بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
«مادامی‌که خرید و فروش ارز تنها از طریق دولت و شبه دولتی‌ها انجام می‌شود بانک مرکزی نمی‌تواند ادعا کند نرخ ارز را بازار «عرضه و تقاضا» تعیین می‌کند.»
کد خبر : ۱۴۶۷۱۶
به گزارش بنکر (Banker)، این مطلب اظهار نظر یک تحلیلگر اقتصادی در خصوص ایجاد دوباره تقاضای کاذب در بازار ارز پس از تحولات اخیر هسته ای در ایران است . حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با «قانون» می‌گوید: ابتدا باید بر این نکته تاکید کنم که در ایران جایی به عنوان بازار ارز وجود ندارد که عرضه و تقاضا تعیین‌کننده نرخ آن باشد. مستخدمین حسینی با انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت توضیح می‌دهد : هر بازار برای خود یک چارچوب و دتعریف مشخصی دارد به این مفهوم که برای عرضه عمومی‌یک کالا به دور از هرگونه تعیین دستوری قیمت باید همه عرضه کنندگان اعم از دولتی و خصوصی و نیز همه خریداران خرد و کلان حضور و فعالیت داشته باشند.
مستخدمین حسینی ادامی‌می‌دهد: محیطی که در ایران از آن به عنوان «بازار» ارز یاد می‌شود در واقع یک بازار انحصاری بوده و هیچ‌گونه همخوانی با ادبیات کلاسیک در خصوص بازار و نحوه تعیین قیمت توسط عرضه و تقاضا وجود ندارد.
وی باز هم بر این نکته تاکید می‌کند که بازار ارز در ایران صرفا در انحصار دولت است و همچنین تصریح می‌کند: دولت خود بحران‌های ارزی به وجود آمده در سال‌های 91 و 92 که نرخ دلار به یک باره از یک هزارو 200 به حدود بالای 3 هزار تومان رسید و البته ارزش پول ملی نیز یک سوم شد را طراحی کرد.
در واقع دولت در اختیار داشتن ارزهای حاصل از صادرات نفت این بازار انحصاری را تنها بنابر خواست و اراده خود کنترل خواهد کرد.
مستخدمین حسینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نرخ فعلی ارز که حدود 3 هزارو 380 تا 3هزارو 400 تومان است واقعی بوده یا اینکه باید افزایش بیشتر روی آن صورت گیرد نیز توضیح می‌دهد: به نظر می‌آید با توجه به اینکه نرخ ارز در دو سال گذشته خود را تخلیه کرد و اینکه از سال 1381 ارز تک نرخی شد و پس از آن که اتفاقات ارزی سال‌های 91 و 92 را شاهد بودیم، یک توقف 10 ساله در خصوص افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد. وی با این توضیح که نرخ ارز باید براساس ما به التفاوت تورم داخلی و خارجی محاسبه شود ، ادامه می‌دهد: در این 10 سال ( 1381 تا 1391 ) این ما به التفاوت در نظر گرفته نشد همچنین که خود دولت و بانک مرکزی نیز نرخ ارز مبادله ای را در مرکز مبادلات ارزی به بالای 2هزار و 700 تومان رسانده است که به همین علت به نظر می‌آید این ارز نباید بیش از این گران شود . بازار کشش گران شدن ارز بیش از این را ندارد .
پرسش دیگری که این تحلیلگر اقتصادی به آن پاسخ می‌دهد در خصوص تک نرخی شدن ارز است . به گفته او اگرارز تک نرخی نباشد رانت‌هایی در جیب سودجویان می‌رود و به همین علت با هر مکانیزمی‌ باید به سوی دستیابی به ارز تک نرخی حرکت کرد . این اتفاق هم به نفع اقتصاد ملی و هم به نفع مردم است.
همچنین یکی از مسائلی که همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم در کانون برنامه‌ریزی‌های کوتاه مدت و اقدامات دستگاه‌های مرتبط قرار گرفت، مدیریت نوسان قیمت ارز و تثبیت نسبی این نرخ بود.
مجموعه دولت خصوصا بانک مرکزی به عنوان متولی مدیریت نرخ ارز در کشور با تمرکز ویژه ای که بر این موضوع داشتند و به مدد بهبود فضای سیاسی و بین‌المللی به ویژه پس از توافق هسته ای توانستند آرامشی نسبی بر بازار تبادلات ارز حاکم کنند به گونه‌ای که از حدود تیر ماه ۹۲ تا اوایل آذر ماه سال گذشته ، دامنه تغییرات قیمت ارزهای مهم مانند دلار و یورو چندان چشمگیر نبود. این آرامش اما به علل گوناگونی دیگر ادامه نیافت و قیمت‌ها در بازار غیررسمی‌ارز طی دو ماه اخیر دستخوش نوساناتی شده است. کارشناسان به موارد مختلفی برای تبیین این نوسانات اشاره می‌کنند که عمده ترین آن‌ها بروز تنش در مسیر توافق نهایی هسته ای، کاهش شدید قیمت ارز و کمرنگ شدن نقش امیدواری‌های روانی به ادامه موفقیت‌های اقتصادی دولت است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر