بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر : ۱۴۲۹۱۷

سهامداران بورس تهران امروز در اعتراض به روند ریزشی قیمت‌ها و ارزان شدن سهم‌های خود در تالار شیشه‌ای گرد هم آمدند تا صدای اعتراض خود را به گوش مسوولان برسانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تشدید روند نزولی بورس تهران و افت شدید قیمت‌ها سهامداران بورس در اعتراض به وضعیت پیش آمده دور هم جمع شدند و از مسوولان خواستند تا چاره‌ای برای سرمایه‌های از دست رفته آن ها بیاندیشند.

با گرد هم آمدن سهامداران مسوولان بازار سرمایه در جمع‌ آن ها حاضر شده و به سوالات و پیشنهادات آن‌ها پاسخ دادند.

در این نشست که با حضور خواجه نصیر مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس ، قالیباف اصل مدیر عامل شرکت بورس و صحرایی و مالمیر از معاونین شرکت بورس برگزار شد اکثر سهامداران خواستار بیان علت ریزش بورس و افت شدید قیمت از سوی مسوولان شدند.

آن ها معتقد بودند که ریزش شدید قیمت‌ها تا این اندازه توجیه منطقی نداشته و قیمت نفت نمی تواند علت روند کاهشی بورس باشد، زیرا نفت تنها یک ماه است با افت مواجه شده اما بازار سرمایه از دی ماه سال گذشته با کاهش شدید مواجه شده است.

بنابراین ریزش بورس دستوری بوده و برخی عوامل نمی خواهد بورس روند صعودی در پیش بگیرد.

در این جلسه بسیاری از سهامداران که نسبت به سرمایه از دست رفته خود بسیار معترض بودند خواستار تعطیلی بورس شده و در خواست داشتند تا بورس تهران تا بهبود شرایط تعطیل شود و جلوی زیان سهامداران از این طریق گرفته شود.

همچنین بسیاری از سهامداران نسبت به عملکرد حقوقی های بازار معترض بوده و از مسوولان خواستند تا کد فروش حقوقی ها را مسدود کنند تا بازار سرمایه با عرضه و تقاضا بتواند روند خود را طی کند.

همچنین برخی دیگر از سهامداران حقیقی نسبت به شاخص سازی و غیر واقعی بودن شاخص بورس معترض بوده و اعتقاد داشتند شاخص فعلی بورس واقعیت های بازار سرمایه را نشان نمی دهد و مسوولین با شاخص سازی مردم را به سمت بورس ترغیب کرده و اکنون که بورس تهران ریزش کرده است پاسخگوی سهامداران نیستند.

در این جلسه سهامداران معتقد بودند مشکلات بورس به حدی شدت گرفته است که مسوولان رده بالاتر به خصوص وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس مجلس باید فکری به حال اوضاع بورس کرده و به سوالات سهامداران پاسخ دهند. آنها از شخص رییس جمهور خواستند تا از بازار سرمایه حمایت کند.

در این جلسه مسوولان سازمان و شرکت بورس ضمن دعوت سهامداران به آرامش پاسخگوی سوالات و درخواست‌های آن ها شدند.

ورود نقدینگی به بورس با حمایت سریع دولت

در این جلسه خواجه نصیر به نمایندگی از سازمان بورس حضور داشت عنوان کرد: بخشی از مشکلات بازار سرمایه مربوط به شرایط اقتصادی کشور است به طوری که کاهش قیمت نفت و کمبود نقدینگی باعث رکود بورس تهران شده است.

این مسوول سازمان بورس در پاسخ به غیر واقعی بودن شاخص بورس و علت منتشر نشدن شاخص قیمت گفت:‌ اقدامات لازم برای انتشار شاخص قیمت انجام شده و تا پایان سال شاخص قیمت در بورس تهران به نمایش گذاشته می‌شود تا سهامداران بتوانند از این شاخص استفاده کنند.

در ادامه این جلسه مدیر عامل شرکت بورس نیز اعلام کرد: فضای کسب و کار و مشکلات اقتصادی باعث افت بورس شده و برخی عوامل از دست ما خارج شده است. با این حال مشکلات بازار سرمایه دائم در حال پیگیری است تا سهامداران متضرر نشوند.

قالیباف اصل افزود: در این راستا مشکلات شرکت های پالایشگاهی برطرف شده و باید مابقی مشکلات آن ها نیز برطرف شود تا نماد آن آماده بازگشایی شود، زیرا ما قصد نداریم تا سهامداران متضرر شوند.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی برخی سهامداران انتظار دارند که بازار سرمایه اقداماتی انجام دهد. اما بازار سرمایه نمی تواند نرخ سود بانکی را کاهش دهد.

مدیر عامل شرکت بورس در پاسخ به این سوال که چرا مسوولان دائم به سهامداران توصیه می کنند که سهام خود را نفروشید و نگه دارید گفت: مصاحبه مسوولان به معنی این نیست که سهامداران بدون مطالعه نسبت به خرید و فروش سهم اقدام کنند. بنابراین مسوولان نمی توانند بگویند که سهام شرکتی گران است و یا ارزان. با این حال بنده همچنان معتقد هستم بازار سرمایه پتانسیل بالایی دارد.

قالیباف اصل با بیان این‌که بستن بورس راه حل بهبود اوضاع فعلی نیست تاکید کرد: بورس تهران پیگیری های خود را برای بهبود شرایط انجام داده و با حقوقی ها دائما در تماس هستیم. بنابراین حمایت سهامدار عمده از سهام شرکت ها دائما درحال پیگیری است، اما سهامداران عمده فروش سهام خود نیستند.

وی پیشنهاد کرد که سهامدار عمده بیشتر از سهم های خود حمایت کنند و وعده داد که بورس تهران از شنبه پیگیری‌های خود را برای حمایت سهامداران عمده افزایش خواهد داد.

مدیر عامل شرکت بورس با بیان این‌که راه حل بهبود اوضاع محدودیت درست کردن در بازار سرمایه نیست در پاسخ به سوال یکی از سهامداران که معتقد بود صف های فروش در بورس ساختگی بوده و اعتماد در بازار از بین رفته است گفت:‌در بازار امروز و با حمایت حقوقی ها سهم‌هایی مانند تاپیکو، غدیر ، ایران خودرو جمع آوری شد این درحالی است که قیمت در بازار تعیین شده و بورس تهران دائما از سهامدار عمده درخواست دارد تا از سهام خود حمایت کند.

قالیباف اصل ادامه داد: قیمت در بازار سهام برایند خرد جمعی بوده و باید براساس عرضه تعیین شود، ولی بورس در جاهایی باید وارد شود که قصد آن از وارد شدن دخالت نیست بلکه حمایت و کمک است.

در این پایان این جلسه مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس نسبت به ورود نقدیندگی به بورس تهران تاکید کرد و گفت:خروجی این جلسه این است که به بازار سرمایه از طریق ورود نقدینگی از بخش حقوقی، بانک و دولت در کوتاه مدت کمک کنند و باید نقدینگی وارد بازار کنند که این موضوع نیاز به راهبرد کوتاه مدت و حمایت سریع دارد.

وی درخواست کرد تا تمام بخش های صاحب نقدینگی در بازار شرایط حاد بازار را درک کرده و به بازار کمک کنند تا صدای سهامداران به گوش مسئولان برسد.بنابراین باید بخش حقوقی،بانک‌ها و دولت در اسرع وقت نسبت به حمایت از بازار از طریق ورود نقدینگی اقدام کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۰
البته باید تا وقتی که قیمت سهام به سطوح سال قبل بر نگشته باید حقوقی ها ممنوع المعامله شوند تا نتوانند سهام را مفت جارو کنند
شاوانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
باید همانطور که شرکتی در بازار عرضه میشه
همانطور شرکت های ضعیف از بازار کارت قرمز بگیرن و برن بیرون
ولی بورس در اجرای قوانین سهل انگاری می کنه
سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵
من نظر خاصی ندارم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۵
باز هم زهی خیال باطل برا ماسهامداران بیچاره بورس این مملکت.
تقی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
آقا اینجوری به شعور مردم توهین نکنید
علي
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۲
تو عمرم اينجوري قانع نشده بودم!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
دلواپسيم
نصرت اله جنگي
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۹
چطوري مسئولين ميتوانند نان و .... راگران كنند ولي نمي توانند از سهامداراني كه باتشويق خودشان وارد بازار شده اند حمايت كنند .چرا يك دانه گردو 400تومان ولي سهم بانك صادرات 68تومان تقريبا يك سال بيشتر است كه زير ارزش معامله مشود . علت چيه ميشود توضيح واضح بديد ايا خاوري سرمايه بانك صادرات را برد بايد سهامدارش بدبختي را بكشد.
ناشناس
Netherlands
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
اقای عزیز . برادر محترم کی گفته در بورس خریئ ضی نداشتید وفروش کنید . سرمایه ات را نقد کن و تماشا چی باش . هر موقع اوضاع را مناسب دیدی وارد بازار شوید . تازه اگر در خودتان این عرضه را یافتید . چون ذات بورس نامرد است . چرا چند وقت پیش که بازار هر روز بی حسساب بالا میرفت اعتراضی نداشتید . اون یک روی ورق بورس بود این هم یک روی دیگرش . یا علی
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
معامله ینی این دیگه مثلا قشکراز۳۷۰تومن الان رسیده به۱۲۰تومن ینی ۶۰درصد افت کرده الانم دولت و ملت و مجلس و شورای نگهبان و کل جامعه بین الملل میخاد بازار بورس ایران را حمایت کنه ینی قیمت قشکر بایدبرای ۶۰ درصد افت باید ۳۰۰درصد رشد کنه تا به قیمت دیماه پارال برسه،من که به حرفای مسولین امیدوارم چون میدونم در عرض حداکثر یه سال دیگه میتونه رشد ۳۰۰ درصدی داشته باشه تا بعددو سال به پول خودمون برسیم حالا سود ۴۴ درصد بانکی هم مال وزیر اقتصاد و رییس جمهور محترم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۵
این حمایت حقوقی یعنی چی؟یعنی بیاد صف فروش رو جمع کنه ؟یا اینکه حداقل روی رنج+خرید کنه.آقا ما فقط خرید حقوقی تو کف روزانه رو میبینیم.این که نشد حمایت اینا که دارن بزخری میکنن تا حمایت.
پارچه باف
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۳
امیدواریم بورس خوب وعالی بشود
شفا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۰
کد بورسی د د د را باید دوباره احیا کنند
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷
چه فایده.شنبه تا دوشنبه بازار خوبه اما بعدش به همان حالت نزولی برمیگرده...
سفته باز
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
منم مثل سهامدار نظر خاصی ندارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
چرا وقتی سهمی رشد غیرعادی میکنه سازمان نماد رو متوقف میکنه و ازش شفافسازی میخواد ولی وقتی همون نماد ریزش غیرعادی داره سازمان یقه گردانندگان سهم رو نمیگیره؟ خود سازمان هم مقصره!!!
عاصی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
کاش به احمدی نزاد میگفتیم یه فکر ی برای بورس بکنه ÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷
ناشناس
United States of America
سه‌شنبه ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳