بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۸
رضا شیوا در گفتگوی ویژه خبری افزود: اگر واردات خودروها افزایش یافته به دلیل کاهش کیفیت خودروهای تولید داخلی است/ دبیر انجمن خودروسازی: با کاهش قدرت خرید مردم صنعت خودروسازی با رکود مواجه شده است
کد خبر : ۱۴۸۳۷۱

به گزارش «نسیم»، رضا شیوا در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیمارئیس شورای رقابت گفت: گروه خودروسازی سایپا به دلیل کاهش کیفیت پراید به منفی 2 و 57 صدم جریمه می شود .

وی با بیان اینکه مقایسه قیمت خودرو با قیمت کالاهایی مانند تعمیر و روغن اشتباه است افزود : در خودرو 100 نوع کالا به کار رفته که ممکن است دو سه قلم آن افزایش قیمت داشته باشد.

وی گفت: با توجه به اینکه سبد ارزی خودروسازان یورو است، این ارز از اسفند سال 92 تا اسفند سال 93 ده درصد کاهش قیمت داشته است و باید بر این اساس در قیمت برخی خودروها کاهش قیمت داشته باشیم .

شیوا در پاسخ به سخن دبیر انجمن خودرو سازی مبنی بر مازاد نیروی خودروسازان و اعمال کاهش دو درصد از بهره وری برای قیمت گذاری بر خودرو افزود: خودروسازان سال گذشته نیرو استخدام نکردند و کاهش دو درصدی بهره وری با توجه به شرایط کنونی است و اگر خودروسازان تعدیل نیرو می کردند این درصد افزایش می یافت .

وی افزود : خودروسازان به شرکت هایی که قرار است قطعات آنها را تامین کنند قراردادهای شفاف ببندند و زمانی که قراردادها با شرکت های خارجی شفاف نیست نباید خودروها را پیش فروش کنند .
شیوا افزود: برخی خودروسازان به دلیل بدهکاری به قطعه سازان داخلی قطعات را از چین وارد می کنند .

وی گفت : اگر واردات خودروها افزایش یافته به دلیل کاهش کیفیت خودروهای تولید داخلی است .

شیوا افزود: خودروسازان می خواهند هزینه هایی را که به دلیل ایجاد خط تولید در خارج از کشور داشته اند از فروش داخلی تامین کنند .

دبیر انجمن خودروسازی نیز در این برنامه با بیان اینکه با کاهش قدرت خرید مردم صنعت خودرو سازی با رکود مواجه شده است افزود: اگر این صنعت رونق بگیرد، اقتصاد جامعه رونق خواهد گرفت .

نعمت بخش افزود : به عنوان نمونه خودروسازان 40 درصد ورق فولاد مبارکه اصفهان را مصرف می کنند که با رونق خودروسازی فولاد مبارکه نیز با بهبود شرایط روبرو می شود .

وی افزود : قیمت خودرو سال گذشته 3 درصد افزایش یافت و اینکه اکنون تقاضای افزایش ده درصدی قیمت خودرو را داریم به دلیل افزایش نرخ ارز مصرفی و مبادله ای ، افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی و افزایش دستمزد کارگران است .

نعمت بخش گفت: در سال گذشته یک میلیون و130 هزار خودرو در کشور تولید شد که در مقایسه با سال گذشته 53 درصد افزایش یافته است .

وی افزود: خودروسازان نیروی مازاد دارند و دولت گفته است حق ندارید آنها را اخراج کنید اما شورای رقابت دو درصد از بهره وری خودروسازان را کم کرده است .

دبیر انجمن خودروسازان گفت: خودروسازان بیش از 4هزار میلیارد تومان به قطعه سازان داخلی بدهکارند .

نعمت بخش افزود : خودروسازان برای تولید یک میلیون و 130 هزار خودرو ، دو میلیارد دلار ارز هزینه کرده اند درحالیکه برای واردات 103 هزار خودرو ، دو میلیارد و یکصد میلیون دلار هزینه شده است .

معاون فروش و بازاریابی گروه سایپا نیز در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره تقاضای خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت خودرو گفت : کیفیت خودروهای داخلی تولید داخل بر اساس گزارش وزارت صنعت ومعدن 5 تا 6 درصد افزایش یافته است .

رضا تقی زاده افزود : به دلیل تحریم، وارداتی از اروپا نداشته ایم و از یورو کمتر استفاده شده است .

وی گفت : کاهش قیمت های یورو، تاثیری در قیمت خودروها نداشته و تحریم، دلیل کاهش کیفیت خودروهاست .


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰
اقا تنها را مراقبت از صنعت خودرو و استمرار این تولید و بالابردن کیفیت و پیدا شدن قیمت واقعی و تمام شدن این بحثهای طولانی و در نهایت به ضرر مردم واردات خودروهای باکیفیت و ارزان با تعرفه پایین است تا کی به تولیدکنندگان اختیار دادید با سرمایه مردم و جان مردم برای مثلا تولید خودروی باکیفیت بازی کنند اگر این خودروهای بی ارتی را وارد نمکردن مطمعا باشید هنور همان خودرهای خودرو دیزل با ان کیفیت و بدو کولر در اتوبوسرانی تردد میکرد