بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر : ۱۴۲۸۹۷
به گزارش بنکر (Banker)، در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه 6.10 دلار یا 0.4 درصد افزایش یافت و به 1300 دلار رسید. این فلز پیش‌تر به 1297 دلار رسیده بود و به سوی هفتمین صعود روزانه متوالی پیش می‌رود که طولانی‌ترین روند صعود از 18 فوریه سال گذشته است.
ذخایر "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان و معیار سنجش رضایت سرمایه گذاران است، هفته گذشته 3.3 درصد افزایش یافت که بیشترین افزایش از ماه مه سال 2010 است.
بازارهای مالی با نگرانی منتظر نتایج نشست پنج شنبه جاری بانک مرکزی اروپا هستند. اقتصاددانان در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کرده اند ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا با اعلام تدابیر محرک مالی جدید در نشست هفته جاری این بانک، بزرگترین گام را در حمایت از اقتصاد منطقه یورو بردارد. تحلیلگران می‌گویند تاثیر هر گونه تدابیر سیاست تسهیل مقداری پول از سوی بانک مرکزی اروپا تاثیر مثبتی بر طلا خواهد داشت. طلا پیش از این هم قبل از اعلام تدابیر محرک مالی از سوی بانک‌های مرکزی غربی صعود داشته است.
سرمایه گذاران پس از دو سال بی‌اعتنایی به طلا، در پی این نگرانی که رشد اقتصاد آمریکا برای جبران ضعف اقتصادهای دیگر کافی نخواهد بود، بار دیگر به سوی طلا بازگشته اند. سیاستگذاران در اروپا و آسیا برای اجرای سیاست‌های محرک مالی جدید در بحبوحه خطر تورم منفی تحت فشار قرار گرفته اند. صندوق بین المللی پول همانند بانک جهانی در گزارش اخیر خود دورنمای رشد اقتصاد جهانی را تنزل داد.
قیمت طلا هفته گذشته پنج درصد رشد کرد که بیشترین رشد در 18 ماه گذشته بود زیرا سرمایه گذاران در پی تصمیم بانک مرکزی سوییس در پایان دادن به کنترل ارزش فرانک در برابر یورو که بازارهای مالی و ارزی را دچار نوسان کرد به بازار طلا روی آوردند. این فلز ارزشمند از ابتدای امسال تاکنون 9.3 درصد صعود کرده است.
طلا سال گذشته تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و بهبود اقتصاد آمریکا که تقاضا برای این فلز را کاهش داد، 1.5 درصد کاهش یافت البته این میزان کاهش در مقایسه با سقوط 28 درصدی طلا در سال 2013 اندک بود.
قیمت طلا در فاصله دسامبر سال2008 تا ژوئن سال 2011 در پی اجرای تدابیر محرک پولی بانک مرکزی آمریکا که با هدف پشتیبانی از رشد اقتصادی این کشور انجام گرفت، جهش 70 درصدی را تجربه کند اما در سال 2013 با اعلام آغاز تعدیل این تدابیر، جذابیتش را به عنوان دارایی مطمئن از دست داد و 28 درصد سقوط کرد که بزرگترین سقوط در بیش از سه دهه گذشته بود.
در بازار فلزات ارزشمند دیگر هر اونس نقره برای تحویل در مارس 1.2 درصد افزایش یافت و به 17.956 دلار رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل در مارس در بازار بورس کالای نیویورک 3.2 درصد جهش یافت وبه 778.75 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل در فوریه 1.4 درصد رشد کرد و به 1286 دلار رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر