بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵
کارگزاری پارسیان بررسی کرد:

وضعیت "خشرق" در سال 94

شركت الكتريك خودرو شرق (سهامي عام) يكي از شركت‌هاي تحت پوشش گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران بوده كه در راستاي سياست استقلال و اعطاي شخصيت حقوقي مستقل به كارخانجات تابعه گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران در تاریخ 76.2.17 تأسيس و تحت شماره 11865 در اداره ثبت شركت‌ها و مؤسسات غير تجاري شهر مشهد به صورت سهامي خاص به ثبت رسيد.
کد خبر : ۱۴۷۶۷۷
نویسنده :
مریم رحمتی

تاریخچه

شركت الكتريك خودرو شرق (سهامي عام) يكي از شركت‌هاي تحت پوشش گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران بوده كه در راستاي سياست استقلال و اعطاي شخصيت حقوقي مستقل به كارخانجات تابعه گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران در تاریخ 76.2.17  تأسيس و تحت شماره 11865 در اداره ثبت شركتها و مؤسسات غير تجاري شهر مشهد به صورت سهامي خاص به ثبت رسيد.

شركت در آبان ماه 1382 با افزايش سرمايه به سهامي عام تبديل و در سازمان بورس اوراق بهادار پذيرفته شد. در حال حاضر شرکت الکتریک خودرو شرق (سهامی عام) جزء واحدهای تجاری فرعی گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران (سهامی عام) و واحد تجاری اصلی نهایی، گروه صنعتی ایران خودرو است.

فعالیت اصلی

فعالیت اصلی شرکت به‌موجب اساسنامه عبارتست از :

1- ایجاد، تاسیس، اداره و بهره‌برداری از کارخانجات و همچنین تولید، توزیع، فروش و صادرات و واردات دسته سیم انواع خودرو و اجزا متشکله آن و انجام خدمات فنی و مهندسی، طراحی، ساخت و تولید انواع قطعات خودرو و مشاوره در نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های صنعتی و کلیه خدمات جانبی آن.

2- انجام کلیه امورتجاری، بازرگانی از قبیل خرید، فروش، واردات و صادرات کالاها اعم از ماشین‌آلات، ابزار و لوازم یدکی، مواد اولیه و ملزومات و قطعات یدکی اتوموبیل، توزیع و پخش آن‌ها و بطورکلی انجام کلیه عملیات تجاری که بطور مستقیم یا غیر مسنقیم با کالاهای مذکور ارتباط داشته باشند.

سرمایه و سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 52،500 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به شرح جدول ذیل به مبلغ 315 میلیارد ریال افزایش یافته است.

وضعیت

در نمودار ذیل سهامداران شرکت و درصد سهامداری آنان بیان گردیده است.

وضعیت

اعضای هیات مدیره

وضعیت

صورت‌های مالی

در ادامه صورت های مالی مقایسه‌ای و پیش بینی کارشناسی سال‌های 93 و 94 شرکت ارائه می‌گردد.

ارقام به میلیون ریال

وضعیت

میلیون ریال

وضعیت
وضعیت
وضعیت

نسبت های مالی

وضعیت

تولیدات

شركت الكتريك خودروشرق داراي چهار كارخانه توليدي بنام‌هاي پژوهش، پويا،‌پیمان و پویش مي باشد. كه هر كدام جهت توليدگروه‌های خاص محصول داير گرديده‌اند.

كارخانه پژوهش: در اين كارخانه كليه دسته سيم‌هاي انواع خودرو : سمند، پژو 405، پارس ، پيكان وانت، پراید، سایپا 111، سایپا 132، تیبا توليد مي‌شود.

كارخانه پويا: در این کارخانه محصولات صادراتی و همچنین دسته سیم‌های پژو 206، رانا و کابل باطری تولید می‌گردد.

كارخانه پيمان: در اين كارخانه فرآیند نهايي مونتاز عمده محصولات در 20 کارگاه تولیدی توسط پیمانکاران مختلفطرف قرارداد انجام می‌شود.

كارخانه پويش: در این کارخانه فرآیند مونتاژ دسته سیم‌های اصلی انجام می‌گردد.

نمودار صفحه‌ی بعد روند تولیدات شرکت در بازه زمانی 1386 الی 9 ماهه 1393 را نشان می‌دهد.

تولیدات زیاد شرکت در سال‌های 1388 الی 1390 به دلیل تقاضای بالای خودرو سازان در آن سال‌ها بوده است. کاهش چشمگیر تولیدات در سال 1391 به‌دلیل وضع تحریم‌ها و کاهش سفارشات شرکت‌های خودرو ساز بوده است.

با توجه به بهبود شرایط و افزایش تولید خودرو و رشد سال 92 امید به رشد تولیدات در سال‌های 93 و 94 دور از انتظار نمی‌باشد. بدین ترتیب مقادیر کارشناسی شده سال 1393 و 1394 در جدول درج گردیده است.

روند تولید شرکت 1388 - 1394

وضعیت

مشتریان شرکت

شرکت ساپکو با سهم خرید 70 تا 76 درصدی در سال‌های اخیر مشتری اصلی شرکت الکتریک خودرو شرق محسوب گردیده و مشتری دوم شرکت سازه گستر با سهم 18 تا 22 درصدی می‌باشد.

وضعیت

کارشناسی 93 و 94 و 95

مفروضات پیش بینی کارشناسی

· مقدار تولید زمستان 93 معادل تولید پاییز 93 شرکت و مقدار تولید سال 94 با فرض ادامه روند تولید نیمه دوم 93 معادل 324،000 عدد در نظر گرفته شده است.

· با توجه به ادامه دار بودن جریانات مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، پیش‌بینی سال 95 طی دو سناریو به شرح ذیل برآورد گردیده است.

سناریو 1 : عدم رفع تحریم و ادامه روند تولید خودرو مشابه سال 93و 94

سناریو 2: رفع تحریم‌ها، افزایش تولید خودرو مشابه سال 89 و افزایش تولید شرکت مشابه سال 89

· مقدار فروش معادل مقدار تولید در نظر گرفته شده است.

· نرخ فروش محصولات شرکت در پاییز 93 با افزایش 11% نسبت به نرخ فروش 6 ماهه مواجه گردیده است، بدین ترتیب نرخ فروش زمستان 93 و سال 94 با احتساب این افزایش نرخ در فروش محصولات در نظر گرفته شده است. در سال 95 افزایش نرخ 7% نسبت به سال 94 در نظر گرفته شده است.

· میزان مواد اولیه مورد نیاز متناسب با تولیدات شرکت و میزان مواد اولیه دوره‌های قبلی برآورد گردیده است.

· مواد اولیه مورد استفاده شرکت اتصالات پلاستیکی و فلزی و مواد شیمیایی می‌باشد. اتصالات فلزی شرکت عمدتا مفتول مس بوده که از شرکت ملی مس ایران خریداری می‌گردد. با توجه به روند کاهشی نرخ مفتول ملی مس در بورس کالا، متناسب با این کاهش، نرخ خرید اتصالات فلزی برای زمستان 93 نسبت به شش‌ماهه 93 کاهش داده شده است.

نرخ خرید اتصالات پلاستیکی زمستان 93 بر اساس خرید‌ 9ماهه شرکت در نظر گرفته شده است. با توجه به روند کاهشی قیمت نفت و به تبع آن مشتقات مربوطه (محصولات پتروشیمی، لاستیک و پلاستیک) احتمال کاهش در نرخ خرید اتصالات فلزی وجود دارد که در تحلیل حساسیت عایدی هر سهم بیان خواهد گردید.

· نرخ‌های خرید مواد اولیه در سال 94 به دلیل احتمال نوسانات نرخ مس در نرخ‌های کنونی و ثبات آن در سال میلادی 2015 و نیز باقی ماندن نرخ نفت در حدود قیمتی جاری نسبت به سال 93 بدون تغییر در نظر گرفته شده است. برای نرخ‌های مذکور در سال 95 افزایش 3 درصدی در نظرگرفته شده است.

· با توجه به تامین به تقریب 45% مواد اولیه از خارج از کشور، تغییرات در نرخ ارز می‌تواند موجب تغییردر نرخ مواد اولیه گردد. نرخ یورو برای زمستان 93 معادل 38،000 ریال در نظر گرفته شده است. بودجه شرکت یورو معادل 42،000 ریال را در نظر گرفته است.

· یورو سال 94 و 95 به ترتیب معادل 38،000 و 39،000 ریال در نظر گرفته شده است.

· بهای تمام شده مواد اولیه شرکت متناسب با افزایش تولیدات محاسبه گردیده است.

· افزایش نرخ دستمزدها برای سال 94و 95 به ترتیب 17% و 15% در نظر گرفته شده است.

مقدار تولید و فروش

مقدار تولید و فروش بر حسب عدد و مبلغ فروش برحسب میلیون ریال، بر اساس بودجه و پیش‌بینی کارشناسی شده سال‌های 93،94 و 95 در جدول ذیل ذکر گردیده است.

وضعیت

مواد اولیه

مقدار مواد اولیه و مبلغ آن به شرح جداول ذیل می‌باشد. انواع سیم و کابل بر حسب هزار متر و سایر موارد بر حسب هزار عدد می‌باشد.

مقدار مواد اولیه مورد نیاز

وضعیت

مبلغ مواد اولیه

ارقام به میلیون ریال

وضعیت

حقوق و دستمزد

ریال

وضعیت

سربار

ریال

وضعیت

بهای تمام شده

ارقام به میلیون ریال

وضعیت

تسهیلات و هزینه مالی شرکت

نمودار ذیل بیانگر روند اخذ تسهیلات شرکت در بازه زمانی سال‌های 88 الی 9 ماهه 1393 می باشد. جمع تسهیلات اخذ شده در سال 93 نسبت به سال 92 با کاهش همراه بوده که منجر به کاهش هزینه مالی منجر به تاثیر مثبت بر عایدی هر سهم می‌شود.

شایان ذکر می‌باشد هزینه‌های مالی شرکت که در سال‌های 88 الی 91 بصورت افزایش 5%، 6%، 8% و10% از درآمد شرکت را شامل می‌شد که در سال 92 به 7% و در روند سال 93 تا حدود 3% کاهش یافته است.

وضعیت

صورت سود و زیان کارشناسی 93 و 94

صورت‌ سود و زیان پیش‌بینی شده شرکت برای سال‌های 93, 94 و 95 بر اساس مفروضات مذکور به شرح جدول ذیل می‌باشد.

ارقام به میلیون ریال

وضعیت

ارزش‌گذاری سهم

با توجه به عایدی کارشناسی سال‌های93 و 94 و 95مفروضات ذیل، ارزش هر سهم شرکت بر اساس مدل‌های گوردون و P/E برآورد و در جدول ذیل، ذکر گردیده است.

وضعیت


وضعیت


تهیه کننده: هما کشاورزان / کارگزاری پارسیان



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محسنی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
ممنون تحلیل بسیار خوبی بود.
محسنی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
ممنون تحلیل بسیار خوبی بود.
manoell
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
یکمی زیاذی خوش بین نیستی هما خانوم؟