بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
در نشست هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد اقتصادی کشور عنوان شد:

حضور مافیا در سهام عدالت/نارضایتی از دخالت دولت در قیمت گذاری ها/بورس محل قدرت نمایی دولت و مجلس نیست

درخواست ما در خصوص مسایلی از جمله نرخ خوراک پتروشیمی ها، حق انتفاع سنگ آهنی ها و مواردی از این قبیل آن است که در سیاست گذاری های خود در عرضه و تقاضا صدای واحدی از دولت به گوش برسد.
کد خبر : ۱۴۴۵۹۶
نویسنده :
کیوان فر
به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، محمدرضا پورابراهیمی در نشست دیروز فعالان بازار سرمایه با مسئولان ارشد اقتصادی با اشاره به سخنان وزیر صنعت پیرامون بورس کالا گفت: استنباط وزیر از بورس کالا از آنچه که در قوانین وجود دارد، متفاوت است حال آنکه با این دیدگاه برای سیاست های قیمت گذاری دولت عرضه ها را از بورس کالا می گیرد. درخواست ما در خصوص مسایلی از جمله نرخ خوراک پتروشیمی ها، حق انتفاع سنگ آهنی ها و مواردی از این قبیل آن است که در سیاست گذاری های خود در عرضه و تقاضا صدای واحدی از دولت به گوش برسد.

وی تصریح کرد: در سال وزارت نفت در خصوص بهای خوراک به مجلس اعلام کرد که نرخ زیر 20 سنت برای دولت صرفه اقتصادی ندارد. اما این رقم با چه منطقی سازگار بوده و متوسط نرخ در منطقه در چه محدوده ای بوده است؟ اما باید توجه داشت که 137 هزار میلیارد تومان کاهش ارزشی که تحت تأثیر چنین تصمیماتی از بازار سرمایه رقم خورد، در وهله اصلی به ضرر دولت و نهادهای دولتی است.

این نماینده مجلس به رقابت بین بانک ها نیز اشاره کرد و گفت: بانک ها در رقابت بین خود عملیات انتحاری انجام می دهند و فقط 20 درصد تسهیلات بانکی به بخش خصوصی واقعی ارایه شده؛ حال آنکه مابقی آن یا صرف استمهال بدهی ها شده و یا به صورت تسهیلات بین بانکی بوده است.

وی از فعالیت مافیای 200 تا 300 نفره در سهام عدالت سخن گفت و اظهار داشت: 40 درصد سهام بزرگترین شرکت های فعال در بازار سرمایه متعلق به سهام عدالت است که اعضای هیأت مدیره آن مافیایی 200 تا 300 نفره تشکیل داده اند که این خود عامل اختلال نظارتی و فساد در اقتصاد کشور است.

دولت در قیمت گذاری ها دخالت نکند

عزیزی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پارسیان نیز در پنل تخصصی برگزار شده طی این نشست از دخالت دولت در قیمت گذاری ها ابراز نارضایتی کرد و گفت: در حالی که باید قیمت های رقابتی را مدنظر داشته باشیم، اما دولت در این خصوص دخالت می کند و گهگاه قوانین خوبی وجود داشته که خروجی مطلوبی از آن مشاهده نشده است.

وی تأکید کرد: ما کمکی از دولت نمی خواهیم، اما خواسته ما این است که دولت دخالت های خود را قطع کند. ما می خواهیم دولت قیمت گاز را دو برابر نرخ منطقه تعیین نکند تا قیمت خوراک بالاتر از متوسط منطقه قرار نگیرد.

وی همچنین گفت: چرا دولت لایحه خروج از رکود تعریف می کند؛ در حالی که به آن اعتقادی ندارد. چراکه ما در حوزه پتروشیمی پروژه های متعددی اجرا کردیم اما از هیچ بانکی تسهیلات دریافت نکردیم. اما چرا بایستی اوره تولیدی داخل کشور 60 درصد زیر قیمت جهانی از صنعت گرفته شود؟

وی در خاتمه سخنان خود گفت: امیدواریم سال 94 برخلاف 93 که سال دخالت دولت در شرکت ها بود، دوره تعامل دولت با حوزه های اقتصادی و شرکت های تولیدی باشد و مجلس بایستی زمینه های لازم را فراهم سازد. همچنین لازم است دولت به صنعت اجازه دهد به فعالیت خود ادامه داده، مطالبات آنها را بپردازد و در آخر اینکه نرخ خوراک مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی به درستی تعیین کند.

بازار سرمایه جای قدرت نمایی دولت و مجلس نیست

در ادامه شاهین چراغی، رییس هیأت مدیره کارگزاری مهرآفرین نیز با اشاره به ذوب حدود 173 هزار میلیارد تومانی ارزش بازار سهام نسبت به سال گذشته اظهار داشت: بازار سرمایه جای قدرت نمایی دولت و مجلس نیست. حدود 95 درصد سهام شرکت ها در حالی در اختیار نهادهای عمومی است که حضور بخش خصوصی تقریباً بی معنا است. برهمین اساس این بیان که رانت نرخ خوراک پایین و یا حق انتفاع به جیب بخش خصوصی می رود، کاملاً اشتباه است.

وی به عدم مدیریت صحیح در نظام بانکی اشاره کرد و گفت: به دلیل شرایط فعلی احتمال ورشکستگی بانک ها وجود دارد و بانک ها براحتی بانک مرکزی را دور می زنند؛ بطوریکه به نظر می رسد هیچ کنترلی وجود ندارد.

چراغی در خاتمه سخنان خود تأکید کرد: خواهش بنده این است که به بحران بانکی احتمالی در سال 94 توجه کنید که این امر به بازار سرمایه نیز فشار وارد می کند. در حال حاضر به نظر می رسد تورم تابع بزرگی برای دولت شده، اما سوال اصلی اینجاست که آیا بررسی شده که آثار رکودی ناشی از مبارزه با تورم چیست؛ چراکه در اثر اقدامات ضد تورمی در بازار سرمایه با مشکل تداوم فعالیت شرکت ها مواجه هستیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
کجا مافیا حضور نداره شما بگید.
الان گندش دراومده.....
حالا هم که بورس و بانکها و موسسات و تولید و اشتغال را هم میبینید....
نمونه تازه اش قیمت مرغ!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
امروز سه شنبه بورس خیلی افت کرد ولی اکثر نماد ها جمع شدن و در گروه هایی مثل لیزینگ ( سایر واسه گری های مالی ) حقوقی خریدار بود .

از چهار شنبه احتمالا چنین گروه هایی اوج می گیرن .
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
من خودم یکی از طرفداران دولت تدبیر وامید هستم ولی متاسفانه تا حالا تصمیمات خوبی در حوزه اقتصاد نگرفته وخودشو داره زیر سوال میبره //
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۸
اوج شکوفائی بورس تابستان 94
ria03179
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۵
باپرداخت سودبالا بانکهابسوی ورشکستکی میروندوشرکتها نیز باجذب وامهای گران بانکها کمرخم کرده ودرکل اقتصاد درجازده ورکودتولید باعث گرانی وبیکاری وتورم شده است
محمدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
با سلام زنگنه به روحانی قول داده است که بودجه یارانه ها را از جیب سهامداران پالایشگاهی وپتروشیمی تامین کند به هر قیمت ممکن
اشکان زنوزی
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۹
دولت بر خلاف انتظاراتی که داشتیم عملکرد نه سیاسی ونه اقتصادی خوبی نداسته،بنظر می آید بروز نیست وسیاستهای ۲۰ سال پیش رادارد،بهرحال فرصت اندک است واقعا لازم است تدبیر کنید وامید را برگردانید،اکنون بیش از ۸۰٪ مردم ازاین دولت ناراضیند ولی امید دارند که شرایط تغییر کند،البته نه در شعار ،لطفا بیشتر تلاش کنید.با تشکر
جواد حسن زاده
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۲
با سلام من خودم 24 سال است در بورس سهام خرید و فروش میکنم سال 93 بدترین سال از نظر دخالتهای دولتیها در بورس بوده شاید می خواهند با دولت قبل که واگزاریهای بدون کارشناسی کرده انجام شود چرا باید سهامداران خرد لگد مال شوند
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
به جهنم