بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
عرضه های اولیه این روزها، تعادل بازار سرمایه را بر هم زده و به پیکره بورس اوراق بهادار ضربه وارد کرده، چراکه شرایط و جو کلی بازار برای ورود این شرکت ها اصلاً مناسب نبوده است
کد خبر : ۱۴۷۷۳۰
نویسنده :
یارمحمدی
با توجه به روند نزولی این روزهای بازار سرمایه، به نظر می رسد که اصلاح عددی شاخص تا حدودی رو به اتمام است اما تا کامل شدن اصلاح زمانی آن بین 30 تا 45 روز دیگر زمان نیاز می باشد.

عضو هیأت مدیره کارگزاری آثل در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق، اظهار داشت: بازار سرمایه کشورمان به دلیل افت شدیدی که طی ماه های گذشته تجربه کرده، جهش دو تا سه ماهه خوبی را در پی خواهد داشت.

ابواقاسم آقادوست در رابطه با علت این روند منفی افزود: برخی از فعالان تازه کار حاضر در بورس، در تحلیل اوضاع اقتصادی شرکت ها و دیگر عوامل منفی مؤثر برآنها به دلیل عدم وجود تجربه کافی، بزرگنمایی کرده و این مسئله باعث ترس و ایجاد جو بی اعتمادی در بازار شده است در حالی که واقعیت امر خروج از رکود و بازگشت روند صعودی به بازار می باشد.

وی در ادامه افزود: به نظر من سرمایه گذاران بی تجربه با دیدگاهی کوتاه مدت چنین موج های فروشی را ایجاد کرده اند چراکه اغلب انتظارات آنها برآورده نشده و از روند کاهشی بازار ترسیده و در کنار آنها سهامداران با تجربه با دیدگاهی بلندمدت به خرید سهام در کف قیمتی پرداخته اند. در حال حاضر کاهش حجم و ارزش معاملات بیانگر این مسئله است که در چنین قیمت هایی کمتر کسی به فروش سهام خود اقدام می کند.

این عضو هیأت مدیره در رابطه با علت دیگری که باعث افت بازار شده اظهار داشت: عرضه های اولیه این روزها، تعادل بازار سرمایه را بر هم زده و به پیکره بورس اوراق بهادار ضربه وارد کرده، چراکه شرایط و جو کلی بازار برای ورود این شرکت ها اصلاً مناسب نبوده است.

آقادوست در رابطه با شرایط بازار سرمایه در ابتدای سال جاری اظهار داشت: معمولاً در ابتدای هر سال به دلیل عدم شناسایی سود و چشم انداز مثبت برای شرکت ها، بازار سرمایه با روندی مثبت و افزایشی همراه می شود. در سال جاری نیز این امر مصادف با گامی موفقیت آمیز در مذاکرات هسته ای شد که به همین علت در روزهای نخست سال، شاهد روندی مثبت در اغلب سهام حاضر در بازار بودیم اما عرضه حقوقی ها و عرضه های اولیه سهام شرکت ها، در روند مثبت بازار اخلال ایجاد کرد و به نظر می رسد با مدیریت مناسب زمان عرضه اولیه سهام شرکت ها این وضعیت بهبود پیدا کند.

این کارشناسان بازار سرمایه با اشاره به هیجان فروش ایجاد شده در بازار در مقابل اخبار مثبت موجود اظهار داشت: این هیجان فروش و ترس از نگهداری سهام ایجاد شده در بورس بی مورد می باشد و مسئله مهمتر این است که بازارهای موازی با بازار سرمایه مانند بازارهای ارز، سکه، خودرو و ...نیز حرفی برای گفتن و همچنین جذابیت لازم را ندارند.

وی با تأکید بر اصلاح زمانی شاخص بورس و همزمان شدن این امر با بحث های بنیادی خروج از رکود و اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای افزود: با توجه به این عوامل می توان گفت که اصلاح و بازگشت روند صعودی به بازار پس از انجام توافق هسته ای با اطمینان بیشتری انجام خواهد شد.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار سرمایه در صورت توافق هسته ای اظهار داشت: دو مسئله مهم و مؤثر بر روند بازار، وضعیت مذاکرات هسته ای و اقتصاد داخلی کشور می باشد که مذاکرات هسته ای تا حدود زیادی حل شده و نگرانی چندانی بابت آن وجود ندارد، اما اقتصاد داخلی کشور همچنان با رکود همراه بوده و اثرات تصمیمات اقتصادی دوره های قبل همچنان وجود داشته و دولت موفق به خروج از آن نشده است که در صورت بهبود شرایط به نظر می رسد طی دو ماه آینده، رشد شاخص های اقتصادی را شاهد باشیم و اگر این اتفاق با توافق هسته ای همزمان و همراه شود سرعت آن بیشتر خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: توصیه بنده به سهامداران در شرایط فعلی نگهداری سهام و خرید با استفاده از تحلیل های قوی می باشد چراکه من بازار بورس را یکی از بهترین بازارها برای سرمایه گذاری در میان مدت می دانم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
شما نگران نباش ما میفروشیم با تجربه ها بخرند شما کارگزاریها کارمزدتون بگیرید
احمد
GERMANY
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱
درعرضه مبین یقین پیداکردم که هرروربه بهانه هایی دستکاری میشود به نفع عده ای خاص چون
پسرخاله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
برو بابا مگه سهامدار تازه وارد چه قدر توان داره تا موج فروش راه بیاندازه.موج فروش را اون حقوقی راه انداخت که بیش از یک ملیارد سهما تو یک روز عرضه کرد.و همچنان هم روزانه بالای ده ملیون سهم عرضه میکنه .به خدا این دروغا را که میگید یک روز باید جواب بدید.
مجید
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸
آفرین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
دولت با هرمز ومبین شرکت ها را مجبور کرده در هر شرایطی سهام عرضه اولیه را تا مرز 50درصد حمایت کند این اولین اقدامی است که دولت از سهام دار ویژه نموده است
نیما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
جناب محترم از خواب بیدار شو ....

بورس ایران بدترین بازار برای سرمایه گذاری در تمام مدت است....
جمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
من خودم شدیدا طرفداردولت فعلی هستم ولی نمیشه تمام مشگلات رو به دولت قبلی ربط داد متاسفانه دولت به خاطر اینکه بگویید تورم روپائین آورده داره ضربه سختی به صنایع کشور میزنه .اینکه هزینه کارخانه ها درسال جدید بالا رفته ودولت اجازه افزایش قیمت به آنها نمیده خودش بزرگترین ضربه است
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷
قریب به 90 درصد خرید و فروش ها غیر واقعی است و صرفا برای کنترل بازار متناسب با برنامه دولت است
متنفر از اصولگرایان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
تبانی حقوقی های شرکت های بزرگ در به زیر کشیدن شاخص و ترساندن و متضرر شدن سهامداران خرد کاملا روشن است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
واسه خراب کردن هرچیز ما احتیاج به زمان زیادی نداریم ولی اگر همان مورد را بخواهیم بسازیم شاید سالها وقت ببرد . مثل خراب کردن اقتصاد بوسیله معجزه همه هزاره تاقیامت و خراب کردن اعتماد سهامداران که از معجزه هم سریعتر تخریب میکند
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
نکته دیگر اینکه تعداد خریداران دو برابر فروشندگان است، که نشان دهنده این است که سهام داران عمده در حال فروشند و سهامداران جزء در حال خرید....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
نمیدونم چرا تو باز منفی یه سری افراد هستن که می خوان به همه ثابت کنن همه چی آروم هست و سهامداری کنید و این حرف ها.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸
همچین می گه تازه واردان به بورس باعث ریزش شاخص شده که انگار همه سهامه شرکت های تو بورس دسته مردم .
هممون می دونیم تا یه سهامدار حقوقی نخواد و اراده نکنه یه سهم نمی تونه رشد کنه
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
سلام کدام اخبار مثبت چرا مردم را فریب می دهید .پالایشگاه ها که بلا تکلیف مانده وسهامداران خود را بیچاره کردند .صنایع پتروشیمی هم که ماه هاست بلاتکلیف قیمت خوراکند .صنایع معدنی هم همینگونه هستند .بقیه صنایع هم که زیان انباشته دارند .چطور این بازار می خواهد رشد نماید .فقط اگر سفته بازان به داد این بازار برسند آنهم روی سهم های خاص
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
تو بورس نیوز هم بزدلی که مطلب ساده ی منو منتشر نکردی.بیچاره
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
از حق نگذریم خداییش به خوبی واقعیت بازار امروز رو چه در زمینه عرضه های اولیه و چه در زمینه نقش کم تجربه ها در بورس بیان کرده .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
چرا از وزیر اقتصاد بابت عرضه مفتضحانه مبین و هرمز و همچنین اون 43 نفر و 2 کارگزاری که داشتند 18 م سهام مبین رو به جیب میزدند مجلس سوال نمیکنه؟
این دو مورد اخیر کارت زرد که هیچ ، کارت قرمز داره!
جمشيد
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
ظاهرآ كارگزاريها يك واسطه ي عادل هستند !
درحالي كه با كاركنان خدوم خود پشت دست نشسته و ضمن سرمايه گذاريهاي كلان دقيقآ رانت دار بورس هستند ؛ بنام اقوام ، فاميلها ، دوستان ، همكاران خارج از كارگزاري و در حد سهامداران بزرگ خريد و فروش ميكنند ! وهيچ اثري باقي نميگذارند ! كارمزدشون هم كه برقراره !
جمشيد
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰
به غير از كارگزاريها چه كسي ميتونه سفارش خريد ١٠٠٠ سهم شبندر را به قيمت ٢٠ ريال ثبت كنه ؟ و اين چه مفهوم و چه پيامي دارد ؟
آيا مسخره كردن و دست انداختن سهامداران كوچك نيست ؟
آيا ترساندن سهامداران كوچك به فروش اندك سهامشون به هر قيمت نيست؟
ديروز ٤،٠٠٠،٠٠٠ شبندر به ١٤٠٠ريال ثبت بود ؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
آیا 30 تا 45 روز دیگه چیزی از شاخص و قیمت سهام ها می مونه ؟؟؟؟؟
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
2سال سهامداری کردیم هیچ خیری ندیدیم غیر از بر باد رفتن سرمایه
طوفان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۲
افسوس که این مزرعه را آب گرفت دهقان مصبت زده را خواب گرفت