر ایا دیدین قیمت پراید دچار افت ۷درصدی بشه؟؟؟