بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
حریری در گفتگوی تفصیلی با «نسیم» افزود: رهبری خواستند گزارش های اتاق مستقیما به ایشان داده شود؛ دولت "برای فردا" را برای پیروزی در انتخابات اتاق دوپینگ کرد/ شکایتمان نسبت به انتخابات اتاق را پیش مقامات بالاتر بردیم
کد خبر : ۱۴۸۳۱۷

مجید رضا حریری عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «نسیم» در واکنش به صحبت های اخیر مهدی جهانگیری نایب رئیس اتاق تهران و بردار معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: نسبت داشتن با مسئولین هیچ اشکالی ندارد و نمی توان آن را به عنوان جرم، نکته منفی و یا حتی مزیت برای کسی تلقی کرد.

وی افزود: انسان ها توسط خداوند خلق شده اند و این که کسی برادر و یا پسر عموی چه کسی باشد دست او نبوده و این گونه ارتباطات به خودی خود نه حسن و نه قبح است.

مسئولین نباید وابستگانشان را به نهادهای اجتماعی تحمیل کنند

عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: نکته ای که قابل توجه است این است که مسئولین نباید سعی کنند برادرانشان و یا وابستگانشان را به نهادهای اجتماعی تحمیل کنند.

وی با انتقاد از اظهارات بردار معاون اول رئیس جمهور که حضورش در اتاق را به عنوان فرصتی برای رساندن صدای بخش خصوصی به دولت دانسته بود تصریح کرد: اینکه مسئولین به طور مخفیانه در جمع مردم حاضر شوند تا صدای آن ها را بشنوند مربوط به دوران شاه عباس صفوی است و اکنون این گونه رابطه ها در دنیا قطع شده است.

حریری گفت: این سیستم است که عمل می کند و می بایست یک سیستم وجود داشته باشد، که اگر هر شهروندی حرف و یا نظر درستی داشت، بتواند صدایش را به هر مسئولی برساند.

وی خاطرنشان کرد: این که یک نفر به دلیل سببی و یا نسبی دستش به مسئولی برسد و حرف آن جا را به مسئول منتقل کند، یک نقص است و نشان می دهد که ضابطه وجود ندارد و باید از طریق روابط عمل کرد.

بخش خصوصی نیاز ندارد که بستگان درجه یک مسئولین صدای آن ها را به گوش مسئول مربوطه برسانند

عضو اتاق ایران با بیان این مطلب که " اتاق احتیاجی به ورود بستگان درجه یک مسئولین برای شنیده شدن حرف بخش خصوصی ندارد " گفت: این قدر وسیله و ارتباط قانونی در جایی مانند اتاق برای ارتباط با مسئولین وجود دارد و فضا در مملکت ما این قدر برای شنیدن حرف های درست مستعد محیاست که احتیاجی نیست که کسی با این مزیت که بتواند به مسئول درجه یکی دسترسی داشته باشد، به پارلمان بخش خصوصی راه پیدا کند.

حریری تصریح کرد: این که کسی نسبت داشتن با مسئولین را امتیازی برای ورود به یک نهاد عمومی و یا فعالیت اجتماعی بداند از اساس غلط است.

وی با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در قانون یادآور شد: در حال حاضر بالاتر از قانون چیزی در مملکت ما وجود ندارد و مطابق همین قانون اتاق مشاور سه قوه است، یعنی صدای آن باید به گوش سران قوا برسد.

رهبری خواستند گزارش های اتاق مستقیما به ایشان داده شود

عضو اتاق بازرگانی ایران به دیدار چند سال قبل هیات رئیسه اتاق هفتم با مقام معظم رهبری اشاره کرد و به نسیم گفت: در ملاقاتی که هیات رئیسه اتاق هفتم با مقام معظم رهبری داشتند ایشان خودشان خواستند، گزارش های اتاق مستقیما برایشان فرستاده شود، پس راهی مسدود نیست که ما با ابزاری به نام برادر فلان مقام، این راه را باز کنیم و صدای پخش خصوصی مطابق قانون به گوش مسئولین می رسد.

حریری با اشاره به ارتباط هیات رئیسه جدید اتاق تهران با دولت بیان کرد: خود آقای مهدی جهانگیری اخیرا در مصاحبه ای اعتراف کرده اند که خوانساری از نزدیکان دولت بوده که این حرف بسیار قابل تامل است.

وی در تشریح رابطه سالم میان دولت و اتاق بازرگانی گفت: من معتقد به تقابل اتاق با دولت نیستم، زیرا اتاق بخشی از نظام و دولت هم بخشی از آنهاست و در روابط میان آن ها قانونی تعریف شده است، اما این که اتاق بخشی از دولت شود و یا محلی برای لابی با دولت از طریق غیر قانونی شود را قبول ندارم.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان این مطلب که " اتاق باید اتاقی مطالبه گر از همه دستگاهها باشد " عنوان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی می تواند در کمال تعامل و با آرامش از حقوق بخش خصوصی را از همه دستگاهها مطالبه کند، ولی نمی تواند جزئی از دولت باشد.

حریری افزود: مطابق قانون 20 نفر از نمایندگان دولت در اتاق هستند و همان 20 نفر برای نفوذ دولت کافی است؛ بنابراین بهتر است بخش خصوصی از میان افرادی باشد که شائبه وابستگی به دولت نداشته باشند.

4 تا 5 نفر از نمایندگان بخش خصوصی در اتاق پست دولتی دارند

وی با انتقاد ازبرخی از نمایندگان بخش خصوصی در اتاق هشتم که پست دولتی دارند گفت: 4 تا 5 نفر از اعضای دوره هشتم اتاق مشاغل دولتی دارند و بعضی از آن ها برادر و یا داماد مسئولین عالی رتبه دولتی هستند که این مسائل خیلی پسندیده نیست.

عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: این ها اگر براساس استعدادها و لیاقت های شخصی در بخش خصوصی رشد کرده اند قابل احترام هستند ولی اگر براساس وابستگی فامیلی به اتاق آمدند حتما کار نکوهیده ای انجام داده اند.

حریری در پاسخ به این سوال که چرا در میان نمایندگان دولت در اتاق بازرگانی افراد پر مشغله ای که نمی توانند وقت چندانی برای اتاق بگذارند حضور دارند، به نسیم گفت: این حق قانونی دولت و وزیر است که نماینده های خود را انتخاب کند و ما نمی توانیم به آن ها ایراد بگیریم.

وی افزود: انتخاب چند شغله ها در چارچوب قانون بوده ولی بهتر بود دولت به جای افراد چند شغله از دیگران استفاده می کرد.

عضو اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت هایش به شبهات موجود در انتخابات اتاق تهران اشاره کرد و گفت: از زمان روی کار امدن دولت یازدهم سه بار در اتاق انتخابات برگزار شد،یک بار برای جانشینی آقای نهاوندیان، یک بار برای جانشینی آقای مفتح در اتاق تهران و یک بار هم برای نایب رئیس اتاق ایران که بنده هر سه بار در انتخابات از نامزدی پشتیبانی کردم که رای نیاورد و بعد از هر انتخابات هم اعلام کردم که دولت در این انتخابات دخالتی نداشت.

عواملی از دورن نهاد ریاست جمهوری انتخابات دوره هشتم را معماری و مهندسی کردند

حریری خاطرنشان کرد: اما همانطور که در انتخابات های قبلی به عدم دخالت دولت در انتخابات تاکید داشتم، تاکید می کنم که در انتخابات دوره هشتم اتاق تهران عواملی در دولت و نهاد ریاست جمهوری انتخابات رامعماری و مهندسی کردند.

وی تصریح کرد:دولت یازدهم بالاترین شکل دخالت را در انتخابات دوره هشتم اتاق بازرگانی انجام داد، بدون اینکه کوچکترین ردپایی از خود به جا بگذارد.

دولت ائتلاف برای فردا را برای پیروزی در انتخابات دوپینگ کرد

عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص شبهات پیرامون خرید و فروش رای در انتخابات اتاق هم به نسیم گفت: من هیچ سند و مدرک مکتوبی درباره خرید و فروش رای در انتخابات ندارم، اما نتیجه انتخابات را هم خیلی طبیعی نمی دانم و معتقدم که در انتخابات هشتم تخلف به مفهوم همیشگی صورت نگرفته، اما انتخابات مهندسی شده است و دولت ائتلاف برای فردا را برای پیروزی در انتخابات به شدت دوپینگ کرد.

حریری خاطرنشان کرد: منظورم از دولت به معنای مجموعه ای از افراد درون نهاد ریاست جمهوری است نه به معنای همه دولت، زیرا قطعا آقای رئیس جمهور خیلی از این ماجرا خبر ندارد، ولی نزدیکان ایشان به شکل ظریفی انتخابات را مهندسی کردند.

وی با اشاره به شکایت اخیر درباره انتخابات دوره هشتم اتاق بازرگانی گفت: شکایتی که دیوان عدالت اداری قرار دارد ربطی به مهندسی انتخابات ندارد، بلکه براساس آئین نامه ای است که کاملا به شکل مشخص در تضاد با قانون اتاق توسط شورای عالی نظارت تعیین شده بود.

عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: این آئین نامه با ماده 12 و 13 قانون اتاق مخالف بوده در تقابل کامل با این دو ماده قانونی است و ما به عنوان کسانی که معترض این قضیه بودیم چه بعد و چه قبل از برگزاری انتخابات اعتراض خود را اعلام کرده بودیم.

شکایتمان نسبت به انتخابات اتاق را پیش مقامات بالاتر بردیم

حریری با تاکید بر قانون مداری در اعتراض به تخلفات انتخابات گفت: به عنوان کسانی که در چارچوب نظام قانون مند و معتقد حرکت می کنیم، شکایتمان را به دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع قانونی بردیم و بعد از آن شکایتمان را به بالاترین مقام های نظام به شکل مکتوب نوشتیم و تقدیم کردیم.

وی افزود: قطعا اعتقاد داریم که به این شکایت رسیدگی می شود و به عنوان شاکی معتقد هستیم که حرف ما حق است.

عضو اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: من شخصا شاکی نیستم اما شاکیان می شناسم و از رفتارشان حمایت می کنم، به دلیل این که نه هیاهو و نه اعتراض غیر منطقی کردند و به عنوان کسانی که احساس می کردند حقوق پایمال شده ای دارند به دستگاه قضایی مملکت مراجعه کردند.

حریری ادامه داد: انتظار توقع و پیش بینی ما این است که دستگاه قضایی در کمال بی طرفی این موضوع را بررسی می کند و معتقد هستیم که رای به نفع شکات داده می شود.

وی در پایان با تایید اظهار نظر جمشید عدالتیان در خصوص رای هماهنگ 600 تا 700 نفری به اعضای ائتلاف برای فردا برای پیروزی در انتخبات گفت: با او موافقم و رای هماهنگ 600 یا 700 نفری همان مهندسی است که به آن اعتقاد دارم و دوپینگی است که برخی از اعضای دولت و نهاد ریاست جمهوری در ارتباط با انتخابات انجام دادند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر