بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
مستطيل شيشه اي تالار

فوتبالی ها بورسی نشدند!

آخرین روزهای سال 93 هم رو به پایان است، اما هنوز خبری از بازگشایی پالایشگاه ها نیست. اتفاقی که در چندین مرحله مسئولین قول اعلام قیمت های جدید خوراک و فرآورده های نفتی را مطرح کردند تا شاید این نمادها به تابلوی معاملات بازار سهام بازگردند.
کد خبر : ۱۴۵۳۳۵
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 93.12.19 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 37 واحد افت به رقم 47337 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 291 واحد افزایش عدد 123615 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 2 واحد رشد به رقم 27740 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فارس" با 102 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "وبصادر" با 36 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 3 واحد افت به رقم 714 واحد رسید.

در این شرایط امروز "جم" با 1 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 835 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 2242 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، آخرین روزهای سال 93 هم رو به پایان است، اما هنوز خبری از بازگشایی پالایشگاه ها نیست. اتفاقی که در چندین مرحله مسئولین قول اعلام قیمت های جدید خوراک و فرآورده های نفتی را مطرح کردند تا شاید این نمادها به تابلوی معاملات بازار سهام بازگردند. اما پس از حدود هشت ماه و در شرایطی که تنها 10 روز به پایان سال 93 باقی مانده شرکت های مذکور نه تنها نتوانسته صورت های مالی عملکرد میان دوره ای خود را منتشر کنند، بلکه امکان ارایه اولین پیش بینی سود سال 94 آنها نیز وجود ندارد.

گرچه طی روز جاری خبرها از دریافت ابلاغیه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی توسط پالایشگاه ها حکایت داشت. بطوریکه شرکت هایی همچون پالایش نفت تهران، شیراز و لاوان آماری از عملکرد تولید و فروش 10 و یا 11 ماهه خود در سال جاری را روی سایت کدال منتشر کردند تا شاید نشانه هایی برای به ثمر رسیدن تلاش مسئولان جهت بازگشت نمادهای پالایشی در فرصت های باقیمانده سال 93 باشد.

"خودرو": نماد معاملاتی این مجموعه خودروساز نیز پس از آنکه به تمام شایعات موجود برای اعلام پیش بینی سود 22 تومانی به ازای هر سهم و تعدیل منفی 41 درصد سال مالی 94 مهر تأیید زد، بدون محدودیت نوسان قیمت به تابلوی بورس بازگشت و با افت حدود پنج درصدی قیمت سهم مواجه شد و بازگشایی نماد مذکور سایر نمادهای خودرویی و قطعه ساز را نیز به محدوده دامنه نوسان منفی قیمت ها کشاند تا تقریباً تمامی نمادهای این گروه قرمز پوش شوند.

همزمان با این اتفاق در تالار حافظ، گروه صنعتی ایران خودرو در تبریز خط تولید وانت آریسان با تولید روزانه 50 دستگاه را به بهره برداری رساند تا از این پس وانت پیکان نیز همچون خودروی پیکان به موزه برود.

البته خبرهای "خودرو" به همین جا نیز ختم نمی شود؛ چراکه مدیر عامل این مجموعه در مصاحبه ای از تأسیس شرکتی مشترک با پژوی فرانسه با مالکیت 50 درصدی ایران خودرو خبر داد تا محصولاتی جدید به صورت مشترک تولید شود. آنچنان که تولید یک میلیون و 800 هزار خودرو تا سال 1404 به صورت مشارکتی با پژو، رنو، سوزوکی و یک شرکت اروپایی از برنامه های آتی این مجموعه خودروساز است.

"قنقش": این مجموعه قندی اما کام تلخ سهامدارانش را با اعلام تعدیل منفی 56 درصدی سود سال 93 و کاهش 10 درصدی سود سال 94 نسبت به بودجه جاری خود تلخ تر کرد. اما سهم مذکور پس از آنکه نماد معاملاتی آن از سوی ناظر مجاز محفوظ شد نتوانست مورد معامله قرار گرفته و قیمت بخورد.

"وبانک": شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی سود هر سهم سال مالی 93 را که پیش از این 1085 ریال پیش بینی کرده بود، 31 درصد تعدیل مثبت داد تا سود هر سهم خود را به 1419 ریال افزایش دهد.

این مجموعه برای سال 94 نیز به ازای هر سهم 1114 ریال سود برآورد کرده است. در پی انتشار اطلاعیه جدید "وبانک" بابت این تعدیل مثبت سودآوری، سهم با رشد بیش از سه درصدی قیمت همراه شد.

"دبالک": نماد مذکور امروز عرضه اولیه شد و در حالی 11 میلیون از سهام این مجموعه دارویی در بازار به قیمت 475 تومان به فروش رسید که سرمایه گذاران نسبت 5.5 واحدی قیمت به عایدی را به آن تخصیص دادند.

در سطح کلان نیز رییس کل بانک مرکزی در دومین نشست مشترک خود و اعضای هیأت عامل با اقتصاددانان و کارشناسان حوزه پول و بانک از کاهش نرخ سود متناسب با تورم در اولین فرصت سال 94 خبر داد تا شاید رالی بانک ها برای پرداخت سود بالاتر جهت جذب نقدینگی بیشتر پایان یابد.

"سرخابی ها": در پایان روی خطاب اهالی تالار با سازمان خصوصی سازی است. چراکه وقتی این روزها سهام بهترین، سودآورترین و بدون حاشیه ترین شرکت های بورسی خریداری ندارد، واقعاً چه انتظاری داریم که در واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با این همه شایعه و حواشی و جنجال خریداری حضور پیدا کند. همین است که امروز برای این مزایده پاکتی جهت بازگشایی وجود نداشت و در نهایت مزایده مذکور لغو شد تا هیأت واگذاری در جلسه هفته آتی خود نسبت به این برنامه تصمیم گیری کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۵
شاهین شایان آرانی سپرده گذاری در بانک ها را به عنوان بهترین گزینه برای کسب بازدهی مناسب طی سال آینده دانست و در این خصوص ابراز داشت: با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازار سهام و ریسک بالای سرمایه گذاری در آن در کنار عدم پوشش ریسک سرمایه گذاری با بازدهی های محقق شده در این بازار، می توان گفت بازار سرمایه از پتانسیل مناسب برای سرمایه گذاری در سال 94 برخوردار نیست و با توجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور ریسک سرمایه گذاری در بورس بسیار بالا می باشد.
ناشناس
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
حرف مفت زده. اگه توافق در فروردین به نتیجه برسه بهترین مکان برای سرمایه گذاری بورس خواهد بود البته اگه سهام گیر کسی بیاد دیگه.
اگه هم مذاکرات به نتیجه نرسه باز بورس بهترین مکان برای سرمایه گذاریه چون اگه تجربه و فهم درستی از بورس داشته باشی به راحتی در یک سال چندین برایر سود بانکی میتونی بازدهی داشته باشی.
مرتضی
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
اگه خدای نکرده مذاکرات شکست بخوره میفهمی که تو داری حرف مفت میزنی نه این بنده خدا

آدم روانی نیست با این استرس دیگه تو این لجن زده سرمایه گذاری کنه
بهروز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
باور کنید چه امسال چه سال دیگه سهام پالایشی باز گردنند.چنان طوفانی به پا می کنند که همه شاخ در میارنند.شبندر 700 تومن سود پیش بینی کرده.خداقوت جناب مهندس نامور