بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
بررسي يکهفته اي بازار ارز؛

سقوط آزاد دلار

کد خبر : ۱۴۵۵۴۴
خبرگزاري آريا-دلار در روزهاي اخير با گامهاي بلند کاهشي دو کانال قيمتي را پشت سر گذاشت تا در روز گذشته به کمترين بها در سه ماه و نيم اخير دست يابد.
به گزارش خبرگزاري آريا ، دلار روز گذشته در پي خوش بيني به روند مذاکرات کاهش 90 توماني را با افت شديد حجم تقاضا تجربه کرد و تا بهاي 3240 تومان به پايين کشانده شد، کاهشي که از ميانه هاي هفته گذشته رقم خورد تا ديروز دلار به پايين ترين سطح از 3 آذر ماه دست يابد.
نخستين روز هفته ي گذشته روز سقوط ارزها بود. يورو ريزش 101 توماني را تجربه کرد که عامل اصلي آن افت 7/2 درصدي يورو در سطح جهاني بود. يورو در سطح جهاني با شروع برنامه تسهيل کمي بانک مرکزي اروپا و صعود ارزش دلار روبه کاهش گذاشت.
اما دلار با وجود تقويت اين ارز در بازارهاي بين المللي، تحت تأثير خوش بيني بازار نسبت به مذاکرات هسته اي و موقعيت فروش معامله گران غير رسمي کاهش يافت و در نزديکي مرز 3400 تومان ايستاد. البته در اين روز تقاضا براي ارز مسافرتي قدري رشد يافت اما حجم عرضه بيشتر از تقاضا بود.
در کنار دلار و يورو، پوند نيز در روز شنبه کاهش يافت. پوند در بازارهاي جهاني 2 درصد در برابر دلار تضعيف شد که اثر آن در بازار داخل افت 70 توماني آن بود.
در پايان معاملات روز شنبه ارزش دلار و يورو به 3402 و 3717 تومان و پوند و درهم امرات به 5190 و 931 تومان رسيد.
در حالي که نخستين روز هفته بهاي ارزها با سقوط همراه شد، روز يکشنبه دامنه ي نوسان ارزها کاهش يافت و دلار 3 تومان تقويت شد.
اما روز دوشنبه در حالي دلار طعم کاهش قيمت را چشيد و به زير مرز 3400 تومان فرو افتاد که تقاضاي چنداني براي اين ارز وجود نداشت و تنها معاملات جزئي در بازار انجام شد.
همزمان با افت دلار، يورو و پوند نيز در اين روز نوساناتي را تجربه کردند که ميل به سمت قيمت هاي بالاتر بود. تقويت ارزش يورو در برابر دلار به بالا رفتن اين ارز در بازار داخل کمک کرد و قيمت يورو رشد 15 توماني را به ثبت رساند. البته اين رشد يورو در حالي بود که اين ارز در 5 روز گذشته روي افزايش را به خود نديده بود و از سطح 3866 تومان به 3720 تومان فرو ريخته بود.
در غروب روز دوشنبه دلار و يورو بر 3397 و 3735 و پوند و درهم امارات بر 5200 و 932 تومان قرار گرفتند.
در چهارمين روز هفته شاخص بازار ارز افت بيشتري را متحمل شد و در زير سطح 3400 تومان بيشتر فرو ريخت که فعالان اين کاهش را در ادامه تأثير اخبار خوب هسته اي و افزايش عرضه از سوي برخي شرکت ها مي دانند.تقاضاي کمتر از انتظار نيز در اين امر دخيل بود.
اما يورو بعد از رشد قيمت روز گذشته، در روز سه شنبه سقوط 55 توماني را تجربه کرد و تا سطح 3680 تومان پايين آمد. پوند انگليس نيز از افت قيمت به دور نماند و کاهش 30 توماني را تجربه کرد.
در پايان روز سه شنبه دلار و يورو بر 3384 و 3680 تومان و پوند و درهم بر 5170 و 927 تومان آرام گرفتند.
به گزارش سايت طلا، در روز چهارشنبه ارزها در سرازير قيمت افتهايي را شاهد بودند که در يورو به 80 تومان و در دلار و پوند به 43 و 50 تومان رسيد.
فعالان بازار علت اصلي تداوم ريزش دلار را در بازار ارز اظهارات رئيس بانک مرکزي در يکسان سازي نرخ ارز و کاهش تقاضا جستجو کردند. البته در اين روز اختلاف نرخ خريد و فروش ارزها نيز افزايش يافت که اين امر حاکي از اميد نداشتن صرافي ها به افزايش قيمتهاست.
سيف رئيس بانک مرکزي از فراهم شدن مقدمات اجراي ارز تک نرخي خبر داد که يکي از پيش نيازهاي استمرار و موفقيت اين سياست، ارتباطات بين المللي نظام بانکي است.
ريزش يورو و پوند انگليس در روزهاي اخير مربوط به تغيير و تحول بازارهاي جهاني و نرخ برابري اين ارزهاست.
در روز پنج شنبه دلار بازهم کاهش يافت و بر مرز 3300 تومان قرار گرفت اما به تدريج از اين کف قيمتي بالا آمد و بر بهاي 3330 تومان ايستاد که با اين وجود 14 تومان نسبت به روز گذشته کسر داشت.
در اين روز هر يورو با بهاي 3560 تومان و هر پوند انگليس و درهم امارات با بهاي 5100 و 913 تومان به فروش رسيدند.
شايان ذکر است، دلار در هفته سوم اسفند ماه يکي از بي سابقه ترين هفته هاي کاهشي را پشت سر گذاشت و با ريزش 84 توماني يک کانال قيمتي فرو افتاد و اين در حالي است که برخي از فعالان معتقد بودند در ماه پاياني سال افزايش تقاضا زمينه رشد دلار را فراهم مي کند.
اما اين امر محقق نشد و دلار در روز گذشته نيز يک کانال ديگر پايين تر رفت تا ناامني خود را براي سرمايه گذاري به منظور کسب سود بيشتر نمايان کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر