بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰
قیمت نفت در شرایط کنونی از عوامل متعددی تأثیر می پذیرد و تقابل این عوامل در شرایط فعلی از نوسان بیشتر آن در بازار جهانی جلوگیری کرده است.
کد خبر : ۱۴۶۲۷۶
به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، با اعلام تفاهم هسته‌ای ایران، طی روز جاری، قیمت نفت سقوط 3 دلاری را تجربه کرد و قیمت نفت برنت مجددا به زیر 55 دلار در هر بشکه کاهش یافت. در شرایط کنونی عوامل متعددی بر بازار نفت اثرگذار هستند که از نوسان بیش از حد آن جلوگیری می‌کنند.

به گزارش راشاتودی، قیمت نفت در شرایط کنونی از عوامل متعددی تأثیر می پذیرد و تقابل این عوامل در شرایط فعلی از نوسان بیشتر آن در بازار جهانی جلوگیری کرده است.

از عوامل کاهنده قیمت نفت طی روزهای اخیر می توان به اعلام توافق (تفاهم) ایران و 5+1، و همچنین اعلام افزایش سهام تجاری نفت در آمریکا از سوی وزارت انرژی این کشور، اشاره کرد.

با اعلام توافق ایران با 6 کشور طرف مذاکره، قیمت جهانی نفت که طی روزهای گذشته روندی افزایشی را در پیش گرفته بود، کاهش ناگهانی را تجربه کرد و قیمت نفت برنت مجددا به زیر 55 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

صادرات نفت ایران از حدود 2.5 میلیون بشکه در روز در سال های پیش از تحریم ها به حدود یک میلیون بشکه در روز در شرایط کنونی کاهش یافته است و این احتمال که با لغو تحریم ها، صادرات نفت ایران افزایش یافته و عرضه بیشتر در بازار جهانی به افزایش مازاد عرضه و کاهش بیش از پیش قیمت نفت، قیمت این حامل انرژی را در مدت زمان اندکی پس از اعلام توافق به میزان قابل توجهی کاهش داد.

از سوی دیگر ایران 20 تا 30 میلیون بشکه نفت در انبارهای خود ذخیره داشته و نگرانی ها نسبت به ورود ناگهانی این حجم نفت به بازار جهانی فشارهای کاهشی را بر قیمت این حامل انرژی افزایش داده است.

ایران نه تنها از ذخایر بالای انرژی در خاک خود برخودار است، بلکه در بازار جهانی نیز از نقش مهمی در هدایت بازار نفت برخوردار است.

اما عاملی که از کاهش بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی جلوگیری کرده است، ادامه حملات عربستان به یمن است.

عربستان یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان محسوب می‌شود، به گونه ای که سهم قابل توجهی از کمبودهای رخ داده در بازار نفت ناشی از تحریم ایران، و همچنین بحران سال های گذشته در عراق با افزایش تولید توسط این کشور جبران شده و پوشش داده شده است.

یمن نیز از جمله مهمترین کشورها در بازار نفت است، چرا که این کشور در یکی از مسیرهای مهم انتقال نفت واقع شده و همین امر موقعیت این کشور را در تأمین امینت نفت بسیار حساس می کند.

وجود بحران در یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان نفت در جهان و همچنین عملیات نظامی توسط این کشور در کشوری که در نزدیکی یکی از مهمترین مسیرهای نفتی واقع شده است،‌ طبعا قیمت نفت را افزایش می‌دهد، اما در شرایط کنونی این رویداد از کاهش بیش از پیش آن در بازار جلوگیری کرده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر