بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
رئیس سابق شورای رقابت در گفتگو با «نسیم» با اشاره به به نامه نعمت‌زاده به روحانی درباره خروج قیمت‌گذاری خودرو از دست شورای رقابت گفت: انحصاری بودن بازار خودرو را یک فرد عادی هم می‌فهمد/ متاسفانه مسئولان قصد ندارند از انحصارطلبی دست بردارند
کد خبر : ۱۴۳۸۹۷

جمشید پژویان رئیس سابق شورای رقابت در واکنش به نامه نعمت زاده وزیر صنعت در خصوص خارج شدن قیمت گذاری خودرو از اختیارات شورای رقابت اظهار کرد: به وزیر صنعت تبریک می گویم که در این چند سال اقتصاددان شده اند و در خصوص مسائل اقتصادی اظهار نظر فنی و تکنیکی می کنند؛ این واقعا جای تشویق دارد!

وی در تشریح دلایل انحصاری بودن بازار خودرو بیان کرد: انحصاری بودن بازار خودرو یک مسئله تکنیکی و اقتصادی است و ما شاخص هایی در اقتصاد داریم که درجه تمرکز انحصار را تعیین می کند.

رئیس سابق شورای رقابت افزود: رای شورای رقابت براساس همین شاخص ها اعلام شد، اما وقتی ابعاد مختلف آن را بررسی کنید، این مسئله چندان پیچیده نیست و یک فرد عادی هم در صورت داشتن اطلاعات به آن پی می برد.

پژویان گفت: وقتی دو خودروساز 95 درصد از بازار را در اختیار داشته باشند، بازار انحصاری می شود و فرقی نمی کند که 5 درصد باقی مانده در اختیار چند گروه خودروسازی باشد.

وی با اشاره به اعمال نظر دو گروه اصلی خودروسازی کشور در قیمت گذاری خودرو به نسیم تصریح کرد: این دو گروه خودروسازی به راحتی می توانند با تعیین تعداد و قیمت خودرو گروه دیگر را کنترل کرده و در جهت منافع انحصاری خودش پیش برد.

رئیس سابق شورای رقابت عنوان کرد: فهمیدن انحصاری بودن بازار خودرو کار چندان دشواری نیست، ولی متاسفانه مسئولان قصد ندارند از انحصار طلبی دست بردارند.

به گزارش نسیم، گفتنی است روز گذشته وزیر صنعت در نامه ای به رئیس جمهور خواستار خروج قیمت گذاری خودرو از اختیارات شورای رقابت شده بود و اعلام کرده بود بازار کنونی انحصاری نیست.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
matin
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
جناب استاد نه اینکه شما مثلا اقتصاددان هستی!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
شما برادر اجازه بده ماشین خارجی درست مثل ممالک دیگه وارد کشور بشه، اون وقت اگر شما و وزیر تونستین روی خودروهای مزخرف ساخت کمپانی های معظم (!) داخلی قیمت بزارین. البته یه قیمتی بزارین که شاید - و فقط شاید - ملت بخرن!!!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
من واقعا یک سئوال از بزرگان اقتصاد دارم و آن اینه که در این پزوهان چه دیدند که من نمی بینم ؟!
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
به این استاد اقتصاد مقداری سهام سایپا وخود رو بدهید تا معنی ورشکستگی در دوران ریاست ایشان در شورای رقابت رادرک کند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
مملکت ما هر کی یه هر کی راحت باشید
ایران دوست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
باید در این شورای رقابت رو گل بگیرن. تویه مملکت چند تا تصمیم گیرنده در مورد یک کالا باید باشه؟ شورای رقابت باید در راستای کمک به تولید و مصرف باشه نه اینکه هر چی دولت گفت علیهش موضع بگیره. چیشنهاد میشود دولت تمام ادارات و سازمانهای موازی و اضافی را برای صرفه جویی در هزینه ها تعطیل کند.
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۹
افا شاید ایشان سهامدار ایران خودرو هستند که از اون اول که امدنند از این صنعت بی محتوی و ارز بر و بشدت تورم زا و وارداتی و بدون کوچکترین روزنه امید برای رشد و شکوفایی حمایت میکنند با ید ته قضیه را فهمید همه صنایع را کنار گذاشته فقط چشبیده به خودرو که هیچ گونه مزیت رقابتی براش وجود نداره و خیابانها که که دیگه جای تردد نیست چرا از صنایع دیگه حمایت نمیکنه جای سوال است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
بالاخره یه حرف درست زدی ماهم می گیم بازار خودرو انحصاری است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
فهمیدن اینکه انحصار طلبی منافع زیادی برای انحصارگران دارد هم خیلی مشکل نیست آقای پژویان!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲
همه به خاطر منافع شخصيشان نظر مي دهند. شايد سهامدار بدبخت شرکتهاي خودروساز هستند.